Světlana Aleksijevičová se narodila na Ukrajině v roce 1948. Její otec byl Bělorus, matka Ukrajinka. Po demobilizaci otce se přestěhovali do Běloruska, kde oba její rodiče pracovali jako venkovští učitelé. V roce 1972 absolvovala fakultu žurnalistiky a začala pracovat jako novinářka v běloruských regionálních novinách. V roce 1983 byla přijata do svazu spisovatelů SSSR. Po roce 2000 žila v Itálii, Francii, Německu. Od roku 2013 žije v Bělorusku. V roce 2015 získala Nobelovu cenu za literaturu. Je držitelkou několika dalších běloruských a evropských literárních cen.
V Bělorusku, Rusku i ostatních postsovětských zemích panují na její tvorbu protichůdné názory. Někteří kritici ji oceňují jako „brilantního mistra uměleckého dokumentu“, jiní její tvorbu charakterizují jako „spekulativní a neobjektivní žurnalistiku“. Světlana Aleksijevičová patří k ostrým kritikům běloruského autokrata Lukašenka i politiky ruského prezidenta Putina. V Bělorusku její knihy nepublikují a nezvou ji do mediálních debat.
České překlady:
- 1986 – Válka nemá ženskou tvář, Progress
- 2002 – Modlitba za Černobyl, Doplněk, ISBN 80-7239-082-1
- 2015 – Doba z druhé ruky, Pistorius & Olšanská, ISBN 978-80-87855-16-4
Autorka publikovala Modlitbu za Černobyl (Černobylskaja molitva) v roce 1997 jako svoji pátou knihu. Je napsána „žánrem lidských hlasů“. O své umělecké metodě na obálce knihy napsala toto: „Tři roky jsem jezdila a vyptávala se pracovníků elektráren, vědců, bývalých stranických funkcionářů, lékařů, vojáků, přesídlenců a starousedlíků… Byli to lidé různých zaměstnání, osudů, generací a temperamentů. Věřící i ateisté. Rolníci a intelektuálové. Černobyl tvoří základní obsah jejich světa. Všechno uvnitř a kolem nich je jím otráveno, nejenom země a voda. Všechen jejich čas.“
Aleksijevičová se v knize nezabývá technickými podrobnostmi, příčinami katastrofy, ani hledáním viníků, ale pouze a jenom, bez jakéhokoli vlastního komentáře zveřejňuje do umělecké formy převedené výpovědi přímých účastníků. Byl Černobyl jenom další technologickou katastrofou, jakých bylo v historii už několik? Odpovědi přímých účastníků, přes všechnu jejich různorodost vypovídají, že nikoliv. Po Černobylu žijeme v jiném světě, v němž vědci a technici ztratili téměř veškerou svoji důvěryhodnost a v němž lidé přestali důvěřovat jaderným expertům a politikům hájícím zájmy korporátních lobbistů. Černobyl byl z tohoto pohledu začátkem konce éry bezbřehé technokracie.
Modlitba pro Černobyl je ale také uměleckým dokumentem o nesmírné statečnosti, hluboké lásce a nezdolnosti „obyčejného ruského člověka“.
Svědkové Černobylu v pojetí Aleksijevičové obviňují z havárie a všeho špatného, co se stalo po ní, dožívající sovětský společenský systém. „Sovětští hrdinové“ hovoří se smutkem a závistí o německých technicích, kteří dali přednost osobní bezpečnosti před sebeobětováním a dokázali se vzepřít bezcitné smrtící byrokracii. Po necelých 25 letech přišlo tsunami z 11. března 2011 a havárie ve Fukušimě. A všechny smrtící vzorce chování – utajování, lži, byrokracie, pohrdání lidskými životy – se opakovaly v jedné z nejrozvinutějších a nejkulturnějších zemí světa, demokratickém kapitalistickém Japonsku.
Modlitbu pro Černobyl jsem přečetl jedním dechem. Je to kniha, která by se měla stát povinným očkováním proti technokratickém myšlení, jež i po třech velkých jaderných haváriích v posledních třiceti letech stále ovládá český veřejný diskurz.
ALEKSIJEVIČOVÁ, Světlana Aleksandrovna. Modlitba za Černobyl: Kronika budoucnosti. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2002, 229 s. Sociálně-ekologická edice. ISBN 80-7239-082-1.
Knihu vydalo nakladatelství Doplněk můžete si ji koupit například zde
Webové stránky autorky: http://alexievich.info/
Ruský originál knihy: http://alexievich.info/knigi/ChernobylskayaMolitva.pdf
Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 450 Kč
Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde, nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!
Držitelům Nobelovy ceny nedůvěřuji. Tím nechci snižovat utrpení obyvatel Černobylu, ale domnívám se, že je takhle účelově využíváno protiruskou frontou a takové účelové využívání tragédie mi přijde odporné.
Aleksijevičová ano, ona je v ní dobrovolně, s jejím backgroundem se ani moc nedivím, ale tahle knížka moc využívaná protiruskou frontou není. Ona je ta fronta totiž taky většinově projaderná a nechce ztratit podporu jaderné lobby…
Souhlas! Solženicina doporučila na Nobelovku také CIA , a „Soostrovi GULAG“ je vycucané z prstu, a čísla jsou hooodně nadsazená. Po prvním přečtení jsem spolknout to i v navijakem. Po deseti letech jsem pochopil , že naletěli , stejně jak miliony dalších čtenářů. Zkratka , taková literární „díla“ jsou otázkou konjunktury. Jak řekl by Pjakin, řizeni na druhe
prioritě.
Nobelova cena za literaturu je čistě politický nástroj, vyznamenání této rusofobky je vytváření biče na Lukašenko, kdyby se náhodou cukal a chtěl přestat poslouchat západ. Budoucí „morální autorita“ pro běloruský majdan.
oprava: vytváření budoucí „morální autority“ pro budoucí scénáře.
Jestli by nebylo jednodušší vyjmenovat „kdo čemu ještě dnes důvěřuje“.
To je správná otázka. Ale něčemu člověk důvěřovat musí (pokud tedy přemýšlí a nežije čistě jenom tím, co bude dneska k večeři a takových se najde dost a dost)
jinak by se zbláznil. Myslím že základní pravidlo je nedůvěřovat lhářům. Jak se říká: když tě oklamou poprvé, není to tvoje chyba. Podruhé už bys měl mít jistotu a potřetí tě to klasifikuje jako blbce. V tomhle nejistém světě je jisté jedno: celá západní koalice lže jako zjednaná, takže v tomhle mám jasno.
Pro Stana – v informační válce je každá kapka jedu dobrá.
Bety napsal To je správná otázka. Ale něčemu člověk důvěřovat musí (pokud tedy přemýšlí a nežije čistě jenom tím, co bude dneska k večeři a takových se najde dost a dost) jinak by se zbláznil. Myslím že základní pravidlo je nedůvěřovat lhářům. Jak se říká: když tě oklamou poprvé, není to tvoje chyba. Podruhé už bys měl mít jistotu a potřetí tě to klasifikuje jako blbce. V tomhle nejistém světě je jisté jedno: celá západní koalice lže jako zjednaná, takže v tomhle mám jasno. Kde vzít sílu do dalšího dne … ? Mnohý najde útěchu ve slepé víře v nějaké… Číst vice »
To je někdy problém. Ale zdá se, že moje víra a Nedvědova se diametrálně rozcházejí – i když proti Shakespearovi nic nemám.
Re Bety – Nedvěd – ty obrázky k hudbě jsou neautorizované a zavádějící. A toho „Havla“ tam má jako protiklad – tedy jako toho falešného proroka. Viz jiné jeho texty a vyjádření.
V tom případě se mu omlouvám, možná jsem neposlouchala dost pozorně. Měla jsem z toho dojem, že když mu už uvěřil, tak nezbývá, než se té víry držet.
možná mimo téma, ale vlastně ano ne…
https://www.youtube.com/watch?v=GU4VBEFyEgA