Debatní klub: Petr Bakalář / Fedor Gál

Slovníkový výklad české Wikipedie hesla Sociální vědy: Humanitní a společenské vědy jsou obecně vědy zabývající se člověkem a společností. Na rozdíl od přírodních věd (fyzika, biologie) nejsou důsledně exaktní, umožňují vstupovat subjektu do pozorování. Tento vstup subjektu je však mnohdy žádoucí a jediný možný, protože mnohdy je předmětem společenských věd nějaká stránka subjektu. Vést jednoznačnou dělící čáru mezi humanitními a společenskými vědami lze velice obtížně, nicméně zpravidla se uvádí, že společenské vědy jsou charakteristické vyšším stupněm kvantifikace a využíváním obvyklých vědeckých metod, např. experimentu, zatímco humanitní vědy mají spíše analytický charakter… Tolik Wikipedie.

Debata nese název Tabu v sociálních vědách podle stejnojmenné knihy našeho prvního hosta Petra Bakaláře, psychologa, publikujícího knihy s názvy jako Psychologie Romů nebo Bůh jako psychický virus. Druhým hostem je Fedor Gál, chemik, doktor ekonomických věd, sociolog a zakladatel vydavatelství G plus G.

Více debat najdete zde

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
46 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bublin
bublin
24. 9. 2014 16:46

Zajímavá diskuse vedená v korektním duchu. Bakaláře jsem četl, o Gálovi nic podstatného nevím, ale působil sympaticky. Jen škoda, že téma holokaustu se svezlo na téma různých filmečků a jeho odrazu např. v literatuře. Docela by mě zajímal názor obou na skutečnost, že ze zákona se o něm nesmí (prý podle výkladu nějakého takysoudce) ani diskutovat. To je to podstatné : pod sankcí být přinucen k přijmutí oficiální interpretace nebo k mlčení. Nejsem revizionista, rozsah a průběh holokaustu jsem nikdy nezpochybňoval. Ostatně život v koncentračním táboře mně byl dopodrobna kdysi popsán paní E.M., která Osvětim přežila. Mýtus, ve který se… Číst vice »

zedd
zedd
24. 9. 2014 20:04

Mimo mísu, ale fyzika ani biologie nejsou vědy exaktní, nýbrž empirické. Exaktní je matematika, geometrie, logika a svým způsobem teologie (logika aplikovaná na zjevení).Tyto jsou zároveň vědami humanitními, protože jejich předmět nikde jinde než v subjektu nenajdete. Různé fyzikální a biologické děje se neřídí matematickými zákonitostmi ač se to tak může zdát – matematika není vlastnost světa kolem nás, ale náš systém chápání a intersubjektivního popisu. „Podezdívat“ realitu matematikou je za současného stavu poznání dost spekulativní. Fyzika je založena na pozorování, tedy měření. Zkuste něco změřit přesně. Nejde to. Trochu se to zamotává na úrovni kvantové mechaniky, kde nastávají jiné… Číst vice »

zedd
zedd
24. 9. 2014 20:20

Abych to dokreslil na klasickém příkladu: newtonovská mechanika je sice popsána sadou matematických vztahů a na určité úrovni funguje velmi dobře. Zdálo by se, že jevy, které popisuje, se řídí těmi matematickými vztahy. Pokud ale zvětšíte měřítko, přestane to uspokojivě fungovat a uchýlíte se k relativistickému popisu. Ten lze s jistou dávkou sebezapření a hromadou zbytečného počítání uplatnit zpětně na newtonovský rozměr světa a tím vytvořit novou podezdívku. Nikde ale není psáno, že relativistický popis je ten definitivní, že zítra nepříjde někdo se systémem, který bude popisovat svět ještě přesněji. Bohužel tohle poznání Kant rozfrkal do těžko čitelné Kritiky čistého… Číst vice »

zedd
zedd
24. 9. 2014 20:38

K věci: Tabu v sociálních vědách jsem kdysi četl. Zajímavé z toho byly statistiky, méně již autorovy syntézy. Spolutvůrce TV Nova je kapitola sama pro sebe – naposled jsem s ním slyšel nějaký archivní rozhovor, kde si stěžoval jak hrozně těžké je vrátit se z politiky do normálního života, protože si musí chodit kupovat rohlíky a že by se s tím mělo udělat něco na způsob US presidentury, kdy má dotyčný doživotně limuzínu a ochranku.
Tož bych byl velmi rád, kdyby mi někdo naznačil, proč bych měl sledovat 70 minut debaty mezi dvěma šarlatány.

mirror
mirror
24. 9. 2014 21:57

zedd napsal
Spolutvůrce TV Nova je kapitola sama pro sebe – naposled jsem s ním slyšel nějaký archivní rozhovor, kde si stěžoval jak hrozně těžké je vrátit se z politiky do normálního života, protože si musí chodit kupovat rohlíky a že by se s tím mělo udělat něco na způsob US presidentury, kdy má dotyčný doživotně limuzínu a ochranku.

Už jsme se dočkali. V rádiu jsem slyšel, že ústavní soudci by chtěli po skončení své funkce doživotní rentu 40 (slovy čtyřicet) tisíc za svou těžkou práci. Prosadit církevní restituce dalo přece fušku.

mirror
mirror
24. 9. 2014 21:59

mirror napsal
doživotní rentu 40 (slovy čtyřicet) tisíc

Samozřejmě měsíčně, zatím v Kč, pak možná ojro.

Sio
Sio
24. 9. 2014 22:46

Musím přiznat, že Gál na mě svými argumenty zapůsobil. Debatu jsem sledoval 23 minut, názory Bakaláře znám. I on má samozřejmě kus pravdy. Jen to, co zkoumá svádí ke spoustě dezinterpretací lidmi, kterým se to hodí.

Sio
Sio
24. 9. 2014 22:52

Zedd: Ani matematika nemusí být neměnnou, matematické metody, které známe, se rovněž mohou ukázat jen jako speciální případ platící za určitých omezení, v určitém prostoru informací a podmínek. Stejně jako fyzikání poznatky jsou vztaženy na nám známý vesmír (a že ho více nevidíme, než vidíme), tak v možná menší míře to může platit o matematice.
Ale znáte snad lepší metody, než matematické, pomocí kterých má smysl stavět tu „podezdívku“ – základnu? Nějaký lepší instrument k poznávání světa a jeho zákonitostí (vědě)? Třeba se časem najde něco lepšího, já o ničem lepším zatím nevím.

zedd
zedd
25. 9. 2014 3:54

Sio vřele s vámi souhlasím. Matematika, geometrie a obecně „logický prostor“ nám jistě ještě vydají mnoho zajímavostí. I zde dochází k paradigmatickým skokům i když trochu jiného rázu, než ve fyzice. Myslím tím např. objevy – možná spíš vynálezy – neeuklidovských prostorů nebo nepředvídatelně se chovajících funkcí, ze kterých s trochou přibarvení lezou fraktály. Tyhle funkce se mimochodem výborně hodí pro modelování jinak neuchopitelných systémů. A právě zde je vidět to, co myslím tím podezdíváním. Lépe promítáním naší poznávací mohutnosti do jevů kolem nás. Dneska už to není takový problém, ale právě tenhle průmět je základem vědeckého positivismu. Asi se… Číst vice »

hudryper
hudryper
25. 9. 2014 8:09

Zedd : „Tož bych byl velmi rád, kdyby mi někdo naznačil, proč bych měl sledovat 70 minut debaty mezi dvěma šarlatány.“ Máte můj naprostý souhlas .

lomikel
lomikel
25. 9. 2014 8:11
lomikel
lomikel
25. 9. 2014 8:14

http://www.fedorgal.cz/blog/index.php?itemid=319
Havloid a Schwarzenbergovec. Skoda ze nezustal na slovaci.

Gatta
Gatta
25. 9. 2014 8:39

Re zedd:

Mohl byste prosím příležitostně popsat „úlohu matematiky ve vědecké ekonomii“ ?

Tedy pokud najdete slušná slova :-)

lomikel
lomikel
25. 9. 2014 8:44

jeste k Galovi, je to jeden z tech parazitu na socialne a ekonomicky vyloucenych ktery efektivne blokuje jakykoli program na reseni snizujici napeti ve spolecnosti a resocializaci. dela to imho zamerne za ucelem stepeni spolecnosti na substrat nwo.

bublin
bublin
25. 9. 2014 8:52

Odmítání názorů, které jsem neslyšel, hodnocení debaty JEN
podle jmen diskutujících svědčí o ryzí BLBOSTI těch, kteří
se takto chovají.
Zato mají schopnost se kdykoliv rozežvanit o tématech nijak s diskuzí nesouvisející nebo jen marginálně zmíněných. Zářný to příklad fach-kretenismu.

lomikel
lomikel
25. 9. 2014 8:59

pokud to bublifuku bylo na me, tak dodavam ze v ramci dusevni hygieny nehodlam keci Gala poslouchat, me staci jeho osobni historie a jeho ciny.

Alena
Alena
25. 9. 2014 9:35

podle činů poznáte je- sebevětší a hodnotnější myšlenky intelektuála hodnotím podle činů. To je naprosto osvědčené ( viz intelektuál Havel)

bublin
bublin
25. 9. 2014 9:45

lomikel napsal

pokud to bublifuku bylo na me, tak dodavam ze v ramci dusevni hygieny nehodlam keci Gala poslouchat, me staci jeho osobni historie a jeho ciny.

nebylo, ale když jste to vztáhl na sebe, o něčem to svědčí

peter.
25. 9. 2014 10:56

Gál patril po handrovej revolúcii k najnenávidenejším ľuďom na Slovensku.Patril do skupiny ľudí ako Šebej,Kusý,Šimečka a pod.Ľudia tohoto typu vzbudzujú odpor u väčšiny Slovákov.Svoju emigráciu do ČR Gál oddôvodnil slovenským antisemitizmom.Do dnes je pre mňa záhadou,ako sa tento príslušník vyvoleného národa dostal k tomu,že sa stal spolu s iným vyvolencom,spolumajiteľom TV NOVA.Je zarytým rusofóbom,podobne ako váš Štetina.

Dolmen
Dolmen
25. 9. 2014 12:45

Gál je židovský fanatik, který se na vše nežidovské dívá svrchu, je to takový židovský nacista…., navíc je zřejmě prodejný a funguje ve službách bůhvíkoho. Ze Slovenska musel zdrhnout, protože tam byl tak milován, že by nemusel dlouho přežít . V Česku má ovšem veškerý světový póvl dveře otevřené.

orinoko
25. 9. 2014 12:55

Soudruh FEDOR je jasňačka.
Když někde v Česku dostává frankenstein Kolouch po rypáku, tak FEDOR zvedne tu svojí židovskou prdel a jde roduvěrným ČECHŮM /na Moravě i ve Slezku/ ukázat tu svojí židovskou Gorgonu.

Hoši , to byly doby. Tehdy ještě o něco šlo. Dneska už jde jen a jen o molekoule v nezajímavé podobě.

orinoko
25. 9. 2014 13:04

Být ŽID, tak se za takovou mravní stvůru jako je FEDOR habakuk GÁL stydím. Střejně jako se jako

orinoko
25. 9. 2014 13:09

Vzývám novou verzi Firefoxu. Hlásí se jako My Start a brzy to bude mít za sebou. Hlavně, že plný nových zásuvných modulů. – Pochopitelně emerických.

fajt
25. 9. 2014 13:47

mi zase zdejší webík moc nejede, zo pár příspěvku ani nevzal. ..)

peter.
25. 9. 2014 14:48

Ľudia ako Gál,ktorí sa sťažujú na nárast antisemitizmu by sa mali zamyslieť,či príčina nespočíva v nich samotných, v ich jednaní,skutkoch a výrokoch.On totiž bol nenávidený práve pre to a to že je žid,v tom nehralo prvoradú úlohu.Mal by si spomenúť na Leopoldovskú vzburu,keď spolu s Lángošom robili medzi muklami „demokratizačnú“osvetu na svoje vystúpenia v diskusných reláciách v TV a vôbec ,na svoje pôsobenie v radoch besniacej VPN.

zedd
zedd
25. 9. 2014 15:14

Bubline, za vykolejení diskuse se omlouvám. Moje šarlatánská poznámka byla zbytečně příkrá. Oba debatující „znám“ jen z dob dávno minulých a nikomu neupírám možnost osobnostního vývoje. Nicméně otázka proč se na to mám dívat zůstává. Je tam řečeno něco zajímavého nebo snad dokonce objevného? Mohl byste shrnout, co vás na té debatě zaujalo? Váš první příspěvek spíš naznačuje, že ani Vás to nijak nenadchlo.

zedd
zedd
25. 9. 2014 15:26

Gatta: Vida, právě ekonomie je jedním z posledních reliktů positivismu a perfektním příkladem zcela nevhodného uplatnění matematiky. Něco naznačuje už titul Ing. kterým se honosí absolventi v podstatě humanitního či společenskovědního oboru. Jistě lze pěkně popsat vztah nabídky a poptávky funkcí, ale pak nutně zanedbáváte vše okolo. Neřešíte čím byla poptávka vyvolána a zda je to pro společnost přínosné nebo naopak. Ekonomie sice zná kategorie negativních a pozitivních externalit, ale pokud se podíváte na drtivou většinu výstupů ekonomů, pak zmiňují jen externality positivní. Ve fyzice lze často redukovat těleso na hmotný bod aniž by člověk vylil s vaničkou i dítě.… Číst vice »

Gatta
Gatta
25. 9. 2014 15:47

Re zedd: Dnes bohužel už musím končit, tak jen krátce. Dcera se honosí titulem Ing ekonomie – po úspěšném ukončení školy to celé prohlásila za pavědu kde se učí jen historický sled omylných představ a trdošíjně odmítá některé věci komentovat. Ale mám jeden, pro Vás jistě snadný dotaz, kterým jsem kdysi zaskočil naší profesorku matematiky: „Existuje vše to, co se dá matematicky spočítat?“ Tedy obecně – vztah mezi matematikou a reálným světem, kde je hranice její praktické aplikovatelnosti. Ekonomie s tím má také zjevný problém – jako v tom starém vtipu: „Zedník staví zeď 100 hodin, sto zedníků ji postaví… Číst vice »

zedd
zedd
25. 9. 2014 15:50

A to samé platí i pro sociologii. Ta zahrnuje všechno od dotazníkových výzkumů veřejného mínění, které jsou do značné míry postaveny na statistických metodách, až po esejistický přístup Masarykův nebo Baumanův. Ten dotazníkový pól nijak nezavrhuji, nicméně trvám na tom, že má velmi omezenou vypovídací hodnotu. Jeho výstup je nesmyslný, pokud nemáte k disposici metodiku (otázky, způsob výběru respondentů, atd…), kterou byl získán. Poctivý dotazníkový výzkum je velmi komplexní a plnou vypovídací hodnotu má většinou jen pro sociology samotné. Z Tabu v s.v. si Bakaláře vybavuji jako proponenta právě tohohle statistického přístupu k sociologii. Operuje tam s měřením IQ, aniž… Číst vice »

zedd
zedd
25. 9. 2014 16:07

Gatta: Idealistická filosofie od Kanta až po Husserla (s jistou dávkou zjednodušení) považuje matematiku a v obecnější rovině logiku, za poznávací mohutnost lidského intelektu. Nevkládá ji do vnější reality – to jsem myslel tím podezdíváním – ale bere ji spíš jako mřížku, přes kterou třídíme a spojujeme jevy a zkušenosti. Při tom je matematika/geometrie/logika jediným universálním a plně intersubjektivním jazykem nezatíženým interpretací. 1 + 1 = 2 (obecněji A je A a není B) platí pro každého, kdo tento vztah nahlédnul. Samozřejmě se můžeme ptát, zda matematické vztahy nejsou osnovou přediva světa, zda nějak neexistují kolem nás „o sobě“ nebo… Číst vice »

r.m.
r.m.
25. 9. 2014 20:08

Dolmen napsal Gál je židovský fanatik, který se na vše nežidovské dívá svrchu, je to takový židovský nacista…., navíc je zřejmě prodejný a funguje ve službách bůhvíkoho. Ze Slovenska musel zdrhnout, protože tam byl tak milován, že by nemusel dlouho přežít . V Česku má ovšem veškerý světový póvl dveře otevřené. Přesně. Je to židovský samožer navyklý na prachy Sorosových NWO Banderovců a Sionácků. Něco o Fedorkovi k pobavení. Fedor Gál: Ako som sa stal hlboko veriacim členom náboženskej obce “ V tom zastalo pred penziónom auto s pražskou poznávacou značkou a čo nevidíme. Z auta vystupuje Marat Robesspiere slovenskej… Číst vice »

Sio
Sio
25. 9. 2014 21:53

Gatta napsal Re zedd: Dnes bohužel už musím končit, tak jen krátce. Dcera se honosí titulem Ing ekonomie – po úspěšném ukončení školy to celé prohlásila za pavědu kde se učí jen historický sled omylných představ a trdošíjně odmítá některé věci komentovat. Ale mám jeden, pro Vás jistě snadný dotaz, kterým jsem kdysi zaskočil naší profesorku matematiky: „Existuje vše to, co se dá matematicky spočítat?“ Tedy obecně – vztah mezi matematikou a reálným světem, kde je hranice její praktické aplikovatelnosti. Ekonomie s tím má také zjevný problém – jako v tom starém vtipu: „Zedník staví zeď 100 hodin, sto zedníků… Číst vice »

Gatta
Gatta
26. 9. 2014 8:54

Re: fajt + Sio Ony to jsou vlastně dvě otázky – teoretická a praktická: 1. Jestli to, co existuje v matematice a běžně se s tím pracuje – například ten všeobecně známý „n-rozměrný prostgor“, tak jestli všechny podobné „výpočty“ existují i reálně? Nebo je to jen matematická absurdita, která sice vychází matematicky, ale nobráží žádnou realitu, nedoť ta je omezena jinými zákony. 2. Píšete, že matematika logika jsou „čisté“ exaktní vědy. A přitom právě tyto dvě vědy a jejich postupy často dovedou lidi nejen vzdělané, ale často dokonce i velmi inteligentní k naprosto mylným až tragickým závěrům. A v takových… Číst vice »

Béda
26. 9. 2014 9:12

Jenom takový hlavolam. Sověti byli podezíráni a nařčeni z toho, že chtěli vyvážet socialistickou revoluci, vměšovat se do dění v jiných státech. SSSR i celý socialistický blok mezičasem zanikl. Cože to vyváží západní tzv. „židokřesťanská civilizace“ do světa? To není vměšování do vývoje, ani když si pomáhají raketami, letadly, predátory? To je „osvvobozování“ (Trvalá svoboda?)
Co znamená obkličování oponentů vojenskými základnami? To je obrana? Co znamenají barevné „sametové“ převraty (poslední na Ukrajině?)? To je nevolební „demokracie“ v praxi?

Béda
26. 9. 2014 9:21

K tomu ještě drobnost. Jakeš zůlstal jako „kůl v plotě“, komunistická média podávala svoji jednostrannou pravdu. Nepřipomíná dnešní mainstream (nejvlivnější média s největším plošným dopadem), Obamova vystoupení plná frází, vystoupení Mrs. Nulandové a Psaki něco z minulosti?

zedd
zedd
26. 9. 2014 10:18

Gatto, začínám mít dojem, že máte nějaký blok. Pokud jsem vše správně přečetl, nikde v diskusi nezaznělo, že matematika je něco samospásného nebo definitivního. Že jde o zlaté tele. Diskuse se spíš vede o tom, kde má smysl matematiku užívat, kde je to sporné a kde je to nesmyslné. Tak nějak odhadem a z čiré lásky k bližním můžete postavit lávku přes potok, rozhodně ne dálnici přes mořskou úžinu. Pro uchopení materiálových vlastností, pevnosti konstrukce atd. na této úrovni prostě potřebujete solidní matematický aparát. Jistě se může stát, že i přes to Vám most spadne. Výpočty byly korektní, nicméně nepostihly… Číst vice »

zedd
zedd
26. 9. 2014 10:43

Mimochodem, na základní i střední škole jsem matematiku nesnášel a jen tak tak prolézal. Připadala mi odtržená od reálného světa a tím pádem bez reálného významu. Zlom u mne nastal po úvodu do tzv. teorie chaosu, která je z jedné strany založena na těch dříve jmenovaných funkcích s nepředvídatelným výsledkem a z druhé strany pozorování systémů, které nelze popsat „tradiční“ matematikou – typicky různé turbulentní systémy. Ze života znáte různé případy „furt to samý, ale pořád jinak“. Podívejte se na fraktály a zjistíte, že je „znáte“ jak z živé přírody, tak z uměleckých děl. Opět zdůrazňuji, že nás zatím nic… Číst vice »

Gatta
Gatta
26. 9. 2014 11:27

Re zedd: blok myslím v tomto směru nemám, jen jsem chtěl využít příležitosti a získat názor a pohled někoho skutečně „z oboru“. Děkuji za Vaši odpověď – ten Váš poslední příspěvek můj zájem plně uspokojil.

zedd
zedd
26. 9. 2014 11:42

Děkuji :)

novapalo
novapalo
26. 9. 2014 18:36

Pán Gál klamal vždy. Celým život vyznáva klamstvo ako za svoj jediný spôsob života a myslenia. Ak by som sa dostal do akejkoľvek oficiálnej diskusie pred televíziou, alebo obecenstvom na verejnosti, tak by som ho zosmiešnil. Jeho logické argumenty sa dajú vyvrátiť hoci aj len obyčajnými sedliackými argumentami. Nemá význam sa zaplietať do jeho falšovaných logických úvah, ktorým bežný človek nerozumie a preto Gál bežných neznalých ľudí ohlúpne svojimi tuposťami. Zavolajte mňa na diskusiu s Gálom, a budete sa smiať, aký je to odhalený klamár. Česi však majú problém, chcú vyzerať inteligentne – dokonca intelektuálne (to už je ako blbec… Číst vice »

Béda
26. 9. 2014 18:54

novapalo, než urážky (většiny) Čechů raději bych si od vás poslechl vaše argumenty oponující panu Gálovi. Tím netvrdím, že ohledně jeho charakteru nemáte anebo nemůžete mít pravdu – pan Gál (pravdoláskař, mediální podnikatel) rozhodně není můj šálek kávy. Pokud jde o ten rozhovor, vydržel jsem ho poslouchat asi patnáct minut a mohu říct, že alespoň spočátku mi Gálova argumentace připadala mnohem silnější a uvěřitelnější – zejména v situacích, kdy utíral svého oponenta, který se odvolával na jakési výsledky statistík, které nedokázal doložit a taky, když argumentoval, že paušalizace etnika znamená v podstatě rasový přístup. (zhruba takto – bez ohledu na… Číst vice »