Úvaha mimochodného nevzdělance

Takzvaná levice je neschopná byť jen popsat současnou realitu, když starý marxismus se svým očekáváním proletářské revoluce neuspěl a dnešní proletariát se scvrkl a zcela zmizel jako mobilizační element (tak nějak to popsal sociolog J. Keller). Dnes máme hrstku globálně mocných se svými služebníky ve všech končinách a zbytek, prozatím ještě použitelného, prekariátu postrádajícího sebeuvědomění ve vlastní bezmocnosti a v budoucnu pravděpodobné bezvýznamnosti, která bude mocnými patřičně reflektována.

Jestliže se zamyslíme nad možností, že současný nespravedlivý řád, symbolizovaný Spojenými státy využívající bezohledně lidské i surovinové zdroje se zhroutí, musíme uvažovat za jakých podmínek, z jakých příčin, jaká kultura jej nahradí a kdo bude jejím nositelem. Pro Evropany vyhlídky nijak optimistické… a OONi na základě myšlenek Frankfurtské školy oprašují neomarxismus a doufají v dovršení svých záměrů.

Depresivní úvahy mohou vést k závěru, že můžeme očekávat spásu v náruči jiné mocnosti, jenže právě to by byl omyl docela hloupý. Asijský pán bude mít jiné metody vládnutí, jiné způsoby, které mu nadefinovala jeho tisíciletá kultura, tak odlišná od naši. Nebude smířlivý a zůstane predátorem, netečný k našim problémům. Taková naděje je známkou zničujícího úpadku důvěry v možnosti rozvoje našich kulturních a filosofických tradic, zpochybněním přínosu evropského vnímání světa a vzbuzuje v nás podezření, že tyto myšlenky jsou podněcovány a živeny rozmělňováním stávajícího života, vnášením nových destruktivních témat (migrace, gender, inkluze, greendeal, atd.)nneposouvajících myšlenkový svět Evropana k uvědomění jeho pozice ve světě. Setkal jsem se s názorem, že Evropané (a to i američtí) mohou být překážkou k resetu, proto je útok v této etapě veden právě tímto směrem a to i zevnitř. Jako bychom si necenili sami sebe a neuvědomovali si nutnost sebereflexe a opustili kritičnost k naší cestě, která sice přiměla jiné komunity k vnějškovému napodobování, ale také narazila na své limity. To by ovšem nemělo vést k bezhlavému opuštění svébytnosti, ale jen a jen k jejímu povznesení na novou úroveň. Nestačí se vzájemně utvrzovat v tom, co se líbí věřícím ve vítězství spravedlnosti a pravdy, ale nutno si uvědomit, že nás obklopuje skrytost, s kterou pracují síly mimo náš dosah. Připomínám Heideggerův apel na přípravu připravenosti a tím musí být pro naše přežití především příprava národního programu . Ovšem pokud se nechceme vidět v zrcadle, odstraňme zrcadla.

Člověk je obdařen pudy, citem (emocemi), rozumem, duchem a pokud nejsou uspokojeny, cítí frustraci. Různé kultury a v různé době obecně preferují a jsou formovány převahou některé z uvedených dispozic. Rusko-finský sociolog Pitirim Sorokin lidskou historii rozčlenil na opakující se triády, které nazval ideační, idealistickou a sensitivní kulturou (raný evropský středověk, období gotiky a rané renesance, a za senzitivní považuje civilizaci od 17. století až do dnešních dnů). Dobu ideační v celé životní škále určuje náboženství, spiritualita. Jak Sorokin zdůrazňuje, nelze sloužit současně dvěma pánům – Bohu i mamonu, jakkoli je zřejmé, že se to do jisté míry daří právě Vatikánu. Formálně odlišné, ale obsahově podobné jsou mravní soustavy buddhistické, hinduistické, taoistické, židovské… dnes bych se nebál zařadit k této kultuře také islám, i s jeho diskutabilním právem šaria. Ideační právo je právem božským, ius divinum, právem posvátným. Ideační zákoník zakládá legitimní autoritu vlády jako odvozenou od Boha či absolutna, nikoli z lidového pověření, to znamená, že nelze aplikovat či dokonce vnutit této kultuře demokratické mechanismy. Zástěrkou pro ovládnutí ropy a dalších surovin, stejně jako postupné obkličování Ruska a Číny, jsou americká válečná tažení , ideově omlouvána šířením občanských práv a demokracie. Výsledkem je rozvrat v oblastech, nikoli dosažení deklarovaných cílů, ale to západní stratégové ani neočekávali. V senzitivních právních normách byly zrušeny tresty za náboženské zločiny, což nelze chápat jako chybu, ale současně s tím byla relativizována etika a mravní hodnoty ztratily valnou část prestiže. Zákony a jeho derivace lstivě zastírají hmotné a mocenské zájmy a přestaly být přirozenými závazky lidského chování. Hrubá síla a lest se zůstávají nejúčinnějšími mocenskými prostředky, jak s tím přišel již v 16. století Machiavelli.

Výsledkem současné relativizace všech hodnot je frustrace, nedostatek duchovní síly, zanícení, opravdovosti , které nemohla nahradit pseudovíra v lidský rozum. Proto se nelze divit útěku lidí do náruče sekt, vzestupu zájmu o esoteriku, šamanismus a očekávání spásy ve špatně pochopených učeních jiných kultur. To je zákonitým důsledkem plytkosti rozumu. Lidská společnost, právě proto, že je společností a nikoli sumou individualit, jak ji deklarovala anglická liberální politička baronka Thatcherová výrokem, že neexistuje společenství, ale pouze jednotlivci, cítí potřebu hierarchizace, nejen v rámci společenství, ale také pociťuje potřebu něčeho, co přesahuje vlastní lidskou omezenost. Absence spirituality je fatální a tento neblahý vývoj lze zkratkovitě parafrázovat výrokem, že Evropan se přestal modlit po první světové válce, po druhé se zřekl Boha a znovu se začne modlit po třetím, lidmi vyprovokovaném kataklyzmatu. Nedivme se fanatickému odporu muslimů, jejich způsobu partyzánského odporu, který nazýváme terorismem. Jejich věroučné společenství je o 600 let mladší křesťanství, tkví tak řečeno ještě v našem středověku, a pokud se z toho máme poučit, tak zkoumejme, z čeho pramení jejich zanícení … Z našeho jednostranného pohledu jsou barbary, ale nezapomínejme, že i Řím rozvrátili, kromě učení židovské sekty, právě barbaři. Osvobodili jsme se z pod kurately absolutna a kategorických imperativů a zavrhli jsme důstojnost člověka i jeho posvátnost. Také tak bude po zásluze s lidmi naloženo, a hrozí, že mocní si tím uvolnili ruce k čemukoli. Mnohé napověděl Oswald Spengler ve svém Zániku Západu.

Množí se spleť absurdních aktivit, které v posledku lze chápat jako „organizování“ chaosu v rámci možných příprav na snížení demografického přetlaku. Vždyť za období 50 let se počet obyvatel planety zvýšil o 142 procent: Z 2,5 miliardy v roce 1950 na 6,1 miliardy v roce 2000 a v roce 2050 by nás člověků mělo být dokonce 9 miliard. Co s těmi přebytečnými, nebude pro ně práce ani blahobytu a budou jen zdrojem neklidu… Duchovního obratu se dožije možná méně než miliarda a většina v roli pomocníků či sluhů.

V roce 2015 byl v Literárních novinách publikován z německého Der Spiegel přeložený rozhovor s autorem románu Podrobení, Francouzem Michelem Houellebecqem. V rozhovoru autor vysvětluje, proč je osvícenství u konce, humanismus mrtev a laicismus též – stejně jako republika. Proč to připomínám? Souvisí to s mým názorem o potřebě spiritualismu. Spiritualita je katalyzátorem na cestě k věčnosti, a je na svém virtuálním obraze nezávislá.

Z názorů M. H. vyjímám – rozsáhlá citace je odůvodněna vážnosti problému:

Myslím, že jeden historický a politický cyklus , který začal Francouzskou revolucí v roce 1789, se chýlí ke konci. Republikánský model s ideálem svobody a rovnosti se rozpadá. Dal lidem slib, který nedokáže dodržet. Účastníme se návratu k religiozitě. Dochází k proměně paradigmatu, procesu respiritualizace… Racionalismus pociťuje stále více lidí jako něco, co je dusí. Je tu spirituální moc, která je ještě aktivní a dokonce opět sílí. Dá se to vidět na úspěchu určitých knih a filmů, jako je třeba Pán prstenů. Ateismus ustupuje a umírá na své vlastní pochybnosti. Sdílím názor Augusta Comta, že společnost úplně bez náboženství nemůže existovat. Hrozí ji naprostá dezintegrace. Sám bych rád věřil v Boha, ale moc často se mi to nedaří . Říkám si, že lepší by bylo prostě uvěřit a přestat nad tím přemýšlet. Ale nedokázal jsem to. Zřejmě to má tak většina. V tomto světle je agnosticismus tributem intelektuální upřímnosti… Osobně jsem přesvědčen, že v katolicismu dřímá ještě mnoho síly… Protestantismus jako duch osvícenství je úpadkem katolicismu, v umění i ve víře… Islám má pochopitelně určité problémy s poselstvím víry evangelií. Pro muslima je tento odstup mezi Bohem a Prorokem nepřekonatelný. Že se boží syn stane člověkem, a tím je je pak stvrzena existence boží matky, jakož i Kristova oběť v podobě smrti na kříži, triumf ukřižovaného – vše se v enormní míře muslimům nelíbí. Nerozumějí tomu. Upřímně řečeno, já také ne… Návrat patriarchátu je myslitelný. Osvobození ženy je „měkký“ pokrok. Nikdy nemůžeme přesně vědět, co ženy přesně chtějí…. Tento problém (feminismus) docela dobře znázorňuje Simone de Beauvoirová (v Druhém pohlaví – 1949). Být ženou není biologický, ale společenský fakt? Toto stanovisko lze zastávat, ale má své dopady, neboť jako ideál implikuje odmítání mateřství, protože mateřství je podle S. de B. pořád ještě ten nejšikovnější způsob, jak učinit z žen otrokyně. Feminismus sám sobě protiřečí, vymírá, protože se nereprodukuje. Z demografického hlediska je feminismus na straně těch, kdo prohrávají. Vyhrává to obyvatelstvo, které přivede na svět nejvíc dětí. Ti získají převahu a prosadí své hodnoty.

Něco k tématu také ze Schopenhauera:

…více či méně se vnucuje vedle vědomí pomíjivosti všeho bytí také myšlenka marnosti všeho snažení. S tímto uvědoměním a s tímto podivem vzniká tedy potřeba metafyziky, příznačná právě jen pro člověka, tedy filosofie si činí nárok, a má tudíž i povinnost býti ve všem co říká, pravdivá, protože se obrací k myšlení a k přesvědčování. Náboženství proti tomu, určené nespočetným, kteří nejsou přístupní důkazu a myšlení, a kteří by tudíž nejhlubší pravdy sensu proprio (v přísnem slova smyslu) nepochopili, má jen závazek být pravdivě sensu allegorico (v alegorickém smyslu). Pravda se nemůže objevit očím lidu nahá. Symptomem této alegorické povahy náboženství jsou mystéria.

Jinými slovy, náboženství zvěstuje obrazně pravdy, které nejsou zřejmé lidem méně nadaným, či ochotným namáhavě přemýšlet. Stává se hlavním proudem vnášejícím do společenství spiritualitu, tudíž náhled sub specio aeternitatis. Také moderní umění, opuštěním smyslové popisnosti, naznačuje vhled do jiné reality.

Evropo, Ameriko,
věčně poučující, nepoučitelná….
kéž dobrých úmyslů
Máš na kahánku
a závěť do ztracena
Protřepeš láhev verbální alchymie
a z dna vybublá džin moudrých nesmyslů

5 9 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
10 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
orinoko
30. 8. 2022 6:20

Kdo jsem? Odkud jdu? A kam mířím?
Ptá se filosof…
Jsem houno a mířím zpátky do rekta. Neosvědčil jsem se. Už aby Země byla bez hmyzu nejobtížnějšího, tzv. člověka, který bez toho usiluje o svojí náhradu umělou enteligencí a různými DNA výDOBYTKY. Žádný jiný tvor to nedělá. Tzv. člověk je stvořen k sebedestrukci. My se nacházíme ve zrychlené vývojové fázi.
Kdo ví, co fšechno ještě stihneme uvidět a zažít?

fajt
Reply to  orinoko
30. 8. 2022 10:23

současná civilizace tvoří pouze h@vna, a mám za to, že i předchozí ovce po statisíce let ze sebe vypouštěla jenom výkaly a nevědomky čekala a čeká , až všehomír opraví tu neskutečnou ašibku s přebuřeným mozečkem, který homo opici fatálně překáží a jenom škodí. ..) carpe diem, ber to tak, že zdejší čížci za pár týdnů ze sebe pro banderovce vypotili miliardy říšských kaček na svou vlastní smrt, tak to by byl hřích, kdyby toho jedinec s hlavou nahoře a mimo h@vno řádek nevyužil pro svou jedinečnou a božsky blaženou potřebu, páč to je asi jediný důvod řádné a svobodné… Číst vice »

jik
jik
30. 8. 2022 7:34

Dopouštíte se jedné, ale podstatné chyby. Vy předpokládáte, že jedinou možnou životní filozofií je ta, kterou jste se (my všichni) učili ve škole. Tedy fakticky liberalizmus. Ale to vůbec není pravda. Liberalizmus fakticky je umělá a nepřirozená filozofie, směřující nás pouze do pekla v tom nejhorším slova smyslu. My dokonce máme „přirozenou“ životní filozofii – tou je filozofie slovanské občiny. Jelikož píšete česky, tak i přes cize znějící příjmení se to týká i Vás – protože Vaši předkové sem kdysi přišli a usadili se ve slovanských obcích. Toto je především doba 15.-16. století (pozdější rakouský útlak jednotlivce sice přiváděl k… Číst vice »

zart
zart
Reply to  jik
30. 8. 2022 8:49

Mám pocit, že vystřídání jedné propagandy, ideologie, filosofie či nalejvárny druhou, stav pozitivně neřeší. Není ten stav v individuální i obecné poloze „Chytrému napověz a hloupého kopni“?

Nemají občané toho liberalizmu stále málo? Nestěžují si, že se jim liberalizmu dost nedostává?
Navíc liberalizmus, kromě pár nepatrných projevů, nevyvolává téměř žádnou přirozenou reakci společnosti.Liberalizmus se musí starat sám o svoji vlastní opozici, jinak by žádná nebyla…

jik
jik
Reply to  zart
30. 8. 2022 9:41

Nemluvte o individuu, to je záležitost liberální společnosti. Záležitostí tradiční společnosti je člověk (fakticky bychom dnes neměli toto slovo vůbec používat). Mimoto v mém příspěvku nehledejte žádnou soudobou ideologii – ani tu zelenou dnešní demagogii. Ta dnešní zelená demagogie je pouze ústupkem hlubokým vrstvám vědomí, ale s cílem vyhnout se faktickému řešení, protože je to pro liberální společnost nepřijatelné. A jinak máte pravdu – chytrému napověz a hloupého kopni. Potíž je však v tom, že naše dnešní zhrublé uvažování se k té chytrosti dostává velmi velmi těžko. Uvažování individua na začátku 21. století je hodně pozadu za uvažováním našich předků… Číst vice »

orinoko
Reply to  jik
30. 8. 2022 10:19

Včera jsem byl svědkem /v rámci cestování/ několika příhod, kterak českým dopravcům začínají lézt na nervy migrující ukroboti. Není jim rozumět, asi se domnívají, že se budeme učit halicsky, kde si špatně rozumí oni sami, jsou arogantní, všude, kde se třídí sklo, je plno prázdných flasek od nich, ráno ve válečných zákopech údajně začíná chlastanim dryjaku, po nichž jdou na sebelikvidacni šturm, ale jinak je samozřejmě všechno na vítězné cestě. Z jurského rektal alpinismu je na blití, ale už je to zavedený folklór u vládnoucích debilů, kteří teprve přijdou do problémů. Uvidíme 3.9. v Praze, jak je na tom coklovsky… Číst vice »

zart
zart
30. 8. 2022 8:40

Nás pár zoufalců se zamýšlí, nad tím, co bude dál, když se globální plány vydaří nebo zhroutí, zatímco většinové mase je to úplně jedno. Tvoří ji střední ubohá maloměšťácká třída ve stádiu mravního rozkladu a (samo)hubení. Tato je loajální s každým zvrhlejším režimem. Dále většinovou masu tvoří oni různí příživníci, darmojedi, bezprizorní osoby, asociální psychopaté, narkomani, alkoholici, mentálně zaostalí občané, lidé závažně postižení civilizační degenerací aj. Chybí uvědomělá, zdravá a mladá společenská síla, která by uvedla věci do nějakého snesitelného pořádku. Zdražování, fotbal, seriály, tetování, tráva, koks, finanční a konzumní lačnost, a jiné více než podřadné motivy jsou pozitivní změně… Číst vice »

orinoko
Reply to  zart
30. 8. 2022 8:59

Dobrý, chválím. A ulozim si to. Velmi výstižné.

Botičky od Diora
Botičky od Diora
Reply to  zart
30. 8. 2022 11:30

Píšete že „chybí uvědomělá, zdravá a mladá společenská síla, která by uvedla věci do nějakého snesitelného pořádku.

Není to úplně pravdou, zde:

Ministr zahraničí ČR a Pirát Bc. Jan Lipavskýhttps://zvedavec.news/komentare/2022/08/9293-ministr-zahranici-cr-a-pirat-jan-lipavsky.htm

ji máme i s novodobým führerem, v plné parádě. Máme na čem a na kom stavět.

Silentpysk
Silentpysk
30. 8. 2022 9:08

Marasmus na zeměkouli už může napravit jenom kompletní vymazání drtivé většiny lidstva. Bez možnosti výběru. Ale ono by se to zase za několik tisíciletí (možná dříve) opakovalo. Lidi jsou nepouč(ž)itelní!