Hnutí Duha: Změna klimatu loni zasáhla ČR opět o něco více a snižování emisí se zaseklo, říká vládní zpráva

Vládní PR o klimatu je v rozporu s oficiální zprávou

pondělí 2. prosince 2019

Minulý rok byla průměrná teplota v ČR již o 1,7 stupně vyšší, než byl průměr v letech 1981-2010. Léto bylo loni nejteplejší od roku 1961 a sucho bylo extrémní – tak popisuje tuzemské dopady změny klimatu Zpráva o životním prostředí v ČR 2018, kterou připravilo Ministerstvo životního prostředí pro vládu. Zpráva dále uvádí, že posledních pět let neklesají tuzemské emise skleníkových plynů a stejně tak stagnuje výroba elektřiny z čistých domácích obnovitelných zdrojů.

Premiér Andrej Babiš však chce dnes na globálním klimatickém summitu v Madridu mluvit o tom, že Česko dělá pro ochranu klimatu vše, co může – alespoň dle páteční tiskové konference. Oficiální vládní zpráva však jasně prokazuje, že to tak není.

Faktem je, že emise skleníkových plynů v ČR oproti roku 2000 skutečně poklesly o 13 procent. Avšak posledních 5 let to již neplatí, celkové emise neklesaly (pokles od roku 2000 se odehrál předtím). Alarmující je také, že od roku 2000 vzrostly emise z odpadů o 47 % (hlavně v důsledku hromadění bioodpadu na skládkách) a v sektoru dopravy dokonce o 54 %. Hnutí DUHA navíc upozorňuje, že pokles emisí o 13 % za téměř dvacet let není absolutně dostačující k tomu, aby ČR adekvátně přispěla ke globálnímu snížení emisí nutnému k zastavení růstu teploty na relativně bezpečné úrovni.

Premiér Babiš porovnává emise jednotlivých států, ale vynechává stěžejní pohled – množství emisí na obyvatele. V ČR je to 11 tun CO2 na hlavu a rok, přitom průměr v EU je jen necelých 7 tun, Čína má 7,5 tun, Německo 9 tun a Francie 5 tun.

Česko nesnižuje emise skleníkových plynů také proto, že nerozvíjí obnovitelné zdroje energie. Zpráva o životním prostředí uvádí, že množství elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů – které by mohly nahrazovat fosilní paliva a snižovat tak emise – už šestým rokem stagnovalo. A ministr průmyslu Karel Havlíček se snaží rozvoj co nejvíce omezit i do budoucna. Hnutí DUHA kritizuje spolu s městy a obcemi tyto příliš nízké cíle pro rozvoj výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů. Ekologická organizace zároveň prosazuje odstavování zastaralých uhelných elektráren či zákaz skládkování biologicky rozložitelného odpadu (a naopak jeho využití pro produkci kompostu či energie v bioplynových stanicích).

Podrobnou analýzu tvrzení premiéra Babiše o ochraně klimatu dnes zveřejní Klimatická koalice nevládních organizací, kde je Hnutí DUHA členem.

Jiří Koželouh. vedoucí programu Klima, energetika a odpady Hnutí DUHA, řekl: “Premiér Babiš může dnes před světovými i evropskými státníky předstírat, že dělá vše pro ochranu klimatu, ale statistiky z vládní zprávy o životním prostředí hovoří jasně. Ačkoliv naši zemi a naše občany čím dál dramatičtěji zasahuje změna klimatu, snižování emisí skleníkových plynů se zaseklo stejně jako rozvoj výroby čisté domácí elektřiny z obnovitelných zdrojů. Pan premiér by si měl vážně promluvit se svým ministrem průmyslu, aby přestal potlačovat rozvoj moderní energetiky navrhováním absurdně nízkých cílů a dalších překážek, a přestal také pomáhat uhelným elektrárnám.”

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
30 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
racek
racek
3. 12. 2019 14:58

No, ony ty obnovitelné zdroje moc obnovitelné nejsou a zátěž životního prostředí naopak zvyšují. Sakra, tohle uz se nějakou dobu ví a těmhle to nedochází? No, asi by přišli o kšeft, tak to chápu…

orinoko
3. 12. 2019 16:40

Tak především Duha je symbolem buzerantizace lidské civilizace. Už ani nevim kde, ale článek byl jasny. Elektromobily v zimním období jsou těžkým pruserem pro nějaký smysluplný provoz. Proč tomu tak je, si každý zde domysli. A potom: Včera jsem byl jinde než u nás v hospode a byl posluchacem několikageneracni diskuse u vedlejšího stolu na téma lithium apod. Zíral jsem jak blbec , jak to dedkove tematicky kouleli s mladými na módní trendy. Ale predevsim ti mladí říkali naprosté šílenosti, o nichž se nikdy v hromadných sdělovacích obludariich nebude psat. Lithium a jeho uživatelské odvozeniny jsou casovanou bombou. Sám jsem… Číst vice »

Patrik
Patrik
3. 12. 2019 21:39

Asi to není úplně k tématu, ale já myslím, že je jednak je k tématu, tak šířím
https://www.youtube.com/watch?v=h7h8shjTtDg

racek
racek
3. 12. 2019 22:37

No jo, Orinoko, to máte tak … my jsme za totáče studovali strojárny, elektra, stavárny, hnojárny .. a dnes jsou to genderová studia, kulturní antropologie … ti mladí dnes rozhodně netuší o jakých zbytečných podrobnostech a jednotkách se ti starci bavěj, zato mají jasný názor o kterém není třeba diskutovat, neb to říkal Drahoš a televize.. Musím uznat, že ta Sörosova ideologická diverse je převelice účinná. A pořád přitvrzuje. Bude válka. Doufám, že se jí nedožiju…

Dana
Dana
4. 12. 2019 3:58

Ochrana zivotniho prosttedi je lidem podsouvana jako klimaticka zmena zpusobena palenim fosilnich paliv. To jsou ale dve uplne odlisna temata. V boji za prosazeni zmeny globalniho klima se angazuji hlavne socialiste, to nemuzete poprit. Socialni justice, socialni spravedlnost pro globalni pokrokove dobrodeje je jen zaminka a to je hlavni motivace pro pomoc tretimu svetu. Nevim, jak se to rozhodne, kazdopadne jde do tuheho. Prohlaseni prominentniho EU aktivisty: „The United Nations may resort to military action against states that defy its mandates on global climate action, according to Ole Wæver, a prominent international relations professor at the University of Copenhagen.“… Oranizace… Číst vice »

Admirál
Admirál
4. 12. 2019 5:39

SPD v Německu volila předsedy. Podívejte se na charakteristiky nových vůdců SPD – oba dva radikálně ekologicky orientovaní. Co bude po volbách do Bundestágu? Případná povolební koalice SPD, Zelení, Linke (červeno/rudo/zeleno/zelená) bude pěkně vykutálená. Co přijde? Státní teror. proti tomu je ten Usáma z Londýna neškodný amatér. Ve spojení se sestavou v EK zničí průmysl v Evropě.

Parta chovatelů škodné bude mít radost.

Spousta lidí u nás pase po bolševících. Tady je má jako na dlani. V nejvyšších funkcích. Ti nemaj se socializmem nic společného. S bolševizmem (způsob uvažování) ano.

Admirál
Admirál
4. 12. 2019 8:57

S komentářem pana Srejčka souhlasím:
https://neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/evropa-s-novou-eu-do-zeleneho-otroctvi.A191203_105233_p_zahranici_wag
Hrneme se plnou parou do průseru.

orinoko
4. 12. 2019 12:59

Dneska jsem v kraksne shlédl velmi zajímavý film o Zemi. Jak je všechno propojené , komplexní , krátko a dlouhoobehove v různých urovnich, různé podmíněné a nezávislé na cloveku. Když zároveň toho všechno je člověk vývojovým vysledkem, a kdyz procesy na Zemi začal ovlivnovat, ale zaroven nebylo receno, že naprosto katastrofalne. Spontánně vzniklé požáry v Australii, Americe, ale třeba i na Sibiři jsou procesem, kdy dojde k nadbytečnemu výskytu kysliku v atmosféře a tak si to příroda reguluje sama. Vznikly popel využije jinde jako potřebné hnojivo podobné jako saharsky písek pomáhá zurodnovat amazonsky prales. Blesky při bourkach se jeví jako… Číst vice »

racek
racek
4. 12. 2019 13:11

Milá Dano, komunismus, křesťanství, islam, judaismus … Vse je jen náboženství, ovšem vrcholně nesnášenlivé. Ted to nahradil zeleny prapor ekoterorismu. Asi ta barva implikuje takové podivné souzneni mezi nimi. Neb dnesni zeleni jsou nelsilenejsi vítači… A přebírá rovnostářství které bylo charakteristické pro ranna stadia tehto nabozenstvi. A znovu pozorujeme rysy xenofobie a nadrazenosti ve jmenu jediné pravdy, stejne jako v dobach nejvetsiho rozvoje tehto náboženství. Socialismus vznikl jako urcity docela fungující kompromis ve snaze smirit tridy, narody a viry. No, chvili to fungovalo, at uz v trznich ekonomikach tak bu tech centrálně řízené. Dnes vznikl ekoterorismus, opet jako mimořádně nesnasenlive… Číst vice »

orinoko
4. 12. 2019 14:17

Jedná z veci, o níž byl pořád v kraksne. Barevnost je dána chemickým obsahem: Dusik, kyslík atd.

https://ac24.cz/-/v-severnim-ontariu-spatren-jev-ohromujicich-svetelnych-piliru?redirect=%2F

Dana
Dana
4. 12. 2019 17:30

Socialismus jako fungujici kompromis, tak nevim, Racku, to si nemyslim. V dobe, kdy jsem dorustala, v sedesatych letech, byly politicke pomery v Cesku celkem uvolnene, hladem jsem netrpela a strechu nad hlavou jsem mela u rodicu. Ovsem ta sed, ta zaprdenost systemu, nedostatek zivotnich potreb, nemoznost si vybirat zamestnani – tenkrat existovaly umistenky- , citit se jako ovce v zadratovane republice, to a mnoho veci me silene depresovalo, az k myslenkam na sebevrazdu. Jak prisli Soveti v 68, , hned jsem vyuzila situace a odjela legalne do Vidne, kde jsem na Zap.Nemeckem konsulate pozadala o asyl. Teprve v Nemecku jsem… Číst vice »

racek
racek
4. 12. 2019 17:50

No, vcera se mi chtelo jeste napsat, ze cekam ze strany Zemana znovuotevření Ptaciho hnizda. Neb on bojuje o dozivotni koryto, ktere mu chteji Babis s Benešovou zarazit. No a jeho preference az prilis často rika veřejně, ze. Takze bylo jasné, ci volani slyší. Zase jeden vyvoleny exemplář. Holt co nevic poskodit Čechy, ze. A ponížit… I kdyz je Babiš slovak.
No, upřímně řečeno, takle hnusnou opozici jsem jeste nezažil. Ja snad na stary kolena budu volit Babiše…

PPK
PPK
5. 12. 2019 0:25

Každá moc potřebuje kolaboranty a jejich ideologii zákazů, příkazů, odměn a trestů, která zakládá tzv. právo, jakožto nástroj vynucování poslušnosti k moci sociálního řádu. Přesto ale, moc by nikdy neměla umožnit vznik „práva“, které se už i dá tržně koupit. Moc trhovců by neměla být ani násilím, ani byznysem, přestože trh je vždy založen na zamlčení části pravdy, pokud už ne rovnou na lži. Výkon moci by měl ctít spravedlnost a rozum a neměl by vynucovat vymáhání renty a poslušnosti pokrytectvím a strašením nevzdělaných lidí náboženskými či nevědeckými výmysly. Výmysly, útočícími na pud sebezáchovy a vytvářejícími pocit viny těch, kteří… Číst vice »

PPK
PPK
5. 12. 2019 2:33

A ještě poznámka pro pana Daníčka o podstatě rozdílů v etice myšlení a jednání lidí charakteru autentického socialismu a tržního kapitalismu: Když se totiž kapitalistovi podaří někoho okrást anebo v byznysu alespoň trochu spekulačně podvést a ošidit, pak to vždy značně a zcela logicky pozdvihne jeho sebevědomí. Naproti tomu je zajímavé, že člověku skutečně socialisticky smýšlejícímu a poctivě žijícímu, jeho sebevědomí posílí, když může někomu stejně čestnému a poctivému pomoci v jeho nesnázích. Proto světonázorový kapitalista pak vždy dodatečně potřebuje předstírat svou dobrosrdečnost okázalým a mediálním humbukem divadla vlastní charity „darů prý shora dolů prokapaných“ drobečků z přebytků za zdí… Číst vice »

Gatta
Gatta
5. 12. 2019 9:06

Re orinoko – taky jsem shodou okolnosti včera viděl ten dokument – vemi dobře a komplexně pojaté.
Zaujalo mě třeba, že mrtvý strom (les) v chladných podmínkách Kanady či Sibiře by se samovolně roukládal déle neż 2oo roků – při lesním požáru vyřešeno za pár hodin. A z hnojivého popela může začít obnova lesa. Nehledě na to, že některé sttomy uvolňují semena právě až po požárech.

Gatta
Gatta
5. 12. 2019 10:56

PS k předelému: „Stejně by mě zajímalo, jak se tomu pračlověku podařilo porazit v Evropě tu 8dobu ledovou?“ Re racek Byl tu ovšem ještě jeden náboženský model – helénistický Pax Romana kde přiístup k náboženství byl tolerantní a platilo Kristovo „Co je císařovo císaři, Bohu co je boží“. Aneb, jak napsal kdosi v jedné iskuzi: „Je třeba zbit každeho tvora který drží v ruce zbraň a mluví něco o Bohu“. Ale ony všechny tyto problémy jsou jaksi vnitrospolečenské – a to vše probíhá v rámci funkceschpnosti – tedy zajištění dostatku energie a především POTRAVIN pro společnost u níž neustále roste… Číst vice »

Bety
Bety
5. 12. 2019 21:38

Admirále, zrovna jsem dočetla americkou detektivku, napsanou na konci osmdesátých let. Je zajímavé, o čem se jen tak mimochodem zmiňuje – např. politická korektnost (psychopat nesmí být nazván psychopatem, je to psychicky narušená osobnost), práva minorit povýšená nad práva většiny (výhody, takřka nemožnost jejich členy trestně postihnout), přitom nezájem o osud dětí žijících na ulici (každý ví, že mají životnost mšice), volby (za čtyři roky zase budou a přitom není koho volit). Imigranti. Oteplování ani emise zmíněny nejsou, ale ten světoznámý graf ve tvaru hokejky vycucaný z prstu přece vyhlásili tamtéž. Opravdu nechápu, že když všechny ty úžasné věci pocházejí… Číst vice »

racek
racek
5. 12. 2019 22:41

Gatta: problém přežití Homo sapies, který se v jedné té době meziledové kdy bylo podstatně tepleji stěhoval z Afriky, lze vysvětlit zcela rasisticky. Prostě v té době pěstoval sexuální styky s domácími neandertálci, od kterých převzal některé geny nutné pro přežití v následující ,… nevím teď jestli druhé či třetí doby ledové. Domorodí neandertálci kromě genů měli kromě toho i bílou pleť a modré oči… Samozřejmě, vyšší porodnost a agresivita příchozích pak zavinila zánik původního obyvatelstva, které i když mělo větší mozek a sílu, nic platně mu to nebylo. Což mi připomíná chování migrantů a evropských domorodců v současnosti, že… Číst vice »

Gatta
Gatta
6. 12. 2019 6:16

Re racek
Puvodne to mel byt vtip – kolik CO2 asi musel praclovek vyprodukovat, aby rozpustil ledovce na polovine Evropy?

Jinak – pekny a povedeny film o tomfo úseku dejin lidstva je francouzský „Boj o oheň“. V jednom nosnem pribehu vam na konci filmu dojde, ze je to vlastne popis dlouheho vyvoje cloveka.

https://www.csfd.cz/film/165-boj-o-ohen/prehled/

Admirál
Admirál
6. 12. 2019 13:12

Bety,
asi jsem měl napsat, že spousta lidí, média dnes pase po bývalých komunistech, ale nevidí, že na nejvyšších postech Únie sedí lidé s bolševickým myšlením a TI jsou s mocí, kterou třímají, přímou a velkou hrozbou pro svobodu. Tu svobodu, kterou se zaklínají na Letenské pláni.

S Ruskem to nemá žádnou souvislost.
I když, samozřejmě za všechno může Putin.

Bety
Bety
6. 12. 2019 18:47

Admirále, můj pohled na věc je takovýto: pokud si necháte vnutit, nebo vezmete za svou terminologii lidí s názory s nimiž nesouhlasíte, jste už napůl v pozici poraženého. Bolševické myšlení? Skuteční bolševici snažící se prosadit slušný život pro většinu, která do té doby mohla o slušném životě jen snít by asi nevycházeli z údivu. Socialismus je už diskreditován až až, kdekteré pako placené neziskovkami propaguje prý levičácké myšlení. Kupodivu jim z toho vychází systém vyhovující velmi malé menšině, přímo paskvil na nějakou sociální spravedlnost. Termín bolševici je na tom stejně. A když to nejsou socialisté nebo bolševici , jsou to… Číst vice »

racek
racek
6. 12. 2019 18:55

Kolik CO2 stačí na rozpuštění ledovců? Myslím že ani tolik na celém světě není. Oni totiž páni ekoterroristé cudně zatajují, že ze všech tzv. skleníkových plynů má hlavní vliv, cca 97% vodní pára a teprve zbytek se dělé CO2 a metan. No, přestat prdět se jim nechce, vodu nesnášejí takže to svádí na ubohý CO2, kterého bývalo v zemském ovzduší i mnohonásobně více. Bitvu o oheň jsem viděl asi tak kolem roku 80 v Polsku. V obchodech jen prodavačky, zboží se ztratilo, všichni furt stávkovali , ale v kinech výběr filmů opravdu parádní… skoro ceůou dietu jsem vracel, dělalo to… Číst vice »

Admirál
Admirál
6. 12. 2019 21:41

Bety, znovu si nerozumíme, bolševizmus je způsob prosazování nezávisle na cíli.

– nátlakem,
– omezením svobod,
– fyzickým ohrožením oponentů
– zamezení šíření opozičních názorů

Prosazované cíle můžou být různé.

Gatta
Gatta
7. 12. 2019 8:23

A co těch několik vln gilotinou páchaného dobra za VFR – také bolševici ?

PPK
PPK
7. 12. 2019 10:48

Ačkoliv téměř vždy s Admirálem i Bety souhlasím, tentokrát považuji poznámku paní Bety za velmi důležitou. Podle mého názoru, jde totiž nejen o logiku reality, času a okolností, ale zejména o ne-jasno v názvosloví. Bolševici byli elementem REVOLUCE za spravedlnost v socialismu. Naproti tomu nátlak, omezení svobod, hrozby oponentům či cenzura opozičních názorů, to jsou znaky UDRŽOVÁNÍ jakékoliv Ne-demokracie – i bez bolševiků. Oč tedy v pojmu „bolševik“ u soudobých pravicových autorů (zejména) jde? Jde o diskusní úskok – manévr posunutí terminologie do jiného významu ve slovním základu. Jinak řečeno, o zákeřnou manipulaci pojmů, když např. selhává pokus NEargumentovat reálnými… Číst vice »

Gatta
Gatta
7. 12. 2019 11:42

Re PPK – skvěle napsano.

Ano – slova jsou jen nálepky, vždyť co růží zveme … obrovský prostor pro manipulaci komunikační fauly.

https://m.youtube.com/watch?v=yVpNyy1N_Iw

Gatta
Gatta
7. 12. 2019 11:57

Hádáme se o pojmy o kterých víme, že jsou jen falešné a zavádéjící manipulační nálepky … co takhe vymyslet a zkusit užívat, dsnad i zasvést, jiné slovo – vystihující podstatu a všem srozumitelné.

Bety
Bety
7. 12. 2019 13:04

PPK děkuji. Moc pěkně jste to rozvedl. K samotným bolševikům: za tu dobu, co pročítám nezávislé weby jsem se hodně dozvěděla a samozřejmě také z literatury. Naučila jsem se rozeznávat trockismus od bolševismu. Bez toho se těžce rozeznává co byli bolševici zač. Ono když se zdálo, že bolševiky – stalinisty odsoudili sami Rusové, tak se zdálo, že není o čem diskutovat. Ale postupem času jsem došla k poznání, že to odsouzení stalinistů – bolševiků mají na triku jejich věční odpůrci trockisté, počínajíc Chruščovem. A právě na ně platí ten nátlak atd., včetně namyšlené byrokracie a memorování stále stejných pouček, které… Číst vice »

Aleš
Aleš
7. 12. 2019 21:03

https://www.kulturni-noviny.cz/nezavisle-vydavatelske-a-medialni-druzstvo/archiv/online/2019/49-2019/jaderna-elektrarna-v-zwentendorfu-pribeh-sily-verejneho-mineni-v-demokraticke-zemi-(7.-cast) PPK: Tak tak, je to jasnější než tisíc sluncí. Rád čtu novou republiku, ale dost jejich komentátorů nadužívá propagandistický termín neomarxismus a veze se v tomto na vlně laciné pravicové propagandy analytika Kollera či Klause mladšího. Jsem zvědav, kolik amerických agentů bude protestovat proti ničení zdrojů pitné vody českých obyvatel v okolí dolu Turów. Vsadím se, že nula od nuly pojde. To spíš rozjedou dojemné národní chariatativní sbírky na ty, co jim došla pitná voda. Protestovat proti bohatnutí rusofobních proamerických Poláků není v proamerických neziskovkách in. Viděli jste někdy hnutí Duha protestovat proti NATO? Kdyby raději USA dali místo… Číst vice »