Pražský dopravní podnik vypsal začátkem roku 2013 výběrové řízení na ostrahu svých 26 objektů. Soutěže za necelou půl miliardu korun se však může zúčastnit jen držitel přesně specifikovaného certifikátu na vysílačky. A ten je v republice jen jeden.
Teoreticky se do výběrového řízení mohla přihlásit prakticky kterákoliv z velkých firem, které provádějí ostrahu objektů. Teoreticky se mělo rozhodovat na základě nejnižší ceny, která by se podle Kverulantova kvalifikovaného odhadu měla pohybovat okolo 240 milionů korun bez DPH, a nikoliv kolem 400 milionů korun bez DPH, jak si přál DPP. Pouhých 240 milionů ovšem bylo na rozdělení peněz mezi organizátory výběrového řízení málo, a tak bylo třeba vymyslet kvalifikační podmínku, která by umožnila přihlásit se jen tomu, kdo se s organizátory výběrového řízení rozdělí. Dopravní podnik si již tento postup vyzkoušel, když firma Cross Point získala předražený kontrakt na prodej jízdenek.
Ředitel Kverulant.org Vojtěch Razima popisuje, jak mělo celé schéma podvodu fungovat: „Jediným držitelem požadovaného certifikátu Motorola Dimetra IP, verze R 8.1, byla v České republice firma KONEKTEL, takže se zájemci o poskytování ostrahy nutně museli spojit právě s ní. Společnost však všechny bezpečnostní agentury kromě té správné, která byla s hochy z DPP předem dohodnuta, odmítala a získat od Motoroly další certifikát nebylo ve lhůtách výběrového řízení možné stihnout, a to ani po prodloužení termínu pro předložení nabídek do září 2013. Klíče k výběrovému řízení, a tedy i k penězům, tak držela v rukou firma KONEKTEL, se kterou se pánové z DPP již prokazatelně dokážou dohodnout. Právě s ní Praha na konci roku 2012 podepsala smlouvu na rádiový systém Tetra za 236 milionů korun. Rádiový systém bude mít společnost na starosti dalších dlouhých deset let. Podle Českých radiokomunikací byly podmínky tendru v rozporu se zákonem a výběrové řízení bylo ušito na míru právě KONEKTELu, který to s pražskými politiky prostě umí. A nejen s nimi. Brněnským strážníkům firma prodala radiokomunikační systém za více než 80 milionů korun, a to dokonce bez výběrového řízení. Smlouvu uzavřenou v roce 2012 nyní prošetřuje Úřad na ochranu hospodářské soutěže.
Zdá se však, že se Kverulantovi díky medializaci kauzy podařilo dosáhnout toho, že se bezpečnostním agenturám přihlásili zahraniční držitelé požadovaného certifikátu, a tak se do soutěže přihlásilo více firem a nakonec možná skutečně rozhodne nejnižší cena. Kverulantovi se podařilo úspěšně nabourat konstrukci připraveného tunelu, takže DPP neměl vítěze soutěže na ostrahu vybraného ještě ani v lednu 2015. Překažením tunelu tak Kverulant dopravnímu podniku, resp. Pražanům, ušetřil od září 2013 do ledna 2015 téměř 75 milionů korun. DPP po tu dobu zadává objednávky bezpečnostním agenturám, které vysoutěžil v minulých letech.
Tato kauza dokazuje, že zájem médií je důležitým faktorem k tomu, aby byl Kverulant.org ve svém úsilí úspěšný.
Další podrobnosti naleznete na naší internetové stránce.
Dobrá práce. Jen tak dál.
Příště klidně zamířit i na větší rybu. Management ČD. Např. zda část z něho nepracuje pro konkurenci.