Tisková zpráva Kverulant.org
Brno, 16. prosince 2014 – Technologické vybavení v Pisáreckém tunelu, kterým prochází jedna z hlavních dopravních tepen spojujících Brno s dálnicí D1, je v havarijním stavu. Mimo provoz je požární větrání, stejně tak nefunkční je i měření koncentrace zplodin a viditelnosti. Firma, která má technologické vybavení opravit, byla podle organizace Kverulant.org vybrána za podivných okolností a s podobnými zakázkami nemá zkušenosti. Kverulant.org se dnes dopisem obrátil na ministra dopravy, aby bylo vypsáno nové, transparentní výběrové řízení a aby byla celá věc prošetřena.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypsalo letos na jaře v rámci Brna otevřené řízení na výměnu řídicího systému tunelu Pisárky. Zájemci museli splnit náročná kritéria. V červenci však bylo otevřené řízení zrušeno a ŘSD se ocitlo pod tlakem blížícího se termínu, který stanovoval havarijní výměr. ŘSD vypsalo soutěž znovu, tentokrát již jako jednací řízení bez uveřejnění – zkrácené řízení, v němž si zadavatel sám určuje, koho osloví. I toto řízení bylo následně zrušeno. V jeho průběhu došlo k prodloužení havarijního výměru. ŘSD ale získaný čas nevyužilo k vypsání nového otevřeného řízení a pustilo se opět do zkráceného řízení. To nakonec vypsalo a zrušilo celkem třikrát. A to poslední, čtvrté, bylo hotovo během pouhých pěti pracovních dnů. Tahle rekordně krátkého času samozřejmě nelze dosáhnout při pečlivém dodržení zákona o zadávání veřejných zakázek. Nakonec byla podepsána smlouva s jediným dodavatelem, do posledního výběrového řízení ji nominoval údajně sám bývalý ministr Prachař. Je jím společnost ČD–Telematika, a. s. Ta však podle organizace Kverulant.org nemá potřebné zkušenosti s podobnými zakázkami a kvalifikační kritéria nastavená v původním výběrovém řízení by zcela jistě nesplnila. Přestože smlouva s firmou ČD-telematika, a.s., byla podepsána na konci září, už nyní se jedná o prodloužení termínu a změně způsobu realizace zakázky.
Ing. Vojtěch Razima, ředitel Kverulant.org, k tomu dodává: „Informace, které jsme o výběru dodavatele zjistili, jsou tak závažné, že uvažujeme o podání trestního oznámení se skutkovou podstatou dle § 257, který se týká pletich při zadávání veřejné zakázky a při veřejné soutěži. Také jsme se dnes dopisem obrátili na nového ministra dopravy Dana Ťoka. Chceme věřit, že ministr bude schopen sjednat nápravu, bude vypsáno nové výběrové řízení, ve kterém za rozumnou cenu vyhraje ten nejlepší a viníci současného stavu budou označeni a potrestáni. Dodání technologie do Pisáreckého tunelu je zakázka, na jejímž kvalitním provedení závisejí lidské životy.“