Středočeský kraj už od dob Davida Ratha zajišťuje autobusovou dopravní obslužnost za více než miliardu korun ročně nevýhodnými smlouvami uzavřenými bez soutěže. Cílem Kverulanta je již od roku 2010 tuto praxi zrušit a přimět krajský úřad k uspořádání transparentního výběrového řízení. To se mu bohužel stále nepodařilo, dokonce ani poté, co byl Rath v květnu 2012 zatčen s krabicí od vína plnou úplatků. Soutěž je však stále v nedohlednu. Kraj místo vypsání soutěže opět zdražil jízdné. Ceny vzrostly zhruba o 20 až 25 procent. Kverulant protestuje a opět píše hejtmance, aby konečně zjednala nápravu. Oceňte Kverulantovu vytrvalost a pomozte mu zastavovat věrolomné politiky a rozežrané úředníky alespoň malým darem.
Na podzim 2020 se také uskutečnily krajské volby. Na koalici se domluvil STAN s ODS, Piráty a Spojenci pro Středočeský kraj, které tvoří TOP 09, Hlas a Zelení. Novou hejtmankou byla zvolena Petra Pecková z hnutí Starostové a nezávislí, které vyhrálo volby. Kverulant napsal hejtmance dopis, ve kterém opět volá po vypsání transparentního výběrového řízení na dopravní obslužnost. Ta mu poměrně rychle odpověděla, že děkuje a věc předá radnímu pro dopravu, stranickému kolegovi Petru Boreckému. Ten se Kverulantovi dosud neozval a ani nevypsal nové tendry.
S trochou nadsázky lze konstatovat, že jediné, co Borecký ve funkci radního pro dopravu dokázal, bylo zdražit jízdné ve středočeském kraji. Stalo se tak počínaje nedělí 1. srpna 2021. Ceny vzrostly zhruba o 20 až 25 procent. Stejné zdražení postihlo předplacené jízdenky.
Autobusovou dopravu zajišťuje kraj smlouvou s dopravcem, u něhož si objedná obslužnost pro vybrané lokality a dohodne jízdní řády. Protože by se kraji nemělo primárně jednat o zisk, ale o blaho obyvatel, je logické, že takto poskytovaná doprava nemusí být rentabilní. Proto je tomuto vybranému dopravci hrazena tzv. prokazatelná ztráta, kterou utrpí tím, že jezdí na nevýdělečných linkách. Na první pohled je tento princip v pořádku. Háček tu ale přeci jen je, a to, jak se stanovuje ona prokazatelná ztráta? Jakmile je jednou tato částka stanovena, má dopravce bez sebemenší námahy zajištěnu existenci na mnoho let. Nemusí sledovat konkurenci, snažit se snižovat náklady, lákat cestující na služby. Má svou jistou proplacenou prokazatelnou ztrátu.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici vstoupilo v platnost 3. prosince 2009. Pro smlouvu o veřejné službě stanovilo povinnost objednatelů vybírat dopravce ve výběrových řízeních. Předmětné nařízení stanovilo, že se tak má stát principiálně nejpozději do 3. prosince 2019. V létě 2019 se Středočeský kraj rozhodl, že bude dál pokračovat v tunelářské praxi, kterou nastavil David Rath, a to tím způsobem, že s částí dopravců bez soutěže prodlouží stávající smlouvy o pět let až do roku 2024, s dalšími pak uzavře nové rovněž bez soutěže. Kraj se hájil tím, že v nařízení Evropské unie našel skulinu, která mu umožňuje takto postupovat.
Říká se, že nejefektivněji nakupujete něco pro sebe za vlastní peníze. Když za svoje kupujete něco pro někoho jiného, už to tak hospodárné nebývá. A úplně nejhorší situace je, když za cizí peníze kupujete něco pro cizí lidi. Pokud nic neuděláme, bude se situace jen a jen zhoršovat.
Další podrobnosti o jedné z nejstarších Kverulantových kauz naleznete zde.
Pokud si i vy myslíte, že by politici měli s našimi penězi nakládat výrazně hospodárněji, pomozte nám zastavovat věrolomné politiky a rozežrané úředníky pravidelným darem. I vaše podpora nám pomůže vyhrát v této kauze, ohlídat, kam tečou vaše daně, a měnit věci k lepšímu.
Za Kverulantův tým Vojtěch Razima