Prosinec 08, 2010
Pokud vidíte Freda a Susie stát ve stejné frontě v jídelně jen jednou, asi to nic neznamená. Pokud se spolu objeví na mnoha různých místech, začne to znamenat něco významného. Ale kolikrát je spolu musíte uvidět, než se to stane významným? Překvapivě málokrát, říkají počítačoví vědci z Cornellovy univerzity. A mohlo by to také znamenat, že to, kam na síti chodíte, o vás vypovídá více, než jste měli v úmyslu sdělit.
Vědci porovnáním umístění fotografií, které byly zveřejněny na internetu, a kontaktů na sociálních sítích zjistili, že už tři „shodná umístění“ v různých dobách a na různých místech mohou s vysokou pravděpodobností předjímat, že dva lidé, kteří takto umístili fotografie, mají sociální kontakty. Tyto výsledky mají dopad na ochranu soukromí uživatelů sítě, říkají tito vědci, naznačují však také kvantitativní odpověď velmi staré psychologické otázky: Co všechno můžeme vyvodit z pozorování náhody?
„Toto je druh otázky, ke které se stále vracíme,“ řekl Jon Kleinberg, profesor informatiky na Tischově univerzitě, který prováděl tuto studii s Danem Huttenlocherem, profesorem výpočetní techniky, informatiky a ekonomiky a děkanem fakulty výpočetní techniky a informatiky. „Data z počítačových sítí nám dávají nové způsoby, jak ho vyřešit.“
Jejich práce je předběžně zveřejněna v online sborníku americké akademie věd. Dave Crandall, bývalý postgraduální výzkumník na Cornell University a současný asistent na Indiana University, byl vedoucím vědecké studie, jež vznikla na podkladě výzkumu tohoto týmu, který se zabýval analýzou sociálních údajů o širokém spektru komunit na internetových sítích.
Výzkumníci použili databázi asi 38 milionů fotografií s přidanými zeměpisnými souřadnicemi, jež byly nahrány na Flickru, webových stránkách, kde sdíli fotografie asi půl milionu lidí. Čas a místo pořízení fotografií byl poskytut kamerami, jež byly vybaveny GPS, nebo lidmi, kteří použili aplikaci serveru Flickr, jež stanoví souřadnice udaného místa na mapě. Kdokoliv si tuto informaci může na stránkách Flickr přečíst.
Flickr také nabízí sociální síť, a výpočetní analýza ukázala, že když dva lidé několikrát vystavili fotografie ze stejného místa (často slavné památky) a přibližně ve stejnou dobu, dá se z toho dobře vyvodit, že tito lidé budou mít na sebe odkaz i v této sociální síti. „Není to tak, že to víte jistě,“ zdůraznil Huttenlocher, „ale je vysoká pravděpodobnost, že se tito lidé znají.“ Jak se dalo očekávat, pravděpodobnost se zvyšuje tím, čím menší oblast a kratší časový úsek je analyzován.
Flickr je však pouze vhodným místem ke studiu tohoto jevu, tvrdí vědci. A naznačují, že stejné závěry je možné vyvodit z nákupu kreditní kartou, transakce čipovou kartou v MHD nebo ze záznamu volání mobilním telefonem. „Je překvapivé (a velmi zneklidňující), že tak mnoho informací lze získat tak snadno,“ řekl Kleinberg. „Náš výzkum se snaží najít způsob, jak tato rizika kvantifikovat.“ Huttenlocher k tomu dodal: „I když je zřejmé, že fotografie, kterou online způsobem vystavíme, odhalí informace o tom, co je zobrazeno na fotografii, již méně zřejmé je, že když vystavíte více fotografií, odhalíte pravděpodobně i takové informace, které tam vůbec nemusí být zobrazeny.“
Jedním ze způsobů jak zmírnit rizika, která ohrožují soukromí, by podle Kleinberg mohlo být „rozmazání“ informace o času a prostoru u trvalých záznamů, což by je učinilo méně přesnými. „Tento výzkum by mohl dát nápovědu, jak velké rozmazání je pro to potřebné,“ řekl Kleinberg.
Výzkumníci si také uvědomili, že proces sdílení fotografií by mohl vnést do jejich výsledků jistou nepřesnost. Lidé by například mohli vyhledávat sociální kontakty s těmi, kteří fotografovali na těch samých místech. Pro kontrolu tedy srovnávali fotografie z určitého data jen se sociálními vazbami, které vznikly před tímto datem. Také si dali pozor na možnost, že přátelé mohou vkládat stejné fotky, a na skutečnost, že lidé s mnoha sociálními kontakty na Flickru by mohly být více více náchylní k tomu, aby označili své fotografie zeměpisnými údaji.
Na výzkumu se také podíleli Dan Cosley, odborný asistent informatiky; Lars Backstrom, současný zaměstnanec Facebooku; Sid Suri, bývalý postgraduální výzkumník, nyní zaměstnanec Yahoo!
Práce byla podporována MacArthurovou nadací, firmami Google a Yahoo! a Národní vědeckou nadací.
Převzato z Cornell Chronicle
Překlad: Stan
Foto: zdroj