V úvodním článku k tématu elektromobilů Selhání na startu, který měl změnit svět jsme čtenářům předložili příběh o tom, jak technologie start-up v 21. století selhala. Miliarda dolarů ani revoluční vize provozu elektromobilů nestačila na to, aby byla uvedena do života síť levných výměnných akumulátorů, která by do budoucna mohla nahradit automobily poháněné ropnými produkty či zemním plynem. V závěru jsme jej konfrontovali s úspěšným postupem výrobce elektromobilů Tesla Motors. Právě tento výrobce, jak se zdá, našel možnou a úspěšnou cestu k budoucí bezuhlíkové technologii pohonu automobilů.
Elon Musk: Zeď patentů odstraněna
12. května 2014 zveřejnil výkonný ředitel Tesla Motors Elon Musk na svém firemním blogu následující tiskovou zprávu:
„Ještě včera byla v našem ústředí v hale Tesla Motors v Palo Alto zeď plná patentů. To už je minulost, byly odstraněny, zpřístupnili jsme je v duchu hnutí Open Source pro rozvoj technologií elektrických vozidel. Tesla Motors byla vytvořena s cílem urychlit příchod udržitelné dopravy. Tesla nebude iniciovat patentové žaloby proti komukoli, kdo v chce v dobré víře využít naše technologie. Jestliže jsme přesvědčeni o správnosti svého cíle a tím je umetení cesty ke konstrukci funkčních a spolehlivých elektrických vozidel, pak za sebou nemůžeme pokládat nášlapné miny v podobě chráněného duševního vlastnictví. To bychom jednali v rozporu s tímto našim zakladatelským cílem.
Když jsem začínal se svou první společností Zip2, domníval jsem se, že patenty jsou dobrá věc, a tvrdě jsem pracoval, abych je získal. Uvědomuji si však, že jsme v tom byli snad až příliš dobří. V současnosti patenty až příliš často slouží pouze k potlačení pokroku, k upevnění pozice obřích korporací a více obohacují advokáty než skutečné vynálezce. Po Zip2 jsem si uvědomil, že dostat patent znamenalo ve skutečnosti jen to, že jsme si koupili lístek do loterie na soudní řízení. Rozhodl jsem se, že se budeme vyhýbat soudům, kdykoli to jen bude možné.
V Tesle jsme se však cítili být donuceni vytvářet patentovou ochranu z obavy, že velké automobilky by mohly kopírovat naši technologii. Potom by snadno zneužily svoji obrovskou výrobní, prodejní a marketingovou sílu k vítězství nad Teslou. Nemohli jsme postupovat hůř. Nešťastnou skutečností je pravý opak: Elektrické pohony aut (nebo pohony pro každé vozidlo, které nespaluje uhlovodíky) jsou ve skupině hlavních světových výrobců vzácné až neexistující. Představují v průměru méně než 1 % jejich celkových prodejů vozidel.
Velké automobilky v nejlepším případě vyrábějí auta na elektrický pohon s omezeným rozsahem v omezeném objemu. Některé neprodukují žádné vozy s nulovými emisemi.Vzhledem k tomu, že roční výroba nových vozidel se blíží 100 milionům ročně a globální flotila obsahuje přibližně 2 miliardy aut, je pro Teslu nemožné stavět auta na elektrický pohon dostatečně rychle a řešit tak uhlíkovou krizi. Ze stejného důvodu to znamená, že prostor na trhu je obrovský. Je pravdou, že konkurence není malý pramínek. Auta na elektrický pohon od jiných automobilek jsou vyráběny, ale obrovská záplava automobilů s benzínovým motorem se valí od globálních světových výrobců každý den.
Věříme, že Tesla i ostatní společnosti, které dodávají auta na elektrický pohon, a nakonec i celý svět by měl prospěch ze společné, rychle se vyvíjející technologické platformy. Vedení v technologiích není definováno patenty, historie opakovaně prokázala, že toto je malá ochrana proti skutečně odhodlanému konkurentovi. Důležitá je spíše schopnost společnosti přilákat a motivovat nejvíce talentovaných inženýrů na světě. Jsme přesvědčeni, že použití filozofie Open Source u našich patentů spíše posílí než oslabí pozici Tesly v tomto ohledu.
Konkurence je skeptická a příliš tomuto prohlášení nevěří. Z velkých automobilek neprojevil zájem BMW a Nissan. Indický koncern Mahindra & Mahindra prohlásil, že patenty prozkoumá. Je to odvážná a mimořádná nabídka, kterou dosud nikdo z větších hráčů na trhu neudělal. Je těžké předvídat, jaký to bude mít skutečný dopad. Pro získání důvěry je to však krok správným směrem.
Ekonomika společnosti vypadá dobře. Tržby z prodeje rostou, ale náklady na inovace a rozvoj firmy také. V prvním čtvrtletí byla firma ve ztrátě, ale celkově si stojí u investorů velmi dobře. Tesla potvrdila, že za celý letošní rok plánuje prodat více než 35 000 vozů. Ve druhém čtvrtletí chce dodat zákazníkům 7 500 vozů a zvýšit výrobu na 8 500 až 9 000 vozů. Moderní výrobní závody se budou muset postavit v Evropě i v Číne. Adam Jonas z výzkumné divize Morgan Stanley Research zpracoval zprávu pro investory. V ní mimo jiné píše, že se Tesla necelé dva roky po uvedení elektromobilu Model S na trh dokázala transformovat z nezkušeného start-upu v potenciálně nedůležitější automobilku světa.
Tady je na místě znovu připomenout základní myšlenku výkonného obchodního ředitele Elona Muska o společné, rychle se vyvíjející technologické platformě. Má jasno v tom, co a jak se má udělat:
Bez kvalitních a levných baterií nelze postavit obchodně úspěšný model. Tesla Motors plánuje v USA postavit obří továrnu na výrobu baterií. Zvýšením světové produkce lithium-iontových článků chce jejich cenu srazit dolů a svá auta tak učiní zase o něco dostupnější. K dosažení tohoto cíle už firma na dluhopisovém trhu získala 1,6 miliardy dolarů (v přepočtu asi 32 miliard korun). Agentura Bloomberg uvádí, že náklady na stavbu továrny se mají vyšplhat na 5 miliard dolarů (cca 100 miliard korun), z nichž chce Tesla pokrýt 2 miliardy ze svých zdrojů. Zbytek by financovali její partneři. Japonská společnost Panasonic, která podepsala s Teslou čtyřletou dohodu o spolupráci, asi bude důležitým partnerem.
Síť rychlodobíjecích stanic v Evropě a USA
Infrastruktura se rozvíjí velmi rychle. Mnohem rychleji než by odpovídalo prodejům, a to hlavně v Evropě. Podívejte s na následující grafiku. Tyto stanice jsou zatím zdaleka nejrychlejší cestou, jak dobít baterii vozu – plné dobití je nabíjecí stanice schopna zajistit už za hodinu. Technologie bezplatných nabíjecích stanic, které Tesla Motors označuje jako „Supercharger“, bude nejspíš také uvolněna pod licencí open source.
Výměnná stanice baterií
Firma Better Place přišla na trh s tímto konceptem: Řidič by si koupil nebo pronajal auto na elektrický pohon za cenu srovnatelnou s modelem na benzín, firma bude vlastnit baterie a řidič bude platit měsíční poplatek v závislosti na tom, jak moc jezdí. Řidič získá přístup k výměnné síti a vybité baterie by měly být vyměněny za nové během několika minut. Tesla Motors tento cíl splnila. Podívejte na toto video. Srovnává běžný tankovací postup s automatickou výměnou akumulátoru:
Tesla soustředila většinu svých snah na dobíjecí stanice.
Ve firemní komunitě se vedla debata o výměně v různých kontextech. Můžete si představit scénáře, kdy provozovatel vozového parku pracuje v depovém režimu, kde se vozidla vracejí na své sanoviště pravidelně. Takové místo by bylo přímo ideální pro výměnnou bateriovou stanici. Zdá se, že Tesla již začala sjednávat dohody s vlastníky a první výměnná místa baterií by měla být v provozu už do 6 měsíců.
Zůstává otázkou, kdo bude moci používat tento výměnný systém? Všichni, kdo mají model řady S? Pravděpodobně ne. Vysoce pravděpodobné je, že to bude využito u Modelu S v provedení taxi.
Firemní strategie je postavena tak, že na prvním místě bude demonstrace u prototypu. Podívejte se na stránky Harris Ranch, tady bude v provozu první výměnná stanice baterií od Tesly na světě.
Napsali jsme k tématu:
Better Place: Selhání na startu, který měl změnit svět
Zdroje:
Dobíjecí stanice
Firemní blog
Firemní strategie a hospodářské výsledky
hybrid.cz/
Převzato z e-republika.cz
Vzdávají se patentů…, no hezký počin, ale zda-li to také není zejména tím, že potřebují, aby se vyrábělo a jezdilo víc elektromobilů (na což zatím nemají kapacity) a někdo jim tak pomohl se zainvestováním tolik potřebné sítě dobíjecích stanic, protože jinak jsou zatím elektromobily odsouzeny jenom k dojíždění tak max. do práce, nebo nákupy nejvíce do 100km (u Tesly snad do 200km. Navíc každý si bude chtít auto nabít doma sám ze své sítě, nebo solárních panelů za levnou kWh, jinak si „obchodníčci“ s výměnou, nabíjením, či pronájmem accu budou zas nekřesťansky mastit kapsu, takže ten provoz na elektriku zase… Číst vice »
Na pojíždění v „poslední míli“ se to časem určitě uplatní, ale jinak to vidím jako křečovitou záchranu aut narážející na fyzikální zákony – nejen -viz Ladys předposlední věta. Pokud si chceme udržet mobilitu tak jedině cestou vlaků, tramvají a trolejbusů – tedy hromadnou dopravou cestou závislé trakce s výraznou redukcí individuálních přemisťovadel (máte kde parkovat?). A hlavně bude muset skončit honba za zlatým teletem zisku za každou cenu.
Obávám se, že jde jen o další slepou uličku. Zásadní otázky nejsou zodpovězeny- jaká je životnost Li baterie a kolik stojí její repase či výměna za novou. A vzhledem k velice omezeným celosvětovým zásobám lithia jde i při recyklaci o podnikání jen na několik let. Cena za provoz nebude zdaleka dána jen cenou elektřiny, ale cenou a životností baterie.
Malá kalkulace: benzin má 8.6 kwh/l, při ceně 38 kč to je kolem 4.4 kč/ kwh. Spalovací motory mají účinnost kolem 25%, elektromotor je sice podstatně výhodnější, ale ztráty při nabíjení a vybíjení článků jsou velké- všimli jste si, jak fotoaparát hřeje? Takže cena elektřiny a benzinu vyjde zhruba stejně, cena za opotřebení baterie je u elektromobilu navrch.
No, nebyl bych zase tak pesimistický. Co se týče baterií LiFePO4, tak beze ztráty kapacity vydrží minimálně 1000 cyklů, tedy při dojezdu auta na jedno nabití 200km je to úctyhodných 200.000km, ale spíše ještě více (byť už třeba se sníženým dojezdem). Navíc se vyvíjejí nyní nové zinko-vzduchové accu, které mají mít kapacitu stejnou jako LiFePO4 ale s poloviční velikostí a životností více jak 10.000 cyklů (a mnohem levnější). Dále u elektromobilů odpadá složitý a poruchový spalovací motor i s jeho drahou údržbou (oleje, filtry atd.) i složitá několikastupňová převodovka. Takže tyto auta mají rozhodně budoucnost a pokud se chemická baterie… Číst vice »
Jinak ještě k té kalkulaci cen, například u Nissan Lief vychází max. 50Kč/100km oproti víc jak 200Kč/100km u spalovacích motorů (a to nemluvím o těch kdo mají sazbu pro tepelné čerpadlo ap.). Kdo si pořídí solární panely (asi 3kW), může dobíjet přes léto i tímto způsobem.
Další perspektivy technického rozvoje mobilních zdrojů elektrické energie ponechám raději specialistům v oboru. Mne příjemně překvapili autoři a držitelé nových,možná revolučních řešení svým postojem právě
k prvoplánovým ziskům,k honbě za zlatým teletem,jak napsal brtník v brlohu.Právě v jejich rozhodnutí je velká pravděpodobnost rozšíření
a urychlení procesu substituce spalovacích motorů elektromotory.To
považuji,zejména v USA,za potřebné novum k obrodě lidstva.
To myslí jako tu technologii co vybije celou baterii asi za týden i když se s autem nikam nejede? To se všichni potrhaj(smíchy).