Peníze na sociální dávky horníkům musí stát získat od uhlobaronů

Ekologické organizace Hnutí DUHA, Greenpeace a Společnost pro trvale udržitelný život spolu s občanskou iniciativou Limity jsme my a místním sdružením Kořeny Litvínov vyzývají vládu, aby na svém středečním zasedání schválila speciální sociální dávky pro horníky propouštěné i z hnědouhelných společností.

Zavést časově omezenou podporu – zejména pro pracovníky v předdůchodovém věku nejen z krachujícího OKD, ale i hnědouhelných firem z Ústecka – navrhuje ministerstvo průmyslu a obchodu. Návrh nařízení vlády podporují také odbory a zaměstnavatelé. Proti je naopak ministerstvo financí, které upřednostňuje soustředit se raději na pomoc lidem při hledání nového zaměstnání.

Vláda nedávno propásla možnost zásadně zvýšit poplatky z těžby hnědého uhlí, které dlouhá léta činí pouhých 1,5 procenta tržní ceny. Nově sice stoupnou na tři procenta, ale nebudou se moci v příštích pěti letech zvyšovat (s čímž ministerstvo průmyslu kalkulovalo). Poslanci totiž vládě – přestože má koalice ve sněmovně pohodlnou většinu – udělali čáru přes rozpočet, když v novele horního zákona schválili pětileté moratorium na zvyšování poplatků.

Díky nízkým poplatkům si majitelé společností Czech Coal a Severní energetická (zejména Pavel Tykač, Jan Dienstl) v nedávné minulosti odvedli již 17 miliard korun během pouhých čtyř let například do neprůhledné mateřské společnosti na Kypru. Stát si přišel za stejnou dobu na pouhých 400 milionů z poplatků za těžbu.

Naopak škody způsobené těžbou a pálením uhlí v obstarožních elektrárnách jdou dle výpočtů a studií ekonomů z Univerzity Karlovy do desítek miliard korun ročně a platí je stát, firmy i občané zejména v odvodech na zdravotní a nemocenské pojištění a na daních. Jen dvě elektrárny, které spotřebují většinu produkce uhlí společností Czech Coal a Severní energetická (tedy elektrárny Počerady a Chvaletice), způsobí ročně škody za 10 miliard korun [2].

Vláda tedy nemůže zůstat jen u vyplácení dávek pro horníky, ale také k těmto výdajům získat adekvátní zdroje příjmů. V případě OKD už je nejspíš pozdě, ale v případě prosperujících hnědouhelných těžařů je povinností vlády zvýšit jejich příspěvek do státní kasy. Zvláště když několik set horníků propouštěných během několika let není zdaleka jediným problémem. Zejména je potřeba zajistit adekvátní investice do rozvoje těžbou poničeného kraje a podpořit tvorbu pracovních míst v drobném podnikání.

Jiří Koželouh, programový ředitel Hnutí DUHA, řekl:

„Útlum těžby hnědého uhlí – včetně zavření velkolomu ČSA na hranici těžebních limitů – je na rozdíl od těžby černého uhlí dlouhodobě plánován a fakticky stvrzen usnesením kabinetu o limitech z října minulého roku. Vláda by tedy měla podpořit odcházející horníky, ale zároveň musí na sociální dávky shánět zdroje od samotných těžebních společností, jejichž majitelé vydělávají na úkor státu miliardy. Není důvod, aby další miliardy za státní nerostné bohatství mizely v daňových rájích.“ 


Petr Globočník z občanského sdružení Kořeny Litvínov řekl:

“Peníze na sanaci útlumu těžby je nutné vybírat od těžařských firem předem. Tedy tak, aby byli zodpovědnými partnery regionu, a ne jako tomu bylo v případě OKD, kdy nyní má být finanční zátěž zcela na bedrech státu. Finančními toky bylo v minulosti z nástupnických firem Mostecké uhelné vyvedeno velké množství prostředků, což jak doufám ještě bude prošetřeno.”


Jan Rovenský, vedoucí energetické kampaně Greenpeace, řekl:

“Výroční zprávy Severní energetické hovoří jasně. Zatímco horníci i stát dostávají pouhý zlomek z vydělaných peněz, majitelé firmy si vyplácejí tučné dividendy. Pokud český stát za několik let nechce řešit podobný problém, jakým je dnes krach firmy OKD, má nejvyšší čas, aby začal situaci řešit.”

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
27 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
doncze
doncze
10. 5. 2016 3:44

Díky ekologům nemáme dostavěnou dálniční síť, díky ekologům jsme z kapes daňových poplatníků vytahali jeden bilión korun na nesmyslnou podporu obnovitelných zdrojů, které by bez této finanční částky nikdy nebyly životaschopné. Teď tato parta nikým nevolených nemakačenků pracuje na destrukci těžebního průmyslu – na čí objednávku? Uhlí se nahradit v průmyslu levně nedá, jde to ovšem velmi draze, pomocí plynu…kdo si bude mastit kapsu a desetitisíce lidí budou na podpoře?

bbb
bbb
10. 5. 2016 10:40

doncze napsal Díky ekologům nemáme dostavěnou dálniční síť, díky ekologům jsme z kapes daňových poplatníků vytahali jeden bilión korun na nesmyslnou podporu obnovitelných zdrojů, které by bez této finanční částky Bez ekologů máme nadbytečné množství super – hyper – marketů. U nich postavená parkoviště brání vsakování dešťové vody. Je marketů nadbytek? Zajisté, bohatí potřebují investovat, takže raději staveb víc, i když skutečná potřeba už nebývá. Vznikl nějaký market někdy někde na zdevastovaném pozemku? Málokdy. U menších měst raději louky. Dálniční síť? Podařilo se majitelům stavebních firem prosadit dražší řešení – bourání mostů k rozšíření dálnice. Ačkoliv z VŠ v Praze… Číst vice »

Sio
Sio
10. 5. 2016 11:17

Pokud bych měl vybírat mezi levnějším uhlím a dražším zemním plynem, volím jednoznačně plyn. Co se dálnic v Česku týče, nic moc, jeden pruh navíc by asi hodně pomohl. A těch hypermarketů je opravdu zbytečně moc.

idiotronic
10. 5. 2016 13:01

Mastit kapsu po ukončení těžby už si nikdo nebude. Nanejvýš zisky z těžby , vyvedené ze země poslouží k financování politiky v ČR.Té žádoucí,pochopitelně.
Krajů s vytěženými kamenouhelnými ložisky máme dost k tomu, abychom si udělali představu o možném dalším vývoji (Kladno, plzeňská pánev, východočeská pánev, Rosice- Oslavany, tam všude je už jasno).

idiotronic
10. 5. 2016 13:31

A ještě k těm hypermarketům. Ve Studentské ulici v Plzni vznikly na černozemi dva, i s benzinovou pumpou a rozsáhlými parkovacími plochami.Delvita odešla, po letech bez provozu převzali provoz Vietnamci ,jejichž zákazníci parkoviště nepoužívají a po Globusu,který si postavil další hypermarket (tzv.Chotíkov,ale je na okraji plzeňského sídliště) přišla firma,prodávající elektrosoučástky, která také parkoviště nezaplní. Kdo a za co parkoviště postavil a osvětluje,nevím.O kilometr níže leží prodejní centrum (Roudná),kde od středověku fungovali zahradníci.

Petrpavel
Petrpavel
10. 5. 2016 22:28

Taky tady se občas vyskytuje pojem „neomarxistická levice“ i v souvislosti s neblahými činy unijní administrativy. Neuškodí zkopírování názoru který sdílím, ale neumím tak přesně vyjádřit jako autor níže odkázaného článku : „ …Nezdá se vám trošku paradoxní, že neomarxistická levice ovládající EU na jedné straně podporuje homosexuály a feministky a na druhé straně podporuje imigranty a muslimy, kteří když převezmou moc, nebudou se ženami a homosexuály nakládat v rukavičkách? Za prvé si nemyslím, že EU ovládá neomarxistická levice. Tento termín používají politici takzvané pravice. Ve skutečnosti protiklad levice a pravice patří ke končící éře atlantické civilizace. Dnes, na jejím… Číst vice »

lomikel
lomikel
11. 5. 2016 6:56

Petrpavel – souhlas, jen to vysvetlete neomarxistum :).

Sio
Sio
11. 5. 2016 7:23

Tak jako „moderní levice“ není autentickou levicí, tak neomarxismus má s marxismem společnou jen tu matoucí část jména.

Bety
Bety
11. 5. 2016 8:05

Sio napsal
Tak jako „moderní levice“ není autentickou levicí, tak neomarxismus má s marxismem společnou jen tu matoucí část jména.

Zmatení jazyka či pojmů je vždy účinné, když si lidé vůči vládnoucí moci začnou moc troufat. To přece známe už od stavby Babylonské věže.

lomikel
lomikel
11. 5. 2016 8:08

sio – ale prd, neomarxismus na marxismus navazuje a z nej vychazi. nenavazuje na Leninovy a Stalinovi idee/koncepce, ale primarne na ty marxisty kteri museli z ruska odejit. Je mozne ze je to uchylka, je mozne ze je to, v soucasne dobe, jediny realizovany ( jako ze se podle nej jede) smer marxismu. Me je to jedno jak to je, tahle ideologie je nepratelska me, me rodine, me zemi, menu statu. Je to jedna z celisti NWO, stejny nepritel jako pravicove vetve liberalismu. Uz jsme Vas zadal dolozte 1. jiny v soucasne dobe realizovany marxismus, aby bylo lze nazrit rozdily… Číst vice »

Béda
11. 5. 2016 8:24

lomikel, Jestliže tvrdíte, že neomarxismus „je …, v soucasne dobe, jediny realizovany ( jako ze se podle nej jede) smer marxismu“, pak bych vás prosil řekněte, kdo, které politické strany, která společenská vrstva (třída) je nositelkou tohoto nového „marxismu“, jaké cíle má toto hnutí, komu, které společenské třídě to v praxi slouží a má přinést prospěch? Protože marxismus byl veskrze třídní.Marx byl objevitelem, který definoval poprvé třídu proletariátu a třídu buržoasie. Taky uveďte jak neo“marxismus“ navazuje na Marxovu kritiku kapitalismu, na jeho požadavek zcela změnit kapitalistické výrobní a vlastnické vztahy. Protože jestli neo“marxismus“ tyto atributy nemá, pak se míjí se… Číst vice »

Béda
11. 5. 2016 8:28

Jak to vidí I.Švihlíková http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3625775

peter.
11. 5. 2016 8:58

lomikel napsal
neomarxismus na marxismus navazuje a z nej vychazi

lomikel:
Máte pravdu.Kto chce,tak si o tom niečo zistí.A kto nechce….

Béda
11. 5. 2016 9:11

peter. napsal lomikel: Máte pravdu.Kto chce,tak si o tom niečo zistí.A kto nechce…. Jestliže „neomarxismus“ nevychází z Marxe, pak je to kamufláž zaštiťující se jménem Marxe. Marx by určitě čuměl jak puk na „pytel blech“, který se dnes zaštiťuje jeho jménem. Jaképak hnutí proletariátu dnes představuje boj za práva homosexuálů (bez rozdílu sociálního postavení), boj za zelený ekobyznys (co to má společného s Marxismem), boj za legalizaci drog anebo prosazování multikulturalismu (bez ohledu na sociální postavení a třídní zájmy mezinárodního proletariátu)? Co když právě toto atomizování, smíchávání různých sociálních skupin a jejich požadavků má sloužit k atomizaci proletariátua jeho stavění… Číst vice »

lomikel
lomikel
11. 5. 2016 9:18

Podivejte, ja jsme velmi ochotny rozlisovat mezi neomarxismem a marxismem, ale zase nejsem odany marxista takze mi neunika ze me vetsinou povazuji za blba, ne zde (zde z jinych duvodu) ze to takto ideove hrotim (marxismus je jen jeden..). Protoze verte neverte , mimo tento web neznam platformu kde by se o podobne projasneni konceptu a detailnejsi rozliseni pokouseji.

Spise lze nalezt pokus o popreni existence neomarxismus ( no dost debi*** pokus kdyz mame neomarxisty ve vlade kde kazdym svym rozhodnutim soulozi realnou levici do konecniku).

Je docela mozne ze resime neresitelne.

Béda
11. 5. 2016 9:24

lomikel napsal Podivejte, ja jsme velmi ochotny rozlisovat mezi neomarxismem a marxismem, ale zase nejsem odany marxista takze mi neunika ze me vetsinou povazuji za blba, ne zde (zde z jinych duvodu) ze to takto ideove hrotim (marxismus je jen jeden..). Protoze verte neverte , mimo tento web neznam platformu kde by se o podobne projasneni konceptu a detailnejsi rozliseni pokouseji. Spise lze nalezt pokus o popreni existence neomarxismus ( no dost debi*** pokus kdyz mame neomarxisty ve vlade kde kazdym svym rozhodnutim soulozi realnou levici do konecniku). Je docela mozne ze resime neresitelne. No, já bych spíš řekl že… Číst vice »

Béda
11. 5. 2016 9:38

Béda napsal
No, já bych spíš řekl že ve vládě máme trochu sociálně citlivější neoLIBERÁLY. Marx by asi těžko prosazoval Kurzarbeit, fotovoltaický byznys, kšefty uhlobaronů, církevní restituce…

taky imperiální války, oligarchický režim na UkraDině, fašismus…

lomikel
lomikel
11. 5. 2016 9:55

Beda – masivni vetsina realne polem pracujicich levicovych aktivistu ( zohlednuji ty u kterych jsem presvedcen ze to delaji z ideovych pohnutek, ne za plat ci jako agenti) , neni schopna ve svych vyjadrenich a skutcich jemne rozlisovat. E.q. podileji se na destrukci spolecnosti bez toho aby predlozili realizovatelnou vizi co bude po svetove revoluci skrze kulturni marxismus. Tedy, sami se plne zapojuji do vyse vami popsaneho trendu. Kdyz je na to upozornite jsem za kapitalistu, fasisstu, neocona a trollllaaa. Nu dobra, cert je vem a cert vem marxismus pokud se nedokaze vuci neomarxismus diferencovat. To znamena ze na ja… Číst vice »

lomikel
lomikel
11. 5. 2016 9:56

pred a po 89 :)

fajt
11. 5. 2016 10:01

už se pracuje na řešení bakalové sračky s oranžovým kormidlem polskou cestou…a to je dobře, Praha nikdy nerozuměla zbytku česka, Morava byla pro kavárenské povaleče vždy cizí těleso. ..)

peter.
11. 5. 2016 10:07

Béda napsal Jaképak hnutí proletariátu dnes představuje boj za práva homosexuálů (bez rozdílu sociálního postavení) O správnosti téz neomarxizmu pochybovať možno.No nemožno popierať jeho existenciu.Významní filozofi a politológovia napísali o neomarxizme(kultúrnom,analytickom,štrukturálnom marxizme,kritickej analýze atď,atď.)obrovské kopy hrubých kníh a ja si dovolím poznamenať,že ide o ľudí fundovanejších v problematike ako vy.(Aj ja samozrejme). Ja som vás už odkázal na kopu odkazov,ktoré túto problematiku vysvetľovali.Lenže ako sa hovorí : Koňa môžete priviesť ku vode,ale nedonútite ho aby sa z nej napil. Prvotný kapitalizmus ani proletariát už neexistujú a kým proletariát existoval,tak sa zďaleka nesprával tak ako to od neho očakával Marx.Táto časť… Číst vice »

peter.
11. 5. 2016 10:38

Nevidím význam v diskusiách o rôznych -izmoch alebo o ľavici a pravici.
Plne sa stotožňujem s „Európskym snom“Jozefa Bánaša,s ktorým sa zdôveril na konferencii o európskej civilizácii v Budapešti.
http://www.parlamentnelisty.sk/arena/monitor/Tvrde-slova-aj-pre-Slovakov-Jozef-Banas-Moj-europsky-sen-268299
A mojim názorom vyhovuje aj videnie sveta očami Joža Ráža na ktoré sem dal nedávno odkaz pán hudryper.

lomikel
lomikel
11. 5. 2016 10:40

fajt – kovanych prazaku(co jim karmicke prody umoznili se tu inkarnovat) neni v Kavarne zas tak mnoho, tak jak to formulujete nasirate zbytecne lidi kteri za nic nemohou. Treba ja to prekonam, ale nekdo jiny si rekne ten fajt je ale ul :o)

Sio
Sio
11. 5. 2016 11:19

peter. napsal O správnosti téz neomarxizmu pochybovať možno.No nemožno popierať jeho existenciu.Významní filozofi a politológovia napísali o neomarxizme(kultúrnom,analytickom,štrukturálnom marxizme,kritickej analýze atď,atď.)obrovské kopy hrubých kníh a ja si dovolím poznamenať,že ide o ľudí fundovanejších v problematike ako vy.(Aj ja samozrejme). Ja som vás už odkázal na kopu odkazov,ktoré túto problematiku vysvetľovali.Lenže ako sa hovorí : Koňa môžete priviesť ku vode,ale nedonútite ho aby sa z nej napil. Prvotný kapitalizmus ani proletariát už neexistujú a kým proletariát existoval,tak sa zďaleka nesprával tak ako to od neho očakával Marx.Táto časť jeho učenia je pasé.Hodnotná a vo svete uznávaná časť Marxovho učenia je tá,ktorá… Číst vice »

fajt
11. 5. 2016 12:17

lomikel napsal fajt – kovanych prazaku(co jim karmicke prody umoznili se tu inkarnovat) neni v Kavarne zas tak mnoho, tak jak to formulujete nasirate zbytecne lidi kteri za nic nemohou. Treba ja to prekonam, ale nekdo jiny si rekne ten fajt je ale ul :o) jistě, úsměvné, tedy jim nebude vadit, když někdo generalizuje, když vidí jaké konkrétní dopady má pražská kolomajzna na periferii sanitárního útvaru zvoucí se czechie :-) mno, trochu bokem, před pár dny jsem byl na scuku s koleši v kraji razovitem, více méně jsme rozebírali svého bývalého koleše ze základky, naprostý premiant, nepamatujeme, že by na… Číst vice »

Béda
11. 5. 2016 16:16

84 % poberateľov dávok v Dánsku medzi pármi, kde sú poberateľmi obaja partneri, sú imigranti s iným pôvodom ako západoeurópskym… Zo všetkých rodín, ktoré sú úplne závislé od dávok sociálneho zabezpečenia, tvoria až 84% všetkých poberateľov. Povedané rečou peňazí ide podľa dánskeho denníka Ekstra Bladet asi o jednu tretinu všetkých vyplatených dávok v Dánsku. Tieto čísla by sa dali považovať za alarmujúce, vzhľadom na to, že takíto imigranti tvoria iba 8% obyvateľov…Experti sa zhodujú na tom, že fakt, že 8% obyvateľstva tvorí takúto veľkú záťaž pre sociálny systém, je veľký a najmä finančne náročný problém. Odhaduje sa, že imigranti stoja… Číst vice »

fajt
13. 5. 2016 4:58

http://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Zadny-pokles-cen-uhli-Odborar-Sabel-odhaluje-kam-skutecne-vyficely-miliardy-z-OKD-435197 – Někteří ekonomové ale varují, že česká energetika je na uhlí stále dost závislá, a to dovážené z Polska je prý poměrně drahé … prča bude až si czechie začne kupovat moravské uhlí z Polska za EU dotovanou cenu – jsem pro navrácení Szlonska Polsku, poláci by nikdy nedopustili, aby strategické suroviny státu dostali na hraní podnikavci typu Bakala a spol, nikdy by nedovolili, aby jejich rzeczpospolitou plundrovali psychopaté ražení Klause a jeho modrohnědého komanda, je zajímavé, že na mapách amerických globalistů česko neexistuje, je z drtivé většiny součástí Německa, takže možná i proto je zdejší vládnoucí sonderkommando ke… Číst vice »