Domů » Den, kdy Sovětský svaz prohrál studenou válku

Den, kdy Sovětský svaz prohrál studenou válku

by Stan
54 komentáře

Historik Jevgenij Antonjuk o tom, jak byl v Praze v roce 1968 zmařen pokus o vybudování sovětského státu podle původních představ.

Přesně před 48 lety, 21. srpna roku 1968, Sovětský svaz prohrál studenou válku.

V tento den armády zemí, členů Varšavské smlouvy – SSSR, NDR, Polska, Bulharska a Maďarska – vtrhly do Československa, aby se zabránilo, jak tomu tehdy říkali, restauraci kapitalismu. V této konkrétní bitvě Sovětský svaz zvítězil, ale v dlouhodobé perspektivě to skončilo drtivou porážkou.

V závislosti od politické příslušnosti a sympatiím považují jedni Srpen 1968 oprávněným a nezbytným krokem, hrou na ostří nože. Jiní v něm naproti tomu vidí jasný projev sovětského systému nesnášejícího jakýkoli projev svobodné vůle. Stranění však brání pochopení podstatného – Sovětský svaz v roce 1968 zničil pokus o vybudování sovětského státu podle původních představ.

Surová realita zničila fantazii.

Pražské jaro byl první pokus o to, aby byly do života uvedeny sliby a hesla, kterými se dostal k moci Lenin. Dělnické samosprávy v podnicích, všestranná podpora družstev, pluralismus názorů v rámci strany, federalizace země – to je přesně to, co ve své době sliboval, ale neuskutečnil zakladatel sovětského státu. Nejneuvěřitelnější na tom je, že právě to bylo označeno za restauraci kapitalismu.

Sovětský svaz sám způsobil mezinárodnímu komunistickému hnutí více škody, než všechny tajné služby dohromady. Jestliže sovětská vláda měla ve 20. letech minulého století na Západě mnoho příznivců a po vítězství ve válce proti Německu jich ještě přibylo, tak v 60. letech láska k SSSR vymizela.

Nudní sovětští partokrati, principiálně neschopní nejmenších změn, připomínali levicové mládeži zkamenělé dinosaury. Československý lídr Dubček, který sliboval, že uvede do života socialismus „s lidskou tváří“, se mohl stát znovuvzkříšením sovětského systému. Generace roku 1968, která byla v podstatě levicová, by to mohla podpořit.

Obavy, že by se něco pokazilo, vedly k tankům v Praze, které způsobily smrtelný úder mediálnímu obrazu Sovětského svazu. Poprvé téměř všechny komunistické strany ze západních zemí, které do té doby podporovali SSSR ve všech otázkách, vystoupily s ostrým odsouzením událostí v Československu.

Západní komunistické strany se rozštěpily v české otázce a roztříštily se na mnoho hnutí, která potom ovládla „nová levice“, jež byla k SSSR ještě nepřátelštější než ke kapitalistům.

Rozkol nastal i mezi zeměmi Varšavské smlouvy. Rumunsko na tanky v Praze reagovalo negativně a Albánie dokonce oznámila svůj odchod z tohoto spolku.

Pokud tedy máme hovořit o tom, kdy Sovětský svaz prohrál studenou válku, která byla v první řadě válkou ideolodickou, a teprve pak soubojem ekonomik a armád, stalo se to v tento den – 21. srpna 1968.

Právě tento den se stal bodem, od kterého není návratu. Okamžikem, který roztříštil komunistické hnutí, Varšavskou smlouvu i samu sovětskou společnost, protože jedna z prvních disidentských akcí se uskutečnila právě na protest proti vpádu vojsk do Československa.

Zdroj: Life.ru

Překlad: Stan

Námět: fajt

Může se vám také líbit

54 komentáře

Aleš 25. 8. 2016 - 13:02

ori: Jiné cesty z toho není,
klíč je NATO rozpuštění.

Velekněz Ratata 24. 8. 2016 - 10:57

Pokud se nesměle vrátím k tématu, řakl bych to jako Chruščov (Brežněv) z onoho vtipu, kde byl tázán, zda zná Ilju Muromce. „Bratři: prohrál – neprohrál.“ Z jedné strany (tehdy) neprohrál, žádná rozhodující bitva ani fiasko, argumenty zazněly. Z druhé strany v propagandistickém zápolení si naběhl na vídle, a to i u vlastních občanů, a tento faktor těžce podcenil (jinak by si totiž vzápětí nenaběhl na další vídle v Helsinkách). Pokud si k tomu člověk připočte průběh perestrojky, přestává se divit. Ledasčemus.

Možná ten pohled by se maličko lišil taky podle toho, co je (dodatečně interpretovaný) cíl SSSR ve studené válce. Socialismus ? „Ruská“ státnost a geopolitika? Prohráno bylo obojí, ale srpen 1968 spíš uškodil prvnímu.

aram 24. 8. 2016 - 8:09

orinoko (taky tě zdravím), sio
vidím chlapci, že to vidíte také. Nejenže nás tady soustavně obírají na daních a na platech, ale ještě když si k tomu připočteme české šikovné ruce a hlavy, tak jejich vývar je nakonec několikanásobný. A pak nám nějaký takový bude tvrdit, že okupace vyspělejším je pro nás přínos. Ať už je to leho, Pipes nebo Cepl.

Béda 24. 8. 2016 - 4:51

(multinick) leho

zde prezentuje nejvyššího myšlenkového arbitra patrně s patentem na pravdu – jakéhosi Cepla. Mne osobně zajímají myšlenky nikoliv „posvátná“ osobnost. Cepl pro mně není žádná myšlenková autorita.

Rok 1968 zapadal do doby přetahování supervelmocí o sféry vlivu poté co hranice sfér byly vytyčeny na jednáních vítězných mocností 2.SV. Zatímco USA vesele řádily na svých „zadních dvorcích“ a nebraly si při tom žádných servítek, v Československu měla být provedena salámovou metodou „barevná revoluce“ mířící skrze ekonomické rozvolnění širokou oklikou do lůna kapitalismu. Osobně se domnívám, že nemělo jít o žádné upevnění socialismu (podobně jako o něj nešlo ani později (známému disidentovi, ktterý se po Hadrákovém převratu zaštiťoval na náměstích kecy o vylepšeném socialismu). Pro Západ v té době by šlo o velice vhodný klín a příklad pro ostatní země socialistického tábora. To co nevyšlo v 68 – ém v Československu se Západu povedlo o 2 desetiletí později v éře Gorbačova. Důsledky tohoto vylepšeného „socialismu“ který skončil v kapitalismu se žebráky, bezdomovci, zcizené zprivatizované předlužené závislé nesoběstačné kolonii s povinným statováním při mezinárpodních válečných zločinech s rostoucí diktaturou nadnárodního soukromého kapitálu jsou známé.

orinoko 23. 8. 2016 - 22:56

Sio … ja vim, ze my oba vime … pokud jde o nas dva … nicmene
Ano, to jsou skutecna fakta. Pry … narody potencialne ohrozene jsou matkou prirodou nadany k tomu , aby si bez nich obri hovado ani trochu neudelalo dobre.
Byl jsem tezkotonaznim kritikem lidi zijicich v Cechach, na Morave , i ve Slezsku. Vy TADY to vite.
Dneska vidim, ze jsme take jenom lide , ale take , ze spousta OBLUDE zije uplne jinde.
Jsem rad , ze jsem se dozil mnoheho prozreni , a vubec jsem k tomu nepotreboval zadneho opruzeneho dedka na nejakem nebeskem spektaklu.
Staci jen koukat kolem sebe a pozorovat lidi.
Pro Moravu mam sladkou informaci.
Na bicyklu jsem si dojel overit soucasny stav Ceskeho Rudolce … jinak vnimano … male Hluboke.
Technicke zazemi je v cajku, vari se tam vlastni pivo, a penize prisly z Moravy. Dokonce primo z Brna. Tak nejak vubec do nasich koncin miri
hodne moravskych investic.
A jsem rad , ze se tu nehraji roli politicke grazloviny, Grassel se stal velkym turistickym lakadlem. Prepadal v Cechach , na Morave, i v Rakousich.
A vite co je zvlastni? Vubec k tomu nepotreboval navigaci.

Sio … mas u me panaka. Nejlepe nejakeho moravskeho,

orinoko 23. 8. 2016 - 22:31

Prece jen jeste neco pripojim … mozna to bude zavanet i skandalem.
Martin ma pravdu …
Hodne zajimaveho v lidskem konani ma pecet MIXU.
Moje milenka MUZIKA z toho zije cela desetileti … a rika se tomu treba fussion. Nebo jazzrock. Anebo artrock. Atd.
Verte neverte … jsem obcas zvan na Moravu , abych nejak dotvoril sexualni skotaceni jedne manzelske dvojice. Trva to nekolik roku, a kdyz to prasklo , tak se z toho stal jeden z duvodu rozvodu. Cislo 3 je udajne symbolem smireni, pokojneho pristupu.
Ze dvou se stava trojka , kdyz si dva nevedi rady. Pry.
A tak vznika fuze. Z vody a zeme blato … cili plasma … ze zenske a chlapa dite … cili lidstvo … z jednoho a druheho dalsi do mariase … cili zaklad kolektivu … hudba bez triol nema budoucnost … cili zaklad vsehomira … A … To je velmi podstatne!! … Hermes Trismegistos … byl udajne vsim . Predevsim pry tretim pohlavim. A z tohoto uhlu pohledu pry naziral cely svet.
Malo platne – hudryper a Martin … maji … proste a jednoduse pravdu. Proc?
Protoze nikdo na svete si nevystaci jen s pravdou a lzi. To jsou prave jen ti dva. Prave proto byla stvorena polopravda.
Vsimate si? Zadna pololez … ale polopravda. Je chlapskeho rodu, Dokaze plodit i absolutni nesmysly.

Sio 23. 8. 2016 - 22:24

orinoko napsal

Aram , zdravim … samozrejme oprava, a nejen kvuli Tobe …
Melo byt …. zdravim kluky i … HOLKY … a chvalim …
Neda mi to , abych nepripojil neco ponekud pracovniho … „muj“ nemecky zamestnavatel udajne provadi redukci svoji kanadske vyroby , kterou uz nehodla dale rozvijet , a dalsi budoucnost firmy prenasi do Ceska. Kanada ho pry stran kvality velmi zklamala.
Zato Cesi pry zvladaji udajne technoLOGICKY neuveritelne kusy. Jako zamestnanec jsem si vzpomnel na svoje nekdejsi rakouske angazma. Neuveritelne vyplaty na ceske pomery. Nemec uz udajne zabukoval dalsi pozemky a Cesko ma do tri let prevzit 80% svetove poptavky.
Vyrobek ma zvlastni oznaceni – trochu opisem … nemecka kvalita v ceskemprovedeni. Asi jako Skodovka.

Mám podobnou zkušenost. Za 13 let v korporaci jsem byl svědkem, jak naši programátoři přebírali to, co pos.. v Anglii, Irsku, Holandsku, Indii a ano, i v USA. Tak doje.ali softvér, že jim přestal fungovat a neuměli ho sami spravit. Předalo se to do Prahy a do půl roku to vesele běhalo po odhalení nekorektně napsaných modulů a stovek bugů. Nakonec dostala pražská pobočka status hlavního R&D v 30000-cové korporaci. Češi si zkrátka poradí se vším.

orinoko 23. 8. 2016 - 21:54

Aram , zdravim … samozrejme oprava, a nejen kvuli Tobe …
Melo byt …. zdravim kluky i … HOLKY … a chvalim …
Neda mi to , abych nepripojil neco ponekud pracovniho … „muj“ nemecky zamestnavatel udajne provadi redukci svoji kanadske vyroby , kterou uz nehodla dale rozvijet , a dalsi budoucnost firmy prenasi do Ceska. Kanada ho pry stran kvality velmi zklamala.
Zato Cesi pry zvladaji udajne technoLOGICKY neuveritelne kusy. Jako zamestnanec jsem si vzpomnel na svoje nekdejsi rakouske angazma. Neuveritelne vyplaty na ceske pomery. Nemec uz udajne zabukoval dalsi pozemky a Cesko ma do tri let prevzit 80% svetove poptavky.
Vyrobek ma zvlastni oznaceni – trochu opisem … nemecka kvalita v ceskemprovedeni. Asi jako Skodovka.

orinoko 23. 8. 2016 - 21:39

Hosi, chvalim … to ma koule … dokonce gule … jako za drevnich casu.
Leho je … pohov …
Jeho uz dneska triska po palici i jurska TV kraksna. Asi se tam prece jen neco deje. Anebo nejaky potmesilak nezapomina vzdycky ve zpravach pripominat , jak emericka policie – pomaha a chrani. A hned tam lezi nejaka mrtvola.
Ja osobne miluji emericke mentory s ceskym Broukem Pytlem ve vlastnim mezinoznim ranci.
Jaky je dneska emericky vyber na prezidentisty?
Jedna korova bez teljonka , ale s investicemi teroristu celeho sveta …
a udajny bankrotar , ktery emerickou politiku pojima jako show typu vymena manzelskych kulichu.
TOMU se pry rika demogracie.
Emerika byla kdysi docela nadejnym klaunem. Cesky vesKRNA z ni behem dvou desetileti nadelal katastrofalne beznadejneho saska. – Tomu rikam vykon. O prikonu muzeme jen spekulovat.
Chcete vedet , co je Emerika? Sledujte jeji tv srrrrrrracky!

aram 23. 8. 2016 - 20:33

leho napsal
Možná čeká na schválení kvůli sprostému slovu, zkusím znovu a slušněji:

Nevím, o jaké propagandě mluvíte, sio. O žádné nevím. Já nechápu vás, vy evidentně nechápete mě. Já se bavím, vy se bavíte. Vlastně se nechápeme a bavíme navzájem s určitým rozdílem. Já vám nadávat a ani smát se nemusím, závěr je jasný, hlavně když tvrdíte v čele s autorem webu, že váš snad jediný mezinárodně uznávaný odborník na konstituční právo je blbec, blázen a nic neví, mimo jiné, ovšem.

Kdysi jsem publikoval úryvek z novely Svatopluka Čecha „Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století“ s titulkem Vikárka, L.P. 12. července roku 1888, hodina večerní. Sedí to perfektně jak péčko na hrnec v jakékoliv době, akorát putyka je jiná. Podle mne Svatopluk Čech je nedoceněný génius české literatury…

Držíte se Cepla jak toho příslovečného posledního stébla. Když jste ho poprvé zmínil bylo v mé rekaci na vás upozornění, že jednak vytrháváte věty z kontextu a dlužno říct, že celé věty ani nedokážete pořádně reprodukovat, a navíc Cepl s tím překladatelem se ve zmíněném pořadu neustále točí kolem knihy amerického historika s polským původem Pipese. Pipes píše Pipes říká atd. a k tomu semtam dodávají své názory. Mimoto zmíněný pořad se odvysílal už někdy v roce 2009 a to snad ještě jako repríza, když byl Cepl již mrtev. Od té doby se odehrála ve světě, a to hlavně díky americkému vměšování, spousta událostí o kterých Cepl tehdy nic netušil a kdoví jak by se dnes vyjádřil konkrétně k výhodnosti okupace méně vyspělého státu vyspělejším pokud by se ho na to ještě vůbec někdo ptal.
Schwarzenberga už se také raději neptají a jaká to byla persona všemi citovaná.
Havel se toho také nemálo nablábolil.

Martin (už bez taky m) 23. 8. 2016 - 20:16

Starý doktor napsal

Doporučuji k přečtení – http://www.eurasia24.cz/nazory/819-srpen-68-tehdy-jako-dnes

S částí věnovanou kultuře, vzpomínkou na VZDĚLÁVACÍ A „polidšťovací“ (socializační) proces souhlas. Sluníčko a Mateřídouška – to byly poklady.
Ale jinak…
DAL bych na TŘETÍ cesty…
Ne vše by nepochybně bylo jak je zde podsouváno.
Těch věcí a stavů které společně „zařídily minulost verze I“ bylo nepochybně dost, a i kdyby nedošlo k tomu co jsem sám nezažil…žil jsem v „ozvěně“ dost dlouho…
Ani stav „kritické excitace dneška“ mnozí nepochybně ještě cca 10 let zpět ani náhodou neměli…
Kde tedy udělali soudruzi kapitalisté chybu?? že u nás nemáme „vysněný“ Západ konce 80, 90-tek??
Že by platilo ono známé: „Naozaj, zvonku to tak vyzerá…“??
Chtěl bych skromně upozornit na rozvoj kybernetiky a tomu čemu dnes říkáme informační technologie…
Bez FUNKČNÍ a dynamicky zrychlujícící vývoj „nové reality“ – i té „virtuální“ i skutečně UMĚLÉ…by NE-BYLO mnohé -ale ani ani tak snadné – A VŠEOBECNĚ NAIVNĚ JAKO HRA PŘIJÍMANÉ A TOLEROVANÉ PODVÁDĚNÍ A FALŠOVÁNÍ – A SKORO VŠEHO VE VELKÉM…-včetně charakteru/ů…
A sakra: dnes vidíme, že tato „hra“ se drobátko STALA REALITOU- smutnou, zahambující a velmi bolestnou…
Ne – „na vině“ nejsou ani ty 1 a 0, ani lidé co je „odhalili“ (či „vymysleli“), „dali dokupy“ a „oživili“ programováním…
Ne – na vině je ta „přechytřelá opice“ která v mnohém bohužel zůstala dost blbá – ačkoliv si o sobě „myslela“ opak…
Milá „opička“ něco nezvládla… ač se – bez důkazů – pasovala na „nejvyvinutější organismus“…
Víte- já si nesměle špitám…jestli „náhodou“není načase…
HLEDAT TŘETÍ CESTY…
PRO Lidi- a pokud možno v základu souměřitelně PRO VŠECHNY!
To „nechtěné“ „dítě“ ne moc „donošené“…nám skrze kdys válečné technologie…samo porodilo…INTERNET…
Je jen tím, kým jsme MY SAMI…
Vážení
– ať v pudech či gramech –
VYHRÁT
– to JE
NA NÁS.

leho 23. 8. 2016 - 19:56

Stan napsal

Mně je jedno, jestli a koho citujete (i když bývá slušnost při citaci to zmínit), já hodnotím věcný obsah v daném kontextu (ono totiž někdy stačí vytrhnout pár vět z kontextu a úplně to změní jejich původní význam). Vaše argumentace mi připomíná argumentaci poručíka Duba zaštiťujícího se okresním hejtmanem.

Tak to je opravdu dobré, profesor Cepl st. coby na úrovni okresního hejtmana ze Švejka. Není divu, že Česko má problém z důvodu mnoha generačního odlivu těch nejlepších od roku 1938. Sokolové, vojáci, politici, vědci, doktoři, inženýři, kterých bylo podle skeptického odhadu dle StB na milion, nejspíše ale miliony dva ne-li více, kteří emigrovali. On ten odhad dle StB totiž je značně nižší než byla skutečnost, jelikož si nechtěli rozzlobit moskevskou vrchnost. Ale co bych vám vykládal…

PS: Jo a to jsem zmínil taky, pokud elita národa zrovna neemigrovala, tak buď seděla ve vězení, houpala se na oprátce či topila v kotelnách. A ten zbytek? Nemůže se pak člověk divit dnešní politické reprezentaci a tomuto srovnání okresního hejtmana ze Švejka s učencem světového jména…

Stan 23. 8. 2016 - 21:35

No, já spíše srovnával Vás s poručíkem Dubem, ale vidím, že jsem Vás přecenil: Kadet Biegler.

hudryper 23. 8. 2016 - 19:30

Přečetl jsem to,pane doktore, a došel k závěru,že jde o konstrukci událostí,které se nestaly, tudíž o obvyklou spekulaci na téma co by bylo,kdyby nebylo. Je to dnes,po zkušenostech ze života po 89.
velmi módní a lidma,kteří šedesátá léta coby dospělí většinou nezažili,velmi často uváděný názor.
Mám na československý obrodný proces názor jiný a po zkušenostech z předchozích diskusí na toto
téma jsem se rozhodl rezignovat na polemiku s diskutéry OM. Chtěl bych zůstat optimistou a věřit,
že se ti mladší z nich přesvědčí sami v praxi o tom,že spravedlivým a žádoucím vývojem lidstva je
společenský systém stojící na hlavních myšlenkách tzv. třetí cesty. Jugoslávský poválečný pokus ,
stejně jako ten náš,československý,byl pro usurpátory světovlády mnohem nebezpečnější,než systém v SSSR. Došlo k velmi spokojené shodě gerontů v SSSR a podobných zjevů za oceánem na tom,že „tomu bláznovství mladých musí být učiněn konec“. U nás stejně jako v Paříži, Londýně či v Německu.

Martin (už bez taky m) 23. 8. 2016 - 19:00

Kde nic není, ani smrt nebere…
Za to nemůže propaganda- takový „případ“ tam fakt nic než protiruskou nenávist nemá.
Odkdy jsou USA vyspělou zemí??
Vyčpělou snad- ale vyspělou??
V čem jako??
Kdy a v čem znaly MÍR-u?!
Evropa snad…, v Rusku byl a je nepochybně vždy život tvrdý – ale uměli vždy dřít i žít a ŽILI jako Lidé- ti prostí a poctiví, kterých tam bylo s dobrou vůlí vždy neporovnatelně více nežli v prolhaném a falešném matrixu „Západu“…
V Evropě je nepořádek -nejen s cílenou migrantskou vlnou -„šplouchnutou“ právě US maniaky kteří dávno kašlou na vlastní „národ“- ale proti tomu co je v USA vyjma výstavních čtvrtí – to je ještě zlatý pořádek i v Bulharsku…
Kostra je totiž někde slabá, špinavá a nehezká – ale není vylhaná od A do Z – jako někde… kde jsou „navždy osvobozeni…“- a každý víme od čeho…
Vždyť i to „Kozovo“ coby US-narkojakostát má zřetelný rukopis vrchního neokolonialisty a vykrádače mozků…
ALE: „Nic neroste do nebes…“
A na KAŽDÉHO povýšeneckého naboba dojde…
Až budou slušní Američané uklízet, dost se ale nadřou aby našli pro základ alespoň něco poctivého, – a nejspíš mimo megapolis slepených z dluhů virtuálního „blahobytu“…
Držme palce rozumným i Putinovi- ať nemusí opět koacerváty a švábí stavět „od nuly“ z radioaktivního popela.
Vážení: byla tady znepokojivá informace o problémech JE na UK- ale já se začínám velice bát ZANEDBANÝCH US JE!!!
Nechci hloupě strašit, ale jde-li tam infrastruktura tak „do kopru“ jak zprávy proskakují, tak až „virtually QE“ odejde do pekel, pak…nebudou mít „Fukušimské“ problémy?? Budou mít dost odborníků, aby „nezaváželi palivo po ukrajinsky“??
Dtto ty létající rachotiny obtížené ZHN „s prošlou záruční lhůtou“.
Zlé jazyky tvrdí že „rozpad CCCP“ byl jen „přípravkou“ na to, až OPRAVDU půjde do TUHÉHO…

leho 23. 8. 2016 - 18:49

Sio napsal
To fakt ani nemá smysl rozebírat. Ten člověk je totální mimoň. Co dokáže propaganda …

Možná čeká na schválení kvůli sprostému slovu, zkusím znovu a slušněji:

Nevím, o jaké propagandě mluvíte, sio. O žádné nevím. Já nechápu vás, vy evidentně nechápete mě. Já se bavím, vy se bavíte. Vlastně se nechápeme a bavíme navzájem s určitým rozdílem. Já vám nadávat a ani smát se nemusím, závěr je jasný, hlavně když tvrdíte v čele s autorem webu, že váš snad jediný mezinárodně uznávaný odborník na konstituční právo je blbec, blázen a nic neví, mimo jiné, ovšem.

Kdysi jsem publikoval úryvek z novely Svatopluka Čecha „Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV. století“ s titulkem Vikárka, L.P. 12. července roku 1888, hodina večerní. Sedí to perfektně jak péčko na hrnec v jakékoliv době, akorát putyka je jiná. Podle mne Svatopluk Čech je nedoceněný génius české literatury…

leho 23. 8. 2016 - 18:21

Stan napsal

Bolševické myšlení v kostce: Diktatura buržoazie je katastrofou, diktatura proletariátu požehnáním. Srovnejme si: Jejich okupace je katastrofou, naše okupace požehnáním. Když jsem psal, ať ještě intenzivněji studujete klasiky, tak zrovna tohle jsem nemyslel. Ta infrastruktura, kterou „vybudovaly“ americké bomby v Jugoslávii, Iráku, Sýrii a Libyi, je opravdu skvělá… A zastupitelská demokracie s waterboardingovou tváří guantánamského a abú-ghraibského typu uvedla celý svět v němý úžas…

Na závěr jedna naprosto nesouvisející poznámka: Na twitteru se uděluje titul „Vemeno týdne“, myslím, že pro rok 2016 je o „Vemeni roku“ jasno, to nikdo nepřekoná.

Opět jsem citoval profesora Cepla st. Ten má velmi dobrou pověst i na věhlasných západních univerzitách a je to člověk, na kterého byste měli být hrdí, moc jich totiž nemáte, a rozhodně nemá pověst bolševika.

PS: Ruply vám nervy a začal jste mne konečně cenzurovat nebo jde o technické nedopatření?

Stan 23. 8. 2016 - 19:42

Mně je jedno, jestli a koho citujete (i když bývá slušnost při citaci to zmínit), já hodnotím věcný obsah v daném kontextu (ono totiž někdy stačí vytrhnout pár vět z kontextu a úplně to změní jejich původní význam). Vaše argumentace mi připomíná argumentaci poručíka Duba zaštiťujícího se okresním hejtmanem.

@@ 23. 8. 2016 - 18:20

orinoko napsal
Ani nevim, jestli je co dodat?
Ja si sedesatyosmy pamatuji z venkova , kde ruska obrnena vozba zmatena znacenim zajela do ulicek , kde poskodila nekolik baraku. A to bylo vsechno.

Forrest Gump jak vyšitej.

Sio 23. 8. 2016 - 16:24

hudryper napsal

Stane,nemazej a nebanuj tohohle „zábavního předsedu“. Jeho vstupy jsou zdrojem veselé zábavy a
jak známo,smích léčí…

To fakt ani nemá smysl rozebírat. Ten člověk je totální mimoň. Co dokáže propaganda …

leho 23. 8. 2016 - 15:27

PPK napsal
A 2014 government report found that nearly one in five adult Americans experienced mental illness the year before.
http://www.commondreams.org/views/2016/08/22/escalating-war-low-income-families

PPK, jistě jste si vědom, že komunisté prohlašovali své odpůrce za blázny a zavírali je do psychušek, v ČSSR do Bohnic. Myšlenka, že okupace země méně vyspělé zemí vyspělejší je pro dannou zemi požehnáním, také není z mé hlavy a je z hlavy profesora Cepla st. Je tudíž také on blázen? Podle vás asi ano, včetně těch, kteří mu na prestižních amerických univerzitách poskytli stáže. Svět plný bláznů, hmmm…

PPK 23. 8. 2016 - 14:39

leho napsal
A naopak, pokud nějaká vyspělejší země okupuje zemi zaostalejší, je to pro dannou zemi požehnání, jelikož se zpravidla zavede infrastruktura, železnice, telegraf, zastupitelská demokracie, a dnes mobilní sítě, Internet, atd.

A 2014 government report found that nearly one in five adult Americans experienced mental illness the year before.
http://www.commondreams.org/views/2016/08/22/escalating-war-low-income-families

leho 23. 8. 2016 - 14:31

orinoko: Kterou zem dneska z hledisek emerickeho lehostanu jeste Rus okupuje? – Zadnou.

Například Krym, část Gruzie, část Ukrajiny. Rádi by Ukrajinu celou, Pobaltské republiky, Polsko, ČR, mám pokračovat?

Okupace ruská, dříve sovětská, je pro okupované země katastrofou, jelikož se jedná o kulturně zaostalejší národ. A naopak, pokud nějaká vyspělejší země okupuje zemi zaostalejší, je to pro dannou zemi požehnání, jelikož se zpravidla zavede infrastruktura, železnice, telegraf, zastupitelská demokracie, a dnes mobilní sítě, Internet, atd. Co Rusové dali civilizaci kromě gulagů, masakrů a devastace společnosti? Kromě pár funkčních raketových motorů nevyrábějí nic, co by se dalo jinde použít…

Stan 23. 8. 2016 - 17:42

Bolševické myšlení v kostce: Diktatura buržoazie je katastrofou, diktatura proletariátu požehnáním. Srovnejme si: Jejich okupace je katastrofou, naše okupace požehnáním. Když jsem psal, ať ještě intenzivněji studujete klasiky, tak zrovna tohle jsem nemyslel. Ta infrastruktura, kterou „vybudovaly“ americké bomby v Jugoslávii, Iráku, Sýrii a Libyi, je opravdu skvělá… A zastupitelská demokracie s waterboardingovou tváří guantánamského a abú-ghraibského typu uvedla celý svět v němý úžas…

Na závěr jedna naprosto nesouvisející poznámka: Na twitteru se uděluje titul „Vemeno týdne“, myslím, že pro rok 2016 je o „Vemeni roku“ jasno, to nikdo nepřekoná.

hudryper 23. 8. 2016 - 14:25

Stane,nemazej a nebanuj tohohle „zábavního předsedu“. Jeho vstupy jsou zdrojem veselé zábavy a
jak známo,smích léčí…

leho 23. 8. 2016 - 14:20

Stan napsal

Leho, tady s poznatky, které Vám sdělil seržant na politickém školení mužstva, neuspějete. Četbou a diskusemi na OM jste ale učinil první krok k prozření z temnot nevědomosti. Jste na dobré cestě a jak by řekl klasik, nezbývá Vám než: Učit se, učit se, učit se! V tomto případě například o incidentu v Tonkinském zálivu, ZHN v Iráku, potopení Lusitanie atd.

P. S. To, že z Iráku s velkou „parádou“ (a taky ostudou) odešla US-Army, vůbec neznamená, že tam „USA nejsou“, jak tady s pravdomluvností sobě vlastní tvrdíte.

Stane, v US Army žádné PŠM neexistuje, tam to totiž funguje úplně jinak než v ČSLA a ostatně, tam by mi asi těžko někdo vykládal co říkal profesor Cepl v pořadu Člověk a demokracie.

A rozhodně na žádné dobré cestě nejsem, to jste spíš vy. Jak už jsem mnohokrát zmiňoval, psát sem je téměř totální ztráta času, jelikož realita a pravda zde vůbec není v módě. Na druhou stranu ale musím podoknout, že jinde na podobných webech, jako například na Zvědavci, mne rozhodně netrpí už kvůli tomu, kdo jsem.

A teď k věci. Např. incident v Tonkinském zálivu: jsem s ním velmi dobře srozuměn a možná ještě daleko lépe, než všichni zdejší přispěvovatelé dohromady. Tento incident byl pouhou kapkou v moři komunistických incidentů a represálií včetně masakrů v Jižním Vietnamu, které měli přinutit veřejnost k akceptování nového zřízení. Metody byly téměř totožné s metodami rozkulačování v 50. letech v Československu, akorát ještě mnohem brutálnější. K válce by došlo tak jako tak i bez Tonkinu. Stejně ZHN v Iráku, které se ovšem našly, a tak bych mohl pokračovat.

Nějaká ostuda US Army se odehrála pouze ve vaší hlavě. V 91 US Army porazila druhou největší armádu na světě během méně než 100 hodin. V březnu 2003 se Iráčani nezmohli ani na ten nejmenší odpor. Ve Vietnamu během ofenzívy Tet na začátku 68 US Army totálně zlikvidovala elitu komunistických hord, které infiltrovaly do Jižního Vietnamu. Komunistické masakry během ofenzívy např. v starobylém městě Hue jsou jistě všem zde známy, že ano. Kdyby nebylo propagandy a později Watergate, určitě by válka skončila jinak. Nevím o nějaké bitvě, kterou by US Army ve Vietnamu prohrála. Odešla z Vietnamu, protože dostala rozkaz odejít. Stejně z Iráku. My nejsme dobyvačná armáda, to jste asi nepostřehli, že.

orinoko 22. 8. 2016 - 21:57

No konecne diskuse vlastnimi hlavami a nikoli cizimi …
Tady nekde vsude je pravda. Velmi to vzal beranidlem Dolmen – za coz ho chvalim, a take me prekvapil PPK docela ostrou retorikou.
Kazdy ma svuj dil pravdy … kazdy … tim ovsem nemyslim soudruha F. Lehora … ten je zcela zjevne na kapackach.
Ani nevim, jestli je co dodat?
Ja si sedesatyosmy pamatuji z venkova , kde ruska obrnena vozba zmatena znacenim zajela do ulicek , kde poskodila nekolik baraku. A to bylo vsechno.
Zkusim to jeste jinak. Kterou zem dneska z hledisek emerickeho lehostanu jeste Rus okupuje? – Zadnou.
To jen ten emericky spratek dal okupuje olala Zapadni Nemecko – logika absolutne chybi, pokud nebudeme brat v uvahu tu izra-negroidni a curcilo-kolonialni.
Mnozi udelali ve sve dobe to, co povazovali treba nikoli za spravne , ale za nutne. Schiza nekdejsiho sovetskeho politbyra , kdy pro a proti viselo na vlasku , je historickym faktem.
Autor clanku se myli, a to presne tak, jak to popisuje PPK.
Uz tehdy by nastala prudka zamatova pruserovka. Soudruh vesKRNA byl skolen uz behem roku 1967 v Emerickem lunarnim modulu co , a jak.
Somnabulni byl uz tehdy, jenom nebyl tak DISIDENTisticky v razi.
To prislo az s lidskopravni okupaci, kdy DISIDENTista se stal presiDENTISTOU proto , ceskemu narodu zamatove vylamal chrup.
Ja osobne dneska nemam NATO, abych nekomu neco vycital v citankach historie.
Na druhou stranu, nemel jsem rad Brezneva – to byl tezce povyseny blb. O jeho oboci se rikalo, ze jsou to knoury na vyssi urovni.
Ani nevim, kdo v tehdejsim sovetskem politbyru byl nasi zemi nejak osobne naklonen. Aspon tak , jako sikma vez v Praze na Slupi.
Co se stalo , neda se odestat … a prznit historii soucasnym deje

leho 22. 8. 2016 - 21:08

Stan: Mimochodem, umíte vyjmenovat, kdo všechno už byl za posledních 240 let Američanům předhozen jako smrtelný nepřítel?

Předhozen jako kým? Světovým židovstvem, jakousi tajemnou buržoazií, ilumináty, kým tedy? Dobře, začněme tedy Vietnamem: tam se šlo kvůli smluvním závazkům z Ženevy roku 1955 a které, samozřejmě jak jinak, severovietnamští komunisti ignorovali, neboť, dle marxistické lži-ideologie, moc patří dělnické třídě a ta u moci na jihu nebyla. Když přeskočím k Iráku, tak to bylo v podstatě to samé, Irák ignoroval smluvní závazky z roku 1991, když pominu šílenou nemorální diktaturu. Že se tam IS požírá navzájem s Al-Kajdou a Šiítama a lidi trpějí není vina USA, ti už tam pár let nejsou. A tak bych mohl pokračovat. Druhá světová válka také byla také jakýmsi americkým dobrodružstvím? A ta první taky? Vlastně ano, vy píšete, že Němci a Rakušani byli předhozeni jako nepřátelé. Vám by bylo lépe v monarchii nebo v Protektorátu? Ta monarchie taky nebyla zrovna to pravé ořechové, sice se nezavíralo jako za Protektorátu do koncentráku, ale zavíralo a starej Procházka byl snad nějaký státník? Joo, vlastně vás osvobodil SSSR a to hned dvakrát, v 45. a 68., že. Hmm, no rozhodně plýtvám časem a energií…

Stan 23. 8. 2016 - 3:48

Leho, tady s poznatky, které Vám sdělil seržant na politickém školení mužstva, neuspějete. Četbou a diskusemi na OM jste ale učinil první krok k prozření z temnot nevědomosti. Jste na dobré cestě a jak by řekl klasik, nezbývá Vám než: Učit se, učit se, učit se! V tomto případě například o incidentu v Tonkinském zálivu, ZHN v Iráku, potopení Lusitanie atd.

P. S. To, že z Iráku s velkou „parádou“ (a taky ostudou) odešla US-Army, vůbec neznamená, že tam „USA nejsou“, jak tady s pravdomluvností sobě vlastní tvrdíte.

leho 22. 8. 2016 - 19:49

aram napsal
Jo to nemáte z vlastní hlav zřejmě jste čerpal odtud:
http://www.rozhlas.cz/cro6/porady/_porad/3182
A sice z poředu z 12. prosince 2009 „O vlastnictví v Rusku“. Zaštiťujete se Ceplem, který už 7 let nežije. Zemřel v listopadu 2009. Mmch bylo by zajímavé poslechnout si jak by se např.na otázku přístupu k pravdě západních a východních civilizací díval dnes. Idiot to nebyl a to jak se svět posunul by mu jistě neuniklo. Jeho tehdejší názory jsou ale silně tendenční. Zdají se odpovídající době, kdy byl pořad natáčen.
Zapomněl jste ovšem na to nejdůležitější, že ti dva tam především rozebírají knihu historika Richarda Pipese původem z polského Těšína a později Reaganova poradce.Což také říká mnohé. S takovými bláboly běžte někam, když si navíc vyberete jen to co se vám hodí a ještě to ani nedokážete reprodukovat pořádně.

Ano, přesně tak, čerpám od V. Cepla st, který zemřel v listopadu 2009. Co se ale od té doby za sedm let změnilo? Já nevidím nic zásadního, v Rusku rozhodně ne. S odstupem času profesor Cepl mnoho předpověděl a jeho přednášky jsou nadčasové. Richard Pipes? Ano, byl poradcem Ronalda Reagana, který byl znám především svým výběrem těch nejlepších z nejlepších na místa svých poradců, takže máte pravdu, to také říká mnohé. A pro vás jsou to, co tihle pánové produkovali, bláboly. A kdo jste vy, proč mám věřit zrovna vám a ne těm světově uznávaným? Také si vás někdo podobný jako Ronald Reagan vybral za poradce?

aram 22. 8. 2016 - 19:35

leho napsal
V Rusku byl veškerý majetek vždy v rukách několika lidí, čo spíše jednotlivce, neboli cara či generálního tajemníka a dnes zase cara. Oligarchové mají obrovské majetky pouze z jeho vůle a když carovi (dnes Putinovi) se zachce, tak oligarchu kdykoliv uvězní a majetek převede na jiného oligarchu, který je momentálně v kursu. Normálním Rusům je všechno jedno, ve více než tisícileté historii v jejich zemi nikdy nebyla nastolena zákonnost, vždy záleželo na charakteru vládce a jak se zrovna vyspal. Putin je populární pouze a proto, že vzbuzuje národní hrdost. Majetek tu nehraje roli. Ten je a byl v Rusku vždy něco, co je nemravné, a to už dávno před VŘSR, což byla revoluce, která nic zásadního v zemi nezměnila, pouze se změnila úroveň brutality diktatury, ať už proletariátu nebo carské vrchnosti…

PS: Tohle nemám z vlastní hlavy. Čerpám z pořadu Českého rozhlasu „Člověk a demokracie“ s Vojtěchem Ceplem, mezinárodně uznávaným odborníkem na ústavní právo.

Jo to nemáte z vlastní hlav zřejmě jste čerpal odtud:
http://www.rozhlas.cz/cro6/porady/_porad/3182
A sice z poředu z 12. prosince 2009 „O vlastnictví v Rusku“. Zaštiťujete se Ceplem, který už 7 let nežije. Zemřel v listopadu 2009. Mmch bylo by zajímavé poslechnout si jak by se např. na otázku přístupu k pravdě západních a východních civilizací díval dnes. Idiot to nebyl a to jak se svět posunul by mu jistě neuniklo. Jeho tehdejší názory jsou ale silně tendenční. Zdají se odpovídající době, kdy byl pořad natáčen.
Zapomněl jste ovšem na to nejdůležitější, že ti dva tam především rozebírají knihu historika Richarda Pipese původem z polského Těšína a později Reaganova poradce. Což také říká mnohé. S takovými bláboly běžte někam, když si navíc vyberete jen to co se vám hodí a ještě to ani nedokážete reprodukovat pořádně.

leho 22. 8. 2016 - 16:57

Stan napsal

Kec, který nemá logiku. Proč by 86 % lidí podporovalo někoho, kdo přesunul majetek a moc k několika lidem?

V Rusku byl veškerý majetek vždy v rukách několika lidí, čo spíše jednotlivce, neboli cara či generálního tajemníka a dnes zase cara. Oligarchové mají obrovské majetky pouze z jeho vůle a když carovi (dnes Putinovi) se zachce, tak oligarchu kdykoliv uvězní a majetek převede na jiného oligarchu, který je momentálně v kursu. Normálním Rusům je všechno jedno, ve více než tisícileté historii v jejich zemi nikdy nebyla nastolena zákonnost, vždy záleželo na charakteru vládce a jak se zrovna vyspal. Putin je populární pouze a proto, že vzbuzuje národní hrdost. Majetek tu nehraje roli. Ten je a byl v Rusku vždy něco, co je nemravné, a to už dávno před VŘSR, což byla revoluce, která nic zásadního v zemi nezměnila, pouze se změnila úroveň brutality diktatury, ať už proletariátu nebo carské vrchnosti…

PS: Tohle nemám z vlastní hlavy. Čerpám z pořadu Českého rozhlasu „Člověk a demokracie“ s Vojtěchem Ceplem, mezinárodně uznávaným odborníkem na ústavní právo.

Stan 22. 8. 2016 - 18:23

Víte o poměrech v Rusku kulové a Cepl taky, což Vám nebrání, abyste tu vykládal a postoval předsudečné nesmysly. Přitom jistě existují fundované analýzy vysoké podpory Putina i skutečné (nelehké) situace v Rusku. Ty se ale samozřejmě nezveřejňují. Jsme totiž s Ruskem v „hybridní válce“ a přednost má (naprosto pitomá) propaganda.

Mimochodem, umíte vyjmenovat, kdo všechno už byl za posledních 240 let Američanům předhozen jako smrtelný nepřítel? Indiáni, Francouzi, Španělé, Angličani, Mexičani, Argentinci, Peruánci, Fidžijci, Číňani, Nikaragujci, Uruguajci, Panamci, Paraguajci, Chilani, Haiťani, Filipínci, Hondurasani, Dominikánci, Němci, Rakušani, Kostaričani, Srbové, Guatemalci, Turci, Salvádorci, Japonci, Sověti, Řeci, Korejci, Kubánci, Vietnamci, Laosané, Kambodžané, Indonésani, Ekvádorci, Brazilci, Arabové, Grenaďani, Íránci, Somálci, Súdánci, Jugoslávci, Libérijci, Rusové… Přestože jsem určitě na někoho zapomněl a někteří ze seznamu se několikrát proměnili z přátel na nepřátele a naopak, i tak mi to vychází na nového nepřítele každých cca 5 let.

Více zde: https://www.dobre-knihy.cz/valky-usa-kronika-agresivniho-naroda-72391.html

Pocono 22. 8. 2016 - 16:35

„pokus o vybudování sovětského státu podle původních představ.“ S kádry typu KAN a K-231? To je autor trochu mimo, ne?

Sio 22. 8. 2016 - 9:34

@@ napsal
Ruský majetek i faktická moc v rukou několika Rusů – ideální stav. Žádná krádež, jen přesuny. Proto je Putin tak milován.

Přesuny se dějí všude. Americký průmysl je už přesunut do Číny a peníze jdou za ním. To je kapitalismus. Putin ty oligarchy neinstaloval, přišel k hotovému. Jen některé zkrotil a některé přesvědčil, že silné Rusko je v jejich zájmu. Proč je milován? Po devastujícím Jelcinovi pozvedl životní úroveň Rusů násobně. Také bych měl rád prezidenta s podobnými výsledky.

@@ 22. 8. 2016 - 5:18

racek napsal
A Rusko? Tam se převrat přes Gorbačeva k Jelzinovi téměř také podařil. Majetek se začal přesouvat do těch „správných“ rukou. Pak přišel Putin, první Rus v čele Ruska za posledních 100 let a tyto obludné krádeže zastavil. Proto je tak nenáviděn.

Ruský majetek i faktická moc v rukou několika Rusů – ideální stav. Žádná krádež, jen přesuny. Proto je Putin tak milován.

Stan 22. 8. 2016 - 16:00

Kec, který nemá logiku. Proč by 86 % lidí podporovalo někoho, kdo přesunul majetek a moc k několika lidem?

racek 22. 8. 2016 - 0:26

Dolmen napsal

Soudruh autor ví kulové o 68. v Československu. Zachytil už jen poslední molekuly smradu, který mu náhle začal připadat jako vůně. A Dubček nic nesliboval. Dubček byl naivní slabošský ješita, který měl nehynoucí zásluhu na tom, jak to v 68 dopadlo. Někomu taková rozbředlá protoplasma na takovém významném postu zřejmě vyhovovala. Být na jeho místě opravdový rovný chlap, dopadlo by všechno úplně jinak. V SSSR byl takovým klonem Dubčeka Gorbačov. Někdy jsou Parkinsonovy zákony neúprosné – každý (s tím bych trochu polemizoval) se jednou dostane na pozici, na kterou nestačí.

S tím musím jako pamětník, který buhužel dost dlouho setrvával v těchto iluzích hluboce souhlasit. Bylo to tak. A v tom 68mém šlo o totéž jako v roce 89 … o majetkový převrat. První takový pokus skončil Slánského procesem, jak se můžeme dočíst v pamětech A. Novotného, např. … a pokaždé to byly stejné „elity“ kterým to napotřetí vyšlo. Ta jejich nová zahraničně-politická orientace je ovšem jen příklonem tam, kde tyto elity již vládnou a mají dost sil si vládu udržet. Jen pragmatismus.
A Rusko? Tam se převrat přes Gorbačeva k Jelzinovi téměř také podařil. Majetek se začal přesouvat do těch „správných“ rukou. Pak přišel Putin, první Rus v čele Ruska za posledních 100 let a tyto obludné krádeže zastavil. Proto je tak nenáviděn. Nic víc v tom není. Jen peníze a moc, víme?

PPK 21. 8. 2016 - 19:47

@@ napsal

Byla to pro nás zlá zkušenost.
Ale jak se říká – všechno zlé je pro něco dobré.
Takže proč nesouhlasit s tezí, že toho dne prohrál Brežněv studenou válku?

Brežněvě, probuď se! Právě jsi prohrál studenou válku! 🙂

@@ 21. 8. 2016 - 19:28

Byla to pro nás zlá zkušenost.
Ale jak se říká – všechno zlé je pro něco dobré.
Takže proč nesouhlasit s tezí, že toho dne prohrál Brežněv studenou válku?

PPK 21. 8. 2016 - 13:48

I pro nás obyčejné lidi v tehdejší ČSSR totiž platilo přesně to, co o dnešních obyčejných Ukrajincích napsal Sio. Byli jsme i my z velké části propagandou zblbnutí a to, co pak bylo vnímáno jako invaze, bylo v podstatě záchrannou akcí teritoria zájmů SSSR a jeho spojenců. Halt jsme si i my Češi a Slováci tu navařenou kaši museli sníst sami. Co tedy, probůh, po těch letech, ještě chceme řešit? Existuje snad pro tento úsudek málo důkazů také i z historie koloniální Francie, Británie nebo USA, počínaje Koreou a Vietnamem a konče Libyií a soudobou válkou v Syrii? Takže prosím, vážení adoranti roku 1968: Tak jako já už dávno, tak i Vy dnes se pěkně probuďte ze svých snů a představ a vraťte se, prosím, na zem! Přestaňte už nereálně létat ve sférách kavárenských úvah (nejen) nějakých ruských pravicových „historiků“ mlaďochů, odkojených moskevskou pátou kolonou!

PPK 21. 8. 2016 - 13:48

Historiky typu Antonjuka, kteří dnes žvaní o době, kdy buď nebyli na světě, anebo v dané době měli dětské plenky, je třeba posuzovat jen jako obyčejné propagandisty. Posuzovat s nadhledem, přičemž je ztrátou času přemýšlet, proč a zač oni o historii tvrdí právě dnes právě to, co vydávají za pravdu. Srpen 68 vůbec nebyl den, kdy by měl tehdejší SSSR prohrát nějakou studenou válku! Byl to normální politický postup, který vždy každá velmoc udělá, pokud dojde k narušení politické rovnováhy v teritoriu jejích velmocenských zájmů. V ČSSR byla tehdy nastoupena cesta k politickému převratu a tak Brežněv chtě nechtě zorganizoval „přátelskou návštěvu“ vojsk armád pěti států politicko vojenského bloku Varšavské smlouvy. Co je na tom divného? To je přece naprosto normální postup, který by i dnes udělala např. Amerika, kdyby v jejích teritoriálních sférách mocenského vlivu došlo k něčemu politicky analogickému, co by bylo proti velmocenským zájmům jejím. (pokrač.)

Bety 21. 8. 2016 - 13:36

Rok 68 jsme tu už probírali ad nauseam. Přes upřímné úmysly a přání mnohých demokratizace společnosti, kterou Západ sleduje se zájmem a pochopením, dopadá tak, jako ta propagovaná Gorbyho přestavba a rok 89 u nás. Jestli jsem měla někdy o tom pochyby, osmdesátý devátý a to, co následovalo je rozehnal.
Souhlasím se Siem, že základní chyba byla instalace Chruščova do čela SSSR.
A že to SSSR v očích světa poškodilo? To je pravda, kterou nám – také ad nauseam – každoročně připomínají, aby přiživili naši nechuť k ruskému světu. Co se mne týče, mám toho už plné zuby.

aram 21. 8. 2016 - 13:15

Dějiny se nikdy úplně neopakují, opakují se ale podobné vzorce – v tomto případě model, kdy velká a mocná a nedemokratická země chce prosadit svůj vliv v nějaké menší zemi. Je jasné, že nám to hned asociuje přinejmenším dva státy a to putinovské Rusko a komunisticko-kapitalistickou Čínu. Nejde o to, že by nám snad hrozil vpád nějakých armád. Toho se mohou obávat především sousedé těchto mocností. Existují však i jiné způsoby, jak pomalu někoho kolonizovat a podmanit si ho. Jde především o ekonomický vliv a propagandu.

V současnosti se často používá pojem „hybridní“, třeba hybridní válka. Označuje to nový styl boje na několika frontách najednou, kdy se kromě zbraní používá ještě propaganda, psychologický nátlak, korupce, ekonomický tlak. Tuto fázi už tady máme, chybí jen zbraně, na které nakonec nemusí dojít. I po únoru 1948 tu Kreml vystačil se svými poradci a domácími kolaboranty. Když sledujeme ekonomické zájmy Ruska a Číny, omotávání si kolem prstu některých politiků, pronikání osob spojených s ruskými a čínskými politickými a ekonomickými zájmy do státního aparátu a ekonomiky a činnost především proruských webů a zřejmě pilně placených diskutérů na internetu, je jasné, že snaha o ovlivnění našeho způsobu života je v plném proudu.
————-
Toto je část příspěvku ministra kultury D. Hermana k výročí 21.srpna 68.
Kdyby tam nebylo zmíněno Rusko, Čína a Kreml, tak by se s tím snad dalo souhlasit. 🙂

Dolmen 21. 8. 2016 - 12:53

Soudruh autor ví kulové o 68. v Československu. Zachytil už jen poslední molekuly smradu, který mu náhle začal připadat jako vůně. A Dubček nic nesliboval. Dubček byl naivní slabošský ješita, který měl nehynoucí zásluhu na tom, jak to v 68 dopadlo. Někomu taková rozbředlá protoplasma na takovém významném postu zřejmě vyhovovala. Být na jeho místě opravdový rovný chlap, dopadlo by všechno úplně jinak. V SSSR byl takovým klonem Dubčeka Gorbačov. Někdy jsou Parkinsonovy zákony neúprosné – každý (s tím bych trochu polemizoval) se jednou dostane na pozici, na kterou nestačí.

Irena 21. 8. 2016 - 11:56

No já bych řekla, že na postoj pan Hudrypera, úplně sedí ta Černomyrdinova slavná věta: „Chtěli jsme jen to nejlepší, ale dopadlo to jako vždycky.“
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Také se hodí přísloví: Cesta do pekla je dlážděna těmi nejlepšími úmysly.

Sio 21. 8. 2016 - 11:49

Možná někde na tomto historickém příkladu se dá demonstrovat prozíravost Putina, který se zuby nehty brání válce s Ukrajinou nebo dokonce její anexi. Pravda, ten režim chunty na Ukrajině se s tím, o co se snažili Čechoslováci v roce 68 se nedá srovnat. Ale faktem je, že prostí Ukrajinci jsou z větší části dodnes zblbnutí a zfanatizovaní a to, co by v podstatě bylo záchrannou akcí, by bylo vnímáno jako invaze. Halt si Ukrajinci tu kaši, co si zavařili, budou muset sníst sami.

hudryper 21. 8. 2016 - 11:43

K tvrzením autora není co dodat. Snad jen to,že generace těch,kteří za Pražským jarem stáli a vytrvali bez ohledu na 20 let svého vyhnání ze společnosti pro kterou dýchali, zažila v srpnových dnech obrovské zklamání. Chtěla dokázat,že socialistický systém nemusí být kasárenským cvičákem,že má obrovské rezervy v lidech, pokud jej oni upřímně podporují a že je spravedlivým
způsobem života lidské společnosti. V Moskvě mezi troglodyty tamního politbyra strach a vztek,
na druhé straně,západní elity bojujícími právě s právě revolucionizující se vlastní mládeží- obavy a hrůza z přitažlivého příkladu. Dnes módní názory na 21.srpen 68 v Rusku,či v příspěvcích PPK a mnohých dalších,co tuhle minulost nazírají jen očima dneška jsou nepřijatelnými zjednodušeními
procesu,který se stal skutečným mementem pádu socialismu,který se stal v ruských podmínkách natolik pokřivený,že nebyl k akceptování nikde na západ od Labe.Dnes by ho už mnozí rádi brali !

Sio 21. 8. 2016 - 11:40

Myslím, že srpen 68 byla jen jedna z bitev, kterou SSSR prohrál. X-tý hřebík do rakve socialismu. Počátek změn se daruje někde kolem smrti Stalina, který prohrál boj se domácí partokracií, když se ji pokusil připravit o moc a předat ji sovětům. Je známo, že tento úkol byl už v usnesení XIX. sjezdu KSSS (poslední za života Stalina). Stalin byl zavražděn, moci se ujal nejvyšší partokrat Chrusčov a pak už to šlo svou cestou.

Zanechat komentář