ANV: Nový šéf ŘSD se pokouší obejít zákon. V zájmu billboardů

Reklama










Tisková zpráva Acta non verba

Praha, 23. listopadu 2010 – Nový šéf  Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)  Jiří Švorc je autorem dopisu, který odmítá zveřejnit, v jakém stavu se nachází výpověď smlouvy na pronájem 391 billboardů z celkových 485. ŘSD má na výpověď čas jen do konce roku, pak bude smlouva automaticky prodloužena o další tři roky. Podle neziskové organizace Acta non verba(1)  (ANV) se Švorc pokouší obejít zákon, aby ŘDS nemuselo smlouvu vypovědět.

ŘSD po léta tvrdí, že by se rádo zbavilo billboardů u dálnic, ale brání mu v tom platné smlouvy s majiteli billboardů. ANV zjistila, že to není pravda. Před třemi měsíci vyzvala ŘSD, aby smlouvy vypovědělo. Pokud to ŘSD to nestihne do konce roku, billboardy nezmizí další tři roky. ŘSD tehdy uvedlo, že právě probíhá audit všech smluv. Po třech měsících položila ANV ŘSD dotaz(2) jak audit dopadl, kolik stál a kdo jej provedl. ŘSD odmítlo dopisem generálního ředitele Jiřího Švorce odpovědět.(3) Údajně má dotaz formální vady. Ředitel společnosti ANV Vojtěch Razima to komentuje: „Pokládat dotazy dle zákona o poskytování informací je náš denní chléb. ŘSD jsme dokonce položili již tři takové dotazy a na dva nám bez problémů odpověděli.(4)   Teď jde do tuhého a tak si vymysleli formální vady. Vrcholem všeho je, že dopis o odmítnutí informací je přímo od generálního ředitele Švorce. Švorc tak obchází zákon o poskytování informací a dle mého názoru to dělá naprosto vědomě. Smlouvy  vypovědět nechce. Žádný audit se nekoná nebo naopak  je audit značně předražený a podivně zadaný. Ředitel Švorc má co vysvětlovat.“

Smlouva, o kterou se především jedná, měla původně platit „jen“ 14 let, do 31. 12. 2006, ale ŘSD ji od té doby „zapomnělo“ vypovědět. Pokud ŘSD „zapomene“ i letos, smlouva s agenturou QUO(5) se automaticky prodlouží o další dva roky do 31. 12. 2013. V případě, že ŘSD konečně „nezapomene“, zmizí do 31. 12. 2011 z našich dálnic většina billboardů.

Smlouva s News Outdoor i ostatní smlouvy o billboardech jsou značně výhodné pro majitele billboardů, nikoli však pro stát. Proti 10 milionům korun ročního příjmu MD stojí přibližně 80 milionů zisku pro majitele billboardů. Celkem se jedná o 485 billboardů. Stát má z jednoho billboardu roční příjem 20 tisíc Kč, zatímco jeho majitelé 220 tisíc Kč.  

Přejít do diskuze k článku