Podezření, že někteří velmi angažování debatéři v internetových diskusích jsou placení a organizovaní, potvrzuje v rozhovoru Jan Kubáček, „politický komentátor, který se na tzv. politický marketing specializuje."
OTÁZKA: Využívají politické strany ke své propagaci i např. diskuse pod internetovými články či blogy?
ODPOVĚĎ: Využívají, zejména tak, aby zvrátily či nastolily potřebný pohled na věc nebo pisatele. Buď cílenou denunciací či převedením tématu, nebo naopak „pseudo" veřejným tlakem zvýraznily zmíněné prohlášení, názor.
OTÁZKA: Čili strany využívají pro tuto činnost třeba brigádníků?
ODPOVĚĎ: Velmi často ano, pracují na směny. Může jít o skupiny podporovatelů nebo brigádníků. Pokud se například vyskytne kontroverzní názor nebo článek, dostanou tito lidé direktivně za úkol tu diskusi ohýbat nebo posunout jiným směrem, případně vytvořit úplně jiné, sekundární téma debaty.
Dalších slov myslím netřeba, snad jenom povzdech, že v případě některých velmi zapálených agitátorů se zřejmě nejedná o zjednané agenty, ale o autentický projev jejich osobnosti. I tak je dobré vědět, odkud také může vítr foukat, a že jistá podezření nejsou nutně příznakem paranoii, ale spíše známkou realismu.
Převzato z blogu Tribun