David Černý je český výtvarník, o kterém je možno říci, že "chytil kapitalismus za pačesy". Jeho skot v ulicích (když nepočítáme růžový tank) už zůstane trvale v myslích Pražanů, stejně tak jako se Bulhaři stěží zbaví "odéru" bulharského (protože tureckého) záchodu. Toto téma je ostatně Davidu Černému blízké, o čemž svědčí malostranská instalace "soch" dvou mužů, kteří stojí na fontánce, tvořené obrysy mapy ČR, a močí. Jeden v Čechách, a druhý, stojící proti němu, někde na Moravě (tipoval bych zřejmě Gottwaldovo rodiště Dědice).
Černého výtvory mají spíše než zajímavé provedení zajímavou historii, spjatou s českým společenským vývojem po roce 1993. Co jiného než fabulace, zkreslení, podvod bylo původně skromné dílko Entropa, kterým pan Vondra a Topolánek začínali české " nedokončené" předsednictví EU v roce 2009. Entropa jako výsledek "práce 27 identit" slévající se reálně v identitu jednu, identitu vtipálka Černého. Co jiného, než "nedokončená" Entropa mohlo symbolizovat "slepenec-Evropu", na níž Černý vynechal (raději?) Británii.
Některá díla Černého jsou pochybná, a také místně zakázaná pro veřejnou produkci, jako například replika těla iráckého prezidenta Saddama Hussajna – aka žraloka, ponořená do formaldehydu a svázaná lanem do kozelce…K této tvorbě využil prý Černý týdenního studijního pobytu v Bagdádu v roce 2006 (!), i když osobně jsem přesvědčen, že ho spíše inspirovala produkce karikaturisty Liďáka na stránkách Dikobrazu za stalinského období.
Cvičící autobus je nejnovější produkcí Černého. Zakoupil ho šéf Agrofertu Babiš, který ho po skončení OH 2012 v Londýně umístí vedle sídla svého pražského ústředí. Jsem přesvědčen, že Knížákem stylizovaný N. S. Chruščov do podoby trpaslíka s kukuřičným klasem by pro Agrofert byl vhodnějším symbolem, ovšem to by možná evokovalo otázky, proč se v ČR seje modifikovaná GM kukuřice, zatímco u jihozápadních sousedů nikoli. Černého autobus má, a to musí uznat každý, velké, především orientační, plus. Nachází se u Českého domu, Czech House, neboli "ček hauzu". A bez zkoušení (check) londýnského místopisu lze snad říci, že díky push up doubledeckeru obé zřejmě nelze nenalézt.