Proč české děti nenávidí matematiku?

Na hodinu matematiky se u nás těší necelá 4 % žáků.
U maturity z matematiky v roce 2018 propadlo 22,3 % studentů.

Matematika mě už od základní školy velmi bavila a baví dodnes. Tedy, abych byl upřímný, baví mě, když mi vycházejí správné výsledky, jinak mě dokáže i pěkně vytočit. Ale jak se to vlastně stane, že někoho může bavit matematika?

Spíše bychom si měli klást otázku, proč značná část dětí matematiku nesnáší. Myslím, že velkou měrou leží vina na učitelích. Pokud má dítě štěstí na matikáře, který rozvíjí jeho potenciál, podává učivo správnou formou, lehce a jednoduše, pak není důvod, aby si dítě matematiku neoblíbilo. Každopádně toto povolání má jednu velkou podmínku, která často není naplněna. Tou podmínkou je, aby učitel dané látce a hlavně celé matematice sám rozuměl a měl ji rád. Pokud jí učitel nerozumí, není schopen látku vysvětlovat tak, aby byl pochopen. Vše podává zbytečně složitě, přikazuje dětem, aby dané početní úkony řešily pouze jedním stylem, protože jiné nedokáže zkontrolovat nebo jiná řešení dokonce ani nezná. Bohužel vůbec nepřichází v úvahu, aby učitel pomohl dětem látku pochopit a vysvětlil jim srozumitelně, proč to po nich chce…

Možná se ptáte, jak je možné, že si sotva osmnáctiletý kluk dovoluje opovrhovat prací učitelů. Neopovrhuji prací všech učitelů, to mi věřte. Já osobně jsem měl a mám štěstí na dobré matikáře, kteří svému předmětu rozumí, a jsem za to moc rád. Ale kolikrát, když doučuji, mi děti říkají, jak je možné, že tohle nepochopily ve škole za celou hodinu a ode mě to chápou během deseti minut? Mám pocit, že někteří učitelé se spíše řídí heslem „proč dělat matematiku jednoduše, když to jde i složitě“.

Ale proč, když to jde velmi často mnohem jednodušeji a zábavněji? Proč to tak nedělají, ptám se já? Čím to asi může být? Když člověk matematice rozumí, je schopen vysvětlovat jednoduše, jasně a tak, že ji dítě dokáže pochopit. Možná to bude pro některé lidi poměrně šokující informace, ale v matematice se dá dojít ke správnému výsledku více způsoby. Každému přijdou různé způsoby jinak lehké či složité a člověk by měl mít právo volby, vybrat si, jak chce počítat.

Jak by mělo vyučování matematiky vypadat, si osobně ověřuji v rámci svého projektu doučování Pětky do koše. Sázím na kamarádský, ale důsledný přístup, pokecám s lidmi, co je u nich nového, poté přejdeme na samotnou výuku. Když se ve škole učitel zeptá, zda tomu žáci rozumí, nejčastější odpověď je ano. Mně odpověď ano nestačí, jedinec dostane hned nějaký příklad na to, aby ukázal, že tomu opravdu rozumí. A s oblibou dávám dětem úkoly, ve kterých jsou typově stejné příklady, které jsem s nimi dělal, všichni si je vypracují do příští hodiny a tím dostanu zpětnou vazbu, jak se mi do nich povedlo dostat látku, které nerozuměli.

Myslím si, že za celou dobu našeho doučování jsme se nikdy nesnažili svým klientům měnit názory či předsudky vůči matematice… Vždycky jsme se snažili ukázat, že věci v matematice dávají smysl, jsou jednoduché, není třeba se něco biflovat nazpaměť a že nejlepší je učit se počítáním a ne učením se nějakých teoretických pouček.

Příkladem toho, že vztah k matematice se může změnit i v pozdějším věku, je jedna z našich dospělých klientek. Přišla k nám jedna paní, která si po deseti letech dodělávala maturitu a potřebovala se po tak dlouhé době dostat zpátky do školní matiky. Byla úplně zoufalá, jak je to těžké, že zkoušky neudělá…

Před zkouškami pronesla větu: „Ty jo, ale ono to je fakt docela jednoduchý!“


Luboš Spálenka patří ke skupině lidí, která se u nás snaží změnit image matematiky coby jednoho z nejméně oblíbených předmětů.

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
4 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bety
Bety
12. 2. 2019 19:37

Rozhodně má pravdu přinejmenším v tom, že správný výsledek bez dodržení
nařízeného postupu vede automaticky k pětce – a nejede přesto vlak.

idiotronic
12. 2. 2019 22:10

Souh přinesl do hodiny příklad. Jeden traktorista zoře lán za 5 hodin. Druhý traktorista za 4 hodiny. Otázka: za jak dlouho jej zořou společně? -Za pět krát čtyři lomeno pět plus čtyři, to je (20/9 ) hodin , prohlásil jsem . Souh mne nejdřív pokáral, že jsem se napřed nepřihlásil a pak se zeptal, jak jsem na to přišel. -Je to jako paralelní řazení odporů, jeden traktorista má odpor k práci 5 hodin na lán, druhý 4 hodiny na lán a na paralelní řazení odporů existuje vztah R= R1*R2/(R1+R2). Moje třináctiletá (cca) intuice fungovala, starej Alzheimer stál tehdy ve frontě… Číst vice »

J. Hruška
J. Hruška
13. 2. 2019 11:47

Autor dělá dalekosáhlé závěry na základě zkušeností s relativně malou skupinou, která o matematiku projevila zájem. To ovšem nic neříká o většině těch ostatních.
Má pravdu v tom, že kdo si dá práci a hned ze začátku matematiku pochopí, má pak ve škole leháro. Nemusí se nic šprtat, protože si všechno odvodí. Tady ovšem je nutný zájem a určitá pilnost ze strany žáka.

orinoko
15. 2. 2019 22:56

Zajimava diskuse. To nad ní jsem nečetl.
Já osobně nejsem matematický typ , jiste veci jsem nepotřeboval celý zivot, a lepší muž nebude. Takové derivace už byly celkem nad chápání meho praktického životního použití. Ale deskriptiva mi říkala hodně. Zato 3D tiskárna v praktickém masovem nasazení velké zero.
Jak nejsem matematický typ, tak mi brzy došlo, že většina věcí ovsem matematika je. Muzika je toho dokladem. Jde vlastně jen o intervaly v horizontální a vertikální představě.
A je šílené, že to funguje tak emocionálně.
Vážení, to je matematika na druhou.
Idiotronic …. parada… to budu muset vstřebat.