Velké červené tlačítko

Kdybychom žili v dokonalém světě – a nemusel by být vlastně ani dokonalý, úplně by stačil příčetný – tak by americký prezident před tím, než zmáčkne to příslovečné velké červené tlačítko v jaderném kufříku, musel mít povinnost vykonat něco, čím se k tomu kvalifikuje. Ne vyhrát volby, ale třeba zabít toho mariňáka, který ten kufřík nosí, říct třikrát za sebou třistatřiatřicet stříbrných stříkaček, nebo cokoliv jiného, čím by dokázal, že je hoden zničit svět, nebo co by ho alespoň zdrželo. A samozřejmě nejenom americký prezident, ale i všichni ostatní prezidenti, generálové a výkonní praporčíci, co jich po světě běhá.

Bohužel, náš svět není nejenom dokonalý, ale ani příčetný, takže americkému prezidentovi ke zničení světa (nenechte se zmást tím, že tomu bude spolu s dalšími hlupáky říkat záchrana) stačí jen ty volby a tlačítko. Soudím tak alespoň podle toho, že v americkém Kongresu čerstvě leží návrh zákona, podle kterého by nově prezident USA musel mít ke zmáčknutí velkého červeného tlačítka souhlas Kongresu v podobě vyhlášení války (tedy z pohledu současné praxe americké zahraniční politiky – a válka je, jak víme od Prušáků, pokračování politiky jinými prostředky – něčeho archaického a překonaného).

Čili zatím ho mít nemusí. A vzato do důsledků, obejde se bez něj i potom, protože důležité je to tlačítko, ne ten souhlas. Ale alespoň formálně vzato by svět s takovým zákonem byl o něco příčetnější, než je ten současný, kde má jeden člověk takovou moc ničit, aniž by měl možnost a povinnost stavět.

Převzato z blogu Tribun

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
8 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
leho
leho
28. 1. 2017 20:30

Tribun se zcela zásadně mýlí. Ano, americký prezident má moc tlačítko zmáčknout, ale rovněž s tou obrovskou mocí je těsně spojena individuální odpovědnost za takové rozhodnutí. Tribun si totiž nedovede představit, že americký prezident není neomezený diktátor jako například Vladimír Vladimírovič a může být kdykoliv pohnán k zodpovědnosti Kongresem a Senátem. Tribun rovněž nechápe, že jemu podřízené armádní složky jsou vojenští profesionálové, jež jsou vedeni už během výcviku k individuální zodpovědnosti za svá rozhodnutí a za životy svých podřízených. Takže zmáčknout onen červený knoflík skutečně není jen tak už jenom kvůli svědomí a vědomí podřízených důstojníků a mužstva v ozbrojených… Číst vice »

Dana
Dana
28. 1. 2017 22:07

Jen at se nepratele Ameriky klidne boji cerveneho tlacitka. Odpovida to jejich mentalite, paranoidnimu strachu, ze by je Americane chteli anihilovat. Je to sice nesmysl, ale jako odstraseni je to O.K.. Jeste bych dodala, ze obranne sily USA maji nekolik bezpecnostnich pak a pojisteni, specialnich protokolu, ktere v pripade vazne krize zacnou fungovat, zcela nezavisle, zda je informovan president ci vice president. Jsem presvedcena, ze v Chayenne Mountain, kde sidli podzemni komplex NORAD, nuklearni bunker, tak tam jsou ve vedeni nejspolehlivejsi clenove americke obrany. Bere se v potaz i moznost, ze na americky kontinent smeruje nekolik balistickych jadernych raket a… Číst vice »

leho
leho
29. 1. 2017 0:18

Jinak řečeno, jen je nechte ať se bojí!

peter.
29. 1. 2017 6:33

Dana napsal
paranoidnimu strachu, ze by je Americane chteli anihilovat. Je to sice nesmysl, ale jako odstraseni je to O.K..

Myšlienka o „preventívnom jadrovom údere“ sa okotila v hlavách pentagonských khaki mozgov.Nie v Rusku alebo v Číne.Tak prosím vás,netárajte!

Admirál
Admirál
29. 1. 2017 15:23

Ano, Dana správně napsala, že máme strach z červeného tlačítka. Jen bych dodal, že z nejen amerického, ale i z ostatních červených tlačítek. A je nám srdečně jedno, zda je to „spojenecké“ červené tlačítko nebo jakékoli jiné červené tlačítko.

Vyjde nám úplně nastejno, zda spadneme kolaterální ztráty z přičinění těch a nebo těch. Nebudeme mít příležitost zkoumat, kdo na tom má větší vinu.

leho
leho
29. 1. 2017 19:41

Admirál: A je nám srdečně jedno, zda je to „spojenecké“ červené tlačítko nebo jakékoli jiné červené tlačítko. To nevidíte rozdíl mezi červeným tlačítkem nějakého Hitlera a tlačítkem mocnosti, které proti tomu Hitlerovi stojí? Takový Vladimír Vladimírovič, jinak řečeno Putler, kdyby se špatně vyspal, tak Bůh s námi, že…A co takové scenário jako v seriálu Okupace, co myslíte, je něco takového nemožné? USA by nikdy takovou okupaci uskutečnit nemohly, tam mají skutečně nezávislé soudy, Kongres a Senát včetně ozbrojených složek se silným morálním kodexem, ale Rusko? Vladimír Vladimírovič rozkáže a Rudá, pardon, Ruská armáda koná. Vlastně celý velký Ruský národ koná.… Číst vice »

M.C.
2. 2. 2017 9:56

O profesionalitě důstojníků na řídících stanovištích obou stran není pochyb, kdyby to nebyli profíci, tak už tu dávno nejsme. Falešných poplachů bylo na obou stranách už několik. Američtí vojáci, příslušníci USAF prokázali i samostatnost při rozhodování před dvěma lety, kdy se tehdejší premiér Cameron rozhodl podráždit Rusko šesti taktickými JZ. Kam přesně měly být odpáleny, to se na veřejnost nedostalo. Internetem proběhla jenom informace, že příslušníci zvláštní komunikační jednotky zodpovědné za předávání povelů k odpálení na britské a americké ponorky ve zvláštním režimu utajení na vlastní odpovědnost Cameronův příkaz stornovali – nepředali ho dál. A tak svět stále ještě žije… Číst vice »