Duch milosrdenství

Jednomu muži stonal jeho milovaný kůň. Muž v zoufalství podstoupil nejkrutější půsty a s  pláčem vzýval Ducha milosrdenství. Konečně ho nebe vyslyšelo, strop se neslyšně otevřel a dolů se snesl zářivý duch.

„Čeho si žádáš? Jsem Duch milosrdenství  tvé vsi,“ zazpíval zářivým hlasem.

„Ach, požehnej mému koňovi! Zachraň mu život!“ padl na kolena muž..

„Lituji,“ světélkoval konejšivě duch. „Já neumím žehnat koňovi. Umím rozprostřít své milosrdenství jen na ves jako na celek. To přinese štěstí nejen koňovi, ale i tobě, tvé rodině a vůbec všem.“

Muž mu ihned vděčně zlíbal nohy, ale najednou se zarazil. „Pozor pozor! To chceš taky žehnat sousedovic Jírovi?“

„Ovšem. Vždyť tu bydlí ve vsi.“

„Ale Jíra je lump a ošidil mě v kartách! S Jírou spolu nepečeme. Jíru pěkně vynech, rozumíš?“

Duch zářivě vzdychl. „Nenene! To nejde. Neumím nikoho vynechávat. Požehnám celé vsi dohromady.“

Muž vztekle vyskočil: „Cože? Tak já tu hladovím, já trouba suším hubu, aby si mohl užívat Jíra? Tak to ani nápad, duchu! Jírovi tu nikdo žehnat nebude!“, a vyhnal ducha z domu.

Kůň vzápětí pošel a Duch milosrdenství se do vsi víckrát nevrátil.

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
16 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vodník
Vodník
25. 6. 2014 6:01

A z tohohle materiálu zkuste vybudovat „spravedlivý společenský řád“! Skončí to v lepším případě Jakešem, v horším Kim Čon Unem…:-\

zajoch
25. 6. 2014 6:01

Hudrypere, hezké. Čas od času si vzpomenu na to co jsem kdysi četla o Emě Destinové. Řekla prý na adresu Čechů, když se vrátila z Ameriky domů (napíši to svými slovy, přesnou citaci si nepamatuji): Mám tento závistivý národ stejně ráda.

Jenom pochybuji o tom, že toliko my Češi jsme závistiví.

J. Hruška
J. Hruška
25. 6. 2014 6:02

Podobné příběhy se samozřejmě odehrávají na celém světě. U nás uslintaní pravdoláskaři předstírají, že je to česká specialita. Je smutné, když to po nich bezmyšlenkovitě opakujeme.

Irena
25. 6. 2014 6:43

Souhlasím s J. Hruškou. Zatímco Američané nosí svojí vlaku i na… Nám je vnucováno, že závistiví jsou jenom Češi, Bulharům, že Bulhaři, Polákům, že Poláci… Divím se, že se jim na to pořád chytáte. Byl by to dobrý vtip, pokud by to bylo vztaženo na lidskou povahu obecně.

Sio
Sio
25. 6. 2014 7:25

No, tohle se mi nelíbí, klasické neo-klišé o sousedově koze, které nám omlácejí o hlavu při každé příležitosti. Prý závidíme tomu 1%. Pro mě za mě, ať si klidně to 1% užívá, když nebude ostatní utlačovat, okrádat, ničit demokracii a životní prostředí, ne? Někdo tomu vládnout musí, otázka zní jak.

Sio
Sio
25. 6. 2014 7:27

zajoch napsal

Hudrypere, hezké. Čas od času si vzpomenu na to co jsem kdysi četla o Emě Destinové. Řekla prý na adresu Čechů, když se vrátila z Ameriky domů (napíši to svými slovy, přesnou citaci si nepamatuji): Mám tento závistivý národ stejně ráda.

Jenom pochybuji o tom, že toliko my Češi jsme závistiví.

S tou závistivostí Čechů se to přehání. Něco podobného nemůže být národní specifikum. Pravdou je, že závist je vlastností hlupáků. Nic pozitivního to nepřináší ani jedné straně, to ta povídka vystihuje samozřejmě správně.

Jarda
Jarda
25. 6. 2014 7:54

Sio napsal No, tohle se mi nelíbí, klasické neo-klišé o sousedově koze, které nám omlácejí o hlavu při každé příležitosti. Prý závidíme tomu 1%. Pro mě za mě, ať si klidně to 1% užívá, když nebude ostatní utlačovat, okrádat, ničit demokracii a životní prostředí, ne? Někdo tomu vládnout musí, otázka zní jak. Jeden kámoš si stěžoval, jak mu spolupracovníci, kterým dělal parťáka závidí, a že ho sebou neberou do hospody. Byl to takový klasický pohůnek, co těm nad sebou lezl někam, a ty pod sebou měl za lůzu. Nedovedl pochopit, že do hospody se chodí s kámošama, kteří si vzájemně… Číst vice »

hudryper
hudryper
25. 6. 2014 8:18

Sio a ostatní dotčení : Možná jsem uslintaný,rozhodně však nikoliv pravdoláskař.Nejsem autorem této pohádky,ten je již několik tisíc let po smrti.V té pohádce není ani slovo o závisti. To jste tam uviděli vy a pracujete s tím jako s faktem. Povídka je o něčem jiném – O NEPŘEJÍCNOSTI a tahle vlastnost je skutečně v českém prostoru sdílena kolektivně v mimořádně velkém rozsahu. Zeptejte se lidí, kteří strávili léta v „českých vesničkách“ okolo čs.zastupitelských úřadů, nebo kteří se snažili o slávu českých kulturních středisek v zahraničí, zeptejte se emigrantů co zjistili,že zatímco si Slováci,Rusové,Němci,Rakušáci a skoro všechny další národnosti pomáhají,Češi si… Číst vice »

Sio
Sio
25. 6. 2014 9:15

hudryper, s tou uslintaností vás nechápu. V mé poznámce není nic osobního, jen hodnotím ideu té povídky v kontextu dneška. Pokud je autor tisíc let po smrti, asi na to nepřišel v českém prostředí. Nevím, třeba to souvisí s typem lidí, kteří z Česka emigrují. Je to také určitý specifický vzorek společnosti. Většina Čechů se také nerada stěhuje, stále slyšíme stížnosti, že nejsou tak flexibilní, co se týče stěhování za prací a novým životem, jako třeba Amíci. Takže emigranti budou nejspíše menšinovým jevem a asi větší individualisté. Jen spekuluji.

Sio
Sio
25. 6. 2014 9:17

Jarda napsal Jeden kámoš si stěžoval, jak mu spolupracovníci, kterým dělal parťáka závidí, a že ho sebou neberou do hospody. Byl to takový klasický pohůnek, co těm nad sebou lezl někam, a ty pod sebou měl za lůzu. Nedovedl pochopit, že do hospody se chodí s kámošama, kteří si vzájemně rozumí, respektují se, doplňují, neuráží a neponižují …. . I já jsem s ním měl výstup, kdy jsem se dozvěděl, že patřím mezi lůzu jen proto, že jsem nakoupil v jiném marketu, než nakupuje on. Taky s ním nikdy nepůjdu do hospody – hold, jsem závistivec. No, asi byl poněkud… Číst vice »

Dolmen
Dolmen
25. 6. 2014 11:45

Eskamotérská práce s vlastností, které se říká závist, je velice promyšlenou fintou pravdoláskařských pravicových médií vůči důvěřivým hejlům. Naprostá většina lidí v této společnost zažívá pocit do nebe volající nespravedlnosti a to je přece v tak „svobodné a demokratické“ společnosti, jako je ta česká nepřípustné. Proto se vtipně udělá z pocitu nespravedlnosti závist a je to vyřešené – každý přece ví, že závist je negativní vlastnost a tak se nejen nebouří proti křivdám a nespravedlnosti, ale dokonce se ještě sám za sebe stydí. Je to dokonalá psychologická válka, jejímž cílem je naprosté zmáknutí prostého občánka. Z pocitu nespravedlnosti se udělá… Číst vice »

J. Hruška
J. Hruška
25. 6. 2014 14:25

hudryper napsal Sio a ostatní dotčení : Možná jsem uslintaný,rozhodně však nikoliv pravdoláskař.Nejsem autorem této pohádky,ten je již několik tisíc let po smrti.V té pohádce není ani slovo o závisti. To jste tam uviděli vy a pracujete s tím jako s faktem. Povídka je o něčem jiném – ONEPŘEJÍCNOSTI a tahle vlastnost je skutečně v českém prostoru sdílena kolektivně v mimořádně velkém rozsahu. Zeptejte se lidí, kteří strávili léta v „českých vesničkách“ okolo čs.zastupitelských úřadů, nebo kteří se snažili o slávu českých kulturních středisek v zahraničí, zeptejte se emigrantů co zjistili,že zatímco si Slováci,Rusové,Němci,Rakušáci a skoro všechny další národnosti pomáhají,Češi… Číst vice »

Neználek
Neználek
25. 6. 2014 14:58

Autor si prostě chtěl zahrát na mravokárce. To se občas stává. Podle mě za to může četba Britských listů.

lomikel
lomikel
25. 6. 2014 15:24

neni to z pohadky s Certy nejsou zerty ? , uz jsme to dyl nevidel …

mirror
mirror
25. 6. 2014 15:35

Souhlasím s Dolmenem. České vládnoucí elity jsou zákeřně prfíkané. Chtějí řadovému občanu vnutit pocit viny, aby se nechal snadněji okrádat. Argumentovat emigranty není fér. Byly a jsou různé emigrační vlny. Pro lidi z období Rakouska-Uherska a první republiky nebyla doma žádná práce, dokonce ani podřadná. Měli důvod se cítit nadbytečný. Emigranti z období před převratem odcházeli z rozežranoszi. Byli to takoví nemakančenkové a zneuznané nuly. Netvrdím, že takoví byli všichni. Bylo tady spojování rodin, provdání z důvodu bezhlavého zamilování a emigrace do Izraele. Za války se odcházeli do ciziny z vysoce čestných důvodů. Někdo byl prostě dobrodružná povaha, což s… Číst vice »

lomikel
lomikel
25. 6. 2014 15:37

Nebo z AD&D tam taky nektere kouzla sla udelat jen plosne …