Česká televize potřebuje pořádný průvan


Zpravodajská redakce ČT porušuje zákon a na upozornění ze strany RRTV reaguje neadekvátně a arogantně.


Upozornění RRTV

10. ledna 2017 zasedala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) a mimo jiné upozornila Českou televizi, že porušila §31, odst. 2 a 3 Zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Toto je citace obou odstavců:

Parlament ČR, v zákonu 231/2001 Sb., §31 napsal:
(2) Provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací zpravodajského charakteru.
(3) Provozovatel vysílání je povinen zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.

Česká televize podle RRTV porušila zákon tím, že v rámci pořadu, charakterizovaném provozovatelem jako zpravodajský pořad s názvem Americká volební noc, dne 9. listopadu 2016, v časovém úseku 03:00 – 08:00 hodin, na programu ČT24 odvysílala nevyvážené a neobjektivní zpravodajství, během něhož docházelo k nadržování jedné straně, zejména soustavnou a zcela jednostrannou kritikou jen jednoho z kandidátů na amerického prezidenta. RRTV ve své tiskové zprávě uvádí konkrétní pochybení, např.:

  • Použití fotografií v zavádějícím kontextu;
  • překrucování výroků Trumpových příznivců;
  • široký prostor pro vyjádření byl dán pouze transparentním příznivcům Clintonové;
  • neoddělení názorů a hodnotících komentářů od informací zpravodajského charakteru;
  • spojování potenciálního vítězství Trumpa s pocitem ohrožení;
  • účelové řazení informací;
  • CNN otevřeně sympatizující s Clintonovou jako téměř jediný zdroj informací.

Rada stanovila České televizi lhůtu k nápravě 7 dní ode dne doručení tohoto upozornění.

Reakce redakce

Reakce redakce zpravodajství ČT byla příznačná. Zástupci šéfredaktora zpravodajství ČT Michal Kubal a František Lutonský v tomto otevřeném dopisu označili upozornění na porušení zákona za „účelovou a zaujatou zprávu“.

Michal Kubal a František Lutonský napsali:
Vaše zdůvodnění vyvolalo mezi tvůrci a spolupracovníky pořadu rozhořčení a pocit nespravedlnosti, zejména kvůli účelovosti a zřejmé zaujatosti vaší zprávy. Nikdo z desítek lidí připravujících toto vysílání neměl samozřejmě sebemenší zájem na vyjadřování preferencí kteréhokoliv z kandidátů.

Podle závěrečných otázek v otevřeném dopisu by až člověk nabyl dojem, že RRTV není regulačním orgánem České televize, ale že je tomu přesně naopak. K usvědčení obou pánů z toho, že v poslední větě výše uvedené citace lžou, přitom stačí jen letmý pohled na jejich twiterové účty (zde a zde). Příznačné též je, že inkriminovaný pořad není možné přehrát v archivu ČT. Na tuto námitku František Lutonský na svém twitteru argumentoval právy na agenturní záběry, přitom v době, kdy jsem psal tento článek, šel bez problémů přehrát obdobný pořad z roku 2012, a to včetně agenturních záběrů. Na webu České televize nelze najít ani zmínku o upozornění RRTV, a dokonce ani o otevřeném dopisu Kubaly a Lutonského. Zdá se, že zásada, že veřejnoprávní médium informuje o událostech spojených se sebou samým stejným způsobem jako o jakékoli jiné instituci, v tomto případě neplatí.

Reakce diváků

František Lutonský, který zveřejnil odkaz na otevřený dopis na svém twitterovém účtu, tam sklidil drtivou kritiku. Stejně tak kriticky vyzněla diskuse pod článkem o reakci vedení zpravodajské redakce ČT i na serveru Echo24, který zastává a hájí spíše liberální postoje. Vesměs všude, kde se kauza diskutuje, převažuje kritika ČT, přesto vrcholní manažeři její zpravodajské redakce zůstávají skálopevně přesvědčeni o tom, že oni svoji práci dělají dobře.

Zeptal jsem se na názor Michaela Hausera, člena Rady ČT, který mi k celé kauze sdělil: „Česká televize je liberální médium a ve svém pokrytí amerických presidentských voleb se až příliš spoléhala na CNN a renomované US agentury pro výzkum veřejného mínění, které v předvečer voleb předpovídaly, že s 85% pravděpodobností zvítězí Hillary Clintonová. Toto je první institucionální kritika tohoto druhu po několika letech a manažeři ČT na ni nejsou zvyklí. Proto reagují tak podrážděně.“

Závěrem

Podle mého názoru má ČT máslo na hlavě už dlouho, píšeme o tom celkem pravidelně, naposledy v souvislosti s 500stránkovou stížností Petra Pražáka, která se zabývala informováním ČT o událostech na Ukrajině a která s velkou pravděpodobností skončila v koši.

Co se týče presidentských voleb v USA, vyčítám ČT především tyto přešlapy:

  • Absenci objektivního, analytického a kritického zhodnocení osmi let vlády Baracka Obamy
  • Informování o margináliích, nikoli o programech jednotlivých kandidátů a zájmových skupinách, která za nimi stály
  • Vytváření dojmu, že Hillary Clintonová je jediná ze všech kandidátů, která má pro presidentskou funkci tu správnou kvalifikaci
  • Neinformování o Bernie Sandersovi a o tom, jakým způsobem ho špičky Demokratické strany vyšachovaly ze hry
  • Zatajení obsahu uniklých e-mailů členů volebního štábu Clintonové, z nichž vyplývalo velmi podezřelé financování její volební kampaně
  • Nabíhání si na stále stejné vidle. Což události jako zvolení Miloše Zemana českým prezidentem či Brexit nestačily jako varování, že spoléhat se na agenturní zprávy a „renomované“ agentury na výzkum veřejného mínění nestačí?
  • Absenci pokory a sebereflexe, arogantní a naprosto neadekvátní reakci na jakoukoli kritiku

RRTV udělala na české poměry odvážný krok správným směrem. Pánové Kubal a Lutonský svým otevřeným dopisem dostali svého zaměstnavatele do velmi těžké pozice. Podíváme-li se do výše zmíněného zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zjistíme, že pokud ČT setrvá ve svém odporu ke kritice a nepřijme v požadované lhůtě žádná nápravná opatření, jak ji o to žádá RRTV ve svém upozornění, nezbude Radě nic jiného, než udělit České televizi pokutu až do výše 2,5 mil. Kč. V tomto případě by ředitel ČT měl po manažerech zpravodajské redakce požadovat úhradu škody, kterou svým jednáním způsobili České televizi a tím i jejím koncesionářům. A poté provést rozsáhlé personální změny.


Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 450 Kč
Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde, nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!

0 0 hlas
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
8 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Béda
24. 1. 2017 4:26

ČT „zpravodajství“ – jedno z mnoha chapadel novodobého bolševika. (Bolševik – ve smyslu nepřipuštění konkurence do svobodné názorové soutěže a jednostranné válcování názorové konkurence převážně jednostrannou propagandou – monopol na pravdu. A přitom se jedná prý o VEŘEJNOPRÁVNÍ médium, které jsou povinni ze zákona financovat i ti, jejichž názory nejsou do ČT připouštěny.

fajt
fajt
24. 1. 2017 8:50

dnešní svět jsou císařovy nové šaty, které drží agresívní propagandou, bohužel dost lidí na to stále slyší a nezanedbatelná množina taky prostě rezignovala – českou televizi nelze napravit, protože tady není dostatek odvážných, rovných a skutečných lidí, a taky po pravdě už není obecně ani poptávka. ..

Dolmen
Dolmen
24. 1. 2017 9:00

Tak to vypadá, že budou zvýšeny koncesionářské poplatky aby ČT měla na pokutu, aniž by penězotoky do kapes vyvolených byly ztenčeny.

fajt
fajt
24. 1. 2017 9:03

Dolmen napsal

Tak to vypadá, že budou zvýšeny koncesionářské poplatky aby ČT měla na pokutu, aniž by penězotoky do kapes vyvolených byly ztenčeny.

a přitom stačí tak málo, odhlásit pekelnou bednu ( i kdyby to někdo udělal jenom formálně, režim při matení skutečnosti taky dokonale funguje). ..

Martin (už bez taky m)
Martin (už bez taky m)
24. 1. 2017 10:11

Souhlas s textem.
Zpravodajství, novinařina v úpadkové podobě má svou vinu na stavu společnosti.
Lidé potřebují poctivou práci za to co si platí.
Nazývat propagandu lži „veřejnoprávní službou občanovi“, to už je vrchol hnusu…
Kubal a Lutonský ven, nezaslouží si ani halíř daní i poplatků občanů ČR!

Aleš
Aleš
24. 1. 2017 10:51

Kubal a jemu podobní by ještě naopak do posledního haléře měli splatit škody, které napáchali.

Velekněz Ratata
Velekněz Ratata
24. 1. 2017 15:19

Přitom snad nejsmutnější na tom je, jak tamní systém korumpuje či (promiňte, ale jde v podstatě o velmi výstižný a používaný termín sui generis) či spíše jak postupně zezmrdovávatí i schopné lidi – mám na mysli Michala Kubala. Ten v hlavě naděláno rozhodně nemá a přestože už jako zpravodaj ve Státech plavával s proudem, ještě třeba jeho interview s Bašárem Asádem bylo nejen novinářsky zcela suverénní, ale relativně k našim poměrům i statečné – taky to za ně schytal. Jenže co naplat.

Admirál
Admirál
24. 1. 2017 20:58

Co je platné hořekovat, kdo zvedne prapor a píchne do klubka zmijí?

Ti, kteří to mají v dikci, nekonají a konat zřejmě nehodlají.

V parlamentu mají většinu strany, které při ministerstvu vnitra instalují ideopolicii.

Kolik hlasů je slyšet z opozice?

Řešením je privatizace. Pokud se dá prostor chamtivosti, ta už si cestu najde.

Když už mám poslouchat nesmysle, tak ať za to alespoň nemusím platit.

V současné situaci je to jediná schůdná cesta.