Není disident jako disident

Foto Pod Titulkem

Pokud se vám zdá, že na tomto tělocvičném zařízení není nic závadného, musíte si přečíst název pohlednice: ”Běžecký pás Juliana Assange”.


S dílem čínského umělce a disidenta jménem Aj Wej-wej (Ai Wei Wei) jsem se seznámil ve výstavních síních Royal Academy of Arts v Londýně.

Umělcem se narodil a disidentem se stal nejen pro složité dětství, kdy jeho otec byl „exulantem“ ve své vlastní zemi, ale pro své nekompromisní postoje po katastrofálním kolapsu budov a ztrát na životech při zemětřesení v roce 2008 v čínské provincii Sečuán (S‘-čchuan, Sichuan). V atmosféře korupce, kterou tak dobře známe, byly stavby předraženy a ošizeny, bez ohledu na bezpečnost lidských bytostí. Odhaduje se, že zemřelo na 80 000 lidí a z toho 5 000 školáků. V reakci na odmítnutí úřadů zveřejnit jakékoli informace provedl Aj Wej-wej vlastní vyšetřování a vytvořil zobrazenou skulpturu. Z trosek vytahané dráty z ošizeného železobetonu leží jako by v pokojném obraze krajiny, říčního koryta, peripetii životů. Tímto způsobem zaznamenal a připomíná nám neustále smrt nevinných.

škola

Pro mne je toto politické prohlášení v uměleckém pojetí silnější než jakékoliv proklamace. Není divu, že se umělec stal nepohodlným a tak, když začal být bez udání důvodů zadržován a vězněn a jeho ateliér byl zlikvidován, rozhodl se odejít ze své vlasti. Žil v Německu od roku 2015, ale kvůli vztahu k migrantům se cítil opět v exilu a pobyt tam mu připadá dodnes jako zlý sen.

Aj Wej-wej vystavoval také v Praze. Jedna z výstav představila jeho hlavy čínského zvěrokruhu, ta druhá použila téma migrantů přes moře.

Umělec způsobem sobě vlastním abstrahuje od rysů jednotlivců, což vzbuzuje silné emociální hnutí a ukazuje nám masovost a šedivost celé situace, skutečný zápas o holý život. „V této době nejistoty potřebujeme více tolerance, soucitu a vzájemné důvěry, protože jsme všichni jedno. Jinak bude lidstvo čelit ještě větší krizi. Neexistuje žádná uprchlická krize, ale pouze lidská krize. Při jednání s uprchlíky jsme ztratili naše základní hodnoty,“ říká Aj Wej-wej. V téměř prázdné Národní galerii v Praze 7 cítíte osamělost a i když jste na největším raftu na světě, jímá vás úzkost.

Ai Weiwei Law Of The Journey National Gallery Prague 4

Aj Wej-wej teď žije v malebném městě Cambridge na východě Anglie. Bylo tedy pochopitelné, když loňského roku Velkolepá výstava umění (Great Big Art Exhibition) požádala světově proslulého umělce, aby se zúčastnil. Výstava doufá, že povzbudí Brity dělat umění a vystavovat ho ve svých oknech, což má být naladění, které překoná temnotu pandemie. Aj Wej-wej se rozhodl svůj příspěvek nazvat ”Pohlednice pro politické vězně”. Tu by pak veřejnost mohla zasílat politickým vězňům po celém světě na adresy, které by poskytla Amnesty International. První reakcí bylo bouřlivé nadšení. Nápad splňoval zadání a získání celosvětově uznávaného umělce pro podobný záměr navíc znamenalo velký benefit pro organizátory akce. Ovšem jen do té doby, kdy přišel první námět na pohlednici.

Treadmill Artworld

Pokud se vám zdá, že na tomto tělocvičném zařízení není nic závadného, musíte si přečíst název pohlednice, který zní ”Běžecký pás Juliana Assange”. Tento sportovní nástroj Julian Assange používal, když žil na ekvádorském velvyslanectví. Zná ho mnoho milionů lidí, kteří nemohli do tělocvičen a zůstali odkázáni na podobné pomůcky při lockdownu.

Umělec tvrdí, že dílo bylo vyřazeno z výstavy kvůli spojení pojmu politický vězeň se jménem Juliana Assange, který je uvězněn v „HM Prison Belmarsh“ v Londýně od svého zatčení 11. dubna 2019. Pořadatelé se prý distancují od tématu, kterým je Assange. Přestože nedostal jasnou odpověď na nepřijetí jeho ideje a díla, říká:

Moje umělecká díla ukázala, jak je svět umění poškozen. Zdá se, že Sally Shaw, ředitelka Firstsite, která vede projekt, se příliš bojí, aby nám dala přímou odpověď. Jsem přesvědčen, že důvod souvisí s Assangem, Stydím se, že v dnešní době je všechno umění černobílé. Je mi ctí, že projekt Pohlednice pro politické vězně z roku 2021 nebyl přijat a že jejich odmítnutí dalo mému uměleckému dílu skutečný význam.

Erica Bolton, specialistka na styk s veřejností, která na výstavě pracovala pro Firstsite, pracovala se sloganem tohoto znění:

„Dveře do našich sbírek a galerií mohou být zavřené, ale umění a tvorba budou rozšířeny po celé Velké Británii jako nikdy předtím. Klíčová díla z celé Velké Británie budou zpřístupněna ke stažení. Nikdo jiný nemůže položit otázku přesněji než umělec sám: ‘Proč by moje konceptuální umělecká díla Pohlednice pro politické vězně měla inspirovat lidi, aby vytvořili umělecká díla ve formě pohlednice a zapojili se do uměleckého aktivismu? Co by mohlo účastníkům zabránit v tom, aby si poslali pohlednici sami a vyložili ji v okně? Kdo posuzuje, zda je jedno umělecké dílo pro účely povzbuzování lidí v celé zemi k tomu, aby umělecká díla vyráběli a zobrazovali ve svých oknech, hodnotnější než jiné? Jaká jsou kritéria? Koho moje pohlednice s běžeckým pásem Juliana Assange urazila?’

Která z tajemných sil amerického vojensko-průmyslového komplexu udržuje v sobě takovou zášť, nenávist jdoucí za hrob? To přece není normální, ta zloba, zastrašování a ničení inteligentních uměleckých projektů jen proto, že jsou v podstatě protiválečné. Nebo je to soustavná likvidace nezávislých novinářů a tedy svobody slova? Vyber nejsilnějšího odpůrce a zlom ho? Je to ten starý dobrý způsob tak často ukazovaný v amerických kovbojkách?Myslím, že odpovědi už známe.

Zdroje:


Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 450 Kč. Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde, nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!

Související články:

Převzato z e-republika.cz

3.3 9 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
13 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Irena
16. 6. 2021 5:22

Podobní „světoznámí umělci“ ve mně vyvolávají vždy úsměv. Někdo toho „umělce“ platí, někdo mu dělá píár a on brojí proti tomu, co se právě hodí a ano, vybírá si k tomu záminky stojící na skutečných základech. Problém je v tom, že v koncepci, za které funguje dnešní svět, jsou například ošizené stavby běžnou praxí nejen v Číně, ale i v USA a jinde. Jenže se to vytáhne vždy jen proti tomu, proti komu je veden „boj nanajských chlapečků“, neboť koncepce zůstává netknuta. Jediní, kteří jim do té koncepce hodili vidle byl Lenin a Stalin. A že tomu umělci teď vyrobili… Číst vice »

Irena
16. 6. 2021 20:13

Klíčové citáty z tiskové konference Vladimira Putina po skončení jednání Rusko – USA v Ženevě

https://kob-forum.eu/2021/06/16/klicove-citaty-z-tiskove-konference-vladimira-putina-po-skonceni-jednani-rusko-usa-v-zeneve/

orinoko
orinoko
Reply to  Irena
17. 6. 2021 10:07

Viděl jsem včera to, co se dalo očekávat. Tak především základní rozdíl dneska mezi USA a Ruskem spočívá v tom, že Putin opravdu vládne zatímco Joke Bidet plní roli šaška použitelného všude tam, kde ani obří kravina není dost velká NATO, aby ji emericka dypstata považovala za nepoužitelnou. Emerika dál zůstane nepřátelským státem vedle udatného českého Křováka a dal se pojede močálem černým okolo bílých skal. Emerická sterilní tiskovka Joke Biii je výmluvnější nez profesionální plačka při pohřbu covida svatého. Neni vyhnutí, napravit americkou palici může jen vlastní rozklad podmíněný faktorem souběhu. Jedním z aspektu je i obecný pád eurolatriny… Číst vice »

Irena
Reply to  orinoko
17. 6. 2021 11:20

Ano, je to bída. Ale myslím, že je to poněkud složitější. To můžou věšet na nos davu, že Biden je jen figurka. Není, do takových pozic se figurky nestavějí a když tak s někým za zády, což vyjde nastejno. Je to prostě fáze USA v přestavbě, a tak je zapotřebí je rozložit zevnitř i zvnějšku a na tom se pracuje. Pracoval na tom Trump, a pokračuje v tom Biden, stejně jako to dělal počínaje Chruščovem a Gorbačovem konče každý v čele SSSR po Stalinově smrti, kdy se řízení zase plně chopily „elity“, které však s ohledem na stav prostředí musely… Číst vice »

orinoko
orinoko
Reply to  Irena
17. 6. 2021 11:59

Já skeptik mám přinášet dobré zprávy? Vietnamci u nás už jedou bez ropuch, policajti taktéž a chystají se na hamaforaz. Proto ten covididiot tak najednou zmizel ze scény. A také proto se kurvinci Babakovi tak přitížilo. Začal fungovat vnitřní systém sebezáchovy, když aparát brzd a protivah zkolaboval.
Luciper se probudil a zatopil pod kotlem.

orinoko
orinoko
Reply to  Irena
17. 6. 2021 12:36

Ireno, na tabletu nevím jak dát odkaz , jsem jen na placce, note book se mi na kolo nevešel. Je to všechno stará vesta. Vyhraje zlo nebo dobro? Takova řezná hranice prostě neexistuje. Dopadne to tak, jak si my oblude zasloužíme. Příroda už si poradí. A miliardáři a mocenská prasata bez potěru nejsou ničím. Dobyté Rusko nebude k ničemu. Jen živé Rusko má svůj smysl a prasata na zachude to budou muset akceptovat. Mrtvé Rusko je konec zachudu. A kolaps emeriky Ale bav se s volem o sobotě, když jde v pátek na porážku. Zachud už leží na reznickem stole… Číst vice »

orinoko
orinoko
Reply to  Irena
17. 6. 2021 13:14

Pozoruji cvrkot a musím říci, že mi stýská po našich dedkach. Namnoze to byli lidské tyčky.Ted už jde jen o vypasena prasata, k nimž už musím začít počítat i sebe, a to mám elektriku u Bidetovy foukačky.
Dorazili ZZ Top ze Šumavy v počtu Klapzubovy jedenáctky a dožadovali se desítky. Penaltu jim tu neuznali. Prý jedině 12 do tuctu.
Bohužel už jsem viděl i tlusté Rusy.

orinoko
orinoko
Reply to  Irena
17. 6. 2021 16:20

Pro Irenu. Je to věčné a nikdy to nebude jednodušší:

https://www.youtube.com/watch?v=s8IL9QW8keU

Irena
Reply to  orinoko
17. 6. 2021 17:31

Pěkná píseň a dobrá asociace, oni nás neustále nutí držet se toho provazu a s někým se přetahovat. Ale na rozdíl Paula já si myslím, že je lepší ten provaz pustit a na chvíli si kecnout na zadek. Potom totiž můžeme znovu vstát, ale už bez toho provazu.

Gatta
Gatta
Reply to  orinoko
17. 6. 2021 21:49

orinoko …
Na stará kolena začínám chápat punk … asi to nebude žádným prozřením ale spíš tou dnešní dobou …

Zvuková kvalita nic moc – atmosféra autentická:
https://www.youtube.com/watch?v=VdphvuyaV_I

Aleš
Aleš
Reply to  orinoko
18. 6. 2021 22:04

Setrvačnost zvyku pojídání hamburgerů, papouškování capin evropských papaGájů a rawhatefree delirium satanistů a upírů nejen z pentagramu. Euroatlantské hodnoty v přímém přenosu. Teroristický parazitismus, zřízení stádní. Někteří lidi nevěří. že jamajský bob zvítězí. Házím vidle do pupkáčovatění.

orinoko
orinoko
17. 6. 2021 11:10

Už je tomu hodně dávno, co jsem zjistil, že část tzv. disidentů /nesmyslne zjednodušujíci termín stejně jako domnělí sudetaci/ je jen banda lidských existenci na kraji, kdy ve tzv.demoscce prokázali nakonec jen tutéž schopnost žití, část je v zoldu a část jsou prasata, jímž se dneska říká celebrity. Ale toto vím až dneska.
Z disidenta Řeporyjského prasete by měla STB jen páteční záchvaty volna. Táta udavač, mladej – udavač. Heydrichovi by se z něj udělal atentát.
Ještě 50 let a co bude z disidenta?
Symbol stejného významu jakým je dneska fasoun kontra – Bandera.