Média v časech „po pravdě“

Reklama


Postpravdivá média

Je příznačné, že autoři Oxfordského slovníku zvolili „slovem roku“ 2016 výraz „posttruth“, ačkoli je ironií, že právě tímto výrazem mainstreamová média obvykle častují kohokoli, kdo odmítá akceptovat západní propagandu za jedinou pravdu. A to i přesto, že mnohé z toho, co nám předkládají politici, média a „mluvící hlavy“, nemá žádnou oporu v reálném světě. Skutečné lidské prožitky, které bývaly základem informací, byly nahrazeny prohlášeními a tiskovými materiály vlád, korporátních PR agentur nebo postpravdivých reportérů, kteří je balí do podoby „hlavních zpráv“. Takto ustavená „témata“ se pak ad nauseam omílají v infotainmentových televizních diskusích s cílem vnutit divákům zcela zavádějící obraz světa za nejbližším kopcem.

Mediální korporace přijaly model „mluvících hlav“ především z úsporných důvodů, protože se produkují mnohem levněji a snáze než zpravodajství skutečných novinářů, kteří někde ve světě opravdu žijí, pracují a znají realitu. A co víc, mediální průmysl dokázal v posledních dekádách přimět diváky, aby model „mluvících hlav“ přijal jako náhražku za skutečnou žurnalistiku, a to prostě tím, že jim nic jiného už ani nenabízí. Přináší to ohromující výsledky: Nedávný průzkum Fairleigh Dickinson University prokázal, že lidé, kteří nesledují televizní zpravodajství, mají o mezinárodních událostech lepší přehled než diváci stanic Fox News, MSNBC i CNN. Diváci, kteří pravidelně sledují sobotní satirickopolitickou The Daily Show na Comedy Central se svými vědomostmi dokonce umístili na druhém místě, hned za veřejnoprávní rozhlasovou NPR.

Pochopení světa, ve kterém žijeme, je základní lidskou potřebou, a informovaná a vzdělaná populace je nejzákladnějším stavebním kamenem jakékoli formy demokratické společnosti. Proto zoufale potřebujeme nezávislá média, která opravdově a upřímně osvětlí svět kolem nás, namísto ziskem posedlých mediálních korporací, které cynicky využívají a zneužívají naše obavy ze světa a budoucnosti jako vnadidla pro inzerci a propagandu.

Celý článek najdete v Literárních novinách

Námět: Starý doktor

Stanův komentář: Je otázka, kdo zoufale potřebuje nezávislá média. Masy konzumující bulvár, senzace a skandály „celebrit“ se o politiku zajímají jen okrajově. A konání západních elit je v posledních letech usvědčuje z toho, že ač mají plná ústa svobody slova a lidských práv, tak to hlavní, co zoufale nesnášejí, jsou právě nezávislá a alternativní média.

Přejít do diskuze k článku