Sadistická reklama

Reklama


Včera upoutala pozornost zpráva o tom, že romští kopáči v centru Prahy na sobě jako reklamu nosí trička s nápisem: „Měl jsem se líp učit." Prý jim to nevadí, trapně si nepřipadají, navíc to nedělají zadarmo – dostali na kafe a cigarety.


Dotyční kopáči se možná trapně necítí, ale já ano. Už jenom za ty kolemjdoucí, kteří se tím dobře baví a připadá jim to vtipné. Ne že by takto pojatá reklama nebyla nápaditá (i když hlavní vtip je asi v tom, že za billboardy by klient musel zaplatit, zatímco za nošení triček nedostanou dělníci ani korunu – pravděpodobně na rozdíl od majitele firmy, pro kterou pracují), ale bavit se jí mi přijde stejné, jako když se dítka školou povinná baví na úkor svého koktajícího spolužáka.


Je to trapné, ale především je to kruté – je to výsměch lidem, kteří někomu posloužili místo reklamního stojanu a dost možná si vůbec neuvědomují, že a jak byli zneužiti. Měli se prý lépe učit… A mohli? A chtěli? Proč by museli? Kam přivedli svět ti, kteří se „lépe učili", vidíme dnes a denně kolem sebe na vývoji hospodářství, životního prostředí a mezilidských vztahů.


Možná jsem přecitlivělý, ale žlutá trička s nápisem „Měl jsem se líp učit" na těle dělníků, kteří evidentně příliš rozumu a vzdělání nepobrali, mi připomínají cedulky na krku člověka, kterého čeká lynč, nebo žluté hvězdy na kabátech Židů.


P. S.  Když už, nemělo by to správně znít: „Měl jsem se lépe učit?" Jestli by si pan reklamní kreativec, co se tak vtipně povyšuje nad romské kopáče, neměl nejdřív zamést před vlastním prahem a to tričko si obléci také?


Převzato z blogu Tribun


Foto: zdroj

Přejít do diskuze k článku