Retro: Volíme každý den, hlasujeme každou svou korunou

5. 6. 2013

Kdo ve skutečnosti financuje politickou korupci? Kde korporace berou peníze na to, aby mohly uplácet, „vytvářet veřejné mínění“ a uměle zvyšovat poptávku po svých výrobcích?


Nedávno jsem se sešel s lidmi „ideově spřízněnými“ a diskutovali jsme mnoho zajímavých věcí. Včetně lokálních měn, což je velmi zajímavé téma. V něm jsem se úmyslně stavěl do opozice, neboť se domnívám, že přes všechna pozitiva bude jejich dopad omezený a jejich zavedení bude narážet na platné zákony. Dále jsme diskutovali i blížící se „supervolební“ rok 2014, tedy to, zda volit zavedené strany, nebo podpořit některé z nových hnutí s nevyhraněným programem, jež se rojí jako houby po dešti.

Shodli jsme se, že riziko podstoupíme v obou případech, a že nám hrozí v podstatě 3 možnosti:

  • Zvolíme gaunery, kteří jsou uplacení už dopředu a volební kampaň je pro ně jen prostředek, jak navěsit hejlům na nos bulíky.
  • Zvolíme lidi, kteří své sliby myslí upřímně, ale pokušení moci a korupce po volbách bude tak silné, že pak stejně poruší všechny svoje předvolební sliby.
  • Zvolíme lidi čestné a nezkorumpovatelné, ale prostředí, do kterého přijdou, je nepřijme, takže jejich hlas nebude nic platný. A pokud by snad hrozilo, že jsou schopni prosadit své záměry, budou účelově dehonestováni a z politiky buď sami znechuceni odejdou nebo budou „odejiti“.

A jaká je příčina tak neradostných voličských vyhlídek? Kde je zdroj korupce politiků? Kdo je schopen ty čestné a nezkorumpované dostat z politiky? Samozřejmě je to svět byznysu, korporace a jimi najmutí lobbisté.

A zamysleme se ještě dále. Kde tyto korporace berou peníze na to, aby mohly uplácet, „vytvářet veřejné mínění“ a uměle zvyšovat poptávku po svých výrobcích?

No od nás, od voličů, kteří jim je dáváme, když jsme v roli spotřebitelů. Při každém nákupu tak vlastně hlasujeme nejen o své budoucnosti, ale i o budoucnosti vzdálených zemí. O tom, kde vzniknou nové robotárny a nové války o suroviny. Ten, kdo získá naše peníze, bude moci jejich část použít na to, aby si koupil „své politiky“, kteří budou prosazovat jeho obchodní zájmy.

A co z toho plyne?

V dnešní době je možná mnohem důležitější, jak se chováme jako spotřebitelé, než pro koho hlasujeme jako voliči. To, zda nakupujeme u místního obchodníka nebo v hypermarketu, zda kupujeme výrobky místních výrobců, nebo velkých nadnárodních koncernů, v konečném důsledku ovlivňuje naši politickou situaci mnohem více, než to, pro kterou stranu či hnutí hlasujeme ve volbách.

Chovejme se odpovědně jako voliči, ale uvědomme si, že ve společnosti, kde vládnou peníze, jimi hlasujeme každý den.

Napsáno pro e-republika.cz

2
Komentujte

Chcete-li přidat komentář, přihlaste se viz Přihlášení.
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Autoři komentářů
Gattazart Autoři posledních komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
zart
Člen
zart

Dobře zpracované, ale závěr naivní. Jako občané si pleteme sami sobě svoji oprátku na šibenici. Nepřítel využívá pouze naší síly k našemu ovládání. Jako když vůl táhne vůz, vozka se jeho hlouposti jenom směje. Mají z nás jenom legraci, jak jsme pitomí, povolní, tvární a poslušní. A je to tak dobře, učí se od nás, učí nás, avšak my sami od sebe se učit nechceme. Nakupování místních výrobků je velmi „slabé kafe“. Můžete je nakupovat 100 let, ale nic se nezmění. Žijeme z toho, že prodáváme a nakupuje cizí zboží a služby. Navíc je prodávají obchody a sítě v zahraničním… Číst vice »

Gatta
Člen
Gatta

Na rozdíl od zarta bych řekl: „Trochu naivní, ale myšlenka dobrá!“ V některých vydáních si nemůžeme vybrat zda platit nebo neplatit a pokud ano, tak si člověk stejně moc nepomůže. Jan Keller takovému podnikání říká „dobývání renty“. Stejně nemůžete ovlivnit koho tou platbou za elektriku, mobily, auto … budete nakonec sponzorovat. Viz seznam dárců na https://www.clovekvtisni.cz/kdo-jsme/darci-a-partneri, nebo jakou ligu sportu, který vás vůbec nezajímá, nebop jako pseudokulturu. Všechny pohyby okolo sponzoringu, charit a neziskovek je třeba zásadně přehodnotit a změnit !!! Zejména omezit nožnost výše sponzoringu na jedno RČ a jedno IČ. Dále nechat lidem část jejichdaňových odvodů jako volitelné… Číst vice »