Změní elektromobily svět?

Svět se mění. A ZMĚNÍ. Představte si, že se vyřeší problém s elektrobateriemi a elektronabíjením

Typickým příkladem pro „nevěřící tomáše“ z dřívějška jsou autobusy na CNG (stlačený plyn). Kdysi jsem je podporoval, propagoval. Nikdo mi nevěřil. Bylo to tehdy jako „Vítkovická bílá vrána“…

V situaci, kdy však přišli na to, že mohou dělat všude na vysokotlakých vedeních čerpací plynové stanice v stavebnicovém provedení (o kapacitě a výkonu podle zájmu a počtu vozidel na CNG) už její rozšíření záleželo jen na růstu a kvalitě možností a výkonů technologie CNG.

Dnes jsou automobily na CNG palivo výkonově jen o málo slabší než klasická auta, a ty autobusy na CNG už v mnoha velkoměstech nejsou výjimkou, v Ostravě jich je dost – a nejen tam. Dokonce i prostorově jsou výhodnější – nízkopodlažní, tišší, s nižší emisí plynů, prachu etc. Nynější situace je podobná: Tlak na vývoj a zvládnutí technologie moderních výkonných akumulátorů je už natolik velký, že úspěšné řešení není asi daleko.

Pokud Čína zvládne a začne masově výrobu dostatečně kvalitních elektromobilů, nebude daleko ani „autopilot“ , a následně „sdílení“ (dělba o auto) dále zejména v hustě obydlených místech učiní tuto dopravu dostupnější – i těm se zdravotními problémy, starším, mládeži, dopravě do škol, na různé větší, pravidelné akce atd. Prostě si „chytrým telefonem“ objednáte na příslušnou dobu, vzdálenost a trasu elektromobil. I MHD na to buď přejde, anebo zanikne. Dnešní, „nově“ dorostlá generace se snadno adaptuje, naučí a přijme za DANÉ a zcela samozřejmé. A ti starší se buď přizpůsobí, nebo…

A pokud to rozjede Čína masově – mj. proto, že tam na to bude velký infrastrukturní tlak – elektřina se zavede jednou, je bezpečná, a dokud kabel nepřetrhnete, je tam, neshoří, ani nevyschne. Elektromobily s automatickým pojezdem – nejprve na určité trasy i zastávky (elektrobusy) budou snadněji programovatelné, což v „Big Data“ systému brzy povede k řešení mnohého dnes obtížně představitelného. Vyústí to v přeprogramování „mobility“ ve městech v tom smyslu, že silnice se staví z velkých celospolečenských prostředků – tedy pro efektivní dopravu – ne pro „free“ exhibici některých movitých zazobaných omezenců narušující plynulost, bezpečnost a šetrnost dopravy.

Pokud se zvládnou akumulátory pro nabíjení – například z větrníků, přílivových elektráren, termálních zdrojů, na pobřežích či skutečně vyspělých solárních elektráren v pouštích – pak bude potřebné elektřiny dostatek, a dojde možná ne hned – ale „domino-lavina“ efektem postupně k zániku, vytěsní spalování uhlovodíků v dopravě. Ropa a benzín jako pohonné hmoty pak od té doby „zemřou“ do 5 let s těmi, kdo se novým trendům nedokáží přizpůsobit, či v malém nepřejdou na koně a kola…

Neznamená to úplný konec přidruženého, subdodavatelského strojírenství, měly by však být už nyní vytvořeny fondy pro přechod na novou éru a produkci nových evolučně době přizpůsobených výrobků. Bude jich bezesporu zase dost a dost.

S rozvojem robotizace poklesne nutně prac. doba, vzrostou služby pro „volný čas“. Doprava a revoluce v ní doposud skrze technologie vždy spoluovlivňovala nejen dostupnost technologií, pracovní síly, zboží. Doprava významně spoluformovala osídlení i společnost. Poč si myslet, že v případě masového zavádění technologicky podstatně jednodušších elektromobilů tomu bude jinak? Doba bude „racionálně“ tlačit na další usnadnění výroby, provozu atd.

Může samozřejmě jít jak o nástroje k ničení populace, tak i jejího rozvoje – záleží jen na uchopení.

Pokud by společnost přešla na vzdělávací axiom a pokud by kulturní a vzdělaný člověk znamenal další rozvoj ne vybraných, ale společnosti, a byl „komoditou“ která má budoucnost, pak by mohlo jít nejen o klasickou „evoluční“ revoluci. Mohlo by to uvolnit „mozkové závity“ pro mnoho potřebného (postupně ale provázaně), a pozitivně proměnit svět. Mozek a řízení společnosti ale bude muset efektivně s disciplínou „poznané svobody“ kráčet s novými technologiemi a široce je zavádět do užívání.

Technika a technologie samy o sobě nezachrání ani civilizaci, ani nám svěřený svět. To je možné, jen v součinností s vůlí, skutečným myšlením a rozvojem kvalit člověka pro soužití. Jde o kvalitu života, o tu skutečnou,  která není ke koupi jen pro „vyvolené“. Při tom všem má stále větší smysl bránit si, uchovávat a rozvíjet vlastní bydlení, vlastní zahradu, soběstačnost. „Ekonomika“ (ten přelud banksterů a dluhových úžerníků, v té podobě, jak ji známe) jde do háje a nastupuje nová éra.

Opakuji: Až to Čína zavede ve velkém (a ona potřebuje mj. snížit spotřebu a dovoz ropy ke spalování ve prospěch ropy pro chemickotechnologické zpracování) budou ji následovat Rusko a další země. Někdy mám pocit, že Čína zbrojí pro uhájení tohoto vývoje – až jej spustí. USA a „Západu“ už se na nic nebudou ptát, pokud nepůjdou s dobou. EKONOMICE budou poté už diktovat „vstupní data“ jiní…

Dnešní „autostáty“ jako USA, Německo a Česko tedy v brzké době nejspíše prodělají, pokud se ovšem nepřizpůsobí extrémně sníženým čínsko-ruským nákladům na dopravu, přepravu… A takový prodělek světově spolu se zásobami nerostů v RF a Číně věští krach.

A Čína koná. Nebude se ptát ani čekat na „dohodu“ se zchátralým a vnitřně prohnilým Západem. Buď si rovnou koupí jeho obyvatele, nebo jej „přejede“.

15
Komentujte

Chcete-li přidat komentář, přihlaste se viz Přihlášení.
14 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Autoři komentářů
GattaracekAlešStanvalouch Autoři posledních komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Gatta
Člen
Gatta

Re Martin Jste mě potěšil článkem na tak dlouho zde přehlížené téma – elektromobilita. Ve Vašem článku je zašifrováno jedno velmi důležité poznání – přicházející elektromobilita není určena pro individuální automobilovou dopravu v dnešním pojetí !! Tedy dopravu opravdu svobodnou a opravdu autonomní. Na dopravu, která sice katasrofálním způsobem svými prostorovými nároky a provozními důsledky zatěžuje životní prostředí, ale která je dnes základem fungování ekonomiky, pracovní dostupnosti, nakupování a vůbec kultury společnosti a ke které byla ta společnost i každý jedinec všemi způsoby veden a nakonec i donucen. Život bez vlastního auta je dnes obtížně představitelný, někde i prakticky nemožný… Číst vice »

idiotronic
Člen
idiotronic

Eletrobusy se můžete svézt v Plzni, má je v programu ŠKODA TRANSPORTATION (obr. na svých stránkách) a různě zaskakují na pravidelných linkách. Eletromobily se vyráběly pro švýcarského zákazníka (asynchronní motor, NiCd akumulátory, typ dodávkový vůz) počátkem 90. let, ovšem podle rozhodnutí MPO neměly nárok na označení ŠKODA, jmenovaly se Beta. (zn. Škoda je rezervována pro automobily Volkswagen). Argument, používaný proti elektromobilům, totiž kratší dojezd, je nepravdivý v tom smyslu, že většina jízd spalovacími systémy naopak nedosahuje délky, kdy se aktivují katalyzátory (vyhřejí se na účinnou teplotu). Často pak dochází k ucpání filtrů spalin, což řeší autoservisy namísto jejich výměnou jejich… Číst vice »

stas
Člen
stas

Až elektromobily nabídnou 2-3 věci lepší od spalovacích motorů, tak potom je možné měnit dopravu. Jinak otázka: Víte kdo vlastní největší množství lithia, kobaltu, magnezia apod pro výrobu baterií?? Tak odtamtud fouká vítr….

valouch
Člen
valouch

Clanek vizionarsky, ale bohuzel s nim nemohu uplne souhlasit, a to prestoze jsem zastancem elektricke trakce na zeleznici a ve verejne doprave. Technologicky je vsechno zvladnuto (asynchronni trakcni elmotory krmene polovodicovym menicem s regulaci umoznujici rekuperaci), problem je v neexistenci vhodnych akumulatoru. Uz jsem na toto tema psal jinde, nema smysl se opakovat: https://www.k-report.net/diskuse/archiv2016/48/353-archiv-84.html#POST3597275 https://www.k-report.net/diskuse/archiv2016/48/353-archiv-85.html#POST3597883 https://www.k-report.net/diskuse/archiv2016/48/353-archiv-86.html#POST3598840 Autonomni auta (= sama se ridici) tu podle me budou drive nez masivni nastup elektromobilu. A to prestoze budou problemy s pravnim osetrenim dusledku jejich provozu (kdo odpovida za nehodu, vlastnik vozu, aktualni uzivatel/cestujici, finalni vyrobce nebo dodavatel umele inteligence?). Car sharing stoji a… Číst vice »

Aleš
Člen
Aleš

pane Valouch: Svět se mění a dogmata ve stylu „není možné, aby se vůz 12 hodin nabíjel“, padnou a rozplynou se jako neoliberální kapitalismus a diktát virtuální měny banksterů a proradných ratingových (krysařících) agentur.

peter.
Člen

Nech už bude vyvinutá akokákoľvek batéria,vždy to bude len sofistikovaná forma toho,čo ľudstvo pozná už dávno.
Ak má niečo nahradiť spaľovacie motory,tak to bude niečo nové,niečo ako miniaturizované jadrové reaktory,alebo niečo celkom iné.Niečo,čo zmení svet tak,ako ho zmenil vynález čipu.
To si myslím ja,ktorý nevie nič,alebo len veľmi málo o tom,čo je potrebné vedieť,ak sa má dedinsky založený človek ako som ja, vyjadrovať k otázke elektromobilov.
Prajem všetkým OM-ákom príjemné prežitia tohoto posledného dňa v r.2017.

valouch
Člen
valouch

Ad >>dogmata ve stylu „není možné, aby se vůz 12 hodin nabíjel“<< atd. Bylo receno v souvislosti s car sharingem, plati i pro elektrobusy. Cim rychlejsi nabijeci proces, tim nizsi zivotnost aku (pocet cyklu). Naopak cim pomalejsi, tim nizsi uzitna hodnota sdileneho vozu. A merna hustota energie uchovana v dnesnich aku je porad proklate nizka (takze stale vlacite stovky kg az tuny zateze navic). Jinak jiste tusite, ze Vase nalepkovani "dogmaty" stoji na vode. Jako technik popisuji soucasny stav. V kondicionale uvazuji o situaci po zatim neznamem technologickem prelomu (cca o tri rady kapacitnejsich aku, megarychle dobijeni, prijatelna zivotnost a… Číst vice »

racek
Člen
racek

Nabíjení benzinem u pumpy stihnem za 15 minut. Nabíjení elektro stihnem … no, dosaďte. Trojčlenka: Kolik budeme potřebovat nabíjecích míst? Ehmmm… Elekrtomobil je jen přesun výfuku vašeho auta jinam, do kmínů elektrárny a navíc přidáme náklady na vedení, transformace, parkovací a nabíjecí místa … vše navíc. takže ekologicky žádná úspora. Nebo spíš ztráta. Kdysi se rozpracovávala následující úloha … výroba paliv z CO2 se vzduchu. Technologie známá, lze vyrábet hned u zdroje energie… A řešíme kde skladovat CO2 z elektráren, že. Oni ty výfukové plyny jsou dnes čistčí než vzduch v řadě míst na světe, že… Nemám nic proti elektromobilům.… Číst vice »

peter.
Člen

Ešte ma zaujíma,či na „baterky“budú aj lietadlá,bagre a iné ťažké pozemné mechanizmy,vojenská obrnrené technika….lebo ak nie,tak tie „baterky“ v osobných a ľahkých nákladných autách bohvieaký význam mať nebudú.
Ponorky a ľadoborce už fungujú s jadrovým reaktorom.

valouch
Člen
valouch

„Elekrtomobil je jen přesun výfuku vašeho auta jinam, do kmínů elektrárny a navíc přidáme náklady na vedení, transformace, parkovací a nabíjecí místa … vše navíc. takže ekologicky žádná úspora. Nebo spíš ztráta.“ Ponekud demagogicke tvrzeni, ktere by platilo jen za techto predpokladu: – jine elektrarny nez tepelne spalujici fosilni paliva by nesmely existovat – naklady na zpracovani ropy na benzin a jeho distribuci by musely byt nulove – ucinnost parnich turbin by nesmela byt cca dvojnasobna proti spalovacimu motoru. A krome toho i ten „presun vyfuku“ sam o sobe by mel smysl, tepelne elektrarny proste nestavime uprostred aglomeraci. Bohuzel nelze… Číst vice »

Gatta
Člen
Gatta

Re valouch: „Tohle je stejny evergreen jako termojaderna fuze. Uz pres 40 let ctu jak to za par let bude… a nic.“

Jste mi připoměl – nedávno jsem to taky povídal. Nedávno mi totiž jeden jinak technicky zdatný po-třicátník povídal: „Že už nestojí za to dostavovat Dukovany a Temelín, protože už Francouzi už staví fůzní reaktor … a že už jsou blízko… jen zatím 3x přetáhli rozpočet … “
Jak snadné je věřit čemukoliv pro toho, kdo chce uvěřit :-)

Aleš
Člen
Aleš

valouch: To je právě přesně ono. Popisujete současný stav prezentovaný jako dogma (např. není, možné, aby se 12 hodin nabíjel), které se však naštěstí může změnit a kolikrát jen kvůli hlouposti někoho a „zisku“ jiného se i díky mediální propagandě nemění. Ale pravda je ta, že vědmy nejsme, tak nevíme, jak to dopadne.

racek
Člen
racek

Pane Valouch, ty propočty už byly mnohokrát provedeny a bohužel to platí. O účinnosti systému kotlů a turbin vc. generátorů je možno jistě polemizovat. Např. Vývojové vzorky spalovacích motorů Mercedesu už dosáhly účinnosti přes 50%… Nicméně, než uložíme elektřinu do akumulátoru, který se vyrábí též dosti energeticky náročně vč. obtížné těžby a pod. … uplyne hodně vody a ztrát cestou je opravdu hodně. No a o smyslu ekoteroristy prosazených opatření byxhom mohli pohovořit. Takový I stop. Mám ho v autě a za 20000 km jsem ušetřil pěkné … 3, slovy tři litry.

Gatta
Člen
Gatta

Může ho sice někdo nařknout z předpojatosti, ale já s ním na 100% souhlasím.
https://auto.idnes.cz/elektromobil-nabijeni-fritz-indra-d5d-/automoto.aspx?c=A180102_233240_automoto_fdv