Modernizace ruské ekonomiky bude mít pauzu

Jak ministr Rešetnikov hodil vidle do Bělousovova projektu

O tom, že politický zápas mezi odcházejícím liberálním křídlem ruské státní správy a provlasteneckých sil  zatím (i přes nadšená prohlášení některých patriotických zdrojů) není rozhodnut, svědčí vývoj kolem realizace strategického programu podpory investic do reálného sektoru ruské ekonomiky.

Ministerstvo hospodářského rozvoje RF vedené Maximem Rešetnikovem (tím Rešetnikovem, který si vloni dovolil, jako nový ministr, na zasedání vlády za účasti V. V. Putina přijít naprosto nepřipraven a divil se, že mu to prezident vytkl)  brzdí realizaci projektu, který před časem vypracoval a představil první místopředseda vlády RF Andrej Bělousov (po řadu let Putinův ekonomický poradce) a který má urychlit investice do reálného sektoru ekonomiky.

Jedná se o mechanismus Dohod o ochraně a podpoře kapitálových investic (SZPK) zavedený v loňském roce s cílem dosáhnout rychlejšího růstu investic do reálného sektoru ekonomiky. SZPK poskytují investorům stejné daňové podmínky v průběhu času a kompenzují náklady na infrastrukturu (od 50 % do 100 %) prostřednictvím daňových plateb, které budou objektem generovány po jeho uvedení do provozu.

Podepisování SZPK bylo pozastaveno. Naposledy byly nové projekty přijaty letos v dubnu. V té době bylo podepsáno 36 projektů s objemem investic ve výši 1,3 bilionu rublů. V dubnu tehdy skončila platnost dočasného postupu pro podpis dohod v papírové podobě. Celá záležitost měla být převedena do elektronické podoby „GIS Investice“. Tento „GIS Investice“ však ještě neodstartoval. Jeho spuštění je nyní plánováno na červen 2022 a v testovací podobě na prosinec 2021. Tento odklad se stal „díky“ pomalé práci ministerstva hospodářského rozvoje, které se ponořilo do právní dokumentace natolik, že nebylo schopno včas systém „GIS Investice“ spustit.

Nyní Rešetnikovův úřad narychlo připravuje provizorní objednávku na uzavření SZPK, která počítá s papírovou formou. Proč bylo nutné zrušit systém objednávek fungující do dubna, to  není jasné, a to tak, že „vůbec“. Takové zpoždění vede k riziku, že Bělousovův plán na urychlení investic do reálného sektoru ekonomiky bude zmařen.

V letošním roce se očekávalo, že s SZPK bude podepsáno 100 projektů s celkovým objemem investic přibližně 2 biliony rublů. Bylo by prakticky nereálné něco takového stihnout v době zbývající do konce roku. Ztratili jsme již nejméně pět měsíců. V nejlepším případě bude podepisování SZPK obnoveno od října. Ztratí se celkem šest měsíců. To je velmi drahý čas, po který mohla být realizace projektů zahájena.

Takový přehmat ministerstva hospodářského rozvoje samozřejmě asi nelze vysvětlit úmyslnou sabotáží… Je to čistá neprofesionalita ministerstva, když se na prioritním projektu pracuje takto vlažně. Maxim Rešetnikov (některými považovaný za stoupence liberálního křídla) tak silně podrazil prvního místopředsedu vlády Andreje Bělousova (jemuž se za dobu úřadování podařilo v řadě případů vykázat „liberály“ do patřičných mezí). Přesto doufáme, že problémy s uzavíráním SZPK budou urychleně vyřešeny a že alespoň od října bude možné proces obnovit. V opačném případě nelze v příštích letech hovořit o rychlém hospodářském rozvoji a nadprůměrném tempu růstu.

SZPK jsou hlavním nástrojem pro urychlení investic do reálného sektoru. Jedná se o kvalitní a nezbytný nástroj vypracovaný Andrejem Bělousovem. Bohužel, jak vidíme, i s tím je spojeno mnoho potíží.

Zdroj: Yandex Zen

Překlad: st.hroch 20210906

5 4 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
2 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
orinoko
orinoko
7. 9. 2021 13:27

Tohle já osobně za chybu nepovažuji:

http://casopisargument.cz/?p=37734

Gatta
Gatta
Reply to  orinoko
7. 9. 2021 20:44

EU elektromobilita se blíží a někde by to BMW přeci mělo na ty elektroauta vydělávat. A škoda taky umrtvit ty už vyvinuté a vyzkoušené německé motory a jiné technologie …
To by ale musela být spolupráce a ne rýžováni. Svého času to Západ i uměl – třeba Fiat, nebo Renault.