Školská inkluze vede ke konkluzi českého školství

„Inkluzní vzdělávání (rozuměj takové vzdělávání ve třídách, složených ze žáků všech úrovní – včetně žáků s lehkým mentálním postižením), je v demokratické společnosti nezbytné, je pro ni zásadní… a nedá se zastavit,“ prohlásili včera experti České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání ( ČOSIV).

Takový je názor, ale nejen názor, ale zřejmě už hotové opatření i rozhodnutí našich slavných pedagogických vědců, kteří svými zásahy do našeho školství, které bylo v době první republiky označováno za nejlepší na světě, dosáhli jeho postupného sešupu až do středu světové tabulky (poslední jsou Američané). Ale jelikož i tohle místo se těmto našim vědcům, včetně předsedy školského výboru sněmovny Jiřího Zlatušky, zřejmě zdá příliš vysoké a vůči našemu velkému spojenci též i neslušné, vyrukovali na nás nyní s inkluzí. Ale ani ne tak na nás, ale hlavně na naše kantory, kteří se tomuto nesmyslu od Šumavy až k Javorníku zoufale a doslova se zaťatými zuby brání, protože dobře vědí, že úroveň každé třídy je určována úrovní nejhoršího žáka ve třídě. Že je to zákon, který se nedá ohnout, protože žádný kantor, hodný toho jména, nepokročí k probírání další látky, pokud látku předchozí nezvládli všichni žáci. A pokud tedy bude ve třídě žák či více žáků s mentálním postižením, bude se tempo probírané látky zdržovat tak, jak se v historii našeho školství ještě nezdržovalo – určitě mnohem víc, než když se po po únorovém vítězství pracujícího lidu zrušila z popudu ministra Zdeňka Nejedlého osmiletá gymnazia, čímž v posledních třídách osmiletky (a později devítiletky), vznikla pověstná a kritizovaná školská bramboračka, v niž se učili všichni se všemi a všichni se tak kvůli tomu téměř ničemu nenaučili. Tehdejší bramboračku máme tedy dnes na stole znovu, tentokrát ale hodně a hodně zahuštěnou a též neveselými vzpomínkami na minulé časy okořeněnou.

A tak se člověk ptá: K čemu, k jakému cíli má tahle inkluze vlastně směřovat? Jsou jejím vysvětlením ona slova „v demokratické společnosti“, jež se v prohlášení expertů ČOSIV též – a nejspíš nikoliv jen tak pro nic za nic – objevila a mají nám snad sugerovat představu, že oddělování žáků bystrých od pomalých, či dokonce mentálně postižených, v procesu školní výuky není v souladu s principem demokracie, čili lidovlády?

Vskutku podivuhodný pohled na lidovládu, jak si ji určitě ani Zdeněk Nejedlý a to ani v pověstných padesátých letech nedokázal představit. Anebo se to jen blbost, jako ostatně všechno na světě, skutečně vyvíjí v kruzích? A to v kruzích stále vyšších a vyšších?

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
35 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
fajt
27. 2. 2016 10:05

v kapitálem ostře diferencované společnosti se na základní cihle sociálního inženýrství násilím cpe inkluze – tento záměr nebude ani omylem lidumilný. ..)

Béda
27. 2. 2016 10:24

fajt,

migrace a inkluze. Toho bůhdá nebude, abychom nakonec nevytvořili toho jedině správného progresivního kapitalistického člověka – oddaného, povolného, důvěřivého, tupého, poslušného, neschopného samostatného a kritického přístupu. (tím míním kapitalistické sociální inženýry všech možných politických zabarvení)

Béda
27. 2. 2016 10:34

Je mnoho cest vedoucích k vytčenému výsledku. Jednou z nich je zpoplatnění vzdělání, které při souběžném zadlužení rodičů povede k nedostupnosti kvalitního vzdělání pro většinu populace (zejména z níže příjmových skupin). Další cestou je inkluze – ne jenom dětí z pomocných škol ale také početné očekávané skupiny dětí migrantů, které neumí česky, nemají základní návyky evropských dětí, mají řadu předsudků (kupř. vůči ženám učitelkám) etc.. Další cestou je kupř. výplach mozků dětem počítačovou „game“ realitou a „hero“ filmy plnými násilí, brutality, spoléhání na zázrak náhlé „životní výhry“…

aram
aram
27. 2. 2016 11:25

Podle mého názoru můžeme očekávat vznik soukromých zákadních škol ve velkém. A to až tak, že státní, inkluzí zasažené, budou nakonec v menšině a stanou se postrachem. Nebo si snad někdo dovolí soukromým školám diktovat, koho budou vzdělávat? Rodiče ať si připraví peněženku, pokud budou chtít mít dítě alespoň průměrně vzdělané.
Toto je, podle mého názoru, cílem něčeho tak zpodilého jakým tento trend je. Není možné, aby ti, kteří se o to tak vehementně snaží, nevěděli co bude důsledek.

Béda
27. 2. 2016 11:55

aram napsal Podle mého názoru můžeme očekávat vznik soukromých zákadních škol ve velkém. A to až tak, že státní, inkluzí zasažené, budou nakonec v menšině a stanou se postrachem. Nebo si snad někdo dovolí soukromým školám diktovat, koho budou vzdělávat? Rodiče ať si připraví peněženku, pokud budou chtít mít dítě alespoň průměrně vzdělané. Toto je, podle mého názoru, cílem něčeho tak zpodilého jakým tento trend je. Není možné, aby ti, kteří se o to tak vehementně snaží, nevěděli co bude důsledek. Třeba je to cíl, mít po ruce nevzdělanou tlupu odevzdaných nezaměstnaných, ochotných pro kus žvance udělat cokoliv. I církev… Číst vice »

Magnus Maximus
Magnus Maximus
27. 2. 2016 12:06

Myslím, že se všichni mýlíte. Soukromá škola rozhodně nezajistí kvalitní výuku. Je to vidět na soukromých SŠ a VŠ, kde studenti jsou bráni jako platící klienti, kteří za své peníze dostanou to, co si předem zaplatí. Podívejme se například na tzv. titul MBA. Jde hlavně o zisky soukromé školy. Ve světě už dávno proběhli na toto téma rozsáhlé srovnávací studie. Výsledek byl jasný a hovořil ve prospěch státních škol. Někdy v polovině devadesátých let jsem takovou studii v češtině četl. Tenkrát byla k dispozici v knihovně PedF UK v Praze. Bylo tam jasně uvedeno, že kdo chce mít solidní vzdělání,… Číst vice »

Pocono
Pocono
27. 2. 2016 14:24

Já si nemůžu pomoct, ale mně (jako jeho absolventovi) čtyřleté gymnázium vůbec nepřipadá jako zhovadilost. Naopak třídit děti na ty geniální a blbé už od páté třídy formou osmiletého gymnázia je přinejmenším předčasné a osm let gymnaziálního tlaku je docela dost na psychiku dítěte.

Bety
Bety
27. 2. 2016 15:24

Asi se tu najde víc lidí, kteří si kdysi přečetli knihu Jako zabít ptáčka. Pro neznalé – děj se odehrává před II. světovou na americkém jihu a kromě procesu s falešně obviněným černochem je zmiňováno i školství, do kterého byla z iniciativy manželky amerického prezidenta zavedena praxe nápadně se podobající inkluzi. Motem bylo – hlavně aby se slabší žáci necítili být diskriminováni. Ve výsledku průměrné a chytré děti škola nevýslovně nudila. Jak pokračovaly další experimenty např. s hodnocením žáků pomocí zatrhávání odpovědí v testech bylo vidět v jednom americkém filmu, kde chlapec v patnácti letech neuměl číst a přesto školou… Číst vice »

Sio
Sio
27. 2. 2016 15:45

Předem podotýkám, že patřím k spíše k odpůrcům inkluze. A to z důvodu, že jakmile naše ministerstvo školství vymyslí nějakou reformu, dopadne to obvykle blbě. A to už od dob, kdy se začala zavádět množinová matematika, což bylo -/+ v roce 1975. Nicméně, článek přehání a to se mi nelíbí. Není vyvážený. „kantory, kteří se tomuto nesmyslu od Šumavy až k Javorníku zoufale a doslova se zaťatými zuby brání, protože dobře vědí, že úroveň každé třídy je určována úrovní nejhoršího žáka ve třídě“ To je zjevná nepravda, každý z nás starších si snad pamatuje, že jsme chodili do stejné třídy… Číst vice »

Sio
Sio
27. 2. 2016 15:58

Diskutoval jsem to s pediatrem. Má přehled, protože mu prochází ordinací děti všech škol a musí se s nimi pokoušet navázat kontakt. Ten to shrnul asi takto. Pokud děti ze ze zvláštní školy rozdělíme podle schopností 1 – 10, kde 1 je nejschopnější, pak zhruba do stupně 5 jsou schopny se zařadit bez asistenta, 6 – 10 potřebují asistenta. Pak jsou tu děti které by nezvládly ani zvláštní školu a ty řeší speciální pedagogika, učí se zavázat tkaničky, počítat do dvaceti, podepsat se atd. Takže po hlubším zamyšlení na základě faktů nemohu inkluzi přes své antipatie zcela odmítnout. Ovšem rychlost… Číst vice »

Bety
Bety
27. 2. 2016 17:06

Sio, máte v mnohém pravdu, ale já když slyším , že je to v demokratické společnosti nezbytné, tak se nemohu ubránit pochybnostem. Ten slogan už byl tolikrát využit a zároveň zneužit ke všem možným prasárnám, takže jakmile ho uslyším, tak se moje důvěra k propagovanému blíží k nule.

zedd
zedd
27. 2. 2016 18:09

Je tu rel. funkční koncept IQ, ze kterého při všemožných modifikacích a zabarveních vychází zhruba gaussovské rozložení schopností v populaci (zobrazuje se jako křivka ve tvaru zvonu, kde na vrcholem je průměr 100 bodů a směrem k extrémům počet výskytů rychle klesá). Z hlediska jisté ekonomie vzdělání by nejspíš bylo vhodné podchytit maximu jedinců v průměru, tedy někde mezi 75 – 125. Zbytek lifrovat do tak či onak zaměřených speciálek. U nás máme čerstvá data z pokusu posunout hranici vysokoškolských absolventů někam ke 105 bodům, což vedlo k devalvaci titulů a v mnoha případech i výuky v zvedených institucích. Z… Číst vice »

zedd
zedd
27. 2. 2016 18:20

[…] Skloubit všechny tyhle aspekty do funkčního systému je běh na dlouhou trať a ukvapené zavádění nějakých rozsáhlých a zcela nepřipravených změn, uškodí krom jiného jen jinak docela rozumné věci samé. Nijak se kantorům nedivím, že se bouří. Už teď toho mají na hřbetě až hrůza a to za mizerných podmínek. Aby bylo možné skutečně realizovat takový plán, bylo by třeba školství zásadně reformovat. Tuhle reformu lze v mnoha ohledech sumarizovat: Razantně snížit průměrný počet žáků na kantora, tedy vyrobit spoustu kantorů a ty krom jiného naučit spoustu věcí, které se kantoři dosud u nás moc neučili. A ten průměrný… Číst vice »

PPK
PPK
27. 2. 2016 19:49

Jako učitel (ve své poslední profesi) jsem tu na OM na toto téma psal již více diskusních příspěvků a myslím, že i nějaký ten článek. Kdo chce, ať zkusí hledat u Velkého Bratra na Googlu, poněvadž rubrika OM „autoři“ je již dlouho nefunkční a já tu své starší psaní momentálně po ruce nemám. Takže, můj názor na znění tohoto článku a některých zdejších příspěvků pod ním: Inkluze v základním školství je jedna z nejzákeřnějších metod, jak nejen tento obor, zatím z většiny spravovaný státem, ale i jak vědomí morální integrity a identity národa – zcela zničit. Základní krminalistická otázka „jaký… Číst vice »

Sio
Sio
27. 2. 2016 20:23

Bety napsal Sio, máte v mnohém pravdu, ale já když slyším , že je to v demokratické společnosti nezbytné, tak se nemohu ubránit pochybnostem. Ten slogan už byl tolikrát využit a zároveň zneužit ke všem možným prasárnám, takže jakmile ho uslyším, tak se moje důvěra k propagovanému blíží k nule. V tom s vámi naprosto souhlasím. Způsob, kterým je to prosazováno je čistě sluníčkářský. Hra na city bez relevantních argumentů. Kdo je proti, je rasista a xenofob. Také se mi to příčí. Myslím, že na inkluzi něco je. Ale doba a způsob prosazování mě staví mezi její odpůrce. Silou se… Číst vice »

LF
LF
27. 2. 2016 20:40

Jako dítěti mi inkluze vyhovovala a pranic se mi nelíbilo, že mě rodiče po prvním stupni přihlásili do matematické třídy, abych „neplaněl“ a nemohl tolik času trávit s grassely na sídlišti. Dneska je naprosto chápu. Mozek dítěte má nejlepší předpoklady pro učení se do 14. roku věku pro mechanické pamatování a odsoudit chytré děti ke společnému vzdělávání s ne-gramoty z pomocné školy znamená zhoršit jim start do života. Úspěšnost se v životě neřídí mírou pochopení a vcítění se do zvířátek. :-) Důvod, proč je inkluze shora fedrována, je však naprosto jiný. Konspirační teorie o úmyslném hloupnutí obyvatelstva nechme stranou. Naše… Číst vice »

LF
LF
27. 2. 2016 20:41

Slovo ne*gramota nebo gr*ázl jsou zde nepovolená a předchozí komentář s neupravenými těmito výrazy čeká na schválení.
Fuj!

Sio
Sio
27. 2. 2016 20:52

Sio napsal
Nezastavilo.

Asi se nesmí dávat komentáře moc rychle po sobě.

fajt
27. 2. 2016 22:09

nejčastější hláška koleše u piva mezi svými, který se stal ( asi omylem, ale za to poctivým ) náčelníkem ( dnes už ) polopatického ústavu – tak to je, přísahám…ale jde to ven a všechno popřu. ..)

idiotronic
28. 2. 2016 6:32

LF napsal ne*gramota nebo gr*ázl Možná tam vadilo to zdvojené s, patří tam jednoduché. Ale postihl jste podstatnou zkušenost. Než jsem šel do školy, uměl jsem plynule česky a pomaleji v azbuce číst. Tu azbuku mne nikdo neučil, jediným pramenem byl otcův diář, vyřazený na konci roku, kde jsem se naučil i zásady první pomoci, Den raketového vojska a dělostřelectva a nevímco ještě. A první literaturou byla ,,Moje abeceda “ a Bubáci a hastrmani“ od známého rasisty Josefa Lady. Současně jsem byl vystaven fyzickým útokům ze strany bráchy, když jsem mu (jako o několik let staršímu ) napovídal pádové otázky,… Číst vice »

idiotronic
28. 2. 2016 6:44

Místo, kde žiji nyní, má rovněž asi 5000 obyvatel a splňuje i podmínku odsunu.
Neteř, vedená vysokou nezaměstnaností na severní Moravě našla práci v Praze, kde její dceru po otestování přeřadili o ročník níže, což se prý při přechodu z venkova stává často.
A to , co praví LF o podvýživě , platí i o mém rodišti (Böhmerwaldgau). V červnu jsem tam na školní fotografii byl druhý největší, ale v září jsem stál na konci řady.
Průměrná velikost 15ti letého muže byla prostě větší.
Škoda tolika let na tak špatném městě. (50% kriminality celého okresu)

Béda
28. 2. 2016 7:51

Řekl bych, že problém českého školství po plyšáku je mnohem komplexnější nežli pouze inkluzivní. Viděl bych zde několik významných vlivů: 1/ neujasněnost a rozvolněnost koncepce školství související s ustavičnou změnou ministrů (ministr je politická figurka bez skutečné odpovědnosti za resort s velkou kompetencí – s různými pohledy na vedení resortu a jeho prioritami, různé krátkodobé experimenty a permanentní změny (co krok to nápad) 2/ klesající autorita až bojácnost učitele – odebrání restriktivních možností (nahrávající šikaně a školní kriminalitě) 3/ systém financování školství , který je kombinací : – na základě papírových výsledků žáků (škola z principu nemůže mít propadlíky), –… Číst vice »

Béda
28. 2. 2016 8:11

K bodu 1: ministři jsou politické figurky často bez jakékoliv odbornosti v oboru v němž mají kompetenci přijímat klíčová (až strategická) rozhodnutí s delším časovým přesahem. Jejich působení ve funkci je časově ohraničeno, stává se, že po nich nastoupí kolega, který celou předešlou koncepci otočí „vzhůru nohama“. Tím vzniká v oboru permanentní chaos, nejistota.

fajt
28. 2. 2016 8:16

tak Chovanec v Bruselu prý připustil, že česko by se se svými vnitřními problémy mohlo výhledově i rozpadnout ( reakce na říšské tlaky ohledně muslimského návozu ), okamžitý postoj evro věrchusky byl prý takový, že s tím i počítají. ..)

Béda
28. 2. 2016 9:31

Takové s prominutím krávy vymývají hlavy našim dětem: http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Od-Hitlera-Evropu-osvobodily-USA-Mam-od-deti-vyridit-ze-tu-nechteji-komunisty-radila-u-Jilkove-ucitelka-Ted-dostala-policejni-ochranu-423834

„…Štěpánová ve čtvrtek v pořadu Putina přirovnala k některým dětem, jež se chovají agresivně ke svému okolí. Spojené státy naopak pochválila za osvobození Evropy od agresora Hitlera za druhé světové války. V pořadu také uvedla některé názory, které dle ní kolují mezi školáky. Když se jich prý ptala, co má v televizi říct, sdělili jí například to, aby vyřídila, že nechtějí komunismus. Zřejmě i kvůli těmto slovům si také vysloužila petici, jež má prošetřit její výukové metody…“

aram
aram
28. 2. 2016 9:45

Béda napsal
Takové s prominutím krávy vymývají hlavy našim dětem:

Ano bez prominutí………..možná navíc s přívlastkem šílené
https://youtu.be/Xc2vC_UcsLA

Béda
28. 2. 2016 9:47

Jiří Zlatuška poslanec parlamentu ČR za ANO (působnost Masarykova univerzita Brno) V prosinci 2013 se stal předsedou sněmovního Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu (sněmovní školský výbor). V únoru roku 2015 byl ve funkci předsedu výboru potvrzen… http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Panika-a-posilovani-vlivu-Ruska-je-horsi-nez-vsichni-uprchlici-dohromady-Kdyz-obetujeme-nas-duraz-na-lidska-prava-staneme-se-primitivy-varuje-poslanec-Zlatuska-423831

fajt
28. 2. 2016 10:00

když už ani křivení děcek švejka nezvedne od piva a od výrobního pásu nadnárodních otrokářů, tak opravdu nevím, jaký jiný stimul by potřebovali k vlastní záchraně. ..)

Dolmen
Dolmen
28. 2. 2016 11:16

LF napsal
Slovo ne*gramota nebo gr*ázl jsou zde nepovolená a předchozí komentář s neupravenými těmito výrazy čeká na schválení.

Heuréka! Teď mi došlo, proč mi byl můj jeden příspěvek nenávratně zcenzurován. Použil jsem v této demokracii na český způsob „nekorektní“ a tedy asi zakázaný výraz m.rg.š. Admin by zde měl uvést seznam zakázaných výrazů a k nim povolené „korektní“ ekvivalenty.

Béda
28. 2. 2016 14:18

http://www.novarepublika.cz/2016/02/je-li-inkluze-dobra-pro-skolu-zavedme.html

„Je-li inkluze dobrá pro školu, zaveďme ji všude!“ Velice správný postřeh. Třeba řidiče z povolání by mohli dělat lidé, co právě zahájili výcvik v autoškole, plavčíky, lodé co se začali učit plavat, ministři by mohli mít IQ 70 (někteří tak sice vypadají podle toho co dělají ale mají prý ukončenou VŠ), chirurgy by mohli dělat studenti medicíny…

Ladislav Hinner
Ladislav Hinner
28. 2. 2016 15:23

Před týdnem jsem poslel níže uvedený text mejlem na MMTŠ : Dobrý den, ale byl bych rád, aby i všechny další byly dobré a ještě lepší. Ještě leccos v paměti z veselých školních let zbylo a vím, že stačil jeden či dva kašpaři (za našich let jsme o násilí žáků vůči učitelům ani neslyšeli), aby se třída chvíli obdivně věnovala jejich taškařicím, nikoli učiteli. Jak to bude ve třídách vypadat při povinném výsadku zanedbaných nevychovanců…? A mentálně nevyzrálí? To bude u každého sedět asistent, aby upozorňoval učitelku, že má zvolnit výklad, či jej zopakovat? Pravda, může ji pomoct v případě… Číst vice »

racek
racek
28. 2. 2016 19:09

Tak tady to máte názorně. Paní Štěpánová je zcela jistě nevinnou obětí jakéhosi inkluzivního vzdělávání. Velmi názornou. To PŠM ( pro později narozené je to zkratka pro politické školení mužstva v základní vojenské službě) v první třídě je fakt jedlé.
Mysle si co chceme snad dosud smíme (i když se na odstranění tohoto nedostatku též pracuje) ale proč k tomu nutit malé dětičky, zvlášť když jde opravdu jen o soukromé názory?

Aleš
Aleš
29. 2. 2016 22:05

Já jsem chodil na šestileté gymnázium s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných oborů (při osmileté základní školní docházce) a mám s tím dobré zkušenosti. Přijímačky jsem s přehledem udělal i o rok dřív na klasické gymnázium, ale cítím, že ten rok na základce (byť ve výběrové třídě) byl pozitivní. 2 roky jsou tak akorát na změnu přístupu z 1. stupně základní školy na přechod na střední. Víc už je pro studenty ztráta. Myslím, že to poflakování se od 7. do 9. třídy pak degraduje i studenty průmyslovek. Zářný příklad je moje sestra. Nikdy se nenaučila se učit a průmku udělala,… Číst vice »