Penezowski.cz: ČOI řeší diskriminační chování Dopravního podniku Ostrava

Tisková zpráva

Česká obchodní inspekce obdržela podání na prošetření podezření z diskriminačních praktik Dopravního podniku Ostrava vůči cestujícím. Těm je odepíráno koupit si jízdenku v ceně platného tarifu a pokud chtějí cestovat MHD, musí si pořídit kredit nad rámec cestovného. V případě uznání viny úřadem hrozí Dopravnímu podniku pokuta až 50 miliónů Kč a žaloby o náhrady škod.

Papírové jízdenky jako takové, tedy ty v nominální hodnotě jízdného, v Ostravě končí. Nahradí je bezkontaktní čipová karta, bezkontaktní bankovní karta nebo nově i Kreditní jízdenka. I když byl prodej papírových jízdenek ukončen již k 31. prosinci 2019, smí se však využívat až do dubna 2020. Poté je ve vozidlech MHD žádný cestující nebude moci využít.

Kreditní jízdenka je v podstatě jednoduchá anonymní čipová karta, kterou lze opakovaně dobíjet předem danou finanční částkou a následně využít ve vozidlech obdobným způsobem jako bezkontaktní bankovní karty. Z kreditu na Kreditní jízdence tak lze v podobě jízdného odečítat konkrétní hodnotu jízdného s tím, že platí princip optimalizace celkové ceny jízdného za 24 hodin. Pokud je hodnota všech koupených jízdenek větší, než je hodnota celodenní jízdenky, cestující zaplatí pouze cenu celodenní jízdenky. Jenže tento systém má i nevýhody, které mohou hraničit s diskriminačními praktikami Dopravního podniku Ostrava vůči cestujícím.

Pokud nejste z Ostravy nebo služby ostravské MHD nevyužíváte pravidelně a jste v situaci, kdy potřebujete využít jedinou desetiminutovou jízdenku v hodnotě 16 Kč, musíte si koupit přednabitou Kreditní jízdenku v hodnotě 100 Kč s vědomím, že vám neproježděná částka za 180 dní propadne. V opačném případě, tedy pokud nechcete koupit „předraženou“ kartu na jediné použití, musíte být klientem banky, telefonního operátora, nebo klientem Dopravního podniku a vlastnit ODISku k jiným účelům, než je užití úhrady cestovného. Například jako peněženky pro e-shop. Jinak řečeno, jako cestující nedisponující některou z uvedených variant úhrady jízdného dle platného tarifu a dle způsobu popsaných ve Smluvních přepravních podmínkách jste diskriminování v užívání veřejné hromadné dopravy, která je navíc dotována Statutárním městem Ostrava. Tedy pokud máte přesně spočítané finance na jízdné v hotovosti, k čemuž je hotovost peněz primárně určena, nejste schopni dle Smluvních přepravních podmínek uzavřít smlouvu o přepravě. Dopravní podnik vás tak nutí být klientem banky, operátora nebo dopravního podniku v rámci služeb, které nesouvisí s cestováním MHD.

Mnozí cestující, kteří z nějakých důvodů prostě nemají finance na pořízení kreditní jízdenky, nebo nejsou klienti operátorů, tedy nemají běžný přístup k Internetu a bankovnictví v něm, tak jednoduše nemohou legálním způsobem užívat hromadnou dopravu v Ostravě. Volí cestování bez platného jízdního dokladu „cestují na černo“, nebo prostě na zastávce zanadávají a vydají se pěšky.

Mnohým cestujícím však již svitla naděje, protože podezřením z diskriminačních praktik Dopravním podnikem Ostrava se již zabývá, na základě podnětu, Česká obchodní inspekce. Z rozhovoru s úřednicí ČOI v poradenském centru vyplývá, že v rámci České republiky ještě takovýto případ neřešili a je možné, že se touto problematikou bude zabývat i Ministerstvo průmyslu a obchodu jako nadřízený orgán. Tím by se sjednotily budoucí postupy šetření obdobných „výzev“ napříč republikou.

Ostravané i mnozí návštěvníci města by pak mohli dokupovat kredit a pořizovat Kreditní jízdeneky v částkách odpovídajících jízdnému, které má cestující v úmyslu využít. Nikoliv si předplatit kartu řádově vyšší částkou. Dopravnímu podniku pak hrozí množství žalob od cestujících, kteří byli pokutování za jízdu bez platného dokladu. Statutární město Ostrava, jako jediný akcionář společnosti, pak zřejmě bude muset řešit vzniklou situaci, protože provoz MHD je v Ostravě dotován z veřejného rozpočtu. Tedy Ostravané si platí službu, kterou nemohou svobodně využívat.

Odkaz na článek

Pro bližší informace mne neváhejte kontaktovat. Podání bylo u České obchodní inspekce v Ostravě.

0 0 hlas
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin (už bez taky m)
Martin (už bez taky m)
1. 2. 2020 16:20

Zrušení papírových jízdenek v Ostravě mám za nepřátelský čin a za velkou hloupost. V menším měřítku měly být zachovány. Jako bývalý obyvatel Ostravy který tam léta jezdí za rodinou jsem si běžně papírové jízdenky kupoval. od dětství jsem byl na ně zvyklý. Při poslední návštěvě mně však díky demontáži možnosti koupit papírové jízdenky „bouchly saze“: Koupil jsem si -v podstatě jako z donucení jedinou možnost- onu „kreditní jízdenku“ za 300,- abych to nemusel dělat brzy zase. Ovšem okamžitě po nástupu do tramvaje č. 17 na Vozovně v Porubě mi kontrolní přístroj v tramvaji začal tvrdit, že „na kartě není dostatečný… Číst vice »


Nejnovější příspěvky