Výjimečný rozhovor ČT s Bašárem Asadem

Česká televize pořídila a odvysílala rozhovor se syrským prezidentem Bašárem Asadem, který je zcela výjimečný tím, jak profesionálně je veden. Zřejmě i to je jedna z příčin, proč se stal terčem standardní diskreditační kampaně, která mu vyčítá naopak neprofesionalita a servilitu (za kované a uvědomělé kritiky všechny stačí zmínit šéfkomentátora Aktuálně.cz Jana Lipolda).

V českém mediálním prostředí totiž není zvykem, aby novinář neskákal dotazovanému do řeči, nenutil k odpovědi, kterou chce slyšet a nevysvětloval divákovi (čtenáři, posluchači), jak má správně chápat to, co dotazovaný říká. Redaktor Michal Kubal k Bašáru Asadovi v žádném případě servilní nebyl, jen nevedl rozhovor obvyklým českým estábácko-inkvizičně-dryáčnickým stylem, ale mnohem více způsobem, kterým vedl například americký novinář Charlie Ross rozhovor s ruským prezidentem Putinem (viz zde). A nechal tak na divákovi, aby si sám udělal názor na to, jaký je Bašár Asad a co se v Sýrii děje. Pokud je toto považováno za špatnou novinářskou práci, pak je s českou novinářskou obcí něco opravdu hodně špatně. Nevím, jak vy, ale pokud má být toto špatná práce, tak chci raději špatnou než dobrou veřejnoprávní televizi.

K tomu zmiňovanému vlastnímu názoru patří ovšem i názor na to, jestli Bašár Asad z rozhovoru s Michalem Kubalem je autentický Bašár Asad, nebo je to jen póza, stylizace do role, o níž předpokládá, že bude na českého (obecně evropského) diváka působit dobře. Nicméně, bez ohledu na to, jestli to Bašár Asad myslí upřímně, nebo se jen snaží s auditoriem manipulovat, některé jeho myšlenky jsou přinejmenším zajímavé:

Nemůžete mluvit o opozici v politickém smyslu, když tato opozice drží zbraně. (…) Když mluvíte o rebelech nebo militantech, kteří drží zbraně, aby útočili na syrský lid, syrskou armádu a ničili jakýkoliv veřejný nebo soukromý majetek, tak to je terorismus. (…) Porazit terorismus znamená odstranit překážku, která by mohla komplikovat jakýkoliv politický proces.

Když se vzdají zbraní, dostanou amnestii. (…) Amnestie je amnestie, žádné podmínky.

Když se bavíte s rebely, oni nemají vlastní zájmy, politické požadavky, jenom mají rádi peníze. Jsou jako žoldnéři, většina plní zájmy jiných.

Musíte mít podporu obyvatel. Jak byste mohl mít jejich podporu, když byste je zabíjel? (…) Když chcete mluvit o obětech, každá válka je špatná, neexistuje dobrá válka. I když se vede za správnou věc, je to špatná válka a musíte se jí vyvarovat. Ale když nemůžete, tak válka přináší zabíjení, vyzbrojování přináší zabíjení, vždycky máte oběti a vždycky máte nevinné oběti, v jakékoliv válce v dějinách.

– Co je to nejcennější, co se pokoušíte chránit?
Sekularismus. Protože Sýrie je rozmanitá společnost. Samozřejmě, že sekularismus je v Sýrii jiný, než na Západě, kde stojí v protikladu k náboženství. V Sýrii je to svoboda vyznání, pohlaví a etnik. Bez toho by Sýrie nebyla tím, čím je známá po staletí.

Takže dialog by měl pokračovat v maximální míře a boj proti terorismu by měl také pokračovat v maximální míře.

(Tato teze je zajímavá tím, že je to v podstatě doslova kopie izraelské strategie pro vyjednávání s Palestinci; tedy alespoň byla ještě v době, kdy žil Jásir Arafat.)

Když budu upřímný, nikdy mi nešlo o úřad a nejde mi o něj ani dnes.

Převzato z blogu Tribun

0 0 hlas
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
22 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aleš
Aleš
5. 12. 2015 11:11

Svět se mění, a to musí respektovat i čt dosud zcela propadlá propagandě, jinak dospěje k zániku. Ledy se hýbou. Jen obyvatelstvo čezké kotliny na to přijde jako poslední. Dokonce i pojídači hamburgrů nás možná s takovou předběhnou. Před chvílí jsem četl jeden Pavlíčkův překlad. Globální prediktor může mít ze středoevropanů sfetlých jeho propagandou zatím radost. Ale všeho jenom dočasu. Vysvětlování politruků, co si o čem máme myslet, naštěstí funguje v časoprostorových jednotkách 1 PROTENTOKRÁT a ne jeden NAFURT. A s tím ani GP nic nedělá. Pokud nás nebude chtít humanitárně vybombardovat. Ale i s tím už bude mít utrum.… Číst vice »

ray
ray
5. 12. 2015 17:40

poznámka k tomu sekularismu je to dobrá.. zejména tedy to, že narozdíl od Sýrie, je na Západě je sekularismus bohužel v opozici k náboženství

takže ano, i u nás je sekularismus chápán bohužel jinak, protinábožensky, militantně ateisticky..

Béda
Béda
5. 12. 2015 17:51

ray napsal poznámka k tomu sekularismu je to dobrá.. zejména tedy to, že narozdíl od Sýrie, je na Západě je sekularismus bohužel v opozici k náboženství takže ano, i u nás je sekularismus chápán bohužel jinak, protinábožensky, militantně ateisticky.. samo že opět plácáte. Buržoasní revoluce znamenaly osvobození společnosti od středověké nadvlády církve, od jejího ideologického monopolu a od jejíh hospodářské moci (právě proto proběhly po revolucích restituce a vymezení podmínek pro působení církví. Sekularismus znamená, že ve společnosti mohou volně působit různé názorové proudy – ateistické zrovna tak jako náboženské – za určitých podmínek. Bohužel se církve snaží získat zpátky… Číst vice »

Béda
Béda
5. 12. 2015 17:58

oprava: proto proběhlo majetkové vyvlastnění církví (nikoliv restituce)

ray
ray
6. 12. 2015 0:51

Ne. Správně to říká Asad. Na Západě skutečně sekularismus funguje jinak než v Sýrii. Na Západě se sekularismus postavil do opozice vůči náboženství. A to je chyba!

Béda
Béda
6. 12. 2015 6:16

ray,

mohl byste svoji hlubokomyslnou větu: „Na Západě se sekularismus postavil do opozice vůči náboženství.“ nějak rozvést a podepřít argumenty? V čem konkrétně se na Západě sekularismus postavil proti náboženství? Proti kterému náboženství konkrétně se takto postavil? Anebo se postavil proti všem náboženstvím (při tom je evidentní že v mnoha ohledech jsou pozice různých náboženství mnohoznačné, někdy dokonce protiřečivé?)

Béda
Béda
6. 12. 2015 7:29

ray, http://www.novarepublika.cz/2015/12/dryacnictvi-pohrdani-hosty-v-ct-ego.html …multináboženské zákonodárství Assadovy Sýrie, které pro mne bylo před několika lety obrovským a milým překvapením. Sýrie se sama identifikuje jako sekulární, nenásleduje islámské právo ve všem. Osmnáctimilionová populace byla mozaikou etnicky, kulturně, a nábožensky odlišných komunit. Sunnitští muslimové tvořili až do nynější války 74 procent celkové populace Sýrie. Alawité, drúzové, a ismaílovci tvořili 16 procent. Ústava Syrské arabské republiky, která byla přijata v roce 2012, zaručuje i nadále náboženskou svobodu v článku 3 a v článku 33. Článek 3 ústavy stanoví: „Stát musí respektovat všechna náboženství, a zajistit svobodu vykonávat všechny rituály, které nesmí narušit veřejný pořádek. Soukromí… Číst vice »

Béda
Béda
6. 12. 2015 7:31

pokračování: Aparát je složen z poloviny ze světského a z poloviny z duchovního personálu. Svoboda víry je zaručena. Pro všechny. Toto ustanovení zahrnuje i svobodu zachovat či vybrat si své náboženství, nebo nahradit stávající náboženství jiným, nebo přijmout ateistické názory. Nicméně odpadlík od náboženství nemá právní nárok mluvit o svém bývalém náboženství nebo veřejně působit v rámci své nové víry, nemá nárok ani na změnu dokladů – například rodného listu. Neexistuje žádný oficiální právní trest pod syrskou jurisdikcí za odpadnutí od islámu, nebo od jakékoliv jiného náboženství. Článek 35 (2) syrské ústavy stanoví, že výkon náboženských práv a obřadů ovšem… Číst vice »

Béda
Béda
6. 12. 2015 7:48

Odjinud: http://www.hlavnespravy.sk/stenata-kalifatu-islamisti-v-libyi-oslavuju-uvedenie-85-deti-do-radov-kamikadze/717541 Z diskuse:“Taká pokroková krajina to bola, v Líbyi zúrodňovali Saharu, kopali obrovské studne a vybudovali najdlhší Africký vodovod, mali fungujúce školstvo, zdravotníctvo, štát pomáhal ľuďom…v Afrike čosi nevídané…. a teraz ? masový exodus, mučenie a popravy, detské kamikadze, teror.. dôsledky Americkej špinavej politiky a ich záujmov ..“ (dovětek Béda – nebyla to jenom špinavá politika USA ale špinavá politika západních velmocenských center – USA,VB,Francie, Itálie obecně -toto jsou výsledky „ochrany civilistů. Takovou budoucnost připravují ty …. obyvatelům Sýrie. Podobně to vypadá v Iráku. Tak kde je potom to ZLO? Skutečně jsou Rusové, kteří tomu chtějí zabránit horší než… Číst vice »

Martin (už bez taky m)
Martin (už bez taky m)
6. 12. 2015 9:33

Rozhovor je povedený, i otázky redaktora byly slušné a jeho přístup odpovídal snad alespoň částečně tomu, že si uvědomoval že mluví s hlavou státu – a to ne „Havloidního typu“…
Jinak zmínka o sekularismu byla u B. Asada zásadní, ovšem ten kdo sekularismus u nás staví do protináboženské pozice jsou sami věřící FANATICI s prodanou služebnou duší…
Nestojí za to zasírat diskusi náboženským tématem u článku zabývajícím se ZÁSADNÍM ROZHOVOREM který nepochybně hodně ovlivní smýšlení lidí sledujících ještě (či výběrově) televizi.
Ten rozhovor je pokračováním rozumné pozice s nezrušením ambasády…

Aleš
Aleš
6. 12. 2015 10:27

Martin: Za berličky se schovávají stále ti samí. Fanatici všech zemí a úchylek. S umírněnými trolly je to jako s umírněnou opozicí. Ten první příspěvek jsem psal ještě před Pjakinovým překladem, ale i tak jsem se docela trefil.

Béda
Béda
6. 12. 2015 11:20

Prezident Sýrie Bašár Asad je přesvědčen, že akce ruské strany v čelení Daiš jsou mnohem účinnější než kroky koalice. Řekl to v interview pro The Sunday Times. „Od okamžiku zahájení operace koalice uplynul rok nebo kolem roku, a jaký je výsledek? IS, Džabhat an-Nusrá a další skupiny stejného smyšlení se klidně šířily. A co se stalo po zapojení Rusů do přímého boje s terorismem? IS a Džabhat an-Nusrá se ihned začaly zmenšovat,“ cituje slova Bašára Asada syrská národní agentura SANA. Prezident zároveň prohlásil, že Velká Británie a Francie, které zahájily vzdušné operace v Sýrii bez souhlasu vedení země, jednají protizákonně.… Číst vice »

ray
ray
6. 12. 2015 15:29

No nic, znovu ocituji Asada.
„Samozřejmě, že sekularismus je v Sýrii jiný, než na Západě, kde stojí v protikladu k náboženství.“
To jsem si nevymyslel, to říká Asad a já to jen potvrzuji.
Na Západě je opravdu sekularismus jiný, protože stojí v protikladu k náboženství. Jeho projevem je mj. militantní ateismus, jehož projevy byly negativní na Východě za minulého režimu. Dnes je to horší na Západě.

Béda
Béda
6. 12. 2015 16:29

ray, jestliže to potvrzujete, tak asi taky víte proti kterému, kterým náboženstvím se postavil sekularismus na Západě a v čem konkrétně. Sekularismem se obvykle označuje volná koexistence různých myšlenkových (včetně náboženských) myšlenkových proudů za určitých přesně vymezených a vyjmenovaných podmínek. Účelem sekularismu je nedopustit aby některý myšlenkový/ náboženský proud získal ve společnosti dominantní postavení a absolutní moc (jakou má kupř. šaría v SA, Kataru, ISIL anebo jakou měl katolicismus po dlouhou dobu ve středověku. Jestliže tvrdíte, že pro současný sekularismus na Západe platí: „Jeho projevem je mj. militantní ateismus, jehož projevy byly negativní na Východě za minulého režimu.“ tak bych… Číst vice »

ray
ray
6. 12. 2015 17:56

Co chcete vysvětlovat?? Nikdy jste neslyšel o pronásledování křesťanů za minulého režimu? A nikdy jste neslyšel o problémech křesťanů dnes? Opravdu ne? Tak ale to opravdu není můj problém, nejsme na ZŠ abych tady dětem vysvětloval základní pojmy.
A krom toho, nepotřebuji nikomu nic vysvětlovat, milý zlatý, vystačím si s konstatováním.

Potvrzuji slova prezidenta Sýrie, který na rozdíl od Vás, velmi dobře ví o čem mluví. V Iráku i v Sýrii jde mj. o systematické vyvražďování křesťanských minorit.
A co se tzv. Západu týče, tam skutečně jde sekularismus proti náboženství a nejvíce tím trpí křesťanství.

Béda
Béda
6. 12. 2015 18:06

ray, dovoluji si vám připomenout, že prezident Asad mluví o Západu. Jaký to má souvis s vaším „pronásledováním křesťanů za minulého režimu?“ Nevím jaké problémy křesťanů dnes (zřejmě na Západě) máte na mysli. Někdo jim boří kostely? Někdo je utiskuje, diskrimunuje? Kdo? Kde? Jsou snad „restituce“ v den Bílé hory podle vás nějakým svědectvím útisku vaší sekty (mimochodem jedné z mnoha náboženských sekt v dnešní západní sekulární společnosti)? Je snad roztahování vaší sekty v českém školství nějakým znakem militantního ateismu vůči vaší sektě? Jak k tomu přijdou ostatní náboženství? Bude se v budoucnosti vyučovat na českých školách také islám, budhismus,… Číst vice »

ray
ray
6. 12. 2015 18:42

Přijde mi zbytečné vysvětlovat, že i ČR patří z pohledu (nejen) Syřana k „Západu“. Zmínil jsem projevy militantního ateismu (mj. produktu evropského sekularismu) za minulého režimu. Ale evidentně nemá smysl chtít po někom, kdo je vedený přesně tímto destruktivním přístupem, aby připustil, že křesťané měli za minulého režimu opravdu vážné problémy (ve škole, v práci). A stejně tak se jeví jako házení hrachu na zeď vysvětlovat, že mají křesťané i dnes nějaké problémy. A teď nemám na mysli jen právní záležitosti, např. problémy při získání povolení pro stavbu kostela, nebo při organizaci procesí ve velkých městech, která jsou „trpěna“, zatímco… Číst vice »

Béda
Béda
6. 12. 2015 18:54

ray, ČR patří z pohledu Syřana k „Západu“ (z pohledu Západu k užitečnému koloniálonímu východnímu kanonenfutru) od barevného převratu v r.1989. Předtím ne, i když Sýrie měla s tehdejší ČSR nadstandardní styky – mnohem lepší než má v době, když se ČR stala loutkou USA (NATO,EU) Asad mluví o Západu, nikoliv o tzv. socialistickém východu, o kterém plácáte vy s odvoláváním se na Asada. Kromě toho Asad mluví v přítomném čase, jestli jste to postřehl. Kdo dneska „nemá problémy“? „Mít problémy“ a čelit „militantnímu ateismu“ znamená dost podstatný významový rozdíl. Vaše sekta nečelí pouze ateismu ale také šíření ideologie jiných… Číst vice »

Béda
Béda
6. 12. 2015 18:56

Béda napsal ray, ČR patří z pohledu Syřana k „Západu“ (z pohledu Západu k užitečnémukoloniálonímu východnímu kanonenfutru) od barevného převratu v r.1989. Předtím ne, i když Sýrie měla s tehdejšíČSR nadstandardní styky – mnohem lepší než má v době, když se ČR stala loutkou USA (NATO,EU) Asad mluví o Západu, nikoliv o tzv. socialistickém východu, o kterém plácáte vy s odvoláváním se na Asada. Kromě toho Asad mluví v přítomném čase, jestli jste to postřehl. Kdo dneska „nemá problémy“? „Mít problémy“ a čelit „militantnímu ateismu“ znamená dost podstatný významový rozdíl. Vaše sekta nečelí pouze ateismu ale také šíření ideologie jiných… Číst vice »

Béda
Béda
6. 12. 2015 19:06

http://www.noveslovo.sk/c/Dohoda_medzi_EU_a_Tureckom_a_jej_suvislosti Dohoda medzi EÚ a Tureckom, ktorá vzišla zo stretnutia Európskej rady a tureckého premiéra A. Davutogla dňa 29. 11. 2015, nepriniesla z vecného hľadiska nič, čo by sa v zásade neočakávalo. Napriek tomu, vonkajšie politické podmienky, v ktorých sa dohoda uskutočnila, dodali dohode nový politický rozmer. Vďaka týmto vonkajším podmienkam a spôsobu, akým na ne EÚ reagovala, sme dostali možnosť nahliadnuť hlbšie do povahy a podstaty zahraničnej politiky EÚ, ktorá o sebe navonok vyhlasuje vernosť princípom ľudských práv a slobôd človeka, ale vo svojej reálnej praktickej podobe neháji ani jedno a ani druhé. Stretnutie oboch strán sa uskutočnilo v… Číst vice »

ray
ray
6. 12. 2015 19:06

Když Asad mluví o Západu, myslím tím i nás. Proto i pro nás platí to co říká o charakteru západního sekularismu oproti např. tomu syrskému.

Béda
Béda
6. 12. 2015 19:18

ray, někde výše jsem vám z Kotrbova rozhovoru přetáhl podstatu syrského sekularismu. Jinak vy považujete za „militantní ateismus“ vašimi vlastními slovy „právní záležitosti, např. problémy při získání povolení pro stavbu kostela, nebo při organizaci procesí ve velkých městech, která jsou „trpěna“, zatímco používání křesťanských symbolů na veřejnosti už nejsou ani to ne, a třeba kříže „musely být sundány“, aby náhodou někoho nepobuřovaly. Ale jsou i horší věci, např. to, že terčem znásilnění např. v Británii nebo ve Švédsku jsou velmi často křesťanské dívky..? Z čeho soudíte, že jde o projevy ateismu a proč vám připadají militantní? Znásilňují snad křesťanské dívky… Číst vice »