Konečná stanice (pražské tramvaje a jiné příběhy)

Minulý týden se nechal slyšet pražský primátor Hudeček, že jeho Dopravnímu podniku hrozí v brzké době finanční kolaps. Důvodem je především krajně nevýhodný kontrakt, který uzavřela Praha s plzeňskou Škodou Transportation. Smlouva je bohužel koncipována tak, že DPP odebere celkem 250 tramvají, i když je město všechny nepotřebuje. A od kontraktu nelze odstoupit ani kvůli závažné poruchovosti tramvají. Pokud by Praha přesto smlouvu vypověděla, pak hrozí různé katastrofické scénáře, které mohou končit náhradou škody pro dodavatele a to ve výši od 3,6 až po 12,6 mld. Kč. Je třeba připomenout, že zakázka je ve výši 19,2 mld. Kč na vývoj a dodávku 250 tramvají, což znamená, že jedna souprava je za cca 77 mil. Kč. Praha tedy platí nejen tramvaje samotné, ale i jejich vývoj. V tzv. soutěži nakonec zůstala jen jedna nabídka, vítězná nabídka Škody Transportation. Mírně řečeno neobvyklé. 


Vrabci na pražských střechách si před cca deseti lety cvrkali, že v pozadí kontraktu stála asi dohoda dvou Romanů. Hádejte kterých? Tomu jednomu z nich jsem za jaře 2010 poslal otevřený dopis a položil mu v něm pár otázek. Odpovědí jsem se pochopitelně nedočkal. Tehdy byl generálním ředitelem největší tuzemské firmy a dnes je předsedou dozorčí rady v téže společnosti. Zastupuje a hájí v ní tedy zájmy státu, konkrétně ministerstva financí.


Ptal jsem se ho tehdy mimo jiné na to, zda má nebo měl majetkový podíl v plzeňské Škodě Holding, jehož součástí byla i Škoda Transportation. Tu po čase majetkově ovládlo osm akcionářů – Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla, Jiří Diviš, Jaromír Šilhánek, Josef Bernard, Marek Krsek a Tomáš Ihnačák. Mezi vlastníky společnosti jsou i lidé spjati s nechvalně proslulou mezinárodní kauzou Mostecké uhelné (Appian Group) – Marek Čmejla a Jiří Diviš. Tomáš Krsek a Michal Korecký jsou pro změnu sousedé Martina Romana ve Velké Chuchli. Pozemek a dům zde má i současný šéf ČEZ Daniel Beneš, ale taky Aleš Minx, šéf představenstva v Nizozemsku sídlící společnosti PPF Group, která představuje hlavní holdingovou firmu finanční skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Ten se v posledních letech se svým EPH (Energetický a průmyslový holding ve vlastnictví PPF a J&T) významně přesouvá do energetického byznysu. Svou stopu zanechal  EPH i v Praze, když se stal vlastníkem Pražské teplárenské. EPH je dnes největším dodavatelem tepla v ČR a druhým největším dodavatelem elektřiny. Petr Kellner úzce kooperuje i se společností KKCG Karla Komárka, největším českým plynařem. A oba dva pak se svými ruskými obchodními partnery.


„Pražské Beverly Hills“ ve Velké Chuchli je vlastně alternativním centrem moci. To co se nestihne dohodnout na nějakém golfu či na jachtě v Toskánsku se prostě a jednoduše domluví doma. Hvězda Martina Romana začala strmě stoupat, když se stal generálním ředitelem plzeňské Škody Holding. Tehdy mu bylo necelých 31 let. Jeho strmou kariéru odstartovalo mocné trio z tehdejší dozorčí rady Komerční banky. Prvním byl Karel Kopp, s nímž byl spojen Martin Roman již při prvním ředitelském angažmá v Jance Radotín, později kandidát za TOP 09 v krajských volbách 2012, jehož syn zastává v ČEZ vysoký manažerský post. Druhým byl „praotec“ Appian Group Antonín Koláček, dnes souzen ve Švýcarsku za údajné vytunelování MUS, a třetím spolužák Martina Romana z právnické fakulty advokát Radek Pokorný. Ten má blízký vztah se svým jihomoravským krajanem Bohuslavem Sobotkou, je zároveň členem dozorčí rady Bakalova vydavatelství Economia a také sedí ve správní radě Nadace Martina Romana. Nutno dodat, že Komerční banka byla největším věřitelem Škody Plzeň těsně před tím, než ji získala skupina Appian Group, ta ji ovládla v roce 2003 za 800 mil. Kč. Podle švýcarské prokuratury, která v roce 2009 prošetřovala transakce kolem MUS, šla platba za plzeňskou Škodu Holding z účtu uhelné firmy. Převzetí strojírenského gigantu se záhy ukázalo být velmi výnosným byznysem. Prodejem firem, které byly součástí holdingu, a výplatou dividend vydělali vlastníci Appianu obrovské peníze. Jen za prodej společnosti Škoda Power, významného dodavatele ČEZ, inkasovali od korejského Doosanu 11 mld. Kč.


V roce 2004 se stává Martin Roman generálním ředitelem ČEZ. Vztahy s lidmi, kteří mu pomohli až na tento vrchol, nepřerušil. Naopak, ještě je zintenzivnil. Škoda Holding mimo jiné významně navýšila své zakázky pro ČEZ. A nejen to. V letech 2007 – 2009 byl Martin Roman členem Dozorčí rady Českých drah. V době, kdy plzeňská Škoda Transportation získávala od Českých drah jednu zakázku za druhou. Nezřídka bez výběrového řízení. Na některé z nich si musely České dráhy půjčovat. K financování nákupů vozového parku získaly České dráhy zdroje i z dividendy ČEZ. Již v květnu 2004 byl podepsán kontrakt mezi ČD a plzeňskou Škodou Transportation na dodávku 20 lokomotiv řady 380, i když v té době neexistoval ani jejich prototyp. Škoda tehdy porazila zavedenou značku Taurus německé firmy Siemens, která nabízela o generaci pokročilejší systém a prověřenou kvalitou. Cena za plzeňskou lokomotivu byla 135 mil. Kč, kdežto Taurusy se prodávaly v té době za cca 80 – 100 mil. Kč.


Lidé svázáni s Appian Group měli a stále mají v Praze kromě již zmíněných tramvají i jiné zájmy. Pánové Čmejla a Diviš mají podíl v sázkové kanceláři Chance, která má řadu svých poboček ve vestibulech metra. Appian vlastní firmu Erika, jež provozuje systém, kterým si cestující mohou koupit jízdenku MHD přes mobil. Appian byl také zřizovatelem Vysoké školy finanční a správní, kterou absolvovalo několik viditelných nejen pražských politiků. Čmejla s Divišem jsou rovněž majitelé největší sítě nestátních zdravotnických zařízení v Praze – společnosti Medicon.


ČEZ se podílel i na jednom z největších developerských obchodů v Praze. Těsně po nástupu Martina Romana do vedení ČEZ odprodala společnost ČEZ své sídlo v centru Prahy firmě Copa realitního a mediálního podnikatele Sebastiana Pawlovského za 850 mil. Kč. Odhad tržní ceny byl však dvojnásobný. Pár měsíců po té se vedení pražského magistrátu rozhodlo, že si tuto budovu od Pawlovského na 20 let pronajme. A tak se taky stalo. Pawlovského firmě město na nájemném a poplatcích za služby zaplatí dohromady 4,8 mld. Kč. A v tom nejsou započteny nemalé náklady na rekonstrukci objektu a stěhování. V téže době nastupuje mladší bratr Martina Romana Patrik Roman do pozice generálního ředitele a předsedy představenstva firmy Pražské služby, komunálního podniku s ročními tržbami přes 2 mld. Kč. Pro Martina Romana a jeho přátele není nic nemožné. Někteří začínají v té době nazývat Českou republikou docela trefně ČEZkem. Vliv na dělbu moci, státní zakázky a politické dění měl v uplynulých letech Martin Roman opravdu nedozírný.


Legendární jsou mega párty ČEZ u příležitosti MFF v Karlových Varech. Setkání všech se všemi z čarovného světa VIP. Pravidelným účastníkem býval i exprezident Klaus. Ostatně, oba jeho synové svázali svou profesní dráhu s Martinem Romanem a firmou ČEZ .


Mimořádný ohlas pak v červenci 2009 vyvolala zpráva o společném výletu podnikatelů, politiků a lobbistů do malého toskánského přístavu Porto Santo Stefano. S generálním ředitelem ČEZ Romanem se tam setkali bývalý premiér a předseda ODS Topolánek, lobbista Dalík, bývalý ministr dopravy Řebíček, bývalý náměstek ministra dopravy Hodač, šéf Spolchemie a Setuzy Procházka, bývalý ministr spravedlnosti Pospíšil, plzeňský podnikatel Jurečko, správce systému exekucí Šikoš (dříve též konkursní správce firmy Nero, která byla součástí konkursní podstaty Škody Plzeň), stínový ministr průmyslu za ČSSD Urban, lobbista a zástupce Škody Praha Johanes, lobbista a podnikatel Janoušek, finančník Loncnár (dříve finanční partner Mrázka a později sponzor TOP 09) aj.


V únoru 2011 byl Martin Roman se svými přáteli na pravidelném golfu v Dubaji a setkal se zde mimo jiné s tehdejším předsedou rozpočtového výboru PS PČR Suchánkem. V září 2011 se k tématu financování politických stran vyjádřil předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg: „Je veřejným tajemstvím, že ČEZ tady financoval politické strany“. Jako obvykle jeho vyjádření mírnil a relativizoval zdatný manipulátor Kalousek.


Je toho hodně, na co bylo vhodné se Martina Romana ptát:

  • Kdo a za jakých podmínek byl součástí tzv. motivačního programu, což byl mimořádně výhodný nákup a následný prodej akcií ČEZ vybraných manažerů a členů statutárních orgánů společnosti?

  • Jaká byla souhrnná odměna vrcholového managementu a členů statutárních orgánů ČEZ v uplynulých 9 letech, a to včetně zástupců státních institucí a odborů?

  • Má předseda Dozorčí rady ČEZ bezpečností prověrku NBÚ na vyšší stupeň utajení?

  • Jaká je návratnost investic a akvizic ČEZ na Balkáně?

  • Jaké jsou roční náklady ČEZ na reklamu, marketing, sponzoring, PR a další příbuzné aktivity?

  • Považuje Martin Roman za výhodný prodej společnosti I&C Energo, a.s.?

  • Zná Martin Roman pana Markuse Büchela z Lichtenštejnska?

  • Které právní kanceláře pracují či pracovaly pro ČEZ a za jakých podmínek?

  • Mohl by nám Martin Roman popsat transakci ČEZ se společností Moravia Energo v roce 2009?

  • Mohl by rovněž sdělit podrobnosti prodeje Plynárny Užín?

  • Zná Martin Roman podrobnosti výstavby skladu jaderného odpadu v areálu JET. Zná osobně JUDr. Jiřího Kováře?

  • Zná Martin Roman majetkovou strukturu společnosti Compinvest Establishment a Portinvest Establishment, založené v Lichtenštejnsku a společnost European Energy and Resources Limited, registrované na ostrově Man?

  • Zná Martin Roman majetkovou strukturu společnosti U.B.I.E. z Lichtenštejnska?

  • Jaké má vztahy Martin Roman se společností Energetický průmyslový holding?

  • Jaký je současný podíl ČEZ na tzv. zeleném byznysu, včetně solárních elektráren? Ví, se kterými společnostmi uzavíral ČEZ obchody v době vrcholícího solárního boomu? Zná jejich majetkovou strukturu?

  • Spolupracuje ČEZ se společností NOEN, a.s., v níž působí Jaroslav Veverka, který stál mimo jiné u zrodu společnosti New Deal Communications?

  • Bylo by dobré také znát výsledky šetření zástupců Evropské komise ve společnosti ČEZ.

  • Bylo by dobré znát také detaily obchodů mezi ČEZ a NWR či Czech Coal


Otázek by bylo jistě mnohem více. A klást by je měl někdo jiný a někde jinde. Jedno je jisté – stát jako správce majetku selhal na celé čáře a konkrétní lidé by za to měli nést konkrétní odpovědnost. Ale to bychom asi nesměli být u nás.


A naposledy zpět k Praze a tramvajím. Možným důvodem odchodu generálního ředitele Křístka z DPP byl zřejmě také jeho vstřícný postoj k zájmu Škody Transportation o koupi či dlouhodobý pronájem Opravárenské základny tramvají v Hostivaři. Ta prošla v minulých letech nákladnou rekonstrukcí a je chloubou DPP, právem patří mezi nejmodernější provoz svého druhu v celé Evropě. Dokonce už byla připravena rámcová smlouva na prodej Škodě Transportation za pouhých 238 mil. Kč, kterou připravila advokátní kancelář Šachta&Partners (dnes MSB Legal), na základě vstřícného posudku společnosti Deloite. Tatáž advokátní kancelář figuruje i v mnoha dalších zajímavých obchodech Prahy. Najdeme ji u jízdenek, jejichž částečný výnos končil údajně jako provize v Monaku (respektive na Britských Panenských ostrovech) u lobbisty Rittiga.


Zajímavý byl i plánovaný nákup autobusů pro DPP od společnosti SOR Libchavy. Šlo o nákup 720 autobusů v ceně 3,5 mld. Kč. Město od původní smlouvy pravděpodobně odstoupí, neboť se ukázalo, že je velmi nevýhodná. Praha by za jeden autobus zaplatila až o půl milionů více než jiná města. SOR Libchavy patří do holdingu EP Industries, který ovládá J&T, obchodní partner ČEZ a PPF.


Dědictví bývalého vedení DPP v čele s Martinem Dvořákem je těžké slušně komentovat. A to jsme se dnes nevěnovali kauze Opencard, výstavbě nové trasy metra či legendárního tunelu Blanka, včetně stavebního dozoru firmy IDS, která jen tak mimochodem zaměstnává některé významné politiky z TOP 09 atd. Parta „dolce vita“ pluje vesele dál. Stát je pumpován a pumpován.


Přestavte si na chvíli, že jste bývalý horník na Ostravsku. Bydlíte v bytě s vysokým neregulovaným nájmem. Ten byt Vám kdysi někdo slíbil prodat, ale pak si to rozmyslel. Platíte nemalé peníze za elektřinu. Kupujete drahé a ne vždy kvalitní potraviny domácí výroby,… a na ředěný benzín už zdroje nemáte. A ve stejné době váš slavný rodák, najatý manažer ve státní firmě, zrovna přemýšlí o tom, kam si tryskáčem zaletí na prodloužený víkend, aby si trochu odpočinul po těžké rachotě.


Namítnete – přej a bude ti přáno. Ano, ale to není tento případ. Spíše se nabízí úvaha o tom, že si ani za sebevětší peníze nekoupíte vlastní minulost a dobrou pověst. Krom toho v civilizovaném světě platí to, že základem dlouhodobého úspěchu není pouhý brutální egoismus. Nejde jen o to něco snadno získat, nejlépe od státu, a pak to výhodně zobchodovat a vypumpovat, a když se něco zadrhne, tak pak drze vrátit státu ohlodanou kost. To nemá s podnikáním a péčí správného hospodáře vůbec nic společného, nabízí se spíše jiné klasifikace.


Více naleznete na www.mapovani.cz .


P.S. Všechny zde uváděné informace jsou z otevřených (tedy veřejně dostupných) zdrojů.

0 0 hlas
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments