Akademik Čerskij

Během probíhající pandemie koronaviru, na jejímž pozadí probíhají zároveň ve zrychleném režimu globální změny v ekonomickém i politickém uspořádání světa, ztratila média ze zřetele některé další záležitosti, které ovšem rovněž mají strategický význam, přinejmenším pro Evropu.

Jednou z takových záležitostí je cesta lodi Akademik Čerskij takříkajíc kolem světa. Z Vladivostoku, či spíše z přístavu Nachodka, který opustil v únoru 2020, do Baltského moře. Oč jde? O nic menšího, než o snahu dokončit Nord Stream 2, bez nějž je Německo stále energetickým rukojmím, tedy silně ovlivnitelným objektem, ze strany USA prostřednictvím jejich pák v podobě Polska a Ukrajiny.

Poslední „předkoronavirové“ zprávy zůstaly ve vztahu k této záležitosti u toho, že americké sankce odradily švýcarskou společnost od dokončení plynovodu prostřednictvím jejího lodního vybavení. Jedinou další lodí specializovanou na pokládku plynovodního potrubí na mořské dno, která zůstala pro projekt Nord Streamu 2 reálně k dispozici, tak je Akademik Čerskij, který se v okamžiku odstoupení Švýcarů od projektu nacházel v Vladivostocké oblasti.

Odtud, respektive z Nachodky, se následně Akademik Čerskij vydal na dlouhou cestu na Balt, aby mohl být plynovod dokončen. Doplout na místo určení měl podle původně zveřejněných plánů kolem 22. dubna tohoto roku a do konce roku dokončit přerušené práce na plynovodu v Baltském moři.

Akademik Čerskij má proto nyní strategický význam a Rusové neponechali nic náhodě. Loď se přemisťuje systémem, který byl naposledy použit za 2. světové války, totiž v rámci minikonvoje, a jsou pro to závažné důvody. Loď by se mohla stát např. obětí pirátů v Adenském zálivu, nebo „náhodné“ kolize s jinou cizí lodí, či jakékoholiv dalšího druhu „nehody“, která by mohla třeba i odněkud přiletět apod.

Konvoj proto tvořil kromě samotného Akademika Čerského a remorkéru Viktora Koněckého též torpédoborec ruské tichooceánské flotily Admirál Vinogradov o maximálním výtlaku 8 800 tun s hlavní výzbrojí sestávající z protilodních střel P-270 Moskyt s dosahem 120 km. Podle některých ruských zdrojů je velmi pravděpodobně konvoj doprovázen pod hladinou jednou nebo dvěma ponorkami. Specializovanou loď doprovázel Admirál Vinogradov minimálně v první fázi její plavby směrem na Srí Lanku.

Co se děje od té doby, není přesně známo. Akademik Čerskij podle všeho mění kursy a plány plavby. Od Srí Lanky jej doprovází další loď ruského vojenského námořnictva, zařazená organizačně v sestavě baltské flotily, Jaroslav Mudryj, která se v oblasti oficiálně pohybuje z důvodu ochrany námořních tras před somálskými piráty. Jde o raketovou fregatu o výtlaku 4 400 tun s hlavní výzbrojí představovanou raketotorpédovým systémem Vodopad-NK s dosahem 50 km na cestě k cíli a do 300 m hloubky pod hladinou moře v závěrečné fázi útoku a protilodními raketami Ch-35 s dosahem 130 km.

Obě vojenská plavidla mají samozřejmě vlastní systémy protivzdušné obrany středního a krátkého dosahu.

Po opuštění Srí Lanky Akademik Čerskij vypnul odpovídač a ztratil se z civilních sledovacích systémů (obdoby leteckého Flightradar). Očekávalo se, že zamíří horkou zónou Adenského průlivu rovnou k suezskému průplavu, ale podle některých posledních zpráv se konvoj stočil k Mosambiku.

Plavbu Akademika Čerského budeme i nadále sledovat a ve skutečném evropském zájmu mu přát doplutí do místa určení bez nehod.

0 0 hlas
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
2 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin (už bez taky m)
Martin (už bez taky m)
22. 3. 2020 14:26
Martin (už bez taky m)
Martin (už bez taky m)
22. 3. 2020 14:59

Ruští vědci vytvořili novou slitinu pro těžbu nerostných surovin https://cz.sputniknews.com/svet/2019122411154104-rusti-vedci-vytvorili-novou-slitinu-pro-tezbu-nerostnych-surovin/ Chtějí-li je Ruská metalurgie světovou špičkou co se týče materiálů i technologií. Mj. ale také nedávno dokončili menší vojenské plavidlo (velikosti korvety- do 100 m) které má mít velkou většinu trupu ze „sklo“laminátů – což v podstatě běžnou korozi plavidla vylučuje… RF vytváří celé specializované odvětví které by mělo těžbu zlepšit- mj. v oblasti dopadů a životní prostředí. Stejně jako v Číně se připravuje či již přímo provádí tak rozsáhlé změny, že obvyklé kidy Západu „o devastaci životního prostředí“ budou brzy nejspíše minulost. Osobně mám dopravu ropy potrubím za nejlepší… Číst vice »