Rakve k válce patří

Neadekvátní reakce veřejnosti, médií a vlastně i armády na čerstvou ztrátu 4-5 českých vojáků v Afghánistánů ukazuje, že sice posíláme vojáky do války, ale tu válku si představujeme… no jako Hurvínek válku a vůbec nám nedochází, co to obnáší mít armádu a používat ji. Jenže smrt je podstatou války a vojáci jsou od toho, aby zabíjeli, nebo byli zabíjeni. Dokud ti naši zabíjeli nepřítele, tak nás to nezajímalo, když pak jednou nepřítel zabije je, tak jsme v šoku. Včetně armády!

Je dobře, že ti padlí vojáci nejsou pro armádu jen kanonefutr, ale na takové situace, jako je ztráta vojáků v boji, musí být armáda připravena, jak materiálně, tak morálně. K čemu je armáda, která se složí s prvními ztrátami? Jenže tak ta česká právě teď působí – zaskočená, zmatená a utvrzující se navzájem v tom, že to nevzdá.

S tím souvisí i ujišťování politiků, že v žádném případě český kontingent z Afghánistánu nestáhnou. Proč o tom vůbec mluví? To by mělo být samozřejmé, že z boje se neutíká s prvním nezdarem. Je samozřejmě nutné diskutovat, zda mají být čeští vojáci v Afghánistánu vůbec přítomni, ale o tom by se mělo rozhodovat na základě úplně jiných argumentů, než je partikulární incident.

O neadekvátnost reakce svědčí i neustálé zdůrazňování toho, že jde o tragédii. Jenže tragédie je něco, co se sice stalo, ale stát se nemělo. Když se narodí postižené dítě, když havaruje autobus, když spadne letadlo (třeba i s vojáky vracejícími se z mise, jak se to stalo kdysi Slovákům), když národ ve válce přijde o celou generaci, tragédie jsou ti mrtví civilisté včetně dítěte, kteří při útoku na naše vojáky zahynuli, ale když ve válce padne několik příslušníků okupační armády – a bez ohledu na to, zda s jejich přítomností v Afghánistánu souhlasíme, nebo ne, naši vojáci tam v roli okupantů jsou – tak to není tragédie, ale přirozená událost vycházející z podstaty věci.

Stejné je to i s neustálým opakováním, že padlí vojáci jsou hrdinové. Mají kuráž? Ano! Dělají dobře svoji práci? Ano! Ale jsou proto hrdinové? Dělat dobře svojí práci je věc cti, nikoliv hrdinství. Hrdina je někdo, kdo zalehne granát, aby ochránil ostatní, nebo ten, který tváří v tvář nepřítele nezaleze do krytu, ale bojuje, aby získal ostatním čas. Ti padlí vojáci si zaslouží uznání, ale neměli bychom z nich dělat hrdiny jenom proto, že na sobě v okamžiku smrti měli uniformu. K hrdinství je potřeba něco víc, než být ve špatný čas na špatném místě.

Nacházíme se teď jako společnost ve fázi, kdy se pokoušíme kompenzovat naivitu patosem. Pokud se nepoučíme a nedospějeme (protože zneužívat padlé vojáky k uspokojování vlastních potřeb dospělé jednání není), čeká nás podobných šoků v budoucnosti ještě víc. Zahrávat si s ohněm prostě znamená riziko spálení a realita nezmizí jenom proto, že sešla z očí a je někde dva tisíce kilometrů daleko. Jak je vidět, umí se připomenout sakra drsně. A neplatí to ani zdaleka jen o padlých vojácích.

Převzato z blogu Tribun

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
37 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zajoch
14. 7. 2014 10:09

Tribune, mi se váš článek ohromně líbí. Nacházím v něm podle mne správnou filozofii. Úmyslně nepíši, že je článek skvělý, protože mě už za podobnou pochvalu jakýsi mudrlant kritizoval, že si dělám nároky na to být arbitrem (něco v tom smyslu, přesnou citaci už nemohu dát, zapomněla jsem ji). Za sebe, bez zobecňování, snad napsat mohu. Vojáci se dali do žoldu dobrovolně, šli na „mírovou misi“ ověšeni a obklopeni zbraněmi. Zbraně jsou k zabíjení, takže nic mírového v tom nevidím. Vlastně je ani nelituji. Vybrali si to. Naši představitelé se nemamáhají litovat zabité Afghánce, ale z legalizovaných vrahů dělají hrdiny.… Číst vice »

Arbed
Arbed
14. 7. 2014 11:49

K hrdinství bývalo kdysi opravdu třeba víc, než být ve špatný čas na špatném místě. Ale možná jsem pouze přehlédl novelizovanou definici hrdiny, což se mi asi stalo i v případě „dobrých mravů“ – viz http://www.podnety.cz/podnet-cislo-20140429080000

Dolmen
Dolmen
14. 7. 2014 12:46

Pěkně rozebráno. Použi-li filosofii článku, potom mi z oné kauzy vychází jako hrdina pouze ten Afghánec, který obětoval svůj život, aby vzal sebou k Alláhovi několik okupantů.

fajt
14. 7. 2014 13:20

neadekvátní veřejnost ( s jejich přehrávanou reakcí za prachy) – to je těch pár zazobaných gaunerů, které plebs neumí odstavit od koryta – prostituční media nelze brát vůbec vážně a reakce žoldáků se snad nebere vůbec v poddotaz, pokud nechtějí udělat státní převrat nebo nějaký post politický masakr ( a proč ne) – tak kdo tady žehrá nad ztrátou propůjčených legionářů, které dostal jeden prostý cyklista s odvahou bránit svou zem , svou víru, svůj způsob života…snad jenom rodiny padlých, kteří to ( snad ) myslí upřímně.

Thor
Thor
14. 7. 2014 13:21

Smrt čackých žoldnéřů rozplakala i MAKOVOU panenku. Zvonila afgánskými lučními zvonečky a hořekovala nad nevalnou budoucností demogratického narkobiznisu v Afgánistánu. Zbytečně, dodáme iniciativně novou imperiální ochranku. Jinak u Bagrámu prohrajeme boj o pravdoláskovou Prahu ! Neopustíme „českou“ pozici a nepřestaneme bojovat za „české“ zájmy, i kdyby měly být na atolu Mururoa. Pravda je lež, a válka je mír.

mirror
mirror
14. 7. 2014 14:16

Nechci nijak zlehčovat smrt našich vojáků. Jejich povoláním je poslouchat rozkazy. Pro jejich rodiny je to tragédie, asi spoléhali na to, že budou mít více štěstí.

Jen bych se zeptal, zda někdo z těch, kteří vyslání mise schvalovali, má v misi příbuzného, nejlépe syna nebo dceru? Slušelo by to jejich projevům!

tožtak
tožtak
14. 7. 2014 14:52

Celé pozadí incidentu je popsáno na Parlamentních listech v zapadlém článku zatím bez diskuze už 3 dny!!
http://www.parlamentnilisty.cz/profily/Lic-Daniel-Solis-LL-M-1224/clanek/Smrt-ceskych-vojaku-v-rezii-zpravodajskych-sluzeb-33768

Sugar Ray
Sugar Ray
14. 7. 2014 15:35

Souhlas hrdinové jsou ty civilisti , který musí bojovat a žít ve strachu den za dnem , hodinu za hodinou , přičemž řada z nic nemaj vůbec žádný práva a jejich životy a osudy jsou v rukách okupačních vojáků , tak to je a bylo v Iráku , Palestině třeba , v Afgánistánu atd.to jsou hrdinové když jdou a dál i přes ten útlak a diktát , ne ty zmrdi co je maj v hledáčku svých moderních zbraní , maj podporu mezinárodních fašistů a doma dobrý zázemí , jejich rodiny v bezpečí a klidu . Ten pátej raněnej už prej… Číst vice »

Sugar Ray
Sugar Ray
14. 7. 2014 15:40

Oni se nikam nevydaly hrát si na vojáky , nevstoupily do armády . Já mám litovat teď 5 zmrdů jenom proto že to byly Češi a zbytek neřešit ? Nasrat.
Teď právě by se to mělo řešit a lidi by se měly ptát , co to je za zločineckou organizaci vlastně to NATO , komu slouží a kdo jim dal právo se takhle chovat , proč tam jsou Češi a kolik už tam naopak bylo zabito Afgánců , pak to můžou porovnat s těma českýma žoldákama okupantama .

mirror
mirror
14. 7. 2014 15:47

Sugar Ray napsal
zdechnul

Člověče, není vám to trapné? Kompromitujete všechny na OM.

Sugar Ray
Sugar Ray
14. 7. 2014 16:00

mirrore neni mi to trapné , jak to mám říct zemřel , exnul ? Vzal exit ? Píšu jak to cítim sám za sebe , každej má svuj názor a má na něj právo , nevim proč bych tim měl kohokoliv tady kompromitovat . To se něčeho bojíte nebo co ? Je to muj názor a vyjadřování jako jednotlivce . Trapnej je spíš ten dvojí metr co se týče obětí na druhý straně a teror vydávat za hrdinství atd. Tady za to by se měl někdo cítit trapně , já jsem nasranej a žádnou uctu k těm mrtvym českym vojákum… Číst vice »

fajt
14. 7. 2014 16:07

prý nejsme jako oni ( heslo instalované pro pokoru ovcí ) – oni mohou vraždit a zabíjet tím nejkrutějším způsobem a druhá strana aby si hrála na Guth Jarkovského – pak vlastně ani nic nepište a vyvěste rovnou bílou vlajku a roztáhněte půlky pro všechny darebáky…

mirror
mirror
14. 7. 2014 16:26

Sugar Ray napsal
trapné

Víte určitě, že tam jezdí s nadšením? Zbavujete se možných spojenců.

Béda
14. 7. 2014 17:07

Základní otázka: Oč humánnější jsou tyto „mise“ okupantů z NATO než byla okupace Československa armádama Varšavské smlouvy? Podle mého mínění vůbec v ničem. Jsou mnohem horší. Proč to neříct nahlas? Jde o prachsprostou okupaci cizí země s kontraproduktivními výsledky pro českou bezpečnost a českou zahraniční politiku. Je to další „Vietnam“. Nabízí se taky další otázky – může být okupant cizí země válečným hrdinou? Proč je hrdinou? Jaký hrdinský čin v koho prospěch provedl?

Béda
14. 7. 2014 17:10

A další otázky. Je něco hrdinského na válce v Afghánistánu? Jestli ano, co to je? Co bude znamenat vynucený odchod okupačních armád z Afghánistánu po 13 letech války? Komu a čemu tato válka prospěla? Jaký prospěch z toho měl český lid? A co bude po odchodu okupantů? V ČR, v Afghánistánu? Bude tato kapitola zařazena mezi dějinné epizody s názvem „naše slavné prohry“?

Sugar Ray
Sugar Ray
14. 7. 2014 17:18

Jakých spojenců ? To vůbec nechápu jak to myslíte , je jedno jestli tam jezdí s nadšenim nebo s odporem , jsou tam a podílej se na tom svinstvu tak to prostě je a když už tam jsou tak se chovaj jak hovada , tyhle vojáci to nejsou žádný blbci , všichni ví dobře o co jde a co dělaj . Jestli je jeden z deseti správňák tak co z toho ? To na situaci nic nemění . Oni žádnou úctu a slitování s druhýma nemají , vědomě se paktujou s USA vojákama sami dobře ví co to je za… Číst vice »

Sugar Ray
Sugar Ray
14. 7. 2014 17:29

Bédo k čemu to prospělo ? To můžu říct už teď , k rozpoutání globálního konfliktu , všechno spěje ke 3tí světový válce , Izrael zase začíná topit pod kotlem a zvyšuje agresivitu vůči Palestincum , Irák , Afgánistán to je pořád to samí , snaží se globální fašisti zatáhnout do války Irán , Rusko přes Ukrajinu a Irán , Sýrii kde maj ty vojáky ISIS velkej konflikt , válka kde má bojovat i celá Evropa , a takovym oni k jejim cílum vědomě dopomáhaj , islámisti vs Evropa a Rusko , Rusko vs Evropa , nebo Rusko a Čína… Číst vice »

Sio
Sio
14. 7. 2014 17:33

Článek asi chce říci, že: – existují větší tragédie, než smrt 5 vojáků – jistě. – opěvování těch vojáků jako hrdinů je neadekvátní – jistě. – a že jsme z toho překvapeni, média v šoku a my ostatní také – tak to pochybuji. 1. Média nejsou v šoku a politici také ne. Jedni i druzí z toho mají svátek, mohou žvanit a zviditelňovat se do budoucna, levné kecy tečou proudem jako pivo v hospodách. Jeden trumfuje v blbosti druhého. 2. „že sice posíláme vojáky do války, ale tu válku si představujeme… no jako Hurvínek válku a vůbec nám nedochází, co… Číst vice »

Béda
14. 7. 2014 17:35

Sugar Ray,

psal jsem o tom jinde. Jde o válku v zájmu soukromých nadnárodních korporací (V tomto případě plynařského konzorcia – viz heslo Transafghánský plynovod na Wikipedii s celou jeho chronologií) a zbrojařských firem, kde veškeré náklady a ztráty jsou socializovány a jdou povinně na úkor států a daňbových poplatníků zůčastněných zemí a zisky (pokud se cynicky vyjadřujeme ekonomickou terminologií vědouc že všechny války mají především „materiální“ základ) jsou privatizovány.

Béda
14. 7. 2014 17:44

Malé osobní zhodnocení po shlédnutí dalšího Stoneova dílu historie 20.století. Ve filmu je přístup Roosevelta k výsledkům 2.SV vysvětlován jako poučení USA z éry britského a francouzského imperialismu, kdy USA se prý rozhodli ustoupit od přežitého koloniálního systému a zavést demokratický systém a volné obchodní vztahy, které lépe vyhovují kapitalismu, předejdou další velké válce etc.. Moje mínění. Na současné zahraniční politice USA je vidět, že takovýto naivní výklad přístupu USA je nesmysl. Již v té době USA usilovaly o monopol jaderné zbraně s cílem diktátu. USA převzaly roli předešlých imperiálních velmocí as usurpovaly si vládu nad světem. podle mého soukromého… Číst vice »

Béda
14. 7. 2014 18:01

Podle zprávy na czech ruvr.ru RF identifikuje zločince, kteří stříleli na území RF, včetně trasy střel pomocí satelitů.

Sugar Ray
Sugar Ray
14. 7. 2014 18:19

Tohle taky stojí za to vidět , nejkrásnější ženy jsou prý v Oděse . Kam teď bude hovado imperialistický jezdit ? Američan přijede na Ukrajinu a z katalogu si vybere ženu , domluví se rande a když to klapne tak se Ukrajinka stěhuje tam za tou duhou , kde krávy dojí kondenzovaný mlíko a pavouci pletou nylonový punčochy . Krásný ale zoufalý a nemajetný ženy z Ukrajiny , musí z nouze a v zoufalství asi v touze po něčem lepšim sáhnout po nějakym staršim opičákovi co by si jinak neškrtnul , já už to mjoudam fakt . https://www.youtube.com/watch?v=8wW7c58nMI4 ještě tam… Číst vice »

Slobo
Slobo
14. 7. 2014 18:23

Zase mohou ( napsal Sio )
strašit blbce terorismem
~~~~~~~~~~~~~~~~ ͡๏̯͡๏
http://www.akhbar-rooz.com/user/albums/a_0002/img_29210.jpg

ducatista
ducatista
14. 7. 2014 18:24

Vojáky za hrdiny nepovažuju, ale toho musulmana, který se odpálil v davu lidí a vzal s sebou do ráje ke čtyřiceti pannám nevinný civilisty, už tuplem ne. Nejsem fanatik.

Sugar Ray
Sugar Ray
14. 7. 2014 18:32

„Všichni vojáci budou mimořádně povýšeni,“ uvedl Pavel a dodal, že vojenský pohřeb armáda nabídne i rodině Lieskovana.

Armádní kolegové vypsali na pomoc rodinám padlých vojáků finanční sbírku.

Béda
14. 7. 2014 18:39

ducatista, toho tady asi nikdo nepovažuje za hrdinu, spíš za fanatika. Tento způsob odporu proti okupaci, ve kterém nějaký fanatik obětuje život se stal pro odpůrce „trvalé svobody a hostie vnesené demokracie“ typickým. Rozsévat zkázu a strach – v obyvatelích i v „humanitárních“ okupantech. Otázka je, jak k tomu přistupují místní lidé. To je klíčová věc. Podobný efekt mají „humanitární“ predátoři, žízení dálkově formou počítačové hry – převážná většina jejich obětí jsou místní civilisté. Ty taky rozsévají všude strach místních. Dokonce všudypřítomný strach. Zatímco teroristé se odpalují a obětují život zejména na frekventovaných místech kde je přítomna cizí okupační armáda… Číst vice »

Mudrc
Mudrc
14. 7. 2014 18:41

mirror napsal
Člověče, není vám to trapné? Kompromitujete všechny na OM.

Holandsko,Kanada,Francie a další jistě „demokratické“ státy svoje vojáky z Afganistánu již dávno stáhli a nenechali je tam zdechnout za zájmy USA!!!
Za smrt těchto vojáků mohou naši politici – řiťolezci USA!!! V Afganistánu se dnes tak akorát bojuje za zájmy a špinavé prachy mezinárodní narkomafie, protože se zde produkuje cca 90% světové spotřeby heroinu! O nic jiného nejde.A to jsem v komentáři ještě hodně mírný.

ducatista
ducatista
14. 7. 2014 20:02

Bédo, reagoval jsem na část příspěvku fajta, kde nazývá toho Afghánce odvážným bojovníkem – „tak kdo tady žehrá nad ztrátou propůjčených legionářů, které dostal jeden prostý cyklista s odvahou bránit svou zem , svou víru, svůj způsob života…“
Vrah pro mě zůstane vrahem, lhostejno zda nosí výložky US Army nebo turban s plnovousem. Samozřejmě, okupace Afghánistánu musí skončit, Západ nejmenší právo vměšovat se do vnitřních záležitostí země a určovat pravidla hry.

ducatista
ducatista
14. 7. 2014 20:14

„Hrdinové“ z praporu Donbas, co víc dodat, je to prostě k zblití…

Béda
14. 7. 2014 20:15

ducatista, víte, pro mně ti alianční vojáci v Afghánistánu nejsou žádní hrdinové – v žádném ohledu. Dle mého názoru v té zemi reprezentují své osobní zájmy. Když Zeman anebo jiný politik mluví o tom, že tam reprezentují ČR, tak to chápu že reprezentují politickou „verchušku“. Mně při té „misi“ rozhodně nereprezentují, nezastupují. A byl bych velice zvědav, kdyby tady byla skutečná demokracie – vláda lidu a papaláši by se zeptali lidu, jestli souhlasí s touto válkou, jestli s tím chtějí být spojováni, jestli si myslí, že tam ti vojáci zastupují je a národní zájmy ČR, jaký by byl výsledek. To… Číst vice »

Béda
14. 7. 2014 20:18

A podobně je to i v případě Iráku, Libye, Sýrie, Ukrajiny.

ducatista
ducatista
14. 7. 2014 20:54

Bédo, to jste napsal přesně – většinou reprezentují své osobní zájmy. Jsou tam pro peníze, drtivá většina dobrovolníci, alespoň v minulosti to tak bylo a kluci si tam jeli vydělat slušné peníze. Žoldáci, jejichž řemeslem je boj, pro mě také nejsou hrdinové. Hrdinou je pro mě třeba dobrovolný hasič, který vytáhne lidi z hořícího domu nebo záchranář, který skočí pod splav pro děcko. Ad nesouměřitelnost obětí – také dávám za pravdu, zpráva o omylem vystřílené rodině se u nás nedostane ani na titulku, kdežto ztráta aliančních vojáků je vždycky jednou z hlavních zpráv. Ono je stejně zvláštní, že nikdy se… Číst vice »

mirror
mirror
14. 7. 2014 22:24

Pánové, vidím, že se necháte poštvat jeden proti druhému. Mezi vojáky nebudou idioti, kteří touží položit život v Afgánistánu za blbé Zemanovy řeči. Vojáci hledají v armádě práci. Signifikantní by pro vás mělo být, že si za vlastní peníze kupují balistickou ochranu (vesty), aby s co možná nejpravděpodobněji přežili. Procedura nákupu nových vest není výhodná pro vojáka, ale pro kšeftmana, aby vydělal. Zástupci vojenské správy v podnicích za totáče by něco podobného nedovolili. Tehdy na rozdíl od dneška platily mnohem lidštější hodnoty. Zase volte ty, kteří předstírají, že budou hrát v Evropě první ligu.

Sio
Sio
15. 7. 2014 7:54

mirror napsal Pánové, vidím, že se necháte poštvat jeden proti druhému. Mezi vojáky nebudou idioti, kteří touží položit život v Afgánistánu za blbé Zemanovy řeči. Vojáci hledají v armádě práci. Signifikantní by pro vás mělo být, že si za vlastní peníze kupují balistickou ochranu (vesty), aby s co možná nejpravděpodobněji přežili. Procedura nákupu nových vest není výhodná pro vojáka, ale pro kšeftmana, aby vydělal. Zástupci vojenské správy v podnicích za totáče by něco podobného nedovolili. Tehdy na rozdíl od dneška platily mnohem lidštější hodnoty. Zase volte ty, kteří předstírají, že budou hrát v Evropě první ligu. Opět za to může… Číst vice »