Entropa, nebo otrapa?

Reklama


„Pozdvižení na vsi" způsobila plastika Davida Černého Entropa, kterou u příležitosti českého předsednictví EU instaloval v sídle Rady Evropské unie jako náš příspěvek k vzájemnému evropskému porozumění. Přesně v duchu tajnosnubného motta naší vlády: „Sladíme Evropu." Leč Černého dílo, které bylo ještě před jeho odhalení prohlašováno za moderní umělecký artefakt, který má odvážně demaskovat stereotypy, které o sobě evropské národy navzájem chovají, se setkalo chladným, až odmítavým přijetím.
 
Některé země se dokonce cítí být dílem natolik uraženy, že požadují jeho odstranění, či pozměnění. A čeští politici, kteří ještě před pár dny chtěli odvážně poukazovat na stereotypy, vysmívat se jim a bořit je, najednou dávají od Černého ruce pryč, mizí po anglicku a tváří se, že jich to vůbec netýká, že to nejsou oni, kdo si dílo objednal, a že to nejsou oni, kdo spoluutváří společenskou atmosféru v zemi, z níž dílo vyvěrá.

 

Provokace patří k umění a bourání model je činnost záhodná, (není-li doprovázena obrazoborectvím), ale musí se to dělat s grácií a velkorysostí. Jenže Entropa se zmohla pouze na trapnost. Neodhaluje nepříjemnou pravdu, skrytou pod povrchem, je jen skrumáží povrchních posměšků, založených na českých stereotypech. Umění může být nekompromisní, ale nesmí by být prvoplánově urážlivé.

 

Entropa je variace na vztyčený prostředníček, je to zhmotnělá esence čecháčkovství. Neříká nic o Evropě, zato říká mnohé o Češích, o tom, jaké stereotypy o Evropě a evropských národech panují v českém národě, o české malosti křížené s velikášstvím, o zhoubné směsi arogance a podlézavosti. Stavět pyšně na odiv svoji malost a ubohost není totéž, jako odkrýt svoji zranitelnost a přiznat slabost. Pokud to druhé umělci sluší, to prvé jej hodno není, bohužel právě touto cestou se Černý vydal.

 

Nabubřelé gesto Černého vykřičelo do světa, co jsme my Češi zač: uhrovatí puberťáci. Dobře nám tak, ale Evropa, ta si to nezasloužila. Kdepak, tudy cesta do Evropy nepovede.

 

Převzato z blogu Tribun

Přejít do diskuze k článku