Erdoganova cesta do Canossy

Je málo známé, že poté, co se německý panovník Jindřich IV. podělil roku 1077 s papežem Řehořem VII o investituru a jeho pouť do Canossy završila světské vměšování do církevních jmenování, byl král zrazen, aby posléze zradil i on sám papeže, kterého nechal sesadit, a instaloval si, v 11. století našeho věku, papeže mu milejšího, Klementa jménem.

Co se událo v raném středověku, děje se i nyní a otázka rusko-tureckých vztahů, dnes žehlená návštěvou pana Erdogana v Sankt Petěrburgu, nedopadne jinak Pan Putin ví, že hovoří se státníkem- orientálním despotou, a je mu jistě také jasné, že sedm z deseti orientálních despocií světa vzniklo mezi Eufratem a Tigrisem, tedy fakticky v dnešním Turecku, Sýrii a Iráku. Není důležité, kolik ropovodů dnes dohodnou a kolik lůžkodní si odrekreují ruští turisté v Antalii. Důležité jsou dočasné dary, které pan Erdogan za včasné varování před pučem důstojníků NATO v tureckých uniformách přinesl.

Kdo viděl „odvolání letu Aeroflotu“ na lince Moskva- Istanbul v devět hodin večer onoho 15. 7. 2016, ten nemusel pochybovat o tom, kdo už hodinu před převratem zřejmě  věděl, co se bude dít. Pan Erdogan poděkoval vzápětí, doslova  pár hodin poté, co se opětovně chopil moci. Byly totiž ihned přerušeny turecko-krymské vztahy, totiž financování krymských separatistů tureckou vládou. U nás jsou tito lidé, kteří mohou za loňský podzimní blackout Krymu a smrt desítek lidí v  potemnělých špitálech, zváni aktivisty. Aktivisté doaktivovali za turecké peníze, a dohody Porošenko-Erdogan se vypařily jak kapky vody nad rozpálenou plotnou.

Rusové se nadále nebudou muset obávat o Dardanely a Bospor a lze věřit, že nová islámská armáda Turecké republiky ráda „napráská“ všechny cizí, do Černého moře se vtírající plavidla. Rusko tím ušetří za zbrojní výdaje. Ostatně, Turecko leží  v Asii, vyjma bosporského předmostí, a Ruská federace leží taktéž  ze sedmdesáti procent  územně  rovněž v Asii. Kdo tvrdí, že Rusko ohrožuje Evropu, asi netuší, že do severní Ameriky je to z Čukotky plné čtyři kilometry vzdušnou čarou. Rusko je dnes politicky  jinde, ale rádo ponechá hnijící vykotlaný zub asijského kontinentu, aby se zahryzl do merkelovské Evropy, i se všemi těmi uprchlíky.

Turecko dalo Rusku na stříbrném podnose  i své neúčastenství v turkickém Commonwealthu, tedy něčem, co vzniklo v Ankaře i Washingtonu, D.C. za Jelcinovy éry a mělo oddálit turkické republiky bývalého SSSR od  Moskvy. Navíc měly v těchto zemích proběhnout oranžové či jiné revoluce. Neproběhly, nebo jen nesystematicky, a místní vládci si  dnes dávají dobrý pozor, jak zacházet s  ruskou menšinou. Viz příklad z Turkmenistánu.

Jižně od svých hranic ovšem Turecko plnit limity Moskvy nebude. A my  klasicky vyčkáme, čeho se nakonec dočkáme. „Eto vaše dělo“, řekl by zřejmě i  Putinův učitel J. V. Andropov. A měl by, kupodivu, pravdu.

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
27 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
hudryper
hudryper
10. 8. 2016 4:55

Dovolím si ve výčtu pravděpodobných a hlavně dočasných dohod pokračovat. Jen o den dřív než v Petrohradě se konal summit Rusů,Iránců a Azerbejdžanců. Arménů tam zřejmě zapotřebí nebylo. Tím spíše nikoliv Turků. Jak pravil několikrát pan Pjakin- problém tzv.Velké Armenie se odkládá. Podobně už dřív byl odložen projekt Velkého Izraele.To v době barevných revolt poblíž Ruska není tak málo. Ukazuje se,že šachová partie na SV spěje urychleně nikoliv k patu,ale ke koncovce koněm podporovaným z dálky ostatníma figurama. Nemalý prospěch kyne i Číňanům v důsledku akutního přerušení podpory turkickým Ujgurům, když zároveň ruská válečná flotila cvičí společně s čínskou v… Číst vice »

Admirál
Admirál
10. 8. 2016 5:05

Uměřený komentář. Erdogan hraje velmi složitou a nebezpečnou hru. Zjistil, že je velmi užitečné mít za zády vědoucí Rusy, Rusové vyhodnotili, že je pro ně v Turecku lepší Erdogan než nějaká alternativa vzešlá z puče.

Turecko neudělá nějaký veletoč od NATO k těsnému navázání se na Rusko, Rusko obdrží „dary“, které si může Erdogan dovolit dát. Nebo spíš dary „propůjčí“. Až si nebude moci dovolit, vezme si je zpět.

A my? Mi si budeme vyjídat tu polívčičku, kterou jsme pomáhali navařit v Libyi a Sýrii. Erdogan nám ji okoření.

Admirál
Admirál
10. 8. 2016 6:14

hudryper „po Trumpově vítězství v listopadu se uklidní vztahy USA-RF a následně uvolní vazby v Evropě natolik,aby si její státy pomohly od největších starostí s uprchlíky expedovanými zpět na SV. Čeká je tam ohromná budovatelská příležitost. III světovou se už neoconům vyvolat nepodaří ! K tomu nám všem dopomáhej Bůh .“ Byl bych opatrnější. I kdyby nakrásně vyhrál Trump, neoconi se ze světa nevypaří, mají v US administrativě velký vliv. To, o čem píšete, znamená celkovou a radikální změnu US globálpolitiky, nikoli jen nějakého segmentu. To se může stát pouze v případě, že si většina relevantních aktérů vyhodnotí, že cíle… Číst vice »

mm
mm
10. 8. 2016 7:25

díky oběma diskutujícím, hudrypere Vás zdravím. Podpořím Váš názor, Izrael plně podporuje Trumpa, stačí číst o tom, jak secretary Clinton were screaming for forty-five minutes on PM Netanjahu. IDF dokonce hovoří o konci odběru amerických zbraní

hudryper
hudryper
10. 8. 2016 7:54

Admirál napsal
Byl bych opatrnější. I kdyby nakrásně vyhrál Trump, neoconi se ze světa nevypaří

Máte pravdu admirále, neoconi se nevypaří,jenom se někteří dostanou do basy a před soud. Nic
jiného pro jejich špičky z připravované změny na čele USA nevyplývá. Proto ty zoufalé aktivity části Pentagonu a částí absurdně hypertropických tajných služeb v posledních létech. Podstatné ale je,že se jim už velká válka na účet Ruska a Evropy zjevně nepodaří a jestli to přecejen zkusí na Ukrajině, bude to všechno i v USA vyvíjet rychleji dle principu akce a reakce.

hudryper
hudryper
10. 8. 2016 8:15

Nápodobně zdravím i Vás,MM,věřím,že i Vám dobrá nálada pomůže překonávat jistá omezení,jež
přináší stárnutí. Můžeme si to vynahradit duchovními dobrodružstvími se snahou porozumět,co se připravuje a posléze realizuje na mezinárodním poli. Byl bych rád,kdybyste se vyjádřil k příspěvku
č.41 pod zdejším Pjakinem.

koloděj
koloděj
10. 8. 2016 8:23

Někdo tu dával odkaz na Turkmenského prezidenta, jenž otevřel novou vesnici (asi pro ruskou komunitu) a přitom navštívil a obdaroval ruskou rodinu. (mimochodem, všimněte si toho Rusa, ani si nedovolí podívat se mu do očí – mafiáni jak vyšití ) https://www.youtube.com/watch?v=NtVWg-TB9xM Hned po dohrání videa se spustilo další .. v něm mimo jiné odhalují Trumpa coby incesťáka … https://www.youtube.com/watch?v=1lzFQ7PE0Tw A co s Erdoganem ? Inu, pro Rusko je lepší úlisný, prolhaný, nevypočítatelný, zrádný Erdogan, zlobící celé NATO, a rozkládající svou zemi, než nějaký na provázcích (vedoucích do neocon USA ) zavěšený kašpar, který by určitě netoužil vztahy Turecka a Ruska… Číst vice »

M.C.
10. 8. 2016 8:24

Admirál napsal hudryper„po Trumpově vítězství v listopadu se uklidní vztahy USA-RF a následně uvolní vazby v Evropě natolik,aby si její státy pomohly od největších starostí s uprchlíky expedovanými zpět na SV. Čeká je tam ohromná budovatelská příležitost. III světovou se už neoconům vyvolat nepodaří ! K tomu nám všem dopomáhej Bůh .“ Byl bych opatrnější. I kdyby nakrásně vyhrál Trump, neoconi se ze světa nevypaří, mají v US administrativě velký vliv. To, o čem píšete, znamená celkovou a radikální změnu US globálpolitiky, nikoli jen nějakého segmentu. To se může stát pouze v případě, že si většina relevantních aktérů vyhodnotí, že… Číst vice »

M.C.
10. 8. 2016 8:28

koloděj napsal Někdo tu dával odkaz na Turkmenského prezidenta, jenž otevřel novou vesnici (asi pro ruskou komunitu) a přitom navštívil a obdaroval ruskou rodinu. (mimochodem, všimněte si toho Rusa, ani si nedovolí podívat se mu do očí – mafiáni jak vyšití ) https://www.youtube.com/watch?v=NtVWg-TB9xM Hned po dohrání videa se spustilo další .. v něm mimo jiné odhalují Trumpa coby incesťáka … https://www.youtube.com/watch?v=1lzFQ7PE0Tw A co s Erdoganem ? Inu, pro Rusko je lepší úlisný, prolhaný, nevypočítatelný, zrádný Erdogan, zlobící celé NATO, a rozkládající svou zemi, než nějaký na provázcích (vedoucích do neocon USA ) zavěšený kašpar, který by určitě netoužil vztahy Turecka… Číst vice »

koloděj
koloděj
10. 8. 2016 8:30

Admirál napsal
secretary Clinton were screaming for forty-five minutes on PM Netanjahu

byl by odkaz ? Killary není nic, jen kandidát, a že by zrovna ona cenila zuby tím směrem??? Google nic podobného nenašel

Admirál
Admirál
10. 8. 2016 8:54

koloděj napsal
byl by odkaz ? Killary není nic, jen kandidát, a že by zrovna ona cenila zuby tím směrem??? Google nic podobného nenašel

Musíte se obrátit na mm. Eto nět moje dělo.

hudryper
hudryper
10. 8. 2016 9:02

M.C. napsal Se mu to sestřelené letadlo prodražilo. M.C.Citovat Pjakin nedávno řekl,že ten ruský bombardér sestřelili Američané.Erdogan byl poté přitlačen,aby sestřel vzal na sebe a když se Putinovi nakonec omluvil,v tu chvíli se k útoku přiznal Davatoglu , tehdejší premiér a nástroj USA. Vzhledem k tomu,že incidentu asistovaly dva us. letouny AWACS, což nebylo možné zpochybnit,je nakonec jedno,jaký národní symbol byl na útočící stíhačce, aby byl identifikován skutečný útočník. Zřejmě šlo o další pokus tzv. odštěpené skupiny v Pentagonu a v Bílé chýši provádějící vojenské akce bez předchozího schválení Obamy a státního departamentu. Nejspíš ještě v blízké budoucnosti přehodnotíme roli… Číst vice »

Admirál
Admirál
10. 8. 2016 9:34

hudryper – „Nejspíš ještě v blízké budoucnosti přehodnotíme roli Obamy při nerealizaci války proti Iránu a v září 2014 při nebombardování Sýrie přijetím návrhu na vydání všech chemických zbraní,které nedávaly spát Izraelcům. Nejspíš jemu i výboru Nobelovy ceny míru to udělení proto odpustíme.“ Přesně tak, Obama vždy v okamžiku, kdy se už už daří škodičům vyprovokovat konflikt, hodí do jejich hnoje vidle. Už několikrát jsem kladl otázku „Kdo že je Obama?“ Samozřejmě odpověď nám dá, jak píšete až budoucnost. A zde se znovu vracím k Vaším optimismem spojeným s možným zvolením Trumpa. Může být, že se ocitne ve stejné roli,… Číst vice »

mm
mm
10. 8. 2016 10:46

pustím se do toho, hudrypere, možná nikoli dnes . K Arkadachovi, inu turkmenská opozice, zřejmě též odněkud z Virginie, je toho názoru, že vesnici v okrese Mari pak zbořili…..nenechali jí poušti….ale zbořili jí. :-(((

Viky
Viky
10. 8. 2016 12:01

MC -„“S Erdoganem si teď Moskva bude moct dělat co bude potřebovat. Oni ho nebudou veřejně ztrapňovat víc než bude nutné, aby mu zbytečně nepodrývali autoritu doma, viz. veřejně demonstrované ,,přátelské“ vztahy s Putinem. ale ošéfují si situaci podle svého a znovu si podchytí svoje zájmy v oblasti. Se mu to sestřelené letadlo prodražilo.““ — Když si pozorně poslechnete vystoupení obou politiků v Pitěru, uslyšíte, že každý mluví o čemsi jiném. Je tam jenom takový bezvýznamný stín rozdílu, ale je tam. Erdouš „dolejzá“ k Půťovi a hovoří o „návratu k původní úrovni vztahů“, Půťa mluví o potřebě spolupráce, budoucnosti, národech.… Číst vice »

Sio
Sio
10. 8. 2016 13:20

Zajímavý článek i diskuse. Pro mě poučné. Můj dojem? Putin chce slabé Turecko, aby si nemohlu vyskakovat. A Erdogan to zřejmě dotáhl po stavu, že Erdogan u moci = slabé Turecko. Po převratu by zřejmě mohl nastoupit někdo schopnější a proameričtější. Erdogan pochopil, že Rusko potřebuje, protože jeho NATO-spojenci mu vrazili kudlu do zad. Názorně to naznačuje to ohromná kritika represí poté, co potlačil puč. NATO-kamarádům by jinak jeho pořádky s pučisty moc nevadily. Ale Erdogan musel o nepřízni NTOušů vědět už dřív. Ale to je čistá spekulace.

Clair
10. 8. 2016 14:10

Obávám se, že bude ještě třeba vytvořit neuvěřitelné úsilí Donaldovo T. kandidaturu podpořit natolik, aby měl skutečnou šanci v závěrečné fázi proti Hill. Všechno momenálně nasvědčuje tomu, že všechna média, kromě Fox News našeho Dona opustily a vedou mediální kampaň ho totálne zdiskreditovat a nejen to, dokonce se už pracuje na plánu jak ho jeho kandidatury zbavit pomocí petice v samotné řadě republikánů. Dokonce přicházejí tvrzení, že by byl pro národ a národní bezpečnost totální fiasco a hledá se každý den další a další důvod jak s ním zamést, protože přední republikáni už nahlas prohlašují, že Don je mentálně narušený… Číst vice »

Admirál
Admirál
10. 8. 2016 15:44

Clair napsal Obávám se, že bude ještě třeba vytvořit neuvěřitelné úsilí Donaldovo T. kandidaturu podpořit natolik, aby měl skutečnou šanci v závěrečné fázi proti Hill. Všechno momenálně nasvědčuje tomu, že všechna média, kromě Fox News našeho Dona opustily a vedou mediální kampaň ho totálne zdiskreditovat a nejen to, dokonce se už pracuje na plánu jak ho jeho kandidatury zbavit pomocí petice v samotné řadě republikánů. Dokonce přicházejí tvrzení, že by byl pro národ a národní bezpečnost totální fiasco a hledá se každý den další a další důvod jak s ním zamést, protože přední republikáni už nahlas prohlašují, že Don je… Číst vice »

Viky
Viky
10. 8. 2016 17:04

Sio, Erdouš u moci, nebo úspěšný převrat = slabé Turecko. Malinko výhodnější je pro Putina Erdouš u moci a potlačený převrat. Může jednat s Erdoušem jako s „legální hlavou státu“. Může si dovolit „zásadový postoj“- podporuje ústavní postup. Tureckou ruku šmátralku protaženou do zahraničí by zkroutila křeč tak, jako tak. Křik NATO spojenců? Lidská práva…už zase?! Celá EU i NATO má lidská práva na háku. Mají ovšem dobrý důvod (nový!) k starému dobrému odmítnutí Turecka. Kdyby se převrat podařil, měla by píseň jiná slova, stejnou melodii. Slib bezvízového režimu se přece nikdo nechystal splnit. US? No, pro ty by převrat… Číst vice »

Sio
Sio
10. 8. 2016 18:38

Viky napsal Sio, Erdouš u moci, nebo úspěšný převrat = slabé Turecko. Malinko výhodnější je pro Putina Erdouš u moci a potlačený převrat. Může jednat s Erdoušem jako s „legální hlavou státu“. Může si dovolit „zásadový postoj“- podporuje ústavní postup. Tureckou ruku šmátralku protaženou do zahraničí by zkroutila křeč tak, jako tak. Křik NATO spojenců? Lidská práva…už zase?! Celá EU i NATO má lidská práva na háku. Mají ovšem dobrý důvod (nový!) k starému dobrému odmítnutí Turecka. Kdyby se převrat podařil, měla by píseň jiná slova, stejnou melodii. Slib bezvízového režimu se přece nikdo nechystal splnit. US? No, pro ty… Číst vice »

slava
slava
10. 8. 2016 19:33

Sio napsal Zajímavý článek i diskuse. Pro mě poučné. Můj dojem? Putin chce slabé Turecko, aby si nemohlu vyskakovat. A Erdogan to zřejmě dotáhl po stavu, že Erdogan u moci = slabé Turecko. Po převratu by zřejmě mohl nastoupit někdo schopnější a proameričtější. Erdogan pochopil, že Rusko potřebuje, protože jeho NATO-spojenci mu vrazili kudlu do zad. Názorně to naznačuje to ohromná kritika represí poté, co potlačil puč. NATO-kamarádům by jinak jeho pořádky s pučisty moc nevadily. Ale Erdogan musel o nepřízni NTOušů vědět už dřív. Ale to je čistá spekulace. Zajímavá analityka od Stariková : Turecký proud je cesta k… Číst vice »

Clair
11. 8. 2016 1:10

Admirál napsal Neznám reálie v Americe, ale u nás byl zvolen Zeman proti vůli 99% médií, vedli proti němu rozsáhlou, všeobjímající, na všechny sociální a věkové skupiny zaměřenou kampaň. Přesto Zeman vyhrál o 10%. Co na to jako znalec poměrů říkáte? Jako silný tahák jeho kampaně považuji slib vrácení výroby do US a z toho vyplývající zlepšení postavení střední třídy. Jestli to bude stačit? A jak už jsem napsal, tlumil bych očekávání s Trumpovým zvolením, Do Obamy se také vkládaly velké naděje a splnil se zlomek. Milý pane, především děkuji za poklonu, ale já bych si nikdy netroufala o sobě… Číst vice »

Clair
11. 8. 2016 1:17

Kolem bezpečnosti se chodí jako kolem horké kaše, a nikdo to neřeší, tak to pomalu vypadá jako otevřená sezóna na policajty, dneska u nás v Chicagu zahučeli dva, a bude hůř. Problém tady je především s tím, že nevíte kde začít, tady je třeba překopat téměř všechno, vždyť se na nic nejméně 50 let pro samé války nesáhlo.
A co války? O těch se nikdo ani nebaví, budou zajisté pokračovat, možná rozšiřovat, ale nikdo se nebaví o nějakém ukončení, nakonec tu špinavou práci dnes dělá někdo jiný a neumírají v nich už Američané.

Sio
Sio
11. 8. 2016 5:01

Clair napsal Milý pane, především děkuji za poklonu, ale já bych si nikdy netroufala o sobě tvrdit, že jsem znalec poměrů, je to ale moje občanská povinnost se zajímat, především co bude dál a co lze v budoucnu očekávat. Jenomže volební situaci v Česku nelze přirovnávat ke zdejším poměrům, počínaje demografií. Když máte stále 47 procent negramotné populace, musí vám být jasné, že právě toto procento může být lehce zmanipulováno a výsledek se dostaví. Hillary, jak to sleduji, slibuje cokoliv, co přiláká voliče na její stranu, dokonce převzala od p.Sanderse příslib $15 ti dolarové minimální hodinové mzdy a úlevy pro… Číst vice »

Viky
Viky
11. 8. 2016 7:27

Sio, „“Souhlasím. Možná jde o tu trošku a legálnost vlády, jak říkáte, je pro Rusy výhodnější.““ Asi jsem to nevyjádřil moc dobře. Obecně, fakticky ano, ale jde o to, že tomu cosi chybí na vysvětlenou. Ve většině otázek by „převratové vedení Turecka“ bylo pro RF naprosto stravitelné. Konec konců jde o vnitřní záležitost Turecka. A zahraniční vměšování není zrovna prioritou pro případné popřevratové vedení Turecka. Neústavnost je do značné míry jejich vnitřní záležitostí. Jednání RF by bylo ve většině věcí naprosto reálné a možné. Napsal jsem opakovaně „většině“. Problém je právě v té ústavnosti.. RF potřebuje pro stavbu „Tureckého Proudu“,… Číst vice »

orinoko
11. 8. 2016 21:24

Clanek je vicemene slaBOTA.
Diskuse stokrat lepsi.
A Rusko – vubec nejlepsi!!! – Pochopilo , ze zapadnimu dobytku je treba naordinovat jeho vlastni meducinu. – Rozeser a hnacej.
Erdragon je proste debil – do Ruska jel s tim , ze chce spolupracovat v Syrii , pokud odejde syrsky Asad.
Zachraneny si klade podminky? Kde to zijete?
Erdragon je na odpis. Turecke realie jedou ve vsech myslitelnych minusech. I Zeman to vi.