Společná tisková zpráva Zeleného kruhu, Hnutí DUHA a Sdružení Calla
Ministerstvo průmyslu zpracovalo návrh zákona, kterým se vytváří podpora nových jaderných reaktorů, a plánuje jej ve zrychleném režimu protlačit vládou i parlamentem – bez možnosti podávání pozměňovacích návrhů a odborné diskuse na výborech [1]. Byl také neobvykle omezen počet ministerstev, která mohou zákon s potenciálně obrovskými finančními dopady na spotřebitele elektřiny připomínkovat [2]. Hlavním principem zákona jsou garantované výkupní ceny pro elektřinu z jaderných reaktorů, které se následně rozpočítají do účtů za elektřinu všem jejím odběratelům. [3]
Ekologické organizace mají k návrhu zákona následující výhrady:
- Návrh neobsahuje prakticky žádné reálné ekonomické propočty, kolik by taková podpora jaderných reaktorů mohla stát. Pracuje pouze s obecnými pojmy jako “přiměřený zisk”. Všechny významné parametry nechává na smlouvách mezi investorem (aktuálně ČEZ) a vládou, pro které představuje bianko šek s neomezeným čerpáním. Pro srovnání, podporu obnovitelných zdrojů podle aktuální novely zákona 165/2012 si chce stát ohlídat daleko přísněji – v případě rychlejšího rozvoje, než předpokládá Národní klimaticko-energetický plán, bude zastavena [4].
- V návrhu není obsažena maximální částka, o kterou se v důsledku podpory jaderných elektráren může navýšit platba za elektřinu (zákon o podporovaných zdrojích s tímto zastropováním počítá).
- Návrh má poskytnout garantovanou cenu z nových jaderných reaktorů od jejich spuštění po dalších 30 let s možností prodlužování o 10 let, klidně až do konce jejich životnosti. Platit tedy budou nejen naše děti, ale i vnuci.
Částka, kterou budou spotřebitelé doplácet, bude záviset především na investičních nákladech jaderných zdrojů. Ty se ale v současné debatě výrazně podceňují, když ČEZ a MPO používají údaj 140-160 miliard korun [5]. K této částce je ovšem třeba říci, že jde o takzvané overnight costs (teoretická částka, pro případ, že by byla elektrárna postavena za jednu noc). Tato hodnota se používá kvůli možnosti porovnání nákladů na jednotlivé projekty při zanedbání finančních nákladů. Citovaná částka pro overnight costs je ovšem nízká. Pro věrohodný odhad ceny je vhodné brát v úvahu zejména evropské a americké projekty (Olkiluoto, Flamanville, Hinkley Point, Vogtle, případně turecký projekt Akkuyu), z nichž vyplývá odhad investičních nákladů v intervalu 7 000 až 8 000 €/kW . To znamená pro blok o výkonu 1200 MW v Dukovanech zhruba 8,4 až 9,6 miliardy eur bez finančních nákladů. Při současném kurzu tedy přibližně 232 až 265 miliardy Kč.
Reálné náklady pak budou záviset na konkrétním financování a ceně úvěrů. V případě elektrárny Hinkley Point C odhadovala Evropská komise v roce 2014 celkové náklady na 24,5 miliardy liber (754 miliard korun podle dnešního kurzu libry) při overnight costs 16 miliard liber [6]. Dalším faktorem je pochopitelně riziko skluzů ve výstavbě a související růst nákladů.
Karel Polanecký, energetický expert Hnutí DUHA, řekl: “Před několika dny ministerstvo průmyslu navrhlo zpětně zasáhnout do výše podpory pro fotovoltaické elektrárny postavené před deseti lety. Zároveň předložilo návrh zákona, kde budoucí podporu pro jaderné elektrárny nechává naprosto otevřenou. Bude se přiměřenost podpory řešit až po roce 2040? Zákon o podpoře nových reaktorů je bianko šek na stavbu reaktorů za peníze spotřebitelů elektřiny. Každý zodpovědný zákonodárce by měl něco takového odmítnout. A schválit jej bez diskuse a bez výborů nemůže zodpovědně ani ten největší nadšenec pro jadernou energetiku.”
Edvard Sequens, energetický konzultant sdružení Calla, řekl: “Technologie, která se neobejde bez masivních subvencí, přestože je na trhu od poloviny minulého století, na něm nemá co dělat. Navíc výši této nové “jaderné daně” se podle vládního plánu mají spotřebitelé elektřiny dozvědět až o mnoho let později po přijetí zákona o podpoře jaderné energetiky, u kterého reálné propočty dopadů chybí. Vláda se tu tak všem občanům snaží vnutit radioaktivního zajíce v pytli.”
Poznámky:
[1] Ministerstvo průmyslu navrhuje, aby byl zákon projednán podle §90, odst. 2, jednacího řádu Poslanecké sněmovny, tedy schválen v 1. čtení, bez možnosti pozměňovacích návrhů a diskuse na výborech.
[2] Podle rozhodnutí předsedkyně Legislativní rady vlády a ministryně spravedlnosti to má být jen ministryně financí, ministři spravedlnosti, zahraničních věcí a životního prostředí a samozřejmě vedoucí Úřadu vlády.
[3] Návrh zákona o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice: https://apps.odok.cz/veklep-
[4] Vládní verze novely zákona o podporovaných zdrojích: https://apps.odok.cz/veklep-
[5] Například: https://www.irozhlas.cz/
[6] https://ec.europa.eu/
Jak je možné že jsme kdysi stavěli drahé jaderné elektrárny a měli levnou elektrickou energii?
Jiné otázky netřeba pokládat, jsou zbytečné (i ty od Duhy, o čem se proboha dá diskustovat?) protože systém byl nastaven už na počátku devadesátých let.
Vaše nepohodlné otázky mi něco připomněly, „Platit tedy budou nejen naše děti, ale i vnuci.“ Přemýšlejte, vnoučci, přemýšlejte. Váš děda a vaše bába, stejně jako já, zásluhou vás mladých budou mít v nejbližších letech hluboko do peněženek. Po prvních náznacích je jasné, že jim nebude v plné výši valorizován důchod, že začnou více platit za potraviny vlivem zvýšení DPH a zvýší se jim poplatky u lékaře, v nemocnici, ceny za léky, dále nájmy a kdoví co ještě, aby se naplnila prázdná státní kasa. Ta kasa, kterou rozkradli tuneláři, zloději a vyvezli ji do daňových rájů, či jinak zašantročili. Umožnili jim… Číst vice »
Hezky jste to popsal(a). Díky. Mám(e) to jako přes kopírák, jen náš byt v Praze má prý hodnotu 5 mil. a chata 2,5, auto 150 t., jenomže je to nám to jaksi na prd – vše ještě naštěstí potřebujeme. Obyčejní pracující kdysi, nyní v důchodu. Počítáme o co nás okradly inflace od Klause až po Babiše na naspořených financích na důchod. Vzpomínáme na 4 % úrok na vkladních knížkách při nulové inflaci – dovedou si dnešní mladí něco takového představit?
No, bianko šek jsme vystavili na nesmyslný solárky a to čé miliard ročně. To by zaplatilo tu jaderku za pouhých 5 let. Takže počty, že. Nejprve tedy kradli příznivci doplňte sami.
To číslo je 40 miliard ročně.
A kde jsou zisky ČEZu ???
No, větší část jde do rozpočtu jako příjem v podobě dividend.
To byla taková řečnická otázka.
Pochopitelně vím, že je polostátní a vypláci docela slušné dividendy a to i malým akcionářům.
Jen tak nějak bych čekal, že taky tvoří nějaké rezervy a že třeba s novými ivestcemi (třeba do těch Dukovan) je použije a přitom přestane vyplácet dividendy a ze zisku pokryje podle možností tu výstavbu.
Zase jsem byl naivní … ČEZ patrně bude dividendy vyplácet jako dosud – akcionáři budou spokojení, stát si to zabuduje do příjmů a co bude na výstavbu chybět to ze zákona zaplatí ovce v jaderné přirážce ceny energie.
No, při takové investici asi na velké dividendy nezbyde, že. Jak víme, prachy na Temelín už shrábli slunečníci. Na tento zdroj ovšem domácnosti toho moc nenasvítí. Ani večeři neuvaří, že. I když, i tohle někteří borci vyřešili. Dokonce se jim za tuhle cenu vyplatilo panely přisvěcovat. Přišlo se na to, když se objevily případy slunečních elektráren pracující i přes 20 hodin za den. Což zejména svědčí o efektivnosti výroby tohoto druhu energie v našich zeměpisných šířkách.
No právě – peníze jako peníze. Ze zisku nebo z účelové dotace.
Pokud by ČEZ dál vyplácel dividendy, tak bude spokojená vláda, že má z čeho brát a utrácet, spokojení by byli všichni akcionáři, které nikdo nezná no a výstavbu zaplatí všichni odběratelé energie – státu na daních, kterýžto obnos přesune jako dotaci ČEZu.
Výsledkem bude – levná elektřina v Německu a kritika ČR od kde koho za provozování té atomové hrozby.
PS – něco podobného jsou i ty státní dluhopisy – někdo (kdo na to má) má zajištěný úrok (nesrovnatelně vyšší než by dostal v bance), a všichni ostatní mají jistotu, že do smrti mají co splácet.
A dokud budou mít lidi peníze – nebo nějaký majetek !!! , tak tahle hra na přesun prostředkú a hodnot od chudých směrem k bohatým bude stále pokračovat.