Zaměstnanci Českých aerolinií propouštění kvůli nejnovější vlně reorganizace národního dopravce už mají výpovědi. Největší šanci pro sehnání nového místa mají zkušení kapitáni, z nichž už část přešla k ruskému Aeroflotu. Méně kvalifikovaní piloti a další letový personál má ale na trhu výrazně horší pozici.
„O místo přišlo 57 pilotů, přes polovinu z nich odešlo dobrovolně dohodou,“ uvedl výkonný sekretář Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Zdeněk Kirchner s tím, že dobrovolně odcházeli zpravidla zkušenější piloti. Nové pracovní smlouvy mají podle něj zatím podepsané jen jednotlivci, část uchazečů o místo v Aeroflotu ještě čeká na pohovory.
Opačná situace je ale u druhých pilotů, letušek a stevardů. Většina národních dopravců požaduje, aby v palubním personálu byli zaměstnaní rodilí mluvčí, řekla předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petra Posová. Zatímco o zkušené kapitány z ČSA zájem ze strany zavedených dopravců je, zbytek personálu s hledáním míst má problémy. Řada letušek proto hledá místo mimo obor.
Kvůli propouštění v ČSA vyhlásily koncem září odbory zastupující letušky a stevardy stávkovou pohotovost a uvažovaly o stávce natvrdo. Tu nakonec zažehnalo dojednání kompromisního návrhu ČSA s odbory na propuštění 69 letušek a stevardů, 65 pilotů a 26 administrativních pracovníků. Původně chtěl dopravce propustit přes 300 zaměstnanců.
ČSA v září zaměstnávaly zhruba 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a asi 270 pracovníků v administrativě. Ještě v roce 2010 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával přes 2000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčích. Loni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun.
Zdroj: Esondy
ti méně zkušení se mohou tř. vyškolit ( a přeškolit) na istrebiteljach, možná to pro některé bude obrovskou ctí kroužit ve vojenském aeroplánu z druhé strany hranic NATO a hlídat klid euroasijského svazu. ..)
Něco mi říká, že tenhle dopravce bude vyžadovat rodilé mluvčí.
většina nejsou všichni – krom toho, pochopil bych, kdyby ruské ozbrojené složky čechům ve spolehlivosti a odhodlání bránit jim svěřený úsek moc nevěřili, vždyť si za 25 let promrhali a projebali stát a tváří se u té sebevraždy jako mistři světa. ..)
Ti kteří se neuchytí u zavedených dopravců čeká cesta směr Afrika nebo Jižní Amerika. Tam se létá na všem co má motor a křídla. Údržba téměř nulová a příplatek za adrenalin se nevyplácí.