Slova levice a pravice v politickém smyslu dneska většinou nemají žádný konkrétní smysl. Buď se používají jako ideologická nálepka – pravice dobrá, levice špatná či naopak (jako Orwellovo „čtyři nohy dobrá, dvě nohy špatná“), nebo vůbec jako nadávka. Tam, kde se mu smysl dává, platí, že levice zdůrazňuje kolektiv, kdežto pravice individuální práva. Pro rozsouzení, kdo je blíž realitě, bude dobré si připomenout pár skutečností.
Člověk je po tělesné stránce holá opice, bez drápů a s mizernými zuby. Bez pomoci a účasti jiných lidí nepřežije většinou ani týden. Pro holé přežití je tedy důležité, aby přežilo společenství – to přežije aspoň někdo. Pokud nepřežije společenství, zahynou úplně všichni. (Mimochodem: Společenství se dost liší od kolektivu, jak ho běžně známe.) To jsem neobjevil Ameriku. Je to známo od nepaměti a vždycky platilo, že vlast je na prvním místě a přílišné zdůrazňování individuálních práv a svobod je znakem úpadku – viz třeba nepodmíněný příjem (tedy chléb a hry) pro římské občany, kteří v životě nesáhli na práci ani nebyli v armádě (tedy v legiích). Pokud mohu soudit, ve zdravých dobách společenství podporuje jednotlivce a jednotlivec společenství. Platí to pro všechny, přestože ve staré době existovala hierarchie a sociální rozdíly, dnes téměř nepředstavitelné. Tak třeba dávný vládce vybíral daně, ale také se staral, aby nevybíral někdo jiný. Když byl dávný král především vojevůdce, šel do bitvy v první řadě. Ve velmi dávných dobách, když byl král vtělením božstva plodnosti, dělal obřady, které by se dneska leckomu líbily. Méně by se mu líbilo, že až by bylo zjištěno, že není tak úplně plodný, byl by ohleduplně a milosrdně zabit a nahrazen jiným (neplodné božstvo plodnosti, to je tak pro dnešní dobu). Úpadek začíná, když elita si začne nárokovat práva, ale zanedbává povinnosti. Časem jí následují další vrstvy, až se společnost rozloží natolik, že jí okolní národy převálcují.
No a jak je to dnes u nás: Pravice staví na individuálních právech a nárocích, aniž by se většinou starala, jaký dopad bude mít splnění těchto nároků na ostatní. To se s přežitím společnosti mírně řečeno příliš neshoduje.
S levicí je to složitější. Ustanovila se, když se snažila vytáhnout masu dělníků, kapitalismem ponížených na úroveň materiálu z nejhorší hmotné bídy. Tito lidé netvořili společnost v žádném slova smyslu. Levice z nich taky netvořila společenství – tedy svobodné lidi, kteří každý na svém místě pracují na společné věci – ale kolektiv. Beztvarou masu, vrženou jedním směrem. Pro okamžitý účel to bylo výhodné, v delší perspektivě osudné.
Komplikace nastaly už tehdy, když všelijaké fašizmy a nacizmy využily levicových zásad a postupů k dosažení pravicových cílů. To je sen pravičáka: Mít k dispozici masu, kterou s trochou šikovnosti vrhne, kam chce.
Pokus o socialistický stát byl založen na předpokladu, že se z lidí velice rychle stane nový, socialistický člověk. Tento předpoklad se nenaplnil. Noví socialističtí lidé rozbili a rozkradli socialistický stát a ani předvoj dělnické třídy jim v tom nebránil.
Dnes pracující většinou netrpí hmotnou nouzí. Proto se levice snaží oslovit jiné lidi, většinou nepracující a vytvořit z nich nátlakové skupiny. Vidíme tedy, že když člověk řekne „levice“, je otázka, co vlastně říká.
Převzato z ostrova Janiky
No, prostě skvělý článek a skvělý autor! Už se tu pomalu nedá nic pořádného číst, jenom samé pubertální výkřiky nedopečených inteligentů.
Souhlas s tím, že člověk jako takový přežije jen ve společnosti.
I s vazbou – „právo a odpovědnost“ a v tom, že individualní svoboda nemůže převýšit zájmy celku.
V biologii takové osvobozené buňky vyvolávají zhoubný nádor.
S tím individualismem – tedy liberarálností si levice a pravice nemají co vyčítat.
Oboje chtějí volnost bez odpovědnosti.
Žkráceně vlastními slovy:
Liberální pravice pro neomezované a neodpovědné tvoření a hromadění kapitálu a moci, liberální levice pro neodpovědný konzum a neodpovědný životní styl.
Odborně a obsáhle viz kniha: Jan Keller – Společnost věčného mládí.
Upřímně řečeno už delší dobu mi vrtá hlavou soused pojetí Levice – Pravice. Myslím , že už je hodně zastaralé. Musíme jít s dobou. Dneska bychom tuto relaci měli řešit na ose Přednice – Zadnice. … Chce to modernistiské 3D.
Je to velmi srozumitelné a má to potřebný vektor.
Jak to bylo na Golgotě? Lotr popravený po pravici a lotr po levici, kterému Pán sdělil, že ještě dnes večer s ním bude v království nebeském? Lotr po pravici kradl všem a lotr po levici to vzal lotrovi po pravici.
Veliká zkušenost – tomu se říká osudová dělba práce. Ale tomu všemu předcházel ještě bájný vypravěč, se svým proslulým – před pikolou za pikolou nikdo nesmí stát ….
Neustále všemu něco předchází ….
Ale takový Covid například bere všechno jako nesnesitelnou lehkost pití. Už ho kvůli tomu shánějí i U apolináře.
Plyne z toho náležité poučení, že kdo nekrade páchá sebevraždu – sám nebo s pomocí zlodějů. Kdo chce žít musí vykrádat (vykořisťovat) lidské a přírodní zdroje. „Pokus o socialistický stát byl založen na předpokladu, že se z lidí velice rychle stane nový, socialistický člověk.“ Ten předpoklad byl od začátku chybný. To dá přece rozum. Samotný K. Marx zemřel zhrzen nad vývojem komunistického hnutí. Vzdělaný a civilizovaný člověk, jako zmetek z továrny přírody nemůže vytvořit lepší systém, než je on sám. Vytvoří vždy jen systém horší, než je sám, a ten jej zase donutní vytvořit ještě horší systém, a tak stále… Číst vice »
Z mého pohledu je dnes všechno pravice i u těch troubů, kteří si myslí, že prosazováním marginálních problémů zlepšují všeobecnou situaci a nevidí, jak si většina denodenně hryže nehty strachem, aby neskončila pod mostem.Sedli na lep stejně jako třeba Rudé brigády nebo Rudí Khmerové řízení z pozadí CIA.
Mark Twain:
Je-li tvým jediným nářadím kladivo, začnou všechny tvé problémy vypadat jako hřebíky.
Tak co přidat srp?
To by mohl vzniknout hybrid – třeba srpenec.
Na všechno se musí s rozmyslem. Dnešní kladivo na hřebíky je mašina. K té bychom mohli připojit třeba bitcoin.
Jenže to by asi bylo nesrozumitelné. Zednáři mají něco jako kružítko /sféry vlivu/ , těžaři těžítko a politici žvanítko.
Ale ruku na aortu – kladivo se srpem je hodně výmluvný symbol. Jenže doba obměnila podstatu práce. Dneska by měla být ve znaku asi rouška a platební karta.
I ten největší problém se stává malým a bezvýznamným, když se na něj podíváš … optikou odstřelovací pušky :-)
Bety, sice mimo téma, ale chci se podělit o článek, který mnou silně otřásl:
Likvidace Ejského sirotčince: nacistický zločin, který zůstal nepomstěn:
https://topcor.ru/16961-konec-ejskogo-detdoma-prestuplenie-nacistov-ostavsheesja-neotmschennym.html
Promiňte že reaguji se zpožděním, děkuji.
Zapomínat se opravdu nemá. A fašisté, ať už jsou jakékoli národnosti, se nemění.
Profesor ekonomiky z Německa, Anthony Muller, popisuje hnutí Antifa takto:
„Poté, co si levičáci přivlastnili pojem liberalismu a přetvořili toto slovo v naprostý opak jeho původního významu, hnutí Antifa využívá lživou terminologii. Tím, že sama sebe nazývá „antifašisty“, můžeme ji považovat za avantgardu fašistického hnutí… Nepřítelem tohoto hnutí není fašismus, ale svoboda, mír a rozvoj.“
Komunisté si vždycky přáli diktaturu proletariátu.
Kapitalisté si vždycky přejí diktaturu nad proletariátem.
Co si myslíte, že je pro občana lepší?
Dneska pedikúra jednoho procenta. Dost smrděj!
Vždycky to bude rvačka.
https://www.youtube.com/watch?v=sdohR1GFeFw