Leden 08, 2012
Seděli jsme s kolegy kněžími a vykládali si, jak najednou česká veřejná média napadl bacil zbožnosti. Dvacet let si nás nikdo nevšímal, a v posledních dvou měsících berou kázání v kostele málem v přímém přenosu.
Jedna část mých kolegů tvrdí, že je to dobře. Konečně i veřejné prostředky pochopily, že se bez hodnot neobejdeme a že na mediální výsluní patříme právem. K těmto naivním nadšencům nepatřím. V roce 1972 vyšla důležitá studie sociologů (McComb, Shaw), která zkoumala tzv. "nastolování agendy" (agenda-setting) ve sdělovacích prostředcích. Placená a mocensky podbízivá média dostala po definitivním rozkradení státu novou agendu.
Zchudlým lidem je třeba vysvětlit, že si mají vyprat a zalátat šaty a jít poslušně robotovat na panské. A to vše jménem pokory, úcty k hodnotám starého zlatého pořádku a v hrdosti na to, že "su Čech jak poleno". Zlodějna na řecký způsob je orámována duchem zbožnosti a národoveckého vlastenectví, aby byla hořká pilulka bídy pro lid stravitelnější. Církev má v novém pořádku neoliberálních vládců nad našimi dluhy znovu sloužit jako opium lidu, což se jí zásadně vymstilo v 19. století.
Lidé se dříve nebo později proberou ze spánku rozumu a budou po partajních zlodějích požadovat účty z jejich veřejného správcování. A pak budeme zase vypadat jako všeobecní, tj. katoličtí hlupáci. Je dobré vědět, že Ježíš odmítl Herodovy námluvy. Nazval jej "liškou" a šel si svou vlastní cestou, protože měl svou vlastní agendu (Lk 13,32). Odmítl vystupovat jako osel v pozlaceném mocenském rámu, protože nebyl žádný hlupák.
Převzato z Umlaufovin