Níže uvádím malý výběr některých v Tomášově evangeliu obsažených samostatných výroků a při té příležitosti, jimi inspirován, se trochu zamýšlím a připomínám, co bylo součástí původního křesťanství.
Křesťanství je stále hodnotovou osou a v tomto ohledu i myšlení řídící etickou strukturou Západu a s ním i dalších zemích, které jsou s ním nějak v tomto ohledu historicky a mocensky spojené. Ať už je to východní Evropa, Rusko, Latinská Amerika, nebo třeba Filipíny. I v ateistických částech společnosti stejně skrytě vládne hodnotový odkaz křesťanství, protože výklad světa, typický způsob jeho dualistického výkladu a morální imperativy v zákonech celé společnosti stále ve skutečnosti vycházejí z tzv. biblického projektu a řídí se formálně, navenek, i pokud jde třeba o pozitivní právo, Desaterem.
Nechci se nyní pouštět do rozboru křesťanství a jeho historie, neboť jde o příliš rozsáhlé téma. Ale využívám příležitosti ukázat a připomenout na Tomášově evangeliu, které patří mezi tzv. apokryfní evangelia, jež nebyla přijata do biblického kánonu Nového zákona z rozhodnutí církve (církví), že původní křesťanství vycházelo z jiných pozic a vykládalo dualitu světa jinak, než to, které bylo nakonec na koncilech postupně vypilované do podoby programu pasení oveček.
Na příkladu Tomášova evangelia je možné zřetelně rozpoznat, že původně křesťanství obsahovalo základy hermetického výkladu světa. A tento výklad, protože Tomášovo evangelium je sbírkou údajně autentických 114 Ježíšových výroků, které jistý Tomáš pouze zapsal, poskytl tedy svým učedníkům, stoupencům a následovatelům tedy sám Ježíš!
Shoda některých výroků Tomášova evangelia s hermetickým výkladem světa je taková, že pokud jde o vybrané příklady, odhalují se v nich hlavní principy, z nichž vychází při svých postupech například spirituální alchymie mnohem otevřeněji než v klasických alchymických textech.
5. Ježíš řekl: Poznej, co máš před očima, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť není nic skrytého, co nebude odhaleno.
10. Ježíš řekl: Přinesl jsem na svět oheň a pohleď, střežím ho, až se rozhoří.
22. Ježíš viděl malé děti, které dostávaly mléko. Řekl svým učedníkům: Tyto děti, které dostávají mléko, se podobají těm, kteří vejdou do království. Ptali se ho: Vejdeme, když jsme dětmi, do království?
Když z dvojího uděláte jedno a vnitřní připodobníte vnějšímu a vnější vnitřnímu, svrchní spodnímu a spodní svrchnímu, a když mužskost a ženskost učiníte jedním, aby mužskost nebyla mužskostí a ženskost ženskostí, a když své oči budete mít na místě svých očí a ruce na místě rukou, nohy na místě nohou a obraz na místě obrazu: pak vejdete do království!
48. Ježíš řekl: Když dva vytvářejí mír v jednom domě, pak mohou říci hoře: „Pohni se“, a ona se pohne.
105. Ježíš řekl: Kdo pozná Otce a Matku, toho nazvou synem děvky.
106. Ježíš řekl: Když dvojí učiníte jedním, stanete se syny Člověka. A když řeknete: Horo, pohni se, tak se pohne.
61. Ježíš řekl: Dva budou na jednom loži – jeden zemře a druhý bude žít.
61a. Salome řekla: Kdo jsi, člověče, jakoby z jediného? Ležel jsi na mém lůžku a jedl z mého stolu. Ježíš jí řekl: Já jsem ten, který povstal z toho, co je jednotné. Dali mi z toho, co je mého Otce.
114. Šimon Petr mu řekl: Marie by měla od nás odejít, neboť ženy nejsou Života hodny. Ježíš řekl: Pohleď, já ji povedu, abych ji učinil mužem, aby se i ona stala živoucím duchem, který se vám mužům vyrovná. Neboť každá žena, která se stane mužem, vejde do království nebe.
„Křesťanství je stále hodnotovou osou a v tomto ohledu i myšlení řídící etickou strukturou Západu a s ním i dalších zemích, které jsou s ním nějak v tomto ohledu historicky a mocensky spojené.“
Ano to je pravda – tedy minimálně od roku 391 n.l. … ale jen proto, protože pravdu káže vždy vítěz a ten si také přivlastňuje všechny, i nevykonané zásluhy.
? Každá žena, která se stane mužem, vejde do království nebe?
Hodnota, nehodnota, z hlediska ženy nevidím žádný rozdíl mezi křesťanstvím a islámem, aspoň v tom, jak je, či byl, jejich vykladači a mocenskými strukturami interpretován. Křesťanství také zaujímalo shodné hledisko v zacházení s pohany, nevěřícími, katary….
Já vidím evropskou hodnotu mimo jiné v tom, že jsme se po staletích vymanili s područí a vlády církve, a nebezpečí vidím v tom, abychom se do područí jiné církve, momentálně z velké části ovládané fanatiky, zase nedostali.
Pan Croix, česky pan Kříž či Křížek, vybral z Tomášova evangelia pár nic moc obsažných citací, spíše bezobsažných. Doplnil bych to výrokem z Tajného Markova evangelia: „Jak mnoho je stromů! Ale ne všechny nesou plody. Jak mnoho je plodů! Ale ne všechny jsou dobré. Jak mnoho je vědění! Ale ne všechno je k užitku.“ A protože v Praze bude zanedlouho probíhat Gay Pride či Prague Pride, vybral jsem z Markova evangelia ještě jeden citát. Nadpis odílu – „Nahý s nahým“. Ježíš se vzkříšeným mladíkem vyšli z hrobky, v níž pobyli tři dny, držíce se za ruce. Viděl je tak zástup… Číst vice »
JanK napsal eúplný fragment téhož je i ve svitcích z Kumránu. Klement z toho vyvozuje Ježíšovu homosexualitu. Můžeme vyvodit, že gayové jsou těmi pravými následovníky Krista a jediní skuteční křesťané. Prague Pride je tedy oslavou křesťanské víry. Jsou kardinálové a papež taky gayové? Citovat Chudák Ježíš. Vlastně všechno co kdy řekl i udělal máme z druhé ruky a to od lidí, kteří když přišlo na lámání chleba se rozprchli jak hejno vrabců. Co si z toho v průběhu času vybrala a případně i upravila dle svých potřeb církev vypovídá spíše o církvi než o Ježíšovi. Vlastně je velmi podivné… Číst vice »
Kdysi jsem měla v ruce knihu o jednotlivých náboženstvích. O křesťanství tam stálo, že nejsou vůbec žádné historické doklady o tom, že osoba jménem Ježíš ve své době skutečně žila. Mimo jiné v tom spatřuji pravý půvab víry.
pár skutečných křesťanů se o to i pokusilo a pro ně měla jejich sekta na zemi ale pramálo pochopení a pro jistotu je upálila na hranici a nebo jinak sprovodila ze světa – myslím, že zrovna Kataři si zažili jeden z prvních křesťanských masakrů, neboli holokaustů, za svou snahu se oprostit od zemského mamonského balastu a věnovat se pouze duchovním věcem. ..)
Fajte, faktem je, že to není tak dlouho, co se Evropané s vlastním názorem na víru mohli přestat bát upálení či jiných trestů, ve kterých si všechny křesťanské církve tak libovaly. A jelikož to tyto církve spolu s úpadkem svého vlivu špatně nesou, tak by se myslím ani moc nezlobily, kdyby se s wahábisty vespolek zase vydraly na výsluní moci. K tomu to sbližování církví zřejmě směřuje, aspoň papež se činí ze všech sil.
A pro věřící: Proč chodit ke kováříčkovi, když můžu rovnou ke kováři?
Re Bety – takové: „Černokněžníci všech zemí, spojte se“.
Osvícenství a moderna tvořily mnohé problémy – doba temna obvykle problémy žádné nemívá. Lépe řečeno – „nikdo si nestěžuje“.
Ono je opravdu zajímavé to velké mlčení ŘK církve k migraci – a to i u nás. A pokud vím, tak prostí katolíci, kulantně řečeno, milovníci multikulti nejsou.
Kde je asi svatý Ray? Přepočítává si stále dokola „restituční“ dukáty, nebo naopak po „restitucích“ přišel o kšef a nikdo ho už nechce platit na angažmá v nějakých diskuzích ??