Klam – Reaganova metoda

Už několik let se znovu obšírně skloňuje pojem studené války mezi USA a Ruskem coby nástupcem SSSR. Kdo si ale vybavuje studenou válku minulou?

Německá televizní stanice Arte před pár dny v premiéře odvysílala dokumentární film režiséra Dirka Pohlmanna nazvaný Klam – Reaganova metoda. Vrací se do 80. let minulého století, kdy se prezidentem USA stal Ronald Reagan, rozhodnutý porazit SSSR ve studené válce. Oficiálně se tak mělo stát prostřednictvím zbrojení, které mělo Spojeným státům zajistit vojenskou převahu nad Sovětským svazem a vyčerpat beztak už dýchavičnou sovětskou ekonomiku. V zákulisí se současně rozvinula válka informační a psychologická, kterou si vzala na starost neformální skupina činitelů, která ani neměla oficiální název. Jen její členové si říkali „výbor podvodů“, odhaluje dokument. Skupina byla v přímém kontaktu s prezidentem Reaganem a patřili k ní například tehdejší šéf CIA William Casey (mimochodem, bývalý bankéř z Wall Streetu a šéf Reaganovy prezidentské kampaně) nebo náměstci silových ministerstev a struktur, kteří měli v případě prozrazení sehrát roli obětních beránků.

Takto uvádí Tereza Spencerová svůj článek o filmu, který můžete níže shlédnout (češtinu lze nastavit přes titulky a posléze nastavení).

Celý komentář k filmu najdete zde: http://literarky.cz/politika/svet/19943-nmecky-dokument-klam-reaganova-metoda-

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
68 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Béda
24. 5. 2015 8:25

Miloš Rubert, Plzeň Neděle, 24. května 2015, 10:14:50 | Souhlasím | Nesouhlasím | +3 Jednou se takhle na ukrajinském náměstí Nezávislosti shromáždili… Velvyslanci USA, Francie, Španělska, Německa, Dánska, představitelka vlády USA Victoria Nuland, senátoři USA Chris Murphy a John McCain, ministr zahraničí Německa Guido Westerwelle, ministr zahraničí Nizozemska Frans Timmermans, vrchní komisařka pro zahraniční vztahy a bezpečnost EU Catherine Ashton, bývalý prezident Gruzie Mikheil Saakashvili, europoslanec Jacek Protasiewicz, litevský ministr zahraničí Linas Linkevičius, mluvčí litevského parlamentu Loreta Grauzhinene, bývalý premiér Polska Jaroslaw Kaczynski, český senátor Jaromír Štětina… …a obvinili Rusko a Vladimira Putina z vměšování do vnitřních záležitostí Ukrajiny. převzato… Číst vice »

Béda
24. 5. 2015 8:59

Šestého dne Bůh povídá archandělovi Gabrielovi: „Dnes stvořím zemi, jež se bude nazývat Kanada. Bude to země plná přírodních krás. Bude mít majestátná, vysoká pohoří, jiskřivá jezera plná ryb, hluboké lesy, vysoké útesy nad písčitými plážemi. Zařídím, aby se její obyvatelé měli vždy dobře, aby se jim vyhýbala zemětřesení a povodně. Budou to Kanaďané a budou brzy známi jako ti nejmilejší lidé na Zemi.”
Gabriel se hned ptá: „Pane, nemyslíš, že jsi na ty Kanaďany až moc hodný?”
„Neboj. Uvidíš, jaké budou mít sousedy!”

z diskuse na http://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/6038-10-faktoru-svedcicich-o-tom-proc-je-ruska-armata-supertank

Sio
Sio
24. 5. 2015 9:05

Nu což, informační společnost, informační válka. Rusové to pochopili pozdě a tak SSSR v té válce prohrál. Komunistický režim byl příliš zkostnatělý a věrchušce v Moskvě to vyhovovalo, nic jim nechybělo k pohodlnému životu. A tak nic zásadního neměnili. Přišel Gorbačov a zkusil to. Bohužel, dost špatně, šel si pro inspiraci na západ. Asi si myslel, že bude druhým Petrem Velikým. Ale jeho předkové byli bačové z hor, takže to nedopadlo. Sympaťák, ale příliš slabý a ne dost chytrý.

Irena
24. 5. 2015 9:44

Sio napsal
Ale jeho předkové byli bačové z hor, takže to nedopadlo. Sympaťák, ale příliš slabý a ne dost chytrý.

Sympaťák? Ne dost chytrý? Teď si sedí v teplíčku na Západě a nebyl dost chytrý? Hajzl to byl a je. A kdyby snad měl modrou krev, tak by to dopadlo? Nebo jak?

hudryper
hudryper
24. 5. 2015 11:44

Vážená paní Ireno , dovolím si zastat se Sia. Tím,kdo započal reformu kasárenského socialismu v SSSR byl Andropov, Gorbačova jasně posadil na gensekovské křeslo s tím,že se pokusí převést režim bez budoucnosti na režim,který bude mít proti Západu nejen šanci,ale i slušnou naději na úspěch. Že to nedopadlo? Kdyby to dopadlo jinak,tedy lépe, jednalo by se o největší zázrak v dějinách naší civilizace ! Rusové to ponížení,rozkradení a v katarzi bez předchozí války přežili.Samozřejmě že ne všichni, ale pořád jde o marginální ztráty oproti těm,které čekají na své období „perestrojky USA“. I tam došlo k zmarnění americké ústavy a vytvoření… Číst vice »

Irena
24. 5. 2015 11:55

hudryper napsal
hudryper

Vážený pane Hudrypere,
to vůbec nemění můj názor na to, že to je a byl lump, který vědomě potopil SSSR. Hrát si na slaboduchého podvedeného blbečka v jeho funkci…. To je trochu přes čáru, nemyslíte?
A ano, USA čeká přestavba horší než za Gorbačova, což je celkem vypovídající, ne?

zajoch
24. 5. 2015 12:50

Nedovolím si předpovídat budoucnost, na to vím podrobností o stavu světa a vztazích v něm příliš málo. Ovšem to co už proběhlo, k tomu se nějak postavit mohu. Gorbačova jsme v době jeho slávy milovali a očekávali, že vyvede Rusko z těžké situace. Fandili jsme mu, ale nikoliv všichni. Starší a zkušení dokázali dost rychle prohlédnout jeho jednání a směr, kterým povede. Možná chtěl být k vlastní zemi poctivý, zpočátku to tak skutečně působilo, ale jeho buď naivita, anebo skutečné „predatělstvo“ nakonec vykonaly své. Sami Rusové jej dost brzy začali nenávidět a jeho perestrojku nepokrytě odsuzovali. A oni přece v… Číst vice »

peter.
24. 5. 2015 12:54

Irena napsal Vážený pane Hudrypere, to vůbec nemění můj názor na to, že to je a byl lump, který vědomě potopil SSSR. Hrát si na slaboduchého podvedeného blbečka v jeho funkci…. To je trochu přes čáru, nemyslíte? A ano, USA čeká přestavba horší než za Gorbačova, což je celkem vypovídající, ne? p.Irena : Máte pravdu.Gorbačov bol zradcom svojho národa a národov socialistického tábora..Koľko chýbalo k tomu aby dnes už rusko neexistoval?O tom,že to je obyčajná sviňa svedčí jeho vyznanie,že jeho celoživotnou túžbou bolo – Zničiť komunizmus! p.hudryper :Keby bol Gorbačov schopným reformátorom,tak by zaviedol v ZSSR také reformy,ktoré by odstránili… Číst vice »

Sio
Sio
24. 5. 2015 13:37

Tedy, nemohu tvrdit, že bych to zvládl lépe, než Gorbačov. To asi nikdo tady z nás. Nevíme, co za tím všechno bylo. Ale ovoce známe, podle něj se hodnotí. Jedno vím ale jistě. Za takový výsledek bych se strašně styděl. Asi bych uvažoval, jestli si něco nemám vpálit do hlavy. Odejet si užívat konec života na ranč kdesi v USA, to je hrozná morální potupa potom, co se Rusům stalo, to je fakt.

orinoko
24. 5. 2015 13:50

Neexistovala žádná zkušenost s přechodem od dirigistického systému k nějaké pluralitnější formě státního uspořádání. A pokud přece něco, tak to bylo nepoužitelné. Třeba přechod od frankismu ve Španělsku a vojenský převrat – tzv. karafiáty v Portugalsku. Nebudu připomínat náš rok 1968 , protože ten nejenže nebyl izolovanou epizodou , nýbrž vyvrcholením předchozího letitého vývoje. Kde by to skončilo dneska nikdo neví stejně, jako nikdo neví , jak by dneska vypadala celistvá Jugoslávie. Andropov pochopil, že stávající poměry nelze konzervovat donekonečna. Lenin na podobný negativní předchozí vývoj reagoval přistoupenim k NEPu. Dneska se všechno negativní háže na Gorbačova, ale velký podíl… Číst vice »

Martin (už bez taky m)
24. 5. 2015 13:58

Chtěl bych se veřejně Gorbačova zastat. V té době zkoušel změnit systém který již léta nefungoval, napoprvé. Ano, neomlouvá to chyby, ani naivitu. Ale: tehdy si změnu přáli všichni soudní lidé, i dole se dávno vědělo, že systém kolabuje. V 89 zabránil krvi na našich ulicích. Samet by nebyl sametem, mnozí z nás by asi nedospěli k ideálům- a následně by asi tolik nespadli „rovnou na čumák“… Ale za zrádce jej nemám. Pochopitelně to Rusové vidí odlišně. Ale pro mne byl hlavním neschopným a grázlem opravdu až Jelcin. A co se „Západu“ a USA týče, ano mnozí z nás mladších… Číst vice »

orinoko
24. 5. 2015 14:00

Do celkového obrazu snad chybí už jen vláda saudských utěrek proti vlastním lidem.

http://www.presstv.ir/Detail/2015/05/24/412615/Saudi-Arabia-ISIL-Qatif-Estern-Province

orinoko
24. 5. 2015 14:16

Radím každému pozornou návštěvu chrámu konzumu. Jakéhokoli. Takovou hromadu vylízaných palic napříč věkem , stavem, vzděláním a jazykovou výbavou nenajdete snad nikde jinde. Někteří vypadají jakoby neuměli číst, když umí číst, tak vypadají , že napsané nechápou, tahají s sebou cizí letáky, pořád se na něco ptají, a mají pocit, že všechno, co chtějí ve svojí chiméře konzumní debility, tak musí být k mání, ačkoli v písmu svatém bývá napsáno – do vyprodání zásob. Nejdříve nakoupí Vietkong , aby měl co přeprodávat, pak průřezová normalizační divize, a nakonec kreténi, kteří honí bycha pozdě. Miluju debily, co přijedou v Mercedesu a… Číst vice »

Béda
24. 5. 2015 14:22

Zcela souhlasím se Siem, jestliže Gorbačov chtěl reformovat „komunistickou“ společnost, pak se mu to vůbec nepovedlo, protože zanikl doposud jediný alternativní projekt ke kapitalismu, SSSR i jeho sféra vlivu se rozpadla, k moci v Rusku se dostal soukromý kapitál reprezentovaný oligarchií, soukromými korporacemi, Rusko začalo být vykrádáno a rozebíráno „zvenčí“, nastal neuvěřitelný sociální propad ruského lidu. Odpovědný státník by z toho musel vyvodit osobní odpovědnost, nikoliv si užívat po zbytek života u svých ideologických nepřátel – Gorbačov byl původně tajemníkem ÚV KSSS a brát neuvěřitelné honoráře za přednášková turné. Pak je zde druhá možnost, o které mluví Peter, že Gorbačov… Číst vice »

peter.
24. 5. 2015 14:36

Martin (už bez taky m) napsal Ale za zrádce jej nemám. Pochopitelně to Rusové vidí odlišně. Ale pro mne byl hlavním A ako chcete nazvať človeka ktorý prijme pohostinstvo smrteľného nepriateľa svojej vlasti o ktorom aj on sám vie,že jeho cieľom je likvidácia Ruska,ovládnutie jeho nerastného bohatstva a redukcia jeho obyvateľov? Kto chce zničiť moju vlasť a môj národ,je môj smrteľný nepriateľ.A kto sa uchýli pod jeho krídla je rovnaký,často ešte horší nepriateľ.A ak je ten človek príslušníkom môjho národa,tak je to vlastizradca a treba ho súdiť a odsúdiť.Len Gorbačov a nikto iný má najväčšiu vinu na všetkom tom krviprelievaní… Číst vice »

Martin (už bez taky m)
24. 5. 2015 14:57

pán peter, já hodnotil Gorbačova v úhlu náhledu jak se choval tehdy – a tady byl kritizován zejména za to co BYLO POTÉ… po převratu s Jelcinem „v čele na ocase“ se mu jeho zem rozpadala před očima, prostě to asi neunes a odjel – ale mohu se plést. Já opakuji že jej hodnotím za to jak se choval v době kdy u moci (a ne sám, nebyla éra Stalinismu) byl, a když viděl to socialistické „impérium“ – které orinoko trefně popisuje skrz „optiku hitlermarkety“… Víte, já si jako kluk vystřihoval vše o přírodě i její ochraně snad od 5… Číst vice »

peter.
24. 5. 2015 14:58

Martin (už bez taky m) napsal
dole se dávno vědělo, že systém kolabuje

A preto všetci podporovali Gorbačova v nádeji,že zlepší tento stav a nie,že ten kolaps urýchli a privedie ľudí do tohoto svinstva v ktorom sa nachádzame.Je signifikantné pre udalosti r.1968,že na ich čelo sa postavili Dubček a Mlynář,spolužiaci Gorbačova.

Béda
24. 5. 2015 15:06

Martin (už bez taky m)

Sio to zde již nadhodil. „Po ovocí poznáte je.“ To znamená, že není podstatné jak se nám kdo jeví (obvykle největší podvodník se jeví jako ten nejserioznější a nejsympatičtější člověk – asi by se stal těžko přeborníkem v tomto oboru, kdyby mu lež koukala přímo z očí ), ale co za ním zůstává. V případě politika tedy – co znamenala jeho politika pro lidi daného státu a jejich perspektivu, případně jak dopadly v praxi jeho politické vize.

Martin (už bez taky m)
24. 5. 2015 15:16

Bédo já zde napsal – že u nás minimálně – za Gorbym nezůstalo jen to zlé… Napětí před schůzkou s Reaganem a první fází jaderného odzbrojení bylo velké, nikdo jsme tu už přes 25 let taky nemuseli být, že… Takže dál ho soudit nebudu. Raději se zaměřím na podvodníky kteří mají reálnou moc dnes. Nebudu bojovat minulé války a „soudcovat“… Skutečná zrada je něco jiného, nežli “ změna pozice a místa kde žiji“ ex-post… Kdo zažil ví své – a nemusíte mu to vysvětlovat. Ovšem proti podlé zradě „zezadu“ moc obrany není, tu si musíte prožít – pokud přežijete… A… Číst vice »

Neználek
Neználek
24. 5. 2015 15:23

Martin (už bez taky m) napsal
Osobně tedy na Gorbyho plivat nebudu, ale tomu podplukovníkovi který chtěl nás i naše ročníky poslat střílet do lidí na ulici – tomu bych nakopal jeho přesvědčení do xichtu poctivou kanadou i s rozběhem i dnes!

Nesnesitelné pomyšlení, že takový lampasák mohl mít pravdu, že???

Béda
24. 5. 2015 15:28

Martin (už bez taky m) Martine, já to tedy zjednoduším. Základní otázka zní: byl MSG skrytým antikomunistou anebo byl komunistou? Kdyby byl komunistou, tak by z důsledků své politiky pro sovětské komunisty, potažmo komunistické hnutí a pro (sociální) elektorát, který toto hnutí mělo zastupovat, musel vyvodit důsledky ne nepodobny japonské sepuce. Jestliže byl skrytým antikomunistou, pak mu nikterak nevadilo, jak dopadl SSSR, jak dopadli sovětští komunisté, jak dopadli lidé v Rusku (za Jelcina). Prostě se přizpůsobil a vytěžil své osobní maximum (podotýkám politické, protože MSG se i poté živil politickým tlacháním, nikoliv apolitickou činností) ze změněných poměrů – v lůně… Číst vice »

peter.
24. 5. 2015 15:35

orinoko napsal Radím každému pozornou návštěvu chrámu konzumu. Jakéhokoli. Takovou hromadu vylízaných palic napříč věkem , stavem, vzděláním a jazykovou výbavou nenajdete snad nikde jinde. Som nútený tam chodiť.A priznám sa,že sledujem aj tie plagáty,lebo vždy vo štvrtok sú v Kauflande a Lídli u nás tzv.“akcie“.Vtedy dáte za bravčové pliecko miesto 3,69 € iba napr.2,99 €.A ja somár starý idem,kúpim a hanbím sa sám pred sebou,lebo ak som v niečom vyštudovaný odborník tak je to aj posúdenie kvality mäsa.Tá je dnes taká,že ak by niečo podobné predával mäsiar v minulom režime,tak by ho mohli postaviť pred súd za všeobecné ohrozenie… Číst vice »

Martin (už bez taky m)
24. 5. 2015 15:37

Neználek napsal Nesnesitelné pomyšlení, že takový lampasák mohl mít pravdu, že??? Nevím, Vám by se Neználku ta krev nevinných lidí na ulici líbila, Vy by jste na ně házel granáty a mordoval a la Pravoseci a Oděssa? Protože tak by to vážený pane vypadalo – v praxi… hádejte „CO“ pohřbené hluboko v duších lidí i „lidí“ by jste tím „probudil“… kolik „Mašínů“ by běhalo po ulicích… A ještě: vy sám Neználku by jste pak držel ten kvér se zkrvaveným bodákem ve svých rukou – a byl by jste i Vy za to vše zodpovědný… spokojen?! Protože my měli tenkrát moc… Číst vice »

Béda
24. 5. 2015 15:47

Pane Martine, ať již byl v té době komunismus anebo komunistické hnutí v té době jakékoliv, pro účel naší diskuse je podstatné, že MSG byl v hierarchii této organizace, potažmo tohoto hnutí na samotném jejím vrcholu, měl klíčovou řídící, formační funkci, měl možnost s tím něco dělat. A taky dělal. Co s tím udělal a jak se po svém ukončeném díle zachoval je vidět z výsledků KSSS a komunistického hnutí a jeho dalšího života. Nehledě na to, že tento politik měl významný vliv na osudy milionů lidí, kteří najednou žili v rozkradeném, předluženém státě pod oligarchy v prostředí vlády organizovaného… Číst vice »

orinoko
24. 5. 2015 15:48

To je zase debata.
Vypadá to, že když je někdo komunista, tak musí vypadat jak odlitek z jedné jediné formy. Jeden mustr, jedna fazona, jeden uniformní výstup.
Na komunisty zdá se někdo uplatňuje nároky , jak na členy SS. Žádný mozek, v hlavě fráze a v ruce lopatu.
Bůh nás chraň před takovými komunisty.
Co já vím, tak každý komunista je jiný. Někteří jsou dokonce plešatí, jiní hrají karty a pár jich chodí na ryby.

Ve stanovách o tom nenajdeme ani ň.

Béda
24. 5. 2015 16:01

orinoko napsal To je zase debata. Vypadá to, že když je někdo komunista, tak musí vypadat jak odlitek z jedné jediné formy. Jeden mustr, jedna fazona, jeden uniformní výstup. Na komunisty zdá se někdo uplatňuje nároky , jak na členy SS. Žádný mozek, v hlavě fráze a v ruce lopatu. Bůh nás chraň před takovými komunisty. Co já vím, tak každý komunista je jiný. Někteří jsou dokonce plešatí, jiní hrají karty a pár jich chodí na ryby. Ve stanovách o tom nenajdeme ani ň. Nejsem komunista ale Gorbačov byl špičkový – vrcholový komunista. Alespoň se to o něm povídá, jestli… Číst vice »

mirror
mirror
24. 5. 2015 16:13

zajoch napsal Gorbačova jsme v době jeho slávy milovali a očekávali, že vyvede Rusko z těžké situace. Fandili jsme mu, ale nikoliv všichni. Starší a zkušení dokázali dost rychle prohlédnout jeho jednání a směr, kterým povede. Přesně tak, jak píše paní zajoch. S přibývajícími léty lidé dokážou odhadnout, kdo je kdo. V prosinci roku 1989 se objevili v našem podniku Rusové a chtěli vyměnit evidentně kradený software za naše poctivé výrobky. Po převratu jsem se přestal o Rusko zajímat. Až poslední rok vyšlo najevo, že Jelcin a jeho parta proměnily Rusko v Americkou kolonii. Došlo to tak daleko, že před… Číst vice »

orinoko
24. 5. 2015 16:18

Hrobař komunistického hnutí , no nazdar. Jestli jediný sám Gorbačov pohřbil komunismus…. TAK ZA MOC NESTÁL. – Ten komunismus. Pokud něco padá s jedním člověkem, tak jde o něco na hliněných nohách. Komunismus totiž pracoval s jinou představou o člověku, o lidech. A ten boží produkt … o lala …. který ten starej prasák na nebesích stvořil k obrazu svému, tak jen kouká, kde by co sežral, vychlastal, popř. ojebal /i v práci/. Ten produkt je línej jak prase, tlustej jak jelito z otrub, blbej jak tágo, jednoduchej jak víra v Boha, nespokojenej jak ředitel kapopodniku, nadšenej z komunálního skákání… Číst vice »

Béda
24. 5. 2015 16:18

http://www.novinky.cz/finance/369799-sedm-z-deseti-cechu-pomaha-svym-rodicum-v-penzi.html „…Data z průzkumu potvrdila závěry studie. K pomoci rodičům v penzi se hlásí sedm z deseti Čechů. Téměř polovina jim chodí nakupovat, pomáhá s úklidem či je doprovází k lékaři. Více než pětina lidí svým rodičům v důchodu přispívá věcně, nakupuje jim potraviny, hygienické pomůcky či nutné vybavení domácnosti. Finančně své staré rodiče podporuje zhruba sedm procent lidí. „Mnohem častěji se s finanční pomocí seniorům setkáváme u mladých bezdětných. Nejedná se přitom jen o peníze, které by jim pravidelně posílali, ale například jim platí i větší nákupy. Je potěšující, že tak jedná zhruba 30 procent lidí z této kategorie,”… Číst vice »

Béda
24. 5. 2015 16:25

orinoko napsal Hrobař komunistického hnutí , no nazdar. Jestli jediný sám Gorbačov pohřbil komunismus…. TAK ZA MOC NESTÁL. – Ten komunismus. Pokud něco padá s jedním člověkem, tak jdeo něco na hliněných nohách. Komunismus totiž pracoval s jinou představou o člověku, o lidech. A ten boží produkt … o lala …. který ten starej prasák na nebesích stvořil k obrazu svému, tak jen kouká, kde by co sežral, vychlastal, popř. ojebal /i v práci/. Ten produkt je línej jak prase, tlustej jak jelito z otrub, blbej jak tágo, jednoduchej jak víra v Boha, nespokojenej jak ředitel kapopodniku,nadšenej z komunálního skákání… Číst vice »

hudryper
hudryper
24. 5. 2015 19:57

orinoko napsal Plebs chtěl konzumismus a nikoli komunismus. A to je celé. A nejen u nás,ale i v Rusku. Peter,nejste v hodnocení Gorbačova objektivní. Na 23.listopadu 1989 odpoledne bylo dohodnuto,že lidové milice a čsl.armáda udělá „pořádek“ během demonstrace na Václaváku. Gorbačov o tom nevěděl,“jeho lidé,kteří organizovali 17.listopad v Praze mu o tom nic neřekli. Proč ? Protože si přáli,aby ten pražský Tien-an-men proběhl současně s rumunským a aby tím pádem Gorby neodletěl na Maltu. Když se to 20.listopadu dověděl,přikázal ambasadorovi Lomakinovi navštívit Johanese(tehd. min.zahr.věcí) a Jakeše a sdělit jim,že pokud se pokusí tuto operaci provést,budou za to souzeni.Současně jim dal… Číst vice »

Sio
Sio
24. 5. 2015 20:22

No, pravdu má nakonec každý tu svoji, tak už to chodí. Samozřejmě, že komunismus nezlikvidoval Gorbačov sám. Systém byl už nejméně 20 let (ale spíš více) zkostnatělý, byrokratický až hrůza, nepřál vědeckotechnickému rozvoji. Stál na násilí, uzavřených hranicích a moci partajních struktur, které ji zneužívaly. Zkrátka nebyl tu pro lidi, přes mnoho sociálních aspektů. Nebyl ani v nejmenším marxistický nebo leninistický. Kdo si něco z toho přečetl a opravdu se to snažil pochopit, musel to vidět. Transparenty obsahovaly neuvěřitelně stupidní hesla, sama KSČ byla prolezlá různýma hajzlama, kterým šlo jen o vlastní zájmy. To, co Gorbačov zlikvidoval skutečný komunistický socialismus… Číst vice »

mirror
mirror
24. 5. 2015 20:24

Já jsem na tajné služby napojení neměl, ale něco vím určitě. Pracoval se mnou Jirka, který v době sametové revoluce studoval vojenskou akademii. Z rozkazu komunisty generála Vacka svezli během noci zbraně ze skladů Lidových milicí z Brna a okolí do kasáren. Jirka byl výborný student a po dostudování chtěl na akademii zůstat. Na příslušné katedře bylo dusno, protože se vrátili ublížení a on šel do civilu. Ani v civilu ho vlast ve světovém státním podniku nepotřebovala, tak šel podnikat. Vydělal si dost peněz, koupil rodinný dům a zabezpečil dceru. Jestli pojedete veřejnou dopravou, tak některé stěžejní uzly pevnostně kontroloval… Číst vice »

mirror
mirror
24. 5. 2015 20:28

Sio napsal
Systém byl už nejméně 20 let (ale spíš více) zkostnatělý, byrokratický až hrůza, nepřál vědeckotechnickému rozvoji. Stál na násilí, uzavřených hranicích a moci partajních struktur, které ji zneužívaly.

Sio, aby vás husa kopla. Vy jste nikdy z toho vačeho podniku nevytáhl paty. Ani nevíte, co se dělo v Ostravě. Běžte objíždět 100 tisíc nezaměstnaných na Ostravsku a vykládejte jim, co jste tady napsal.

peter.
24. 5. 2015 20:32

hudryper napsal ,nejste v hodnocení Gorbačova objektivní hudryper :Dnes je už po paráde a možno hodnotiť výsledky Gorbačovovej roboty.Ak sa dohodneme,že výsledkom jeho činnosti je rozpad socbloku a jeho prechod na opačnú stranu,nástup Jelcina a prevzatie moci v Rusku američanmi,no tak mne je zo srdca jedno,či to bol zradca alebo iba blbec ktorý to nezvládol a z rôznych príčin zlyhal.(alebo si myslíte,že nezlyhal?)To,že mohol postupovať inak dokazuje dnes Putin,ktorý ten Augiášov chliev ktorý on a Jeľcin v Rusku zanechali, dáva teraz do poriadku a zdá sa,že úspešne.Nemôžete p.hudryper poprieť,že východiskovú situáciu a diapazón možných riešení mal Gorbačov nepomerne výhodnejší ako… Číst vice »

hudryper
hudryper
24. 5. 2015 20:55

peter. napsal Nemôžete p.hudryper poprieť,že východiskovú situáciu a diapazón možných riešení mal Gorbačov nepomerne výhodnejší ako Putin po svojom nástupe k moci. Putin je politický génius,s ním srovnávat Gorbačova není fér.Ale kdyby měl namísto Gorbačova za úkol od svého guru Andropova reformu 70 let fungujícího sovětského režimu,kdoví,jestli by mu byla jeho genialita co platná. Všimněte si názoru sia, on v SSSR studoval,brigádničil a lecos jiného a na rozdíl od normalizačního ideologa Mirrora poznal ten režim do důsledku. Mirrorův pohled je dán pouze mírou výhodnosti pro jeho osobu,které se tenkrát ,bez skutečné opozice nadmíru dařilo. Je třeba si uvědomit,že na sebe… Číst vice »

mirror
mirror
24. 5. 2015 21:18

hudryper napsal
normalizačního ideologa Mirrora

Já jsem začal svou kariéru ve výzkumu Vítkovic, které patřily k průmyslovým centrům Rakouska-Uherska jako třeba Škoda Plzeň, zatímco Sio pracoval v okresní fabrice. To je jako bychom porovnávali první ligu s okresním přeborem.
Jeden můj šéf vystudoval v Rusku vědeckou aspiranturu a druhý pracoval 5 let jako expert RVHP. Naše pracoviště mělo CCCP zmapované do detailu.

mirror
mirror
24. 5. 2015 21:22

Sio napsal
KSČ byla prolezlá různýma hajzlama, kterým šlo jen o vlastní zájmy

To píšete Sio o nějakém zapadákově, viďte. Mne do diskuzí o Gorbym netahejte, je mi ukradený.

abx
abx
24. 5. 2015 21:26

Sio napsal
Transparenty obsahovaly neuvěřitelně stupidní hesla, sama KSČ byla prolezlá různýma hajzlama, kterým šlo jen o vlastní zájmy.

ja som robil v SONP Kladno. pamatam sa, ako mladi prazaci, vysokoskolaci chodili do SONP hned po skole si odpracovat rok, dva. vstupili do strany, stali sa z nich robotnicke kadre. ked sa vratili do Stovezatej, isli hned na funkcie…

peter.
24. 5. 2015 21:28

p.hudryper: Odhliadnuc od toho,že ste označili Gorbačova za neschopného zvládnuť úlohu reformovať socializmus tak ste zabudli pripomenúť jeho výrok(Ankara)ktorý prešiel vtedy všetkými médiami a to,že cit.“mojím cieľom bolo zničiť komunizmus“.To svedčí o premyslenosti jeho konania a teda o zrade v cudzom žolde. Čo sa roku 68 týka,tak je na stole aj takéto vysvetlenie : V r.1943 uzavrel E.Beneš medzinárodnú zmluvu so ZSSR,ktorá mimo iné obsahovala uznesenie,že Červená armáda oslobodí ČSR a odíde.Toto bolo zo strany ZSSR aj splnené a 5 mesiacov po konci vojny nebolo na našom území jediného osloboditeľa.To že sme sa pridali k socbloku bolo rozhodnutie ani nie… Číst vice »

abx
abx
24. 5. 2015 21:31

este jednu poznamku ku skostnatelosti vtedajsieho rezimu:
mysleli to dobre, ale dych im nestacil na nejake inteligentnejsie a ucinnejsie formy podpory ideologie. Majakovskij svojho casu spravne poznamenal, ze na javisku by sa nemalo mavat so zastavami, s heslami. s idealmi by mal odchadzat clovek z predstavenia…

hudryper
hudryper
24. 5. 2015 21:49

Vážený Peter, po bitvě a zvláště z pozice pozorovatele za neprůstřelným sklem je každý chytrým maršálem. Vaše názory,které zde prezentujete plně odpovídají míře Vaší tehdejší angažovanosti a já to chápu. Kdyby Pražské jaro bylo jenom tím,za co ho považujete Vy, nikdy by nedošlo k perestrojce, glasnosti a k šanci na svobodu (bohužel zpackanou). Bez chybujícího člověka Gorbačova bychom pořád ještě byli zavření za zadrátovaným hranicemi, internet by tu fungoval jako rozhlas po drátě a my bychom byli ještě o řád naivnějšími,než jsme byli v 89. V každém případě vstoupil Gorbačov do pantheonu světových dějin,na rozdíl od jeho zákeřných partnerů-protivníků Bushe… Číst vice »

mirror
mirror
24. 5. 2015 21:53

Sio napsal
To, co Gorbačov zlikvidoval skutečný komunistický socialismus nebyl, přes upřímnou snahu miliónů lidí, kteří tomu chtěli uvěřit.

Sio, krajane, nijak bordel v Rusku nechválím. Navštívil jsem jednu vesnici mezi Doněckem a Azovským mořem asi v roce 1982. Měli dost jednostrannou stravu, ale hlady neumírali jako za Jelcina.

Béda
25. 5. 2015 0:19

peter napsal, „p.hudryper: Odhliadnuc od toho,že ste označili Gorbačova za neschopného zvládnuť úlohu reformovať socializmus tak ste zabudli pripomenúť jeho výrok(Ankara)ktorý prešiel vtedy všetkými médiami a to,že cit.“mojím cieľom bolo zničiť komunizmus“.To svedčí o premyslenosti jeho konania a teda o zrade v cudzom žolde.“ Myslím, že to nejlépe vystihuje to, oč tady běží. Jestliže toto řekl a jestliže cílem Gorbačova (který stál v čele komunistů, kteří očekávali od svého vedoucího a řídícího manažera restauraci/reformu komunismu) zlikvidovat komunismus, pak je zcela zbytečné bavit se o čemkoliv ostatním v souvislosti s jeho rolí při rozpadu SSSR a celého alternativního projektu ke kapitalismu,… Číst vice »

peter.
25. 5. 2015 5:29

hudryper napsal
internet by tu fungoval jako rozhlas po drátě a my bychom byli ještě o řád naivnějšími,než jsme byli v 89.

p.hudryper :
Ale no tak!Toto hádam nemyslíte vážne!

peter.
25. 5. 2015 6:18

peter. napsal
p.hudryper :
Ale no tak!Toto hádam nemyslíte vážne!

Chcem ešte dodať,že ak sa človek neangažuje v žiadnej politickej strane,tak to nemusí a priori znamenať,že nemá alebo nemôže mať vyhranený politický názor a hodnotiť politické dianie len z pozície „pozorovateľa“ za nepriestrelným sklom.