
Tisková zpráva Hnutí DUHA Jeseníky
úterý 6. dubna 2021
Celkem pět nádražních budov – Slezské Rudoltice, Liptáň, Bohušov, Osoblaha a Koberno – na osoblažské úzkorozchodce se rozhodly zachránit a citlivě zrekonstruovat obce na Osoblažsku. Za tím účelem bylo vytvořeno sdružení obcí, které od státu, za vydatné pomoci Moravskoslezského kraje, zakoupilo nádraží a pozemky. Stavební práce na rekonstrukci nádražních budov budou zahájeny 1. 5. 2021 a ukončeny 30. 4. 2022, celkové způsobilé výdaje na projekt činí 1 100 000 Euro, dotace je poskytována ve výši 90%. Celý projekt je předfinancován z peněz Moravskoslezského kraje, který na obnovu „kamenných nádraží“ vynakládá nemalé prostředky ze svého rozpočtu. Celý projekt si obecně prospěšná společnost administruje sama, z finančních prostředků dotčených obcí jsou hrazeny veškeré výdaje, které souvisejí s projektem. Tento projekt, kdy osiřelé a Správou železnic zanedbané nádraží získají díky obcím a Kraji nový a architektonicky cenný vzhled by se mohl stát příkladem i pro jiné obce v republice.
Ing. Dalibor Rebroš, projektant, řekl: „Naší snahou při přípravě projektové dokumentace bylo pokud možno co nejvěrněji vrátit nádražním budovám jejich historickou podobu. Při návrhu jsme vycházeli z řady dochovaných menších či větších architektonických a technických detailů, použitých materiálů, barev a prvků či vybavení zjištěných při podrobném průzkumu jednotlivých staveb na trati. Nedílnou součástí byla i analogie obdobných staveb dané doby, kupříkladu nádraží v malé Morávce či ve Zlatých Horách a spousta jiných. V neposlední řadě byl velmi významným podkladem pro celý projekt i soubor historických původních plánů drážních budov. Snahou bylo se co nejvěrněji přiblížit původní podobu nádraží z konce 19. století, za použití prvků charakteristických pro dobu první republiky.“
Ing. Mojmír Pargač, starosta obce Slezské Rudoltice, řekl: “Osoblažská trať neodmyslitelně patří k našemu kraji a domovu. Proto jsme se nemohli smířit s nevyhovujícím stavem nádražních budov na ní a hledali jsme cesty, jak ze zanedbané tratě udělat turistickou atrakci, po níž k nám přijíždějí turisté z celé republiky. V celém projektu aktivně vystupovaly obce s katastry podél trati (Osoblaha, Bohušov, Slezské Rudoltice a Liptaň). Z jejich prostředků (770.000,- Kč) byly hrazeny všechny přípravné i konečné studie a projektové práce. V celém projektu aktivně vystupoval Moravskoslezský kraj, který již na odkup nemovitosti (nejen budovy, ale i pozemky okolo trati) poskytl 100 % dotaci ve výši 7.000.000,- Kč. Z těchto peněz byly uhrazeny nejen samotné odkupy, ale byly zrekonstruovány i první dva objekty – budova „hradla“ na žst. Třemešná ve Slezsku, ale hlavně první kamenné nádraží ve Slezských Rudolticích. Dále se ze sponzorských prostředků ( 650.000,- Kč) podnikatele – pana Caisbergera , podle historických plánů, podařilo zrekonstruovat zastávku v místní části Amalín.“
Mgr. Ivo Dokoupil z Hnutí DUHA Jeseníky řekl: „Chystaná záchrana nádraží na Osoblažsku je dokladem toho, že stará nádraží nepatří do demolic, ale lze je zachránit a najít pro ně nové využití. Je třeba ale aktivně jednat, a ne jen sedět, dívat se z okna a čekat – jak to bohužel dělají mnozí starostové v našem regionu. Dokážeme si představit podobný projekt, který by se stal turistickou atrakcí, na trati z Olomouce do Bruntálu.“
V minulých létech jsem spatřil několik rekonstrukcí nádraží a máme tu i stanice zrušené. Uprostřed tohoto stavu je například stanice v Kralovicích u Rakovníka, která se zjednodušila na 4 vlaky denně, což je asi základní krok ke zrušení. Jako velmi zdařilou a velkorysou připomínám rekonstrukci budovy v Suchdole nad Odrou , která byla doplněna i tisíci nově vypálených cihel, aby zachovala původní styl. Stanice je otevřena nepřetržitě a kriminalita jaksi …není. Podrobnosti z historie si můžete najít na wikipedii, pro dnešní dobu je příznačné, že rekonstruovaná restaurace zůstává léta k pronajmutí. Byl jsem tam, když se ještě pokoušela o znovuprovoz,… Číst vice »
Vlaštovky
Vlaštovky jsou ze Suchdola nad Odrou. Jsou budovy, které se svých kolejí nedočkaly – Nemanice (na obr.) a dokonce na československém území zůstal okres, kde není ani metr železnice – Svídník.
V době studené války byly zrušeny některé úseky tratí, jmenujme například trať Cheb – Waldsassen (na čs.území rozkradená 1991), kde je cyklistická stezka se starými kopiemi jízdních řádů, které připomínají spoje München – Eger(Cheb) Berlin.
Trať Aš – Selb (Roman Cílek: Rychlík do Selbu), kde rostly ještě v roce 2012 v traťovém profilu břízy o průměru 20 centimetrů a končila ve vzduchu, Němci obnovili (na české straně nebyla zrušena).
Naproti tomu stanice Zbiroh už splouží jen jako restaurace, koleje nemá.