Švédská škola

Debata na Slobodném vysielači

Waldorfská škola v Solviku. Škola, kde se věci dělají naopak.

***

Summerhill

Film podle skutečné události

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
33 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sasin
Sasin
2. 8. 2015 13:01

Základem všech škol je zpřetrhání rodičovského pouta a uvést potomky do závažné neznalosti vlastních komplikovaných rodiných svazků, gde se mají cítit jako spolubydlící, což zásadně k výchově normálních lidí nestačí. Deficity potřebných rodinných znalostí a empatických návyků nenahradí žádná škola, byť by mohli děti malovat přímo na nebesá, válet se po zemi při odříkávání učiva nebo skákat dle vlastního uvážení s matematickou přesností z jedné větve na druhou. V těchto chvílích se z dětí stávají třídní nepřátelé rodičů a prarodičů, jdoucí po jakési svojí cestě objevováni nepotřebných znalostí pro úspěšný chod rodiny v celém širokém kontextu. Rodina zůstává jen jakýmsi… Číst vice »

Sio
Sio
2. 8. 2015 14:25

Pokud je řeč o waldorfské škole, tak mám nějaké informace a znám nejméně tři absolventy a jejich matku, co tam učila. Tedy žádný zázrak, spíše naopak. Zřejmě se předpokládalo, že po waldorfské střední příjde waldorfská vysoká a pak se jich ujme waldorfský zaměstnavatel. Jaksi pochyběl trénink volních vlastností vznikajících při překonávání překážek. A i ty faktické znalosti a dovednosti při přechodu na vyšší stupeň jaksi chyběly …
Takže mám své pochybnosti.

mirror
mirror
2. 8. 2015 16:10

Mně se Waldorfská a Ruská škola nelíbí. Obě jsou určeny rodičům, kteří na svoje děti nemají čas. Produktem těchto škol bude konfekce. Moji rodiče byli naprosto obyčejní obyvatelé malého města. Dostal jsem v mládí tolik, kolik žáci vychvalovaných škol nikdy nedostanou. Od svých školských let jsem měl už svou malou knihovnu o matematice, geometrii, elektrotechnice a rádiových přijímačích. Rozebral jsem několik rádií. Měl jsem sbírku částí strojů a eklektického materiálu ze smetiště. Nosil jsem si domů staré časopisy. Sestavil jsem krystalku a elektronkový voltmetr s magickým okem. Vyrobil jsem si pistolovou páječku. Dokázal jsem navrhnout a vyrobit transformátor. K tomu… Číst vice »

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
2. 8. 2015 17:14

Sio a Mirrore! Vaše pochybnosti sdílím a o té slaboduché konfekčnosti výsledného myšlení žáků jsem přesvědčen. Co těžký individualista jsem odmítal ve škole organizovanou spolupráci s ostatními žáky – poněvadž mne zbytečně rozptylovali. Nebyl jsem však nikdy samotář, poněvadž v každé škole, kterou jsem při stěhovavé způsobu života rodičů navštěvoval, jsem si našel minimálně tři stejně postižené jedince, se kterými se dalo spolupracovat na úrovni – ovšem pouze výměnou svých individuálně nabytých zkušeností. O té spolupráci v duševní činnosti se neustále tradují nesmysly, které údajně i Hitlerovi vyvracel nějaký konstruktér tvrzením, že i když se nažene do houfu devět těhotných… Číst vice »

Sio
Sio
2. 8. 2015 19:21

Rozumím vám, Georgu, dnes i mirrore. Taky jsem to tak měl. V sedmi jsem si usekl kus prstu, se sekyrkou pilou, pořízem a dalšími vifikundacemi jsme se s bráchanci u babičky pasovali už od pěti let. O tom, kolik času jsem strávil sám doma v garáži u ponku, s elektronikou a fotografií jsem tu Georgovi už psal. Učil jsem se sám a hrou. Občas se dostal mezi podobně jebnuté, jak zmínil Georg. To byl ale svátek, moc takových nebylo. Takovou výuku se nedá ve škole uskutečnit. Na druhé straně, matematiku nebo češtinu bych se takto nenaučil, to rozhodně ne. U… Číst vice »

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
2. 8. 2015 21:53

Sio, poslední dva roky devítiletky jsem byl žákem internátní školy pro slabozraké a proto mám osobní zkušenost. Pokud jsou jedinci s nějakým postižení vyučováni ve specializovaných školách je to bez debat přínosem i pro ty zdravé. Zdraví jsou totiž zbaveni možnosti snadné šikany těch postižených a postižení mají jedinečnou příležitost – a jak jsem poznal i obrovskou ctižádost – překonat při zvláštní péči všechny důsledky svého postižení a zdravé pokud možno ještě předčit. Prakticky všichni moji spolužáci byli hnáni potřebou dokázat těm zdravým, že slabozrakost neznamená slabomyslnost.

idiotronic
3. 8. 2015 7:16

Chválím Havlovýmí slovy ,,králíkárny“. Na velkých sídlištích se sejdou podobně potrefení jedinci a bývá tam dostupný i blázen, který vede třeba zájemce o elektrotechniku (i když já jsem žádný kroužek neměl, ale pecka ze 750 V zdroje měla výchovný efekt asi 8,3 ° Richter- Makarenkovy stupnice). Financováno z peněz původně určených na školní obědy,jakož i další ,,vědecký“ výzkum. Jsem autorem ocelových raket, neboť to, co navrhoval kolega, totiž papírové modely s prachovou náloží (v prodeji jsem objevil dusičnan draselný) jsem považoval za nedokonalé. Pokusy s ocelovými raketami naštěstí ukončil nástup na střední školu, která byla 450 km daleko (rodiče schválili).… Číst vice »

mirror
mirror
3. 8. 2015 9:16

Rozdíly ve schopnosti se učit uvnitř skupiny jednoho pohlaví jsou mnohonásobně větší než mezi pohlavími, které bude pravděpodobně pro velké skupiny shodné. V malých skupinách s cíleným výběrem jejich složení budou náhodné rozdíly. Průměrné IQ budou mít stejné muži a ženy, tj. z definice IQ rovno 100. Předpoklady pro uplatnění se budou lišit jen u specifických činností. Chlap nedokáže kojit, žena nepředčí muže ve vzpírání. Podle zkušeností děvče na vysoké škole technické patří k nejlepším studentúm studijní skupiny. Znám inženýrka, která opravuje televizory a její manžel programuje. Nedávno jsem viděl křehké děvče Ing.Ph.D jak povoluje se stranovým klíčem šroubení. Nekoedukovanou… Číst vice »

Bety
Bety
3. 8. 2015 13:07

Poslouchala jsem jen kousek, takže se možná pletu. Ale získala jsem dojem, že největší hřích na té škole je dítěti odporovat, ať si usmyslí cokoli. Tzv. svobodný rozvoj osobnosti neomezovaný jakýmikoli pravidly a autoritou. To mi připomnělo Makarenka, který měl neustálé problémy s pedagogy podobného rázu. Makarenko se k tomu vyjádřil asi takto: Svobodně vyroste pouze plevel.

Sio
Sio
3. 8. 2015 14:30

A nejspíše měl recht. Dobrý příměr.

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
3. 8. 2015 15:02

Bety napsal Poslouchala jsem jen kousek, takže se možná pletu. Ale získala jsem dojem, že největší hřích na té škole je dítěti odporovat, ať si usmyslí cokoli. Tzv. svobodný rozvoj osobnosti neomezovaný jakýmikoli pravidly a autoritou. To mi připomnělo Makarenka, který měl neustálé problémy s pedagogy podobného rázu. Makarenko se k tomu vyjádřil asi takto: Svobodně vyroste pouze plevel. Bety, vyzkoušel jsem v praxi, že „svobodný rozvoj osobnosti“ dítěte nejlépe probíhá pod pečlivým, rozumným ale nekompromisním dohledem dospělého. Mám to i historicky ověřeno. Už v „osmdesátých letech posledního století minulého tisíciletí“ jsem vedl kroužek elektroniky pro prvňáčky. Nejdříve jsem si… Číst vice »

peter.
3. 8. 2015 15:27

Ja si myslím,že vzdelávací systém v bývalom Československu bol aj keď možno nie celkom optimálny,ale určite lepší,ako všetko,čo do nášho školstva prišlo po r.1989,nevynímajúc všetky tie západné „novinky“.Svedčia o tom výsledky našich vtedajších študentov,ktoré dosahovali na rôznych medzinárodných olympiádach a vedomostných súťažiach.Zrušenie koedukácie na stredných školách nepovažujem za múdre,lebo zo štatistík vyplýva,že na gymnáziách dosahujú dievčatá rovnaké alebo lepšie výsledky ako chlapci,a chlapci v stredoškolskom veku,ak sú v triedach spolu s dievčatami,sú kultivovanejší a menej hulvátski.Čo sa týka priemysloviek,tak tam by zrušenie koedukácie prinieslo to,že technicky nadané dievčatá,by stratili možnosť rozvinúť svoj talent pre napr.matematiku,fyziku a pod.obory,kde dominujú chlapci.

Bety
Bety
3. 8. 2015 16:40

Peter, já jsem to pochopila tak, že děti nejsou rozdělené v ničem jiném, než ve třídách. Škola je společná, mimoškolní aktivity také a suma vědomostí je předávána ve stejné výši děvčatům i chlapcům, jen metodika učení chlapců a dívek se liší. Pokud mají dobré výsledky, a po 20ti letech už by to mělo být ověřené, tak proč ne? Vzali nějakou teorii, zdála se jim nadějná a tak ji vyzkoušeli v praxi. Ne jako u nás, kde každý nový ministr školství překope celý systém jen proto, že může. Prý se také chlapci k dívkám chovají více rytířsky, což je možná způsobené… Číst vice »

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
3. 8. 2015 18:01

Bety, o té větší rytířskosti chlapců pochybuji. V polovině druhého ročníku na střední ekonomické škole jsem „legálně desertoval“ do prvního ročníku učiliště spojů, kde na dvě třídy učňů v každém ročníku připadala třída dívek. Přišel jsem „z boudy, kde bylo katastrofálně přebuchtováno“, neboť v některých třídách byla jen samá děvčata a na celé ekonomce bylo necelých třicet hochů oproti více jak pěti stovkám příslušnic krásnějšího pohlaví. Ředitel učiliště mne jednoho dne požádal, abych s oběžníkem doslova oběhl všechny momentálně vyučující a tehdy jsem poznal markantní rozdíl. Ve třídách dívek jsem byl svědkem pubertální snahy upoutat pozornost a to i způsobem,… Číst vice »

peter.
3. 8. 2015 18:18

Bety napsal To mi připomnělo Makarenka, který měl neustálé problémy s pedagogy podobného rázu. Makarenko Bety: Keď už ste spomenula Makarenka,tak ste mi pripomenula jeho knihu,menovala sa myslím „Budú z nich ľudia“,ktorú som prečítal niekoľko krát a často som sa k nej vracal.Bolo to už dávno,mohol so mať takých 14 – 15 rokov. Tá kniha je o zakladaní kolónie pre bezprizorné deti a mládež,príbeh sa odohráva niekde v Charkovskej oblasti(možno sa mýlim) v období po skončení občianskej vojny v Rusku.V tej kolónii sa zišla neuveriteľná zberba bezprizornej mládeže,mladistvými banditami počnúc,cez prostitútky až po šikovných zlodejov a podvodníkov.Spomínam to preto,že jedna… Číst vice »

idiotronic
3. 8. 2015 20:06

peter. napsal
chlapci v stredoškolskom veku,ak sú v triedach spolu s dievčatami,sú kultivovanejší a menej hulvátski

Ke popsané změně postačuje přítomnost jediné spolužačky (zkušenost z průmyslovky).

Sio
Sio
3. 8. 2015 20:24

idiotronic napsal
Kepopsané změněpostačuje přítomnost jediné spolužačky (zkušenost z průmyslovky).

Heh, to mi připomíná, nepsalo se někde, že Zeman také dělal ekonomku s převahou děvčat ve třídě? Jeho vybroušené chování mi imponuje. :-)

Bety
Bety
3. 8. 2015 21:05

Peter, já tu knihu znám, v češtině má název Začínáme žít .Z ní si také pamatuji ten citát, i ten boj proti samohonce. Její děj ale začíná ve dvacátém roce, takže je docela dobře možné, že ta snaha měla za Stalinových dob výsledky. Ale vzhledem k tomu, že lidstvo jako takové chlastá od té doby kdy objevilo proces kvašení, tak se to dá maximálně poněkud omezit. Jen, jak jsem napsala už jinde, je nespravedlivé ,označovat Rusy za krále pijáků, když jiní pijí přinejmenším stejně, pokud ne víc – a že je to hněte, to je pochopitelné. Co se týče chlapců… Číst vice »

Sasin
Sasin
3. 8. 2015 21:24

Chudí duchem co znají jen knihy napsané druhými chudými duchem nebo co lze vůbec napsat touto vojebanou hatlamatilkou, která je dobrá tak pro posluhy koňům? I ten Komenský se do teho vopřel a vytvořil nějaké znaky, které nemají nic společného se zvuky nebo gdyž vás něgdo praští palicí, že byste ten moment vykreslili latinskou, a zlo dějskou jazykovou sadou, na udávení původních pocitů by se jevilo stejně příliš otevřené a takzvaně excentrické protivá zaběhnutému bontónu plácat prázdnou slámu o ranách, na které nemáte ani pojmenování. Čeho se dožadujete, gdyž doteky, poloměry, úhly ani váhy nedokážete sformulovat do rozumného sdělení, které… Číst vice »

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
3. 8. 2015 23:07

Bety, Váni popisované „pozornosti“ chlapců vůči dívkám končívají tehdy, když hoši dosáhnou přibližně třinácti let a tudíž na základní škole jsou k dispozici ještě téměř dva roky ke korekci jejich chování do společensky únosné formy. A jen tak mimochodem, ten stav, kdy se dívky mohou samy fyzickým útokům ubránit, je pro mnohé budoucí „pány tvorstva“ docela užitečný. Velikou roli v tom procesu sehrává osobnost a autorita pedagoga, což je dnes problém nejen proto, že stále převládají pedagožky, ale i pro zoufalý úpadek společenské prestiže učitelského povolání.

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
3. 8. 2015 23:31

Sio napsal Heh, to mi připomíná, nepsalo se někde, že Zeman také dělal ekonomku s převahou děvčat ve třídě? Jeho vybroušené chování mi imponuje. Sio, pokud byste byl důsledným pozorovatelem všeho na této planetě dosud živého, pak byste si povšiml, že Zemanovo chování je zcela v normě. Ovšem v normě pro urostlé a obvykle marnivě ješitné alfa samce primátů. Politického bych v tom neviděl nic – i když při přehlídce do vrcholných funkcí se prodravších jedinců tito mohutní samci obvykle převládají. Ti drobní tento zejména pro voličky viditelný nedostatek musí dohánět zákeřně houževnatou úskočností, ke které je třeba značné inteligence.… Číst vice »

Irena
4. 8. 2015 5:15

Georgius z Raduně napsal Bety, Váni popisované „pozornosti“ chlapců vůči dívkám končívají tehdy, když hoši dosáhnou přibližně třinácti let a tudíž na základní škole jsou k dispozici ještě téměř dva roky ke korekci jejich chovánído společensky únosné formy. A jen tak mimochodem, ten stav, kdy se dívky mohou samy fyzickým útokům ubránit, je pro mnohé budoucí „pány tvorstva“ docela užitečný. Velikou roli v tom procesu sehrává osobnost a autorita pedagoga, což je dnes problém nejen proto, že stále převládají pedagožky, ale i pro zoufalý úpadek společenské prestiže učitelského povolání. Myslím si, že vztahovat to rozdělení až na střední není dobré.… Číst vice »

fajt
4. 8. 2015 7:02

měl jsem štěstí, že na základce jsem chytil od měšťanky kantora, který si nás vzal jako třídní ( do té doby děs a bída mladých zaláskovaných kantorek s rychlým ouvazkem ) a své povolání vzal do svých rukou jako poslání ( a musím říci, že na to měl ), jeho mimo školní aktivity, kterýma děsil naše rodiče i vedení školy ( ale nás naprosto fascinovaly ) měly hodně do sebe ( o každém z nás věděl všechno a taky tak s náma a pak následně i s rodiči velmi náročně pracoval ), jako třída jsme oproti ostatním měli vědomostní průměr… Číst vice »

Martin (už bez taky m)
4. 8. 2015 7:07

Souhlasím s Georgiusem. Třída – je-li dobře vedena je KOLEKTIV. Jeden z prvních „prostředí pro utváření týmů“ které děti poznávají – a skrze nějž poznávají nejen druhé, ale i sebe samy – a své schopnosti i možnosti Trvám na tom, že inspirativnost společných tříd je zásadní stejně jako možnost vidět a konat jak to vidí druhé pohlaví. Co se týče fyzických reakcí, ty nemusí vždy odpovídat získávaným návykům z vícero důvodů. Vydělovat nějak nadanější z „běžných“ tříd je na počátku bezesporu chyba, v různých volitelných předmětech i kroužcích by měli mít dost možností. Bohužel u mnoha těch kroužků a zájmových… Číst vice »

Martin (už bez taky m)
4. 8. 2015 7:35

fajte – asi se tady všichni shodneme na tom, že na „naše nejlepší“ učitele a učitelky vzpomínáme JAKO NA VZORY láskyplně PO CELÝ ŽIVOT – a málokdy se „suchýma očima“… Nepochybně i v kontrastu s jinými „takyučiteli a takyučitelkami“, které jsme zažili také. Sám mám ze ZŠ i Gymnázia k „oběma kategoriím“ bohaté zkušenosti… Ta motivace být opravdu dobrým PANEM UČITELEM, PANÍ UČITELKOU je jedním z nejkrásnějších stimulů tohoto nenahraditelného a jednoho z vůbec nejzáslužnějších povolání. Připojím jeden zážitek, který mi „způsobili“ táborníci jedné mládežnické NNO před lety… Vykládali jsme si o přírodě NAŠÍ VLASTI, a procházeli horami na praktické… Číst vice »

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
4. 8. 2015 8:36

Ireno, už co žáček poškoláček na základní škole jsem si všímal, že děvčata vynikala tam, kde se stačilo „nazupat“ předkládané učivo a díky vyjadřovací obratnosti je u tabule věrně reprodukovat. Jejich nedostatky pak byly viditelné – čest řídkým výjimkám – v matematice, fyzice a chemii. Měl jsem už v šesté třídě pověst technického „hračičky“ a na přání třídní jsem ty jinde tak úspěšné a „jako ty včelky pilné“ dívky – pro nás kluky však nudné „šprtny“ – v těchto předmětech doučoval. To oddělování se hochů vycházelo právě od jejich převládajících zájmů. Někteří z nás holdovali sportu a jiní – ti… Číst vice »

Irena
4. 8. 2015 8:48

Georgiusi, zapomínáte, že je oddělují pouze na učební hodiny, jinak mají možnost se poznávat, jak chtějí. Já byla nerada, že nebude mít ve třídě ani jednu holku, a teď ráda jsem. Tečka.

fajt
4. 8. 2015 9:40

Martin (už bez taky m) napsal Martin (už bez taky m) víte, já si ho nejvíce nepamatuji ze školy ( kde tedy taky zanechal patřičnou stopu ), ale právě z akcí mimo zedeešku, a jedna taková, která se mi nesmrtelně vryla do paměti a měla opravdu zásadní vliv na mé pubertální chování nesla název putovní tábor – na tu dobu a na věk účastníků docela věc neslýchaná ( taky to byl boj než to prosadil, myslím, že se k vůli tomu stal i kandidátem partaje ). Čtrnáct dní jsme byli mimo dosah rodičů a civilizace, kterou jsme do té doby… Číst vice »

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
4. 8. 2015 10:11

Irena napsal Georgiusi, zapomínáte, že je oddělují pouze na učební hodiny, jinak mají možnost se poznávat, jak chtějí. Já byla nerada, že nebude mít ve třídě ani jednu holku, a teď ráda jsem. Tečka. Ireno, opravdu mne těší Vaše spokojenost. Jenže okamžitě mne napadlo, zda bude stejně spokojený Váš syn v době, až dospěje do věku, kdy by se měl intimně sbližovat s tím podivným člověku tak podobným živočišným druhem, před kterým byl chráněn a který doposud vídal jen na chodbách a při školou organizovaných společenských akcích. Zbytečný ostych nebo i „trapárny“ Vy s ním prožívat nejspíš už nebudete. Segregace… Číst vice »

Irena
4. 8. 2015 10:19

Georgius z Raduně napsal Ireno, opravdu mne těší Vaše spokojenost. Jenže okamžitě mne napadlo, zda bude stejně spokojený Váš syn v době, až dospěje do věku, kdy by se měl intimně sbližovat s tím podivným člověku tak podobným živočišným druhem, před kterým byl chráněn a který doposud vídal jen na chodbách a při školou organizovaných společenských akcích. Zbytečný ostych nebo i „trapárny“ Vy s ním prožívat nejspíš už nebudete. Segregace pohlaví ve školách byla mnohde zavedena na popud církevních „otců“ s odůvodněním, že žena je plemeno hříšné a s ohledem na jeho určení je zbytečné na ně plýtvat důkladnějším vzděláním.… Číst vice »

Aleš
Aleš
4. 8. 2015 12:12

solidní komentáře, milý kolektive om, po delší odmlce jen na skok, jdeme s dětmi k vodě, škola (pro)hrou…

Georgius z Raduně
Georgius z Raduně
4. 8. 2015 22:53

Irena napsal No zaprvé s tím stejně nic nenadělám, jenom jsem teď místo rozčarované, že syn o něco přijde uklidněná, že tím asi spíš získá. Pokud vás to uklidní, tak jsem zjišťovala u staršího, který dopadl stejně, jaký na to má názor a i s kámošema z jiných škol se shodli na tom, že se jim to na střední mezi samýma klukama líbilo, že tam měli uvolněnější a celkově přátelštější atmosféru. A taky větší srandu.Vzhledem k tomu, že toho mladšího je dost, tak jsem ráda, že tam nebude mít další zbytečné důvody pro odvádění pozornosti v době, kdy má něco… Číst vice »