Tatra míří do Číny a Mexika a přibírá nové zaměstnance

Kopřivnická automobilka Tatra uzavřela v Číně dohodu o spolupráci. Automobilka přibírá nové zaměstnance a investuje asi půl miliardy korun. Oznámil to prezident Miloš Zeman, podle kterého se jedná o projev toho, že výrobce nákladních automobilů jde nahoru. Sám sebe pak žertem nazývá propagačním agentem Tatry. První referenční zakázku nyní Tatra dodává do Mexika.

Hospodaření automobilky bylo v minulých letech výrazně ztrátové a kvůli dluhům loni Tatra skončila v dražbě. V té ji získala společnost Tatra Trucks českých podnikatelů Jaroslava Strnada a Reného Matery. Loni Tatra (dohromady v obdobích před i po dražbě) vytvořila tržby 2,6 miliardy korun a vyrobila 763 kompletních vozidel. Minulý týden její generální ředitel Petr Karásek řekl, že letos automobilka prodá asi 840 aut, čímž překročí plán zhruba o 15 procent.

Pod novými majiteli klesl počet zaměstnanců Tatry ze zhruba 1080 na 840 lidí, takže v současnosti připadá na jednoho zaměstnance ročně jedno vyrobené auto. Nyní podnik přibírá další pracovníky. „Chybí nám další konstruktéři, technici, lidé s určitým specifickým zaměřením. Snažíme se spolupracovat i s místními školami,“ uvedl Karásek.

Právě zvyšování počtu zaměstnanců uvedl prezident jako jeden ze znaků dobré kondice firmy. „Projev toho, že Tatra jde nahoru, je jednak objem investic. Je to asi půl miliardy korun, což už je docela zajímavá částka. Podnik, který investuje, pokud investuje rozumně, jde nahoru. Druhý argument je, že se po dlouhé době nabírají noví zaměstnanci,“ řekl Zeman.

Dodal, že Tatra měla jednání například v Číně, kde už uzavřela konkrétní dohodu o spolupráci, ale má i nové trhy v dalších zemích. První referenční zakázku nyní Tatra dodává do Mexika.

„Já se snažím, jak jsem řekl žertem, působit jako neplacený propagační agent Tatry Kopřivnice, protože ji pokládám za jednu z výkladních skříní českého průmyslu,“ řekl Zeman. Uvedl, že předpokládám, že jednou bude lobbovat za tatrovky i při návštěvě Ruska. „Musím vám říci, že Tatra je skutečně nejlepší offroad na světě a na Sibiři zase tolik dobrých silnic není,“ dodal prezident.

Zdroj: Esondy

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
24 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zajoch
13. 11. 2014 16:22

K tomuto článku se určitě se znalostí věci vyjádří mirror. Jenom k tomu, že Tatře chybí kvalifikovaný personál, konstruktéři, technici. Zajímá mě, kde se objeví, když je u nás údajně technické školství zanedbané, studenti se tlačí na obory humanitní a takové, kde je jich potřeba jen docela omezené množství. Sociologové, hoteloví experti, experti na mezinárodní vztahy a podobní odborníci asi do technických profesí nic nepřinesou. Staří odcházejí, mladých není dostatek. Po převratu se tvrdilo, že vyrábět se nemusí, že služby jsou tím, co nám přinese prosperitu. Jenže služby nevytvářejí hodnoty. Takže závislost na dovozech. Polsko, Francie, Řecko a Holandsko potraviny,… Číst vice »

leho
leho
13. 11. 2014 18:43

Tatra byla vytunelována komunistickými pohrobky a proto měla a má dodnes velké potíže.

Zajoch: „Po převratu se tvrdilo, že vyrábět se nemusí, že služby jsou tím, co nám přinese prosperitu. Jenže služby nevytvářejí hodnoty“

Netvrdilo. Já zase tvrdím, že po převratu byla drtivá většina inženýrů-techniků nepoužitelná včetně katastrofálních jazykových schopností a tento stav stále dodnes přetrvává. ČVUT dodnes stále produkuje velký počet neschopných a nepoužitelných inženýrů, takže firmy se musí poptávat v zahraničí. Sorry, za špatné zprávy, ale tak to prostě je…

Dolmen
Dolmen
13. 11. 2014 19:35

Lehovista tvrdí, že auta se konstruují jazykem. Něco tak geniálního jsem už dlouho neslyšel…a to ani od velmistra všech dovedností Kalouska.

orinoko
13. 11. 2014 19:59

Tak tak … lehovista? Toť projev nefalšovaného buranství české tzv. pravice. Tatru na dálku – tehdy pomocí faxů /sic/ – řídilo jakési mulo z McDžudystánu, přičemž na počátku všeho stála privatizace podle českých pravicových blbečků. Česká Tatra měl v jisté době i podivnou konkurenci /podobně jako Becherovka/ na Slovensku, kde byla snaha vyrábět stejná auta. Ekonomika služeb byl reálně ekonomický objev soudruha Reagana, kterému jako vzornému potrhlému cowboyovi z Hollywoodu nakukali takovou pitomost emeričtí lehovisté. A když se někdo v kulovém vyzná, tak samozčejmě mele kdejakou lehokravinu. Je zajímavé, že takové Německo hledá spoustu technických profesí právě v Česku. Proč… Číst vice »

Slobo
Slobo
13. 11. 2014 20:00

„Má vláda chtěla udělat velkou objednávku na nákladní automobily Tatra
(TATRA TRUCKS a. s.),
ale společnost nebyla schopná nám udělat nabídku“,
řekl expert na zbraně z jedné jihoamerické země,
který chtěl raději zůstat v anonymitě.

24. 05. 2013
http://dosmundos.cz/?p=3756&lang=cs

Sio
Sio
13. 11. 2014 20:34

Zajoch, problém je nejen v tom, že studuje málo nástupců. Problém je, že se rozpadly nebo významně změnily původní týmy konstruktérů a to je malá katastofa. Takže ti noví se zhusta nemají od koho učit. Jak nám říkali staří konstruktéři – konstrukce – to je výroba na papíře. Detaily se nesmějí zanedbat. V takovém velkém podniku je konstrukční tým obvykle složen z více než stovky lidí a je to živý organismus, ve kterém si lidé kontinuálně předávají znalosti. Jakmile tam vznikne třeba generační díra, a decimace zbytku, je to nejméně na 10 let zacelit to zpátky a to se ještě… Číst vice »

orinoko
13. 11. 2014 20:41

Je to od věci, ale nicméně k lehovistovi.
Poměry v emerickém mekáči. Dvě emerické Leho Pussy Riot se dožadovaly ranního menu v poledne. Ale ono už nebylo.

http://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/5083-video-utok-dvou-hladovych-zen-na-obsluhu-a-zakazniky-americkeho-mcdonaldu

brankoslav
brankoslav
13. 11. 2014 21:43

Kontinuita-když se přeruší, musí se vše (i základní věci) učit a objevovat znovu. Ve škole nelze naučit, také dost dobře nevím KDO by to měl učit. V podnicích typu Tatra, ČKD, Škoda, TOS apod běžel vývoj, výroba x generací. Něco se dělalo protože se to tak dělat mělo a bylo to správné řešení (na správný postup přišli předchůdci, což stálo čas, úsilí, peníze, spoustu peněz). V Tatře přerušilim kontinuitu-starší odešli do důchodu, mladí se živí něčím jiným a do takové sprominutím prdele se nepoženou. Také proto, že si manageři za půl roku vzpomenou, že jich je moc a je třeba… Číst vice »

brankoslav
brankoslav
13. 11. 2014 21:54

Nic není jednoduché. I ty nejzákladnější technologie jsou výsledkem x generacích pokusů předchozích kolegů-spousta času, úsilí, peněz, které nový režim vzal, zmuchlal a vyhodil do popelnice (ty už také určitě dovážíme).
To se nedá ve škole naučit.
Číně nahrazení kontinuity (neměli na co navazovat) trvalo dobrých 25 let…úsměvné?

zajoch
13. 11. 2014 21:59

Tak tenhkle člověk leho je zřejmě opravdu blbej. A ještě tady tu svoji blbost předvádí a ještě se obrací na mne, která měla záležitosti techniků ve velkém podniku z první ruky a která se dozvídala o postupné situaci a ničení technických kolektivů dnes a denně a měla možnost poznat ty podle něho nepoužitelné inženýry. Ten chudáček si snad neuvědomuje jak se zesměšňuje.

Orinoko, ty jsi k tomuto ubožáčkovi příliš shovívavý. Jinde řádíš jak černá ruka a tomuto tak jemně domlouváš.

zajoch
13. 11. 2014 22:07

brankoslave, to co píšete je čistá pravda, ale ještě k tomu patří technický talent, určitá intuice. Vynálezce a technický pracovník musí mít nápady, musí přicházet s novými věcmi a dokázat je realizovat co možno nejjednoduššími způsoby. V tom je největší umění. A to, že naši lidé dovedli za obtížných podmínek přicházet se špičkovými řešeními, že dovedli improvizovat, to bylo na nich obdivuhodné a hodné uznání. Ti, kteří věci rozuměli, ti to oceňovali.

Alena
Alena
13. 11. 2014 22:09

od starších kolegyň , které byly ve větších podnicích tehdy v roce 89 a dále ekonomky vím, že byly zrušeny směrem k nám veškeré celní bariéry, zatímco směrem od nás ta cla zůstaly. Takže jsem se stali otevřenou, velmi zranitelnou ekonomikou. Nejlukrativnější podniky, které vyvážely již dříve za devizy do západní Evropy, byly první prodány. No a naši zlí hoši STB měli půl roku domácí vězení, zatímco cizí rozvědky se zde usazovaly. Nikdo už bojovým studentům roku 89 nevysvětlil, že každá rozvědka země obsahuje i tzv. kontrarozvědku, která má chránit průmyslové bohatství země. A ta byla úspěšně paralyzována, pod záminkou… Číst vice »

LF
LF
13. 11. 2014 22:12

Problém technických firem způsobený je mj. i problémem současného příšerného technického vzdělání, které ve strojařině je VÝZNAMNĚ horší než za totality. A nikdo to nechce a neumí řešit.

Maně mě ale napadá, smlouvy o volném obchodu typu TTIP, proti kterým tu brojíte, zrovna Tatře docela pomůžou. A není to jediná taková firma.

Alena
Alena
13. 11. 2014 22:14

pane LF, pokud Tatra nebude začleněna do velkého nadnárodního koncernu, srazí ji to na kolena. TTIP nejde na tělo malým firmám

LF
LF
13. 11. 2014 22:18

TTIP je především výhodný pro malé otevřené ekonomiky, které aktuálně nijak nechrání svůj trh. Což je přesně případ ČR. Tam nedojde k žádné změně.
Trošku jiná situace bude u ochranářských zemí staré EU, typicky Francie.

Do sporu, zda je lepší merkantilismus nebo free trade, se ale zaplést nechci, děkuji.

Alena
Alena
13. 11. 2014 22:26

praxe velmi dobře, počítám do pěti let, ukáže, kdo má pravdu. Obávám se ale, že to bude podobné jako při záplavě supermarketů u nás. Účinky vidíme dodnes. Fungují jako nadřízené dodavatelům a zdecimovaly domácí prodejce. Podstatné je položit si otázku, zda Amerika dotuje výrazně nějaký segment svého odvětví. A sakra dotuje své zemědělské GMO produkty. Ty dotace jsou jako kdyby bylo zavedeno clo u nás, ale obráceně. Zeptejte se mexických farmářů, jestli tam nějací zbyly, na NAFTA. A zeptejte se na výsledky NAFTA i Kanaďanů.

LF
LF
13. 11. 2014 22:35

Jasně, zemědělství ano, ale „stará“ EU dotuje své rolníky ještě více, než my a nás se to tudíž příliš nedotkne. Naopak my budeme mít o něco snadnější přístup na trhy i staré EU.

leho
leho
14. 11. 2014 0:37

LF napsal Problém technických firem způsobený je mj. i problémem současného příšerného technického vzdělání, které ve strojařině je VÝZNAMNĚ horší než za totality. A nikdo to nechce a neumí řešit. Maně mě ale napadá, smlouvy o volném obchodu typu TTIP, proti kterým tu brojíte, zrovna Tatře docela pomůžou. A není to jediná taková firma. Neřekl bych, že Kocourkovské univerzity, hlavně tedy ČVUT, produkují méně kvalitních inženýrů než za totality, rozhodně tomu bude naopak. Problém je ale ten, že těch kvalitních je pořád žalostně málo a z toho mála drtivá většina odchází pracovat do ciziny. Vím o čem mluvím, pár jsem… Číst vice »

Sio
Sio
14. 11. 2014 4:53

No, já nevím, koho vidí lejno, ale mám kolem sebe spoustu schopných inženýrů, kteří se slušně domluví anglicky, v životopisu mají nějaké ty stáže v zahraničí, někteří i v US (to je v pořádku) a vrátili se pracovat domů do Česka. Nadnárodní firmy je rády najímají a relativně dobře platí, i když, přípouštím, ne tak dobře jako u sebe doma. Cení si na nich lepší pracovní nasazení a znalosti do té míry, že k nám přenášejí R&D (Research & Development) centra. Takže já bych „pozůstalé“ inženýry zase tak nepodceňoval. Pravda, horší je situace s lékaři, už dávno jsem to tu… Číst vice »

Béda
14. 11. 2014 4:55

Slobo napsal

„Má vláda chtěla udělat velkou objednávku na nákladní automobily Tatra
(TATRA TRUCKS a. s.),ale společnost nebyla schopná nám udělat nabídku“,řekl expert na zbraně z jedné jihoamerické země,který chtěl raději zůstat v anonymitě.

24. 05. 2013
http://dosmundos.cz/?p=3756&lang=cs

Před VLSR (tedy před pražským politickým převratem schopna byla.)

Béda
14. 11. 2014 5:03

LF napsal

TTIP je především výhodný pro malé otevřené ekonomiky, které aktuálně nijak nechrání svůj trh. Což je přesně případ ČR. Tam nedojde k žádné změně.
Trošku jiná situace bude u ochranářských zemí staré EU, typicky Francie.

Do sporu, zda je lepší merkantilismus nebo free trade, se ale zaplést nechci, děkuji.

Odkud to víte? Existují o tom nějaké praktické důkazy? Vy důvěrně znáte obsah TTIP? Já osobně netoužím ani po GMO plodinách ani po nechráněné konkurenci amerických korporací ani po amerických standardech a právních podmínkách.

PPK
PPK
14. 11. 2014 6:39

leho napsal Neřekl bych, že Kocourkovské univerzity, hlavně tedy ČVUT, produkují méně kvalitních inženýrů než za totality, rozhodně tomu bude naopak. Problém je ale ten, že těch kvalitních je pořád žalostně málo a z toho mála drtivá většina odchází pracovat do ciziny. Vím o čem mluvím, pár jsem jich potkal v zemi Velkého Satanáše, mladých, schopných a mluvící plynnou angličtinou. A to, co v Kocourkově zůstává, jsou víceméně nepoužitelní babráci co neumí narýsovat ani půdorys krychle a anglicky ani kváknout… leho alias LF – IMHO jako demonstrace neschopnosti racionálně přemýšlet a vést seriozní argumentační diskusi, nebo jako ryze propagandistické internetové… Číst vice »

mirror
mirror
14. 11. 2014 8:43

leho napsal
Netvrdilo. Já zase tvrdím, že po převratu byla drtivá většina inženýrů-techniků nepoužitelná včetně katastrofálních jazykových schopností a tento stav stále dodnes přetrvává. ČVUT dodnes stále produkuje velký počet neschopných a nepoužitelných inženýrů, takže firmy se musí poptávat v zahraničí. Sorry, za špatné zprávy, ale tak to prostě je…

leho, v letošním roce byl na Fakultě strojní ČVUT zvolen nový děkan prof. Ing. Michael Valášek, DrSc.. Jestliže máte něco podnětného ke zdokonalení výuky strojních inženýrů, mohl bych vám zprostředkovat spojení na tohoto profesora. Nechci znát vaší identitu, všechno by se zařídilo přes admina OM.

leho
leho
14. 11. 2014 13:46

mirror: Jestliže máte něco podnětného ke zdokonalení výuky strojních inženýrů

Pro začátek stačí ta angličtina. Podotýkám, že jsem nenapsal, že úplně všichni jsou pitomci. Takže začněte tou angličtinou a pak se uvidí, třeba to bude alespoň pro začátek stačit…