Domů » Změní elektromobily svět?

Změní elektromobily svět?

by Stan
15 komentáře

Svět se mění. A ZMĚNÍ. Představte si, že se vyřeší problém s elektrobateriemi a elektronabíjením

Typickým příkladem pro „nevěřící tomáše“ z dřívějška jsou autobusy na CNG (stlačený plyn). Kdysi jsem je podporoval, propagoval. Nikdo mi nevěřil. Bylo to tehdy jako „Vítkovická bílá vrána“…

V situaci, kdy však přišli na to, že mohou dělat všude na vysokotlakých vedeních čerpací plynové stanice v stavebnicovém provedení (o kapacitě a výkonu podle zájmu a počtu vozidel na CNG) už její rozšíření záleželo jen na růstu a kvalitě možností a výkonů technologie CNG.

Dnes jsou automobily na CNG palivo výkonově jen o málo slabší než klasická auta, a ty autobusy na CNG už v mnoha velkoměstech nejsou výjimkou, v Ostravě jich je dost – a nejen tam. Dokonce i prostorově jsou výhodnější – nízkopodlažní, tišší, s nižší emisí plynů, prachu etc. Nynější situace je podobná: Tlak na vývoj a zvládnutí technologie moderních výkonných akumulátorů je už natolik velký, že úspěšné řešení není asi daleko.

Pokud Čína zvládne a začne masově výrobu dostatečně kvalitních elektromobilů, nebude daleko ani „autopilot“ , a následně „sdílení“ (dělba o auto) dále zejména v hustě obydlených místech učiní tuto dopravu dostupnější – i těm se zdravotními problémy, starším, mládeži, dopravě do škol, na různé větší, pravidelné akce atd. Prostě si „chytrým telefonem“ objednáte na příslušnou dobu, vzdálenost a trasu elektromobil. I MHD na to buď přejde, anebo zanikne. Dnešní, „nově“ dorostlá generace se snadno adaptuje, naučí a přijme za DANÉ a zcela samozřejmé. A ti starší se buď přizpůsobí, nebo…

A pokud to rozjede Čína masově – mj. proto, že tam na to bude velký infrastrukturní tlak – elektřina se zavede jednou, je bezpečná, a dokud kabel nepřetrhnete, je tam, neshoří, ani nevyschne. Elektromobily s automatickým pojezdem – nejprve na určité trasy i zastávky (elektrobusy) budou snadněji programovatelné, což v „Big Data“ systému brzy povede k řešení mnohého dnes obtížně představitelného. Vyústí to v přeprogramování „mobility“ ve městech v tom smyslu, že silnice se staví z velkých celospolečenských prostředků – tedy pro efektivní dopravu – ne pro „free“ exhibici některých movitých zazobaných omezenců narušující plynulost, bezpečnost a šetrnost dopravy.

Pokud se zvládnou akumulátory pro nabíjení – například z větrníků, přílivových elektráren, termálních zdrojů, na pobřežích či skutečně vyspělých solárních elektráren v pouštích – pak bude potřebné elektřiny dostatek, a dojde možná ne hned – ale „domino-lavina“ efektem postupně k zániku, vytěsní spalování uhlovodíků v dopravě. Ropa a benzín jako pohonné hmoty pak od té doby „zemřou“ do 5 let s těmi, kdo se novým trendům nedokáží přizpůsobit, či v malém nepřejdou na koně a kola…

Neznamená to úplný konec přidruženého, subdodavatelského strojírenství, měly by však být už nyní vytvořeny fondy pro přechod na novou éru a produkci nových evolučně době přizpůsobených výrobků. Bude jich bezesporu zase dost a dost.

S rozvojem robotizace poklesne nutně prac. doba, vzrostou služby pro „volný čas“. Doprava a revoluce v ní doposud skrze technologie vždy spoluovlivňovala nejen dostupnost technologií, pracovní síly, zboží. Doprava významně spoluformovala osídlení i společnost. Poč si myslet, že v případě masového zavádění technologicky podstatně jednodušších elektromobilů tomu bude jinak? Doba bude „racionálně“ tlačit na další usnadnění výroby, provozu atd.

Může samozřejmě jít jak o nástroje k ničení populace, tak i jejího rozvoje – záleží jen na uchopení.

Pokud by společnost přešla na vzdělávací axiom a pokud by kulturní a vzdělaný člověk znamenal další rozvoj ne vybraných, ale společnosti, a byl „komoditou“ která má budoucnost, pak by mohlo jít nejen o klasickou „evoluční“ revoluci. Mohlo by to uvolnit „mozkové závity“ pro mnoho potřebného (postupně ale provázaně), a pozitivně proměnit svět. Mozek a řízení společnosti ale bude muset efektivně s disciplínou „poznané svobody“ kráčet s novými technologiemi a široce je zavádět do užívání.

Technika a technologie samy o sobě nezachrání ani civilizaci, ani nám svěřený svět. To je možné, jen v součinností s vůlí, skutečným myšlením a rozvojem kvalit člověka pro soužití. Jde o kvalitu života, o tu skutečnou,  která není ke koupi jen pro „vyvolené“. Při tom všem má stále větší smysl bránit si, uchovávat a rozvíjet vlastní bydlení, vlastní zahradu, soběstačnost. „Ekonomika“ (ten přelud banksterů a dluhových úžerníků, v té podobě, jak ji známe) jde do háje a nastupuje nová éra.

Opakuji: Až to Čína zavede ve velkém (a ona potřebuje mj. snížit spotřebu a dovoz ropy ke spalování ve prospěch ropy pro chemickotechnologické zpracování) budou ji následovat Rusko a další země. Někdy mám pocit, že Čína zbrojí pro uhájení tohoto vývoje – až jej spustí. USA a „Západu“ už se na nic nebudou ptát, pokud nepůjdou s dobou. EKONOMICE budou poté už diktovat „vstupní data“ jiní…

Dnešní „autostáty“ jako USA, Německo a Česko tedy v brzké době nejspíše prodělají, pokud se ovšem nepřizpůsobí extrémně sníženým čínsko-ruským nákladům na dopravu, přepravu… A takový prodělek světově spolu se zásobami nerostů v RF a Číně věští krach.

A Čína koná. Nebude se ptát ani čekat na „dohodu“ se zchátralým a vnitřně prohnilým Západem. Buď si rovnou koupí jeho obyvatele, nebo jej „přejede“.

Může se vám také líbit

15 komentáře

Gatta 8. 1. 2018 - 20:34

Může ho sice někdo nařknout z předpojatosti, ale já s ním na 100% souhlasím.
https://auto.idnes.cz/elektromobil-nabijeni-fritz-indra-d5d-/automoto.aspx?c=A180102_233240_automoto_fdv

racek 2. 1. 2018 - 20:04

Pane Valouch, ty propočty už byly mnohokrát provedeny a bohužel to platí. O účinnosti systému kotlů a turbin vc. generátorů je možno jistě polemizovat. Např. Vývojové vzorky spalovacích motorů Mercedesu už dosáhly účinnosti přes 50%… Nicméně, než uložíme elektřinu do akumulátoru, který se vyrábí též dosti energeticky náročně vč. obtížné těžby a pod. … uplyne hodně vody a ztrát cestou je opravdu hodně. No a o smyslu ekoteroristy prosazených opatření byxhom mohli pohovořit. Takový I stop. Mám ho v autě a za 20000 km jsem ušetřil pěkné … 3, slovy tři litry.

Aleš 1. 1. 2018 - 14:01

valouch: To je právě přesně ono. Popisujete současný stav prezentovaný jako dogma (např. není, možné, aby se 12 hodin nabíjel), které se však naštěstí může změnit a kolikrát jen kvůli hlouposti někoho a „zisku“ jiného se i díky mediální propagandě nemění. Ale pravda je ta, že vědmy nejsme, tak nevíme, jak to dopadne.

Gatta 31. 12. 2017 - 18:29

Re valouch: „Tohle je stejny evergreen jako termojaderna fuze. Uz pres 40 let ctu jak to za par let bude… a nic.“

Jste mi připoměl – nedávno jsem to taky povídal. Nedávno mi totiž jeden jinak technicky zdatný po-třicátník povídal: „Že už nestojí za to dostavovat Dukovany a Temelín, protože už Francouzi už staví fůzní reaktor … a že už jsou blízko… jen zatím 3x přetáhli rozpočet … “
Jak snadné je věřit čemukoliv pro toho, kdo chce uvěřit 🙂

valouch 31. 12. 2017 - 17:55

„Elekrtomobil je jen přesun výfuku vašeho auta jinam, do kmínů elektrárny a navíc přidáme náklady na vedení, transformace, parkovací a nabíjecí místa … vše navíc. takže ekologicky žádná úspora. Nebo spíš ztráta.“

Ponekud demagogicke tvrzeni, ktere by platilo jen za techto predpokladu:
– jine elektrarny nez tepelne spalujici fosilni paliva by nesmely existovat
– naklady na zpracovani ropy na benzin a jeho distribuci by musely byt nulove
– ucinnost parnich turbin by nesmela byt cca dvojnasobna proti spalovacimu motoru.

A krome toho i ten „presun vyfuku“ sam o sobe by mel smysl, tepelne elektrarny proste nestavime uprostred aglomeraci. Bohuzel nelze predikovat, zda vubec evt. kdy bude k dispozici „elektricka nadrz“ vhodna pro dopravni prostredky.

Navic pouzivani labelu typu „ekoteroristi“ apod. je zcela sebediskvalifikujici.

peter. 31. 12. 2017 - 16:43

Ešte ma zaujíma,či na „baterky“budú aj lietadlá,bagre a iné ťažké pozemné mechanizmy,vojenská obrnrené technika….lebo ak nie,tak tie „baterky“ v osobných a ľahkých nákladných autách bohvieaký význam mať nebudú.
Ponorky a ľadoborce už fungujú s jadrovým reaktorom.

racek 31. 12. 2017 - 16:26

Nabíjení benzinem u pumpy stihnem za 15 minut. Nabíjení elektro stihnem … no, dosaďte. Trojčlenka: Kolik budeme potřebovat nabíjecích míst? Ehmmm… Elekrtomobil je jen přesun výfuku vašeho auta jinam, do kmínů elektrárny a navíc přidáme náklady na vedení, transformace, parkovací a nabíjecí místa … vše navíc. takže ekologicky žádná úspora. Nebo spíš ztráta.
Kdysi se rozpracovávala následující úloha … výroba paliv z CO2 se vzduchu. Technologie známá, lze vyrábet hned u zdroje energie… A řešíme kde skladovat CO2 z elektráren, že.
Oni ty výfukové plyny jsou dnes čistčí než vzduch v řadě míst na světe, že…
Nemám nic proti elektromobilům. Ale myslím, že do doby kdy běžným elektromobilem dojedeme za 10 hodin z Prahy do Amsterodamu či paříže je ještě daleko. I když přírodní zákony pro naše ekoteroristy a politiky pochopitelně neplatí.

valouch 31. 12. 2017 - 16:16

Ad >>dogmata ve stylu „není možné, aby se vůz 12 hodin nabíjel“<< atd.

Bylo receno v souvislosti s car sharingem, plati i pro elektrobusy. Cim rychlejsi nabijeci proces, tim nizsi zivotnost aku (pocet cyklu). Naopak cim pomalejsi, tim nizsi uzitna hodnota sdileneho vozu. A merna hustota energie uchovana v dnesnich aku je porad proklate nizka (takze stale vlacite stovky kg az tuny zateze navic).

Jinak jiste tusite, ze Vase nalepkovani "dogmaty" stoji na vode. Jako technik popisuji soucasny stav. V kondicionale uvazuji o situaci po zatim neznamem technologickem prelomu (cca o tri rady kapacitnejsich aku, megarychle dobijeni, prijatelna zivotnost a cena). Svet se jiste meni, ale urcite ne podle predstav tech, kteri nerozumi jeho fyzikalnim zakonitostem a prani vydavaji za realitu. Rad bych se nejakych prelomovych hyperakumulatoru dozil, do te doby nez je uvidim na vlastni oci ale plati co jsem psal pred rokem a pul:

"Tohle je stejny evergreen jako termojaderna fuze. Uz pres 40 let ctu jak to za par let bude… a nic."

peter. 31. 12. 2017 - 14:51

Nech už bude vyvinutá akokákoľvek batéria,vždy to bude len sofistikovaná forma toho,čo ľudstvo pozná už dávno.
Ak má niečo nahradiť spaľovacie motory,tak to bude niečo nové,niečo ako miniaturizované jadrové reaktory,alebo niečo celkom iné.Niečo,čo zmení svet tak,ako ho zmenil vynález čipu.
To si myslím ja,ktorý nevie nič,alebo len veľmi málo o tom,čo je potrebné vedieť,ak sa má dedinsky založený človek ako som ja, vyjadrovať k otázke elektromobilov.
Prajem všetkým OM-ákom príjemné prežitia tohoto posledného dňa v r.2017.

Aleš 31. 12. 2017 - 13:42

pane Valouch: Svět se mění a dogmata ve stylu „není možné, aby se vůz 12 hodin nabíjel“, padnou a rozplynou se jako neoliberální kapitalismus a diktát virtuální měny banksterů a proradných ratingových (krysařících) agentur.

Stan 1. 1. 2018 - 8:53

Nikde není napsáno, že nezvítězí jedna z těchto možností: a) na dobíjecích stanicích se budou výměnným způsobem za několik sekund měnit celé baterie; b) baterie se budou dobíjet za jízdy. A k tomu srovnání s jadernou fúzí: Na rozdíl od fúzního reaktoru s kladnou energetickou bilancí už elektromobily nejen jezdí, ale se i sériově vyrábějí. Nejsem příznivcem zákazů, ale vypadá to, že během cca dvou desetiletí budou mít auta se spalovacími motory i úředně utrum: https://www.ecofuture.cz/clanek/zakazy-prodeje-spalovacich-motoru-se-blizi-kde-si-uz-brzo-bezne-auto-nekoupite

valouch 31. 12. 2017 - 8:06

Clanek vizionarsky, ale bohuzel s nim nemohu uplne souhlasit, a to prestoze jsem zastancem elektricke trakce na zeleznici a ve verejne doprave. Technologicky je vsechno zvladnuto (asynchronni trakcni elmotory krmene polovodicovym menicem s regulaci umoznujici rekuperaci), problem je v neexistenci vhodnych akumulatoru. Uz jsem na toto tema psal jinde, nema smysl se opakovat:
https://www.k-report.net/diskuse/archiv2016/48/353-archiv-84.html#POST3597275
https://www.k-report.net/diskuse/archiv2016/48/353-archiv-85.html#POST3597883
https://www.k-report.net/diskuse/archiv2016/48/353-archiv-86.html#POST3598840

Autonomni auta (= sama se ridici) tu podle me budou drive nez masivni nastup elektromobilu. A to prestoze budou problemy s pravnim osetrenim dusledku jejich provozu (kdo odpovida za nehodu, vlastnik vozu, aktualni uzivatel/cestujici, finalni vyrobce nebo dodavatel umele inteligence?). Car sharing stoji a pada s okamzitou dostupnosti a maximalnim vyuzitim vozu, neni mozne, aby se 12 hodin nabijel, cimz jsme zase u tech aku; klasicka auta tady maji vyhodu. Skladovani el. energie je ale velky technicky orisek; a pokud budou vyvinuty pouzitelne lacine aku nebo superkapacitory, bude dale nutne investovat do energetiky (vzroste spotreba elektriny) a do infrastruktury rychlonabijecich stanic a silovych pripojek k nim (kiloamper sem, kiloamper tam). Prumysl by se tedy musel castecne preorientovat na dodavky techto komponent.

Otevrenou otazkou zustava, z jakych zdroju by se zvysene pozadavky na el. energii pokryly. Cesko lezi na rozvodi takze voda ne, vitr tu taky moc nefouka, o fotovoltaice skoda mluvit (a skoda te zabrane pudy). Takze zbyva plyn, Babisova repka nebo jaderne elektrarny. A strategicka energeticka nesobestacnost pri nakupech elektriny odjinud taky neni to prave.

stas 31. 12. 2017 - 7:53

Až elektromobily nabídnou 2-3 věci lepší od spalovacích motorů, tak potom je možné měnit dopravu. Jinak otázka: Víte kdo vlastní největší množství lithia, kobaltu, magnezia apod pro výrobu baterií?? Tak odtamtud fouká vítr….

idiotronic 30. 12. 2017 - 23:43

Eletrobusy se můžete svézt v Plzni, má je v programu ŠKODA TRANSPORTATION (obr. na svých stránkách) a různě zaskakují na pravidelných linkách. Eletromobily se vyráběly pro švýcarského zákazníka (asynchronní motor, NiCd akumulátory, typ dodávkový vůz) počátkem 90. let, ovšem podle rozhodnutí MPO neměly nárok na označení ŠKODA, jmenovaly se Beta. (zn. Škoda je rezervována pro automobily Volkswagen).
Argument, používaný proti elektromobilům, totiž kratší dojezd, je nepravdivý v tom smyslu, že většina jízd spalovacími systémy naopak nedosahuje délky, kdy se aktivují katalyzátory (vyhřejí se na účinnou teplotu). Často pak dochází k ucpání
filtrů spalin, což řeší autoservisy namísto jejich výměnou jejich vynecháním.

Gatta 30. 12. 2017 - 16:00

Re Martin
Jste mě potěšil článkem na tak dlouho zde přehlížené téma – elektromobilita.
Ve Vašem článku je zašifrováno jedno velmi důležité poznání – přicházející elektromobilita není určena pro individuální automobilovou dopravu v dnešním pojetí !!

Tedy dopravu opravdu svobodnou a opravdu autonomní. Na dopravu, která sice katasrofálním způsobem svými prostorovými nároky a provozními důsledky zatěžuje životní prostředí, ale která je dnes základem fungování ekonomiky, pracovní dostupnosti, nakupování a vůbec kultury společnosti a ke které byla ta společnost i každý jedinec všemi způsoby veden a nakonec i donucen. Život bez vlastního auta je dnes obtížně představitelný, někde i prakticky nemožný – kde jsou doby, kdy komunisté budovali továrny a infrastrukturu s ohledem na dostupnost hromadné dopravy. A že na tom bezuzdném budování IA dopravy, včetně nutné infrastuktury, ale mnozí vydělali peněz …
Z tohoto pohledu tedy nevěřím, že oficiálně předkádané důvody a cíle elektromobility jsou opravdové.
V možnostech elektomobilů je zatím limitující akumulátor – a to nejen schopností své kapacity, ale i počtem reálných provozních cyklů, nákladností výroby, ekologickou zátěží při jeho výrobě, možností a nákladností recyklace a likvidace nerecyklovatelného. Tedy pokud někdo zvládne a začne masovou výrobu dostatečně kvalitních, levných a ekologických akumulátorů … tak potom uvidíme.
Druhým limitem je ovšem nabíjení těchto (jakýchkoliv) akumulátorů, protože vzorec P=U*I, resp. W=U*I*t platí neúprosně pro všechny. z toho i plynou průřezy vodičů a velikosti jistích prvků – tedy vznikne potřeba podstatně přebudovat rozvodnou síť .

Máte pravdu, že výroba elektromobilů je jednodušší a levnější – a myslím, že každá ! dnešní automobilka by ji zvládla v překvapivě krátkém čase.

Zanechat komentář