Diskuze k článku


  • Gatta • 13. června 2016

    Od té doby, co nemám televizi, tak zase čtu.
    A je to lepší …

  • zajoch • 13. června 2016

    Četba také rozvíjí vyjadřovací schopnosti.
    Občas vezmu do ruky knížku stvořenou v posledních letech a znechuceně ji odložím, obzvláště takovou, která se snaží být humoristická. Nevím jak komu, ale mně to často připadá jako bezobsažné bláboly a humor v tom nikde nenacházím. Poláčkův nebo Němcův humor, Saturnin, to mohu číst opakovaně a neomrzí se mi.

  • Sio • 13. června 2016

    Souhlasím. Ale je tu jedna chybná premisa. Chodíme snad na internet jen za informacemi? Já tady čtu články, dokonce i knihy, sleduji krátká i dlouhá videa, diskutuji na fórech, komunikuji s kamarády.
    Asi profesionální úchylka, anebo rostoucí věk a zhoršující se zrak. Čtu z obrazovky mnohem raději, než z papíru. Text je dobře vidět díky podsvícení, mohu jej zmenšit i zvětšit, elektronicky prohledávat. Víte třeba že v pdf mohu prohledávat na přítomnost určitého termínu na jedno zadání několik souborů? Třeba všechny pdf v adresáři? Ale to už je opravdu o té práci s informacemi. Anglické texty napsané v pdf si mohu dokonce nechat počítačem přečíst nahlas. Parádní pro lidi slepé nebo slabozraké, kteří si chtějí nechat přečíst knížku nebo mail a audioverze není k dispozici.

  • hudryper • 14. června 2016

    Máš pravdu,Sio,navíc dnes už asi jen výjimečně píší svá literární díla lidé ručně. Neumím si ani
    představit,že by někdo z nich poslal literární agentuře svůj rukopis jinak než elektronicky,naklepán na psacím stroji,jak bylo běžné ještě před čtvrtstoletím.Na druhé straně ale v tištěných knihách před počítačovou érou nebyl ani zlomek gramatických chyb,jako k tomu dochází dnes,kdy editor
    kontroluje a upravuje texty na obrazovce. Všimnul jsem si,že proti této nevýhodě se profesionálně
    postupuje tak,že si autor celý text natiskne na papír a kontroluje své texty pohledem na tištěné stránky,zaznamená si do nich změny a nalezené chyby a pak tyto záznamy už v čistém tvaru přenese do předchozího textu v PC. Mnohdy je třeba tento tvůrčí krok učinit opakovaně. Kdo si
    vzpomene na trápení s překlepy a dodatečnými formulačními změnami v době,kdy jsme byli odkázáni na psací stroj a bílou pásku na překlepy ? A vytváření kopií přes kopíráky na průklepáky !
    A ve vlacích,metru či tramvajích je pořád vidět dost mladých čtenářů s elektronickou knihou v ruce.
    S nezájmem číst to nevidím tragicky,spíš je problém dostat se ke skutečně dobré moderní knize
    bez módního balastu,přeexponované sexuality,která se čte jedním dechem a má co čtenáři říct.

  • lomikel • 14. června 2016

    dlouhodoba systematica cetba beletrie oblbuje a zere cas. je to unik z zivota, na kazdem je cemu da prednost.

    • Stan • 14. června 2016

      Na Vašem písemném projevu je přesně vidět, že Vám dlouhodobá systematická četba chybí. Zkuste to, možná by se jí ta Vaše dysgrafie dala alespoň částečně kompenzovat.

  • Gatta • 14. června 2016

    lomikel napsal

    dlouhodoba systematica cetba beletrie oblbuje a zere cas. je to unik z zivota, na kazdem je cemu da prednost.

    Je tak …
    Nic se nemá přehánět. A vše (vše !) je pěkné, či prospěšné, jen do určité míry.

    Ono jde o to, jak ty získané informace a myšlenky – a to jak na internetu, tak v beletrii – jak je člověk v životě využije. A to ku prospěchu svému, nebo někoho jiného.

  • peter. • 14. června 2016

    lomikel napsal

    dlouhodoba systematica cetba beletrie oblbuje a zere cas. je to unik z zivota, na kazdem je cemu da prednost.

    lomikel:
    Hlboko s vami nesúhlasím!!!
    Keby som sa mal rozpisovať o príčinách môjho nesúhlasu tak tých je toľko,že sa o nich ani nebudem zmieňovať.Zabralo by to veľa času a priestoru.Navyše by som sa opakoval,lebo táto téma už na OM diskutovaná bola a ja som sa k nej už vyjadroval.Preto upozorním len na prvú vetu príspevku p.zajoch.

  • Velekněz Ratata • 14. června 2016

    lomikel napsal

    dlouhodoba systematica cetba beletrie oblbuje a zere cas. je to unik z zivota, na kazdem je cemu da prednost.

    Reaguji nepřesným citátem z beletrie (Romain Gary, autobiografický Příslib úsvitu). Francie, 30s, mladá švadlenka dělá kravál u matky hlavního hrdiny, pozdějšího slavného intelektuála – prostě si ji musí vzít ! „Vždyť on mi dal číst Prousta a Bretona ! Co se mnou teď bude ??“

    Vidíte to také tak??

  • koloděj • 14. června 2016

    Velekněz Ratata napsal
    „Vždyť on mi dal číst Prousta a Bretona ! Co se mnou teď bude ??“

    No to je krásná věta, nabitá emocemi, napětím, dvojsmyslem i humorem ….

  • lomikel • 14. června 2016

    peter. napsal
    lomikel:
    Hlboko s vami nesúhlasím!!!
    Keby som sa mal rozpisovať o príčinách môjho nesúhlasu tak tých je toľko,že sa o nich ani nebudem zmieňovať.Zabralo by to veľa času a priestoru.Navyše by som sa opakoval,lebo táto téma už na OM diskutovaná bola a ja som sa k nej už vyjadroval.Preto upozorním len na prvú vetu príspevku p.zajoch.

    ja vas vubec nennutim souhlasi, po letech hltave cetby jsme to omezil, nepotrebuji si soukat do hlavy dalsi myslenkovy svet dalsiho autora. je to jako droga, jako doutnik, nebo trava, nebo vysedavani v hispode – zabiji to cas, prinasi poteseni, v literani kavarna ( prazske ci jine ) to je cool, ale , je to jen ten unik.

    mozna od te cetby ma tribun komunikacni platformu zalozenou na emocich ..

  • lomikel • 14. června 2016

    ratata , kolodej – vzdyt to rikam, doutnicek, konacek, romanek, kocicka 😉
    unik

  • lomikel • 14. června 2016

    btw. chapu ze gumovani skrze vhodne koncipovane romany muze byt program pro genercni perversi mladeze ;), ale to uz jsem tu probrali.

  • RSokol • 14. června 2016

    lomikel napsal

    dlouhodoba systematica cetba beletrie oblbuje a zere cas. je to unik z zivota, na kazdem je cemu da prednost.

    Albert Einstein:
    „The person who reads too much and uses his brain too little will fall into lazy habits of thinking.“

    „Osoba čtoucí příliš mnoho a používající svůj mozek příliš málo, upadne v myšlení do líných návyků.“
    Nebo nepřesnější překlad, ale přesnější smysl: „… upadne do lenosti v myšlení.“

    Takže ono tu není mnoho sporu o to, že příliš je příliš, ovšem jde o to také pochopit, že málo je málo. 😀

  • lomikel • 14. června 2016

    btw. ze ten tribun ale umi trefit hlavickou na hrebicek :o)
    musi Nova levice cist neomarxosticke spisovatele , existuje nejaka norma na to ?
    nejake nadkriticke mnozstvi plku se pretavujici v novou kvalitu slunickove pravdolasky levicoveho odvaru ?:)

    • Stan • 14. června 2016

      Nadkritická koncentrace nesmyslných plků ve 4 řádcích textu. Přetavení v novou kvalitu nemožné.

  • lomikel • 14. června 2016

    na leva nez zase doporucuji cist furt dokola jejich texty, dokud je nepochopite tak jako ONI. :)

    nekteri lidi ctou kazdy den noviny, jako muj otec, zanechava to na nich nasledky, po 40 letech se vam z mitrofanova ani nechce blit 😉

    cteni je v podstate slodlive a nebezpecne ..
    😉

  • Sio • 14. června 2016

    Nic není černé nebo bílé. Všichni jsme někdy slyšeli nebo četli charakteristiku roztržitého knihomola. Víme také, že jsou dobré knihy a braky. A stejně jako hraní počítačových stříleček je i čtení braků určitou ztrátou času.
    Ano, četba knih, stejně jako hraní her odvádí čtenáře do virtuální reality, je to měkká droga. Narozdíl od některých knih zatím počítačové hry nejsou uměleckými díly, v tom je rozdíl. Četba dobrých knih člověka kultivuje, nejen co se jazyka týče, ale i způsob mušlení a jednání. Lidé, kteří přicházejí s ideály jsou obvykle i čtenáři (a také spisovatelé) knih a ideály se touto cestou šíří, to víme.

  • RSokol • 14. června 2016

    lomikel napsal: „Musí Nová levice číst…“

    Odpověď zní: Ano.
    CO bude číst, potažmo z čeho je tobě nebo někomu jinýmu na blití, to je věc jiná, ale jak jsi i sám napsal, je to taky každýho jeho volba. Pokud jsi v knihách nenašel únik, který jsi hledal, a místo toho jsi se rozhodl pro „dobrej chlast, dobrej kouř a dobrej šuk, to je život, zatímco to ostatní jsou jenom sračky“, pak to je zase tvoje volba.

    Co jinýho chceš na ten svůj nářek ještě slyšet?

  • lomikel • 14. června 2016

    RSokol – :), volne asociuji na tema, nechci nic.

  • RSokol • 14. června 2016

    No tak to je fajn. Z narážek na sluníčkáře a Mitrofanova – mimochodem, je na blití pořád víc, takže to asi nebude jen o zvyku – už jsem se začal obávat nějakého skrytého „propagandistického“ úmyslu :-)

  • lomikel • 14. června 2016

    :)

  • lomikel • 15. června 2016

    Stan napsal

    Na Vašem písemném projevu je přesně vidět, že Vám dlouhodobá systematická četba chybí. Zkuste to, možná by se jí ta Vaše dysgrafie dala alespoň částečně kompenzovat.

    mate bodik :), ale takto to nefunguje. zacal jsem cist uz v predskolnim veku, po te co jsme prestal slabikovat v prvni tride ctu tak ze vnimam text bez vedomeho rozlisovani slov, a tedy i gramatiky. Pokud ctu beletrii vstupuji do deje a knihu neresim vubec, pokud neco odborneho tak premyslim nad sdelenim a opet ne nad gramatikou. Takze vase doporuceni by melo znit abych cetl , opakovane , gramatiku :).

    I dnes ctu 1-2 knihy tydne + se vracim k tem s kterymi pracuji, kdyz jsem mel cas cetl jsem vice :). Tazke ani vase rada o systematicke cetbe nesedi, litaratura me vzdy bavila a kompenozovala kule z diktatu ;).

    Beletrie je soucast programovani spolecnosti, nekdy je to jen zabijeni casu (oblbovani), jindy i cilene podsouvani memu, stejne jako film ci pocitacove hry.

  • bergpora • 15. června 2016

    Jako cervena nit se vine vasnivymi debatami na OM fakt, ze diskutujici nemaji vymezeny predmet hovoru a pokud, pak o nem nic nevi. A o to vasniveji diskutuji :-)

    • Stan • 15. června 2016

      To je podstata internetových diskusí. A mezi námi, nemějte iluze, moderované debaty profesionálů často probíhají ve stejném duchu. Nebo Vy jste nikdy nebyl na nějaké pracovní poradě?

  • lomikel • 15. června 2016

    begpora – muze byt, kazdy si pod clankem diskutuje to sve :)

  • bergpora • 15. června 2016

    Takze spise AM, Autistic Media, nezli OM, ze ano… :-)
    Vysoka specializace…
    http://www.timesofisrael.com/soldiers-with-autism-take-on-key-roles-in-idf/

  • lomikel • 15. června 2016

    inkluze :)

  • lomikel • 15. června 2016

    pojdme v tom jeste poslapat :)

    co takhle divadlo/opera, kolik soucasnych predstaveni je raalizovano jako katharzni drama, jako spychologicky/ci magicky (co koho nedrazdi) ritual umoznujici prozit, zvtrebat, poznat a podle toho se ridit v emocne vypjate situace bez ujmy na zivote ci zdravi ?

    tim se vracim zpet, vetsinna literatury je psana pro literaturu samu, pro vyjadreni autora, pro konzumaci, v tech lepsch pripadech, v horsich jako nastroj (zastreneho a zostreneho :) boje o hlavy.

    Pocit ze kdyz toho hodne prectu ze me to samo o sobe nekam posune, ze ctenim na sobe pracuji, je klamny, jediny posun je v tom ze se zaradim a modifikuji si memmy.

  • Sio • 15. června 2016

    bergpora napsal

    Takze spise AM, Autistic Media, nezli OM, ze ano…
    Vysoka specializace…
    http://www.timesofisrael.com/soldiers-with-autism-take-on-key-roles-in-idf/

    Teď mě, kdoví proč, napadlo, že tento váš příspěvek je dost autistický. Možná byste se mohl zamyslet nad podstatou lidského vidění světa a tím, že vnímání skutečnosti je mnohorozměrné, což znamená, že jedno a totéž vidí různí lidé i diametrálně jinak a posuzují to z různých úhlů, vznikají různé asociace. Ale to je právě to, v čem autisté mívají problém.

  • Sio • 15. června 2016

    lomikel napsal

    pojdme v tom jeste poslapat

    co takhle divadlo/opera, kolik soucasnych predstaveni je raalizovano jako katharzni drama, jako spychologicky/ci magicky (co koho nedrazdi) ritual umoznujici prozit, zvtrebat, poznat a podle toho se riditv emocne vypjate situace bez ujmy na zivote ci zdravi ?

    tim se vracim zpet, vetsinna literatury je psana pro literaturu samu, pro vyjadreni autora, pro konzumaci, v tech lepsch pripadech, v horsich jako nastroj (zastreneho a zostreneho boje o hlavy.

    Pocit ze kdyz toho hodne prectu ze me to samo o sobe nekam posune, ze ctenim na sobe pracuji,je klamny, jediny posun je v tom ze se zaradim a modifikuji si memmy.

    Na to, zda vás přečtené někam posune, má vliv i vnitřní faktor. To znamená, že záleží hodně na tom, jak to váš mozkový trust (MT) přežvýká a co si z toho vezme. A váš MT musí tuto svou schopnost posilovat a udržovat tréninkem, tudíž čtením, přemýšlením o přečteném, diskutováním přečteného, zařazením nových informaci k stávajícím a tvořením vlastních originálních otázek a odpovědí, hypotéz, teorií. To, co jsem vyjmenoval je v mém vidění opravdové ČTENÍ.