Úspěch OM na mezinárodním poli: Konšpirátori nám dali 7,6 bodu!

Reklama


Na Slovensku byla v loňském roce zřízena „veřejná databáze webových stránek s neseriózním, klamavým, podvodným, konspiračním nebo propagandistickým obsahem“, která si klade za cíl „zabránit tomu, aby se reklama seriózních společností nezobrazovala na webech, které mohou poškodit jejich reputaci“. Jmenuje se Konšpirátori.sk a jejím autorem je mediální agentura Net Succes. Hodně o ní i jejích obchodních vztazích pečlivému čtenáři napoví tato stránka, doporučuji podívat se na ni až po přečtení celého článku.

Podle této tiskové zprávy Evropských hodnot na základě projektu Konšpirátori.sk „stáhlo své reklamy z dezinformačních webů přes 1 400 firem“ a po největší české jazykové škole James Cook Languages se rozhodla stáhnout své reklamy z „dezinformačních webů“ i Česká spořitelna a distancovat se od nich. K mému překvapení jsem seznam oněch 1 400 firem, které stáhly své reklamy z dezinformačních webů na stránkách Konšpirátori.sk, nenašel. Přitom bych očekával, že se její autoři svým úspěchem pochlubí.

V komisi, která boduje alternativní weby, sedí tito lidé:

(Pozn. aut.: Smekám před ženami, mezi členy tohoto podivuhodného spolku není ani jedna, dokonce ani mezi čestnými členy, které jsem neuvedl na výše uvedeném seznamu!)

Sečteno a podtrženo – ze čtrnácti členů této samozvané komise jich je devět v otevřeném střetu zájmů, přičemž tři z nich tento střet zájmů ve svých krátkých CV na webu Konšpirátori.sk neuvedli. Proto asi jen málokoho překvapí, že chlebodárci „konšpirátorskej komisie“ (Sme, Denník N a Hospodárske noviny) dopadli v jejich bodování skvěle, kdežto naprosto katastrofálně byli touto „nezávislou komisí“ ohodnoceni jejich konkurenti, včetně slovenské verze Parlamentních listů, Literárních novin či Slova. Bylo by to celé k smíchu, kdyby z toho nevyplynulo doporučení firmám, aby u takto označených médií nezadávaly reklamu, a kdyby, jak se zdá, některé firmy na Slovensku i v ČR tato doporučení samozvané komise neakceptovaly.

Z výše uvedeného tedy soudím, že se nejedná o obranu liberální demokracie před dezinformacemi, totalitními ideologiemi, šarlatánstvím či neetickým chováním, jak se nás snaží Konšpirátori.sk přesvědčit, ale o obranu mainstreamových médií před zatím menšinovou, ale stále rychleji rostoucí konkurencí, která je připravuje o zisky z reklamy. To, že se tímto seznamem inspirovaly Evropské hodnoty a že posloužil pro zřízení „ministerstva pravdy“ a bude pravděpodobně sloužit i jako základní podklad pro jeho práci, je bohužel pouze doklad toho, jak v Česku i na Slovensku funguje korporátní fašismus a jak si v tomto směru korporace, masmédia, provládní neziskovky a státní orgány jdou na ruku. Dovedu si při současném vývoji do budoucna představit, že stažení reklam z „dezinformačních webů“ bude podmínkou pro získání státních zakázek. A bude to vydáváno nikoli za cenzuru a útok na svobodu slova, ale za nutnou ochranu liberální demokracie a lidských práv před terorismem a hybridními hrozbami.

Považuji za čest, že i Outsidermedia se ocitla na tomto seznamu, byť až na 60. místě a s hodnocením 7,6 bodů z 10 možných. Neděláme sice tento web kvůli příjmům z reklamy, ale dovedeme si představit, že by takové postupy mohly profesionálněji vedeným médiím s větší sledovaností způsobit velké ekonomické potíže. Podle mého názoru se jedná o podlý způsob, jehož cílem je netransparentním způsobem potřít konkurenci. Nastal čas se bránit. Občansky, mediálně, a pokud nebude zbytí, tak i soudně. A je zapotřebí se bránit i v zájmu těch, kteří to celé vymysleli.

Ti blázni, kteří sepisují „seznamy nepohodlných“ a zřizují „ministerstva pravdy“, si totiž neuvědomují jednu věc: Pokud se jednoho krásného dne v našich zemích změní poměry, může se stát, že celý ten systém na potlačování svobody slova, který teď budují, bude použit proti nim.

Přejít do diskuze k článku 19 komentářů