Zase věšíme tibetské vlajky na radnicích. Proč?

Tak jsem se dozvěděl z naší české televize, že na 740 radnicích a dalších českých úřadech bude viset tibetská vlajka na protest proti čínské okupaci Tibetu. Oni asi nevědí, že Tibet byl po tisíciletí součástí čínské říše. Že rádoby „nezávislost“ získal nedávno díky imperiální politice Británie, která chtěla obchodovat z již obsazené kolonie Indie s Čínou. Nevědí, že Tibet nikdy nebyl nezávislý, ale byl to protektorát koloniální Británie.

V prosinci 1903 překročila vyzbrojená britská expedice hranice Tibetu. Následná „malá válka“ si vyžádala životy mnoha tisíc Tibeťanů. 23. září 1904 byla ve Lhase podepsána „dohoda“ mezi Brity a klášterními přestaviteli, ve které se Tibeťané zavázali k otevření hranic pro volný obchod mezi britskými a tibetskými subjekty a k vyplacení odškodnění britské vládě za výlohy, které jí vznikly vysláním vojenských sil do Lhasy. Takže Tibeťané museli zaplatit i invazní koloniální armádu, která jejich zemi zotročila. Británie se nestarala o vnitřní politiku Tibetu, jí stačilo jen zemi obchodně ovládat. Proto tam vládly i za britského panství staré staleté poměry. A jaké to byly poměry?

Tibet byl po staletí ovládán budhistickými mnichy. Mniši byli vládci té země a všichni jejich obyvatelé byli jejich nevolníky nebo otroky. V zemi nikdy jiný než otrokářský režim nebyl. Ani Britům nevadil. Jen po dobu několika desetiletí japonské okupace a občanské války byl Tibet mimo jurisdikci čínské vlády.

Otrok byl majetkem. Dobytkem. Otroka bylo nutné týrat, ponižovat, mořit hladem i mučením, aby poslouchal a nebouřil se.  V Tibetu si lámové velmi oblíbili talismany z useknutých lidských paží, rukou i nohou. Dnes tolik obdivovaný dalajláma vlastnil tehdy 4 tisíce otroků. Dnes je z něj demokrat a můžeme se ptát, co by z něho bylo, nebýt komunistické revoluce.

Nevolník se od otroka lišil v jediném. Nebyl otrok, ale měl jednu povinnost – platit. Pokud nebylo čím, stal se otrokem. Dluhy nevolníka klášteru se úročily o 50 – 80 % ročně (to by se asi velmi líbilo i našim bankám). Dluhy se přenášely na děti, vnuky i pravnuky. Dluh na procentech se hradil „člověčinou“ – členové rodiny se stávali klášterními otroky. V Tibetu byli všichni rolníci doživotními nevolníky a je nemožné mezi nimi najít někoho, komu se podařilo z dluhů dostat.  To nebyl středověk. To bylo v 50. letech 20. století. Za panování osvíceného a dnes tak obdivovaného dalajlámy. Tibetská civilizace 50. let minulého století rozhodně nebyla „svébytným a unikátním útvarem“, ale reliktem středověku v současném světě.

Potřeba revoluce v Tibetu přišla až ve chvíli, kdy si USA uvědomily, že raketa středního doletu umístěná na vrcholku hory vysoké 4 – 5 tisíc metrů nad čínským územím se mění na raketu dlouhého doletu. A tak, jakmile došlo k tomuto objevu, vypuklo v Tibetu povstání proti centrální vládě. Dalajlámův bratr s odbojáři dostali peníze i výcvik od CIA, jež se v roce 1956 rozhodli udělat z Tiberu baštu proti komunismu v Asii.

V roce 1959 Čína zvláštní potřebu „okupace“ neměla. Pro celou okupaci vyvstává jedna velká otázka. Proč Tibeťané nebránili vlastní hrudí svou rodnou zem před krvavou okupací? Proč se po věky stavěná mohutná opevnění téměř nebránila Lidové osvobozenecké armádě Číny, slabě vyzbrojené a velmi hladové? Proč země klášterů úporně nebojovala o každé údolí? Protože bránit teokratický režim neměl kdo. Důvod byl jednoduchý – většinu obyvatel obyvatel Tibetu v roce 1959 tvořili otroci, třetinu nevolníci. Nebyla to jejich země. Byla to země lámů. Každý klášter sice měl svůj vojenský oddíl, ale jeho úkolem bylo udržovat pokoru poddaných na klášterní půdě. Takoví „vojáci“ se na odpor „okupaci“ postavit nemohli ani teoreticky. Lidé vítali čínskou invazi jako „osvobození“.

Propaganda vytvořila z Tibetu rajský kout s ušlechtilými mnichy, moudrými vládci a nekonečně věrnými a tvrdě pracujícími lidmi. A to všechno zničili krvaví komustičtí dobyvatelé. Nikdo se nezajímá, jak to bylo ve skutečnosti. Ti, kdo kdo vyvěšují tibetské vlajky na našich radnicích, vyjadřují přání, aby se tyto pořádky vrátily… Pro ně je Tibet „rájem s ušlechtilými mnichy“, „světlým náboženstvím“, „moudrými vládci“ a „nekonečně pracovitými a loajálními lidmi“. Ale skutečnost byla jiná.

Naši havlisté a sluníčkáři nechtějí znát obraz situace z doby před čínskou invazí. Z dob temného feudalismu, kdy tibetští nevolníci a otroci představovali 95 procent populace, kdy obyčejní lidé neměli žádnou osobní svobodu a zacházelo se s nimi jako s věcmi.  A jaký je Tibet dnes? Otroctví samozřejmě zmizelo. Přišlo zrovnoprávnění žen, jež byly dříve nejutlačovanější skupinou Tibeťanů. Tibet patří svobodným lidem, kteří už pracují pro sebe a své rodiny. Negramotnost zmizela. Pozemková reforma zrušila dosavadní feudální vlastnictví půdy, která byla dána k dispozici rolníkům  k obdělávání. Zřízení veřejného školství, místo jednostranného a zaostalého klášterního školství. Komunistická vláda zajistila vzdělání pro všechny Tibeťany. V Tibetu před rokem 1956 neexistovaly základní školy v moderním smyslu slova. Dnes jsou v Tibetu vysoké školy jako jinde ve světě. Vzdělání etnických Tibeťanů je dotováno čínskou vládou. Primární a sekundární vzdělání je povinné a bezplatné. Do roku 2003 bylo v Tibetu zřízeno 1011 škol, počet posluchačů dosáhl 453 tisíc a skoro 92 procent tibetských dětí chodí do škol. Zákon o oblastní autonomii národnostních menšin Čínské lidové republiky stanoví: „Každý národ, tedy i tibetský, má svobodu používat a rozvíjet vlastní jazyk a písmo”.

Komunisté v Tibetu postavili stovky továren a dílen, kde lidé můžou pracovat. Do Tibetu dnes vede železnice spojující Tibet s Čínou. Je to unikátní stavba ve výšce 4 tisíce metrů nad mořem, která přinesla pokrok do země. Dnes je Tibet vzkvétající země, kde všichni lidé mají vzdělání a práci. Že se to nelíbí našim  sluníčkářům, je jejich věc. Návrat starého režimu v Tibetu většina jeho obyvatel nechce.

Stanův komentář: Jako téměř vždy bude pravda někde uprostřed. Tibet byl teokratický stát s otroky a nevolníky, ale čínská okupace určitě nebyla žádná procházka růžovým sadem, jak ji líčí čínská propaganda.

18
Komentujte

Chcete-li přidat komentář, přihlaste se viz Přihlášení.
16 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Autoři komentářů
racekEric JadeStanAmenreTočmistr Autoři posledních komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bety
Člen
Bety

Stane, no nevím. CIA se několikrát pokusila vyvolat v Tibetu povstání a bez úspěchu. To o něčem svědčí, ne?
Dalajlámovi pomohli uprchnout do Indie s mohutnou karavanou naloženou zlatem. V tak chudé zemi nashromáždit takový poklad nebylo jistě lehké – zvlášť pro obyvatele.
Ale našim radnicím stačí podívat se na takové hollywoodské trháky jako např. Zlaté dítě a Neprůstřelný mnich, aby Tibeťany litovali, že chudáci přišli o ten pomyslný ráj.

Dolmen
Člen
Dolmen

Neřekl bych, že pravda o Tibetu je někde uprostřed, ale že je hodně posunutá k té pravdě čínské. Že změna vlády, natož změna systému, ozbrojenou cestou není žádná selanka – viz třeba jen Ukrajina – to je známé. Ani lidskoprávní USA si při takových příležitostech nepočínají právě sametově – Irák, Lybie, Syrie, Panama a další. Proč se u nás nevyvěšují vlajky těchto zemí?

Dolmen
Člen
Dolmen

Dolmen napsal
Proč se u nás nevyvěšují vlajky těchto zemí?

Protože u nás se stalo pokrytectví státní ideologií a to od doby, kdy byl král všech českých pokrytců instalován do nejvyšší státní funkce a stal se povinnou modlou.

Admirál
Člen
Admirál

Je třeba rozlišovat a v tom případě rozdělit akci „tibetské vlajky“ na dvě části.

1) Jak moc jsou Tibeťané historicky v právu oproti Číně? Kdo jsou ti Tibeťané uplatňující nároky? Nejsou to náhodou „Tibeťané“?

2) Kdo jsou ti, kteří u nás fedrují vyvěšování tibetských vlajek? Jsou důvěryhodní? Není fedrování vyvěšování tibetských vlajek jen pláštík pro jiné cíle?

Eric Jade
Člen
Eric Jade

Pár poznámek k tomuto „věčnému“ tématu: 1) Historicky byl Tibet nadobro přičleněn k čínskému císařství na začátku poslední dynastie. To je nějaká ta stovka let. Zas bych to s těmi tisíci nepřeháněl. 2) Tibetské náboženství je celkem drsná směs šamanismu a buddhismu. Historicky docela slušně militantní. Tengeristi (šamani nomádských severních kmenů) by mohli vyprávět o „mírumilovnosti lámů“. 3) Část věcí nelze přičítat jen té původní teokracii. Například žena má v tom echt tradičním tibetském pojetí nulovou hodnotu dodnes. 4) Tibeťané jsou sice až osmou nejpočetnější meněinou v Číně (z 55 oficiálních), ale mají naprosto největší výhody. I Ujguři, se kterými… Číst vice »

Aleš
Člen
Aleš

Proč? Protože:
http://outsidermedia.cz/lhani-v-zajmu-demokratickych-hodnot/
http://outsidermedia.cz/Konfident/
Dříve se oslavovaly v Rudém právu úspěchy socialistického zemědělství, šplhavci věšeli do oken vlaječky SSSR, bonzáci bonzovali a ovce chodili v průvodech. Dnes bonzáci přímo nabádají ke „kladení překážek“, někteří vyhrožují smrtí v plamenech, korporátky vytvářejí simulákrum světa nejen ekonomické, o kterém se ani Goebblsovi ani Biľakovi ani nesnilo v nejdivočejších snech a šplhavci věší tibetské vlaječky či prapory NATO. Dřív se chodilo na stranické schůze, dnes do kostela. Ovce, pokud se vůbec podaří vykolejit z pohodlných kolejí konzumu/ vytrhnout z každodenních existenciálních starostí (liší se mírou a osudy) jsou ještě tvárnější a poslušnější než dřív…

Aleš
Člen
Aleš

Eric Jade: Vkusně vybrané uvozovky u slova „věčnému“.
Západní, euroatlantský, něco jako Erdogan – Hitler, malý alenáš…

Sio
Člen
Sio
Béda
Člen
Béda

Stan napsal Já jen tvrdím, že okupace Tibetu Čínou nebyla žádná selanka, zařvalo při ní dost lidí. A po ní následovalo přibližně to, co u nás v 50. letech. Navíc po celou dobu probíhá násilné počínšťování Tibetu a podpora masivního přistěhovalectví Chanů, které mění etnické poměry. Že to není původními obyvateli přijímáno s porozuměním, je jasné. A že se této nespokojenosti pokouší využít CIA a tibetská emigrace ke změně poměrů, je velmi pravděpodobné a dokonce i vcelku pochopitelné. To kupř. osidlování Západu (vznik dnešních USA) také ne. Přitom USA patří k nejhalasnějším kritikům čínského Tibetu. Takových blbců jako jsou kupř.… Číst vice »

Eric Jade
Člen
Eric Jade

Stan napsal A po ní následovalo přibližně to, co u nás v 50. letech. Navíc po celou dobu probíhá násilné počínšťování Tibetu a podpora masivního přistěhovalectví Chanů, které mění etnické poměry. No, tohle konstatování je jak z příručky FREE TIBET placené altruistickým NEDem. Hanů (sorry ale česká transkripce je naprostá zhůvěřilost, máme už desítky let světově uznanou transkripci) s trvalým pobytem je v Tibetu 8%, v roce 1905 jich tu bylo trvale 7%. Tomu říkám ukrutná sinizace!! Samozřejmě, že těch 8% jsou noví přistěhovalci, protože Britové etnické Hany při svém zásahu vyhnali. Jsou tu samozřejmě i další, ale to jsou… Číst vice »

Točmistr
Člen
Točmistr

Zajímavá zmínka byla v knize L. Součka „Nebeské detektivky, senzace a záhady“, o lámech v nacistickém německu. Ostatně svastika hovoří o tom, že šlo zřejmě o něco ví než jen o „sympatii“. Možná Himmlerova záliba v okultismu, Hitlerovo hledání artefaktů nebo původu árijské rasy, nebo ještě něco dalšího…

Amenre
Člen
Eric Jade
Člen
Eric Jade

Stan napsal čerpal jsem z toho, co se píše v tisku Já už jsem na ty informace z českého tisku celkem háklivý, tak jsem to bral trochu zhurta. Je to taková místní virtuální realita, zamrzlá časem před 30 lety a ideologicky ještě dál v historii. A zrovna to je jeden z důvodů, proč nemám rád českou transkripci – protože s její pomocí jsou pak lidi schopní dohledat zas jen ty české zdroje. Ale doba, kdy měla místní akademická sinologie monopol na informace, je už dávno pryč. Přesto se ho drží zuby, nehty. Jsou samozřejmě i jiné důvody. Třeba to, že… Číst vice »

racek
Člen
racek

Eric Jade napsal No, tohle konstatování je jak z příručky FREE TIBET placené altruistickým NEDem. Hanů (sorry ale česká transkripce je naprostá zhůvěřilost, máme už desítky let světově uznanou transkripci) s trvalým pobytem je v Tibetu 8%, v roce 1905 jich tu bylo trvale 7%. Tomu říkám ukrutná sinizace!! Samozřejmě, že těch 8% jsou noví přistěhovalci, protože Britové etnické Hany při svém zásahu vyhnali. Jsou tu samozřejmě i další, ale to jsou a) vojáci b) dělňasové – obojí se po skončení služby / projektu zas vrací domů. Proč nenajmou místní? Protože mají pověst nevzdělanců a líných lidí (což je ujetá… Číst vice »

Eric Jade
Člen
Eric Jade

racek napsal No, tibetští průvodci nám opravdu povídali o zvěrstvech let po pacifikaci povstání, bylo to velmi kruté, spojené s persekucemi zejména mnichů a bourání klášterů, což prostá Tibeťané tězce nesli. To co jsem rozporoval byla hlavně citace o masivním přistěhovalectví a násilném počínšťování. A procesy jako v 50. letech se také nekonaly. Excesy ano (a nebyla v nich aktivní jen lidová armáda, místní dokážou být proti vlastním taky pěkný dobytek). Potlačení povstání ani odboj samotný nebylo žádné cvičení v rétorice. Mniši v nejhůře postižených / zničených klášterech aktivně pomáhali povstalcům a to si pak následně vyžrali. Nejsmutnější na tom… Číst vice »

racek
Člen
racek

Eric Jade napsal To co jsem rozporoval byla hlavně citace o masivním přistěhovalectví a násilném počínšťování. A procesy jako v 50. letech se také nekonaly. Excesy ano (a nebyla v nich aktivní jen lidová armáda, místní dokážou být proti vlastním taky pěkný dobytek). Potlačení povstání ani odboj samotný nebylo žádné cvičení v rétorice. Mniši v nejhůře postižených / zničených klášterech aktivně pomáhali povstalcům a to si pak následně vyžrali. Nejsmutnější na tom je, že to zas odnesli „ti obyčejní“. Organizátoři fešácky dožívají v Indii za cizí rentu. Když už jste zmínil ty studenty jako doprovod – tak nejlepší způsob, jak… Číst vice »