Zamyšlení nad vodou

Samozřejmě jsem bez jakýchkoli pochybností o tom, že privatizace vodovodních a kanalizačních sítí byl zločin. A víme dokonce konkrétně, kdo pro to hlasoval, dá se to dohledat a obyvatelstvo by to mělo vědět.

Měli bychom ale vodou i teplem více šetřit. Zrovna tento týden v pražském paneláku vypnuli teplou vodu. Tedy příjemné to nebylo, avšak zjistil jsem, že se :

  • umyji i ohřátím jen 2 l vody v konvici a jejím následným rozředěním poměrně dobře a to kompletně. Na závěr se pak zdravě a krátce :-) osprchuji studenou;
  • další 2 l horké vody spotřebuji denně na nádobí, pokud si zašpuntuji dřez a oplachuji následně;
  • k tomu asi 50 litrů studené (včetně splachování) a možná dalších 100 l týdně na praní;
  • tj. 400 + 30*60, tj něco přes 2 kubíky měsíčně na mou osobu.

Doma spotřebujeme 15 kubíků měsíčně (3 osoby), zahrádku zaléváme ze studny, to nepočítám. Nechci tvrdit, že je nějaký ideál spotřebovat 2 kubíky měsíčne na osobu, tj, cca 70 l denně, ale jde to. A u nás doma je spotřeba dvouapůlnásobná.

Možná to také stojí za zamyšlení? Jednoznačně nejvyšší spotřebu vytváří splachovací záchod, mytí ve vaně, praní a mytí nádobí .

Možnost úspory vody i při splachování v paneláku:

http://www.ceskykutil.cz/domacnost/uzitkova-voda-na-wc-1

Majitelům studny se nabízí i jiné řešení.

https://www.poradte.cz/domacnost-a-bydleni/1933-splachovac-wc-vs-cerpadlo-ze-studny.html

Abych nenosil dříví do lesa, zajímavé postřehy k možnostem úspory vody jsou zde:

http://www.cenyenergie.cz/spotreba-vody-v-domacnosti-tipy-jak-setrit/#/promo-ele

Zcela samostatným tématem je balená voda. Kupovat, či ne? Popravdě, já piji většinou všemožné čaje a kafe. Vodu z vodovodu málokdy. Musím konstatovat, že i když je kubík balené vody cca 20-30krát dražší, má většinou o dost lepší chuť a patrně i kvalitu. Má to samozřejmě jeden zádrhel. PET-ky se nesmějí dostat v průběhu distribuce na slunce, jinak uvolňují jedovaté látky. Nemají se prý dávat ani do mrazáku. Kdo vám to dnes zaručí?

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
26 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mirror
mirror
19. 7. 2015 14:53

Sio, do toho! Kdo rozhodl privatizovat vodu, která politická strana?

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
19. 7. 2015 15:23

Sio, jsem opět nucen Vás poněkud poopravit. Šetření vodou má ještě jeden nechtěný efekt. Čím méně vody spotřebujeme, tím více za to zbývající množství zaplatíme. Vodárny mají bez nových investic poměrně fixní náklady a cenový úřad jim proto povolí zvýšení cen pokaždé, když celkové množství prodané vody poklesne. To však neznamená, že bychom vodou šetřit neměli. My jsme tady v Raduni už v projektu nového domu k šetření přistoupili. Do splachovačů na WC bude možno zvolit podle okamžité situace buď vodu pitnou, dešťovou, studniční nebo upravenou vodu z výstupu kanalizační čistírny. Pro automatické pračky je volba mezi vodou pitnou nebo… Číst vice »

jigael
jigael
19. 7. 2015 15:45

Sio, Vy víte kdo tu zlodějnu prohlasoval? Tak ven s tím, nežinýrujte se. Ono to zase není tak jednoduché zjistit. Šlo by to, ale byla by to fuška. Nejdřív zjistit číslo zákona a pak vyhledat v parlamentní dokumentaci (která je on-line), kdo to navrhl a kteří poslanci pro to zvedli ruku. Mám takové podezření, že to byl ten …, no víte kdo…, nemohu mu přijít na jméno, … ten co má voči vykulený jako žába…. Tohle by na ně platilo: hezky ke každé sviňárně napsat konkrétní jména, kdo za nimi stojí. Jen to na ně platí. Jinak ze všeho, co… Číst vice »

mirror
mirror
19. 7. 2015 17:02

V jiném příspěvku píše stan o tom, v jakých krocích se při privatizaci postupovalo. Strana u moci to musela vědět, jinak si nezaslouží být u moci. Nikdo ji za to neztrestal prohrou ve volbách. Geniální prognostik Zeman ani nekvikl, aby se nechal slyšet, že kapitalismus se lidem pomstí. V dobré víře, že je to on, všech poctivých srdcí šampion, jsme ho v přímé volbě volili.

abx
abx
19. 7. 2015 18:26

najviac vody urcite zozeru splachovace. ked clovek navstivi denne iba 5x malu stranu, dava to 50 litrov. treba na to pamatat pri rekonstrukciach alebo novostavbach a pre splachovace natiahnut zvlast trubku, co dava moznost pouzivat nie pitnu, ale uzitkovu vodu napriklad aj dazdovu z nejakeho zberneho suda umiestneneho niekde v podkrovi. nejde ani tak o tie peniaze, ako skor o barbarstv – pouzivat pitnu vodu na splachovanie. podobne barbarstvo ako napriklad pouzivat elektrinu na vykurovanie…

Sio
Sio
19. 7. 2015 19:53

@Geog: Samozřejmě vím, že systém řízení :) ceny vody je adaptivní, menší spotřeba = vyšší cena. Nicméně, i tak se vodou má šetřit, jak dále správně podotýkáte. Jsou místa, kde vody není nazbyt a to i v ČR. Cena vody je silnou motivací k úsporám.
Jinak souhlasím, voda z Kružberku není vůbec špatná, lepší, než ta pražská, řekl bych. Tuším někdy na podzim jsou na Raduňském zámku takové trhy, manželka mě tam vždycky vytáhne, už jsem tam byl tak třikrát, možná bychom si tam letos mohli dát někde pivko.

Sio
Sio
19. 7. 2015 20:03

: Nevím, jen jsem přesvědčen, že se to dá zjistit. Tohle přece nešlo na úřadech tajným hlasováním, nebo ano? No a záznamy jednání rad a zastupitelstev, pokud se nepletu, musí být ze zákona veřejně přístupné? Tudíž i kdo pro co zvedl ruku, nebo jsem naivní? Pravda, zatím jsem to nezkoumal. :-)

mirror
mirror
19. 7. 2015 20:09

Sio napsal
Nicméně, i tak se vodou má šetřit, jak dále správně podotýkáte.

Sio, muselo vám v hlavě zůstat něco o koloběhu vody v přírodě. Naprší a odteče, jak je to prosté. Proč šetřit, když zatím voda nechybí? Velkými úsporami (další trubky do záchodu) vy ušetříte, protože na to máte, ale ti, kteří si ty trubky nemohou dovolit, budou platit více. Potrubí nebude tolik zatěžováno a cizí správci ušetří a vyvedou peníze tam, kde si lidé mohou dovolit zahradní nebo domácí vyhřívané bazény.

mirror
mirror
19. 7. 2015 20:12

Sio napsal
No a záznamy jednání rad a zastupitelstev, pokud se nepletu, musí být ze zákona veřejně přístupné?

Sio, na zastupitelstvu v malých obcích se zaznamená počet hlasů PRO, PROTI a ZDRŽEL SE. Jmenovitě budou záznamy u statutárních měst. Diskutovalo se o využití PDA.

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
19. 7. 2015 20:44

Sio napsal @Geog: Samozřejmě vím, že systém řízení ceny vody je adaptivní, menší spotřeba = vyšší cena. Nicméně, i tak se vodou má šetřit, jak dále správně podotýkáte. Jsou místa, kde vody není nazbyt a to i v ČR. Cena vody je silnou motivací k úsporám. Jinak souhlasím, voda z Kružberku není vůbec špatná, lepší, než ta pražská, řekl bych. Tuším někdy na podzim jsou na Raduňském zámku takové trhy, manželka mě tam vždycky vytáhne, už jsem tam byl tak třikrát, možná bychom si tam letos mohli dát někde pivko. Naše novostavba je na konci vesnice a na nedaleký zámek… Číst vice »

idiotronic
19. 7. 2015 21:57

mirror napsal Velkými úsporami (další trubky do záchodu) vy ušetříte, protože na to máte, ale ti, kteří si ty trubky nemohou dovolit, budou platit více. Potrubí nebude tolik zatěžováno a cizí správci ušetří a vyvedou peníze tam, kde si lidé mohou dovolit zahradní nebo domácí vyhřívané bazény. Voda je jedním z mála geologických bohatství, které nám přírodní poloha státu dala a to nikoli zcela zadarmo. Pokud budu šetřit na vodě ( v New Yorku chytají dešťovou vodu na střechách a používají ji), jak vypadám vedle majitele domácího bazénu_? Zpomalením průtoku vody potrubím stoupá naděje na vznik ,,dejvické kyselky“. Šetření, jinak… Číst vice »

Sio
Sio
19. 7. 2015 21:59

@Georg: OK. Potřebuju kontakt, až to příjde. Napiš mi na siorak@seznam.cz

Martin (už bez taky m)
Martin (už bez taky m)
20. 7. 2015 7:07

orinoko napsal http://www.pronaladu.cz/kdo-byl-ditetem-v-60-70-nebo-80-letech/ Už jsem to nějak podobné dostal před léty na email… Pěkné a dost pravdivé. Ale tuším tak od 1982 r. se to dost začalo kazit…ale to už není „k pobavení s nostalgií“ ani k tématu… Pokud se má šetřit smysluplně, je třeba to dělat ve velkém „plošně“, zejména v mnoha firmách se vodou plýtvá, když „řešením“ skoro každé PD většího záměru je „vlastní vodní zdroj“ … a poplatky jsou spíše k smíchu (nejde-li o prosté lidi). Také by to mělo být sledováno, motivováno. Ovšem rozvody ve městech jsou budovány na určitý objem, nepočítám že by do něj… Číst vice »

orinoko
orinoko
20. 7. 2015 7:46

Ted rano mluvil o vode nejaky vodohospodar. Moc jsem to nesledoval, ale mluvil vcelku rozumne. Chyba je pry u zakonodarcu. Oni na ne tlaci, predkladaji, navrhuji, ale bez konkretnich zakonu se nic nepohne. A pritom jde prave mnohdy o odpadni vodu. Recyklaci apod.
A to se o te vode mluvilo v souvislosti s vedry a nikoli jako vlastnim tematu.

Martin (už bez taky m)
Martin (už bez taky m)
20. 7. 2015 8:36

Nejdůležitější je ochrana retrence (vodozádržnosti/) krajiny, zejména na prameništích v lesích. Bohužel jak jsem si i zde nejednou posteskl, „optimalizace“ lesní dopravní sítě vedla v minulých cca 3 letech k drastickým zásahům do lesní krajiny zvětšováním plochy zářezů lesních cest a masivními příkopy… Mnohá lesní prameniště zanikají před očima, zejména na svazích kde mimo bláznů jako já nikdo nechodí… a nevidí… Opatření jako zásakové pásy z lesních, hlubokokořenících dřevin (buk, dub, javor) nad těmito zářezy nevidět, stejně jako kaskády tůní, které by správně měly být pod každým propustkem… Na podnět ČIŽP loni na podzim reagovali, „že je to OK, nějak… Číst vice »

Sio
Sio
20. 7. 2015 10:18
Sio
Sio
20. 7. 2015 10:42

Jak tu naznačil Martin, z hlediska ekologie (pominu teď důležité téma lesních studánek a potoků, článek je o spotřebě vody v bytech a domech) je důležité, co s odpadovou vodou. Ta, jak známo, se čistí a pokud vím, jedná se hlavně o usazování v nádržich a hnilobný proces, který odpad „sežere“. Prostě větší varianty septiku. Tady asi nejde o rychlejší výměnu vody, jak tu kdosi napsal. Naopak proces čištení je efektivnější, pokud se voda nemění příliš rychle a to je dáno poměrem objemu nádrží čističky a rychlosti přítoku. Také proto je u novostaveb zakázáno svádět dešťovou vodu do kanalizace. Kanály… Číst vice »

mirror
mirror
20. 7. 2015 12:02

idiotronic napsal
v New Yorku chytají dešťovou vodu na střechách a používají ji

U nás se vypočítávala spotřeba vody podle počtu členů domácnosti. Generální rekonstrukci rozvodu vody a kanalizace jsem dělal v roce 1976. To už jsem si nechal namontovat vodoměr. Nyní by bylo pro mne hole neštěstí přidávat rozvody užitkové vody, které si mohou možná dovolit v Americe, kde většina domů jsou dřevěné stářím rozčaplé barabizny.

Ví se tady, že se platí za vodu z vlastní studně?

orinoko
orinoko
20. 7. 2015 12:41

Mirrore, ja ji mam. Po tatovi je porad k dispozici voda za pomoci mechanismu zvanym rumpal. Letos budu u spotreby vody poprve ja, ale nevsiml jsem si, ze by se tim vodaci nejak zabyvali. A to jsem jeste spravil odpad v ulicce, kdyz byl problem pri privalovych destich. Jednodussi volove z Halice tam do skruzi nasypali, co jim zbylo, a my jsme meli na problem zadelano. Ze zahrady jsem se vlastne prokopal az do ulicky, v pulce udelal diru do trubky a dal sondoval. Misto jsem pro vodaky zpristupnil, ani nevedeli, ze tam nejake trubky jsou. Vybetonoval jsem to a… Číst vice »

idiotronic
20. 7. 2015 14:44

mirror napsal
v New Yorku chytají dešťovou vodu na střechách a používají ji

Ono to s tou vodou v megapolích je prostě těžší, než u nás (naše města nejsou ,,mega“) . O tom chytání dešťovky v New Yorku se totiž psalo v souvislosti s parazitárními onemocněními , která rozšiřují tam poletující ptáci. Některá jsou přenosná na člověka. Možná to ten praotec Čech (samozřejmě se spolupraotci Moravanem, Sudetem, Židem a Cikánem- možná u toho byl praotec Viet – stát už tenkrát dávno měli) nevybrali úplně blbě.

Sio
Sio
20. 7. 2015 14:44

No, já si všiml, že ač máme nárok na odvoz 1 popelnice za 14 dní, účtují nám to podle počtu přihlášených osob. Je to vůbec zákonné? Tady se už neúčtují peníze za práci, ale jakýsi paušál podle papírů.

orinoko
orinoko
20. 7. 2015 16:52

Paušál je jen jiné slovo pro socík. Ale socík vyvolených. Žádný kapoun není tak ortodoxní , aby pohrdl socíkem-paušálem. Obzvlášť , když už toho ještě padá nebeská mana. To je pak přímo manifik.

Martin (už bez taky m)
Martin (už bez taky m)
20. 7. 2015 18:26

mirror napsal U nás se vypočítávala spotřeba vody podle počtu členů domácnosti. Generální rekonstrukci rozvodu vody a kanalizace jsem dělal v roce 1976. To už jsem si nechal namontovat vodoměr. Nyní by bylo pro mne hole neštěstí přidávat rozvody užitkové vody, které si mohou možná dovolit v Americe, kde většina domů jsou dřevěné stářím rozčaplé barabizny. Ví se tady, že se platí za vodu z vlastní studně? Oficiální spotřeba na osobu a den byla tuším cca 120 l, alespoň toto množství je uváděno v dokumentacích ke stavbám. Ale je to dost nadhodnocené. Vlastní studna, studna na vl. pozemku: platí se… Číst vice »

Gatta
Gatta
21. 7. 2015 6:44

orinoko napsal http://www.pronaladu.cz/kdo-byl-ditetem-v-60-70-nebo-80-letech/ Re orinoko – jo, jo – takhle nějak to bylo. Znám to trochu jinak jako povedené „pps“ s takovou tou prvotní digitální grafikou – a nakonec se mi podařilo tuto verzi i najít. :-) http://www.zachowajto.pl/x4YH4U9/stastnedetstvi-pps Re Martin – nebylo to vše ani trochu idilické. Ona každá realita jede v rámci možností a doby „na doraz“. Byla šikana, úrazy, předčasné pokusy o dospělost, dokonce i úmrtí. Ale byl to tatový víc skutečný ŽIVOT. No, občas při výchově dětí člověk musel někteé věci ze svého dětství i zamlčet a občas se divím jak jsem vlastně mohl dožít a dospět.… Číst vice »

Neználek
Neználek
21. 7. 2015 10:12

Taky Praha ještě nezkrachovala, ale už se na tom pracuje. Nová trasa metra za 50 miliard.

http://www.novinky.cz/domaci/375531-nova-trasa-metra-d-bude-mit-vlaky-bez-ridice-rozhodli-radni.html