Česká média za nečasu

Reklama




Paní Babišová ráno posílá svého muže pro mléko a rohlíky. Ve dveřích mu ještě připomíná: "Ty, Andreji, a nezapomeň koupit Mladou frontu."


Jaroslav Hašek ve své humoresce Národní listy(external link) již před více než sto lety brilantně popsal zákonitosti tržního prostředí aplikované na prostředí mediální. Doba pokročila, a místo sofistikované přetahované pánů Grégra a Kramáře jsme svědky scének mnohem prozaičtějších:


Prolog: Kašpárek v rohlíku

"Nejnovější zpravodajský newsroom v Česku má za sebou kolaudaci. V novém sídle vydavatelství Economia v pražském Karlíně se totiž v sobotu odpoledne uskutečnila party pro zaměstnance mediálního domu a jejich blízké. V místech, kde už za měsíc budou naplno společně pracovat redaktoři všech titulů vydavatelství, hrála kapela Kašpárek v rohlíku a zaměstnancům se poprvé představil nový generální ředitel André Warnecke."

iHNed.cz, 1.6.2013(external link)

Hlasatelé svobody a individualismu jsou sestěhováni do karlínského mraveniště(external link), aby byli pěkně pod dohledem svých šéfů. Kolik lidí bylo či ještě bude v souvislosti s tím ušetřeno a vyhozeno, se můžeme jenom domýšlet.


1. dějství: Andrej Babiš jde nakupovat

Paní Babišová ráno posílá svého muže pro mléko a rohlíky. Ve dveřích mu ještě připomíná: "Ty, Andreji, a nezapomeň koupit Mladou frontu." Andrej se za půl hodiny vrací a radostně volá: "Pozri, Monika, dali mi k ní ještě navrch zadarmo Lidovky!"


2. dějství: Andrej Babiš nebude dělat revoluční změny

Podle Babišova mluvčího Karla Hanzelky není podnikatelovým záměrem dělat ve vydavatelství revoluční změny, či propouštět zaměstnance. "Není naším záměrem dělat změny, které by vedly k propuštění lidí. V tomto směru bychom chtěli všechny zaměstnance uklidnit," řekl Hanzelka ČTK.


"Zcela odmítám, že by pan Babiš kupoval vydavatelství proto, aby zasahoval do obsahu novin. Souvislost s jeho politickými aktivitami vůbec nehledejte," uvedl Hanzelka. "Pokud byste se zeptali šéfredaktorů médií, která Agrofert doposud vlastní, všichni vám jednotně potvrdí, že je pan Babiš nijak neovlivňuje," dodal.

České noviny(external link)


Kdo alespoň trochu sleduje, co se dělo v podnicích, které převzal Andrej Babiš, tak se směje, až se za břicho popadá. Pokud ovšem není zaměstnanec společnosti MAFRA.


3. dějství: Andrej Babiš telefonuje redaktorovi Lidovek

AB: No, koukal jsem do monitoringu. V Právu mám otvírák, v Hospodářkách velký článek a Lidovkách jsem nic nenašel.


LN: No… Já, řikám. Na tiskovce já jsem byl… Bohužel, já jsem prostý redaktor, který neurčuje to, co kde bude.


AB: Takže vám to zakázali? Mám tomu tak rozumět?



AB: Výborně. To vám dal pan Balšínek?


LN: Ne přímo. Jako by já většinou nejsem přímo s ním ve styku.


AB: Aha. A kdo vám dal ten pokyn?


LN: Eh… Tak mám nad sebou šéfa domácího oddělení, ale ten předpokládám de na poradu. A tam je i se šéfredaktorem a dalšími jako s komentátory a se vším možným. Takže.


AB: Ale kdo vám to konkrétně řekl, že nemáte psát?



AB: Zajímavé. Zajímavé, že všeci vaši konkurenti na to zprávy dávaj, protože můj ksicht totiž prodává tě noviny, pokud jste to ještě nezjistil.



LN: Eh. Já…


AB: Vy asi nechcete, aby se noviny vaše prodávaly.


LN: Já říkám jsem v tomhletom, pane Babiši, malý pán. Já o těch věcech nerozhoduju. Nemůžu s tím úplně moc dělat.


AB: Jasně. Já se len vás ptám. Já se s vámi normálně bavim ako, ako občan Babiš. Ne ako…No.… já ani nejsem majitel MAFRY. Zatim. Já se ptám jako občan Babiš. Že jste byl na tiskovke.

Lidovky.cz, 28.6.2013(external link)


Existuje lepší argument pro tvrzení Miloše Zemana o bezcharakternosti a nízké inteligenci českých novinářů? Nejprve vykrucování v telefonickém rozhovoru (ten je současně nahráván), poté jeho zveřejnění. Zapamatujte si jména Dalibor Balšínek a Vladimír Křivka. Ti chlapci v Lidových novinách nevydrží ani do prvních švestek.


Velké finále a rozuzlení

Zahraniční vlastníci opouštějí neperspektivní český mediální trh. Médií se postupně zmocňují čeští oligarchové, dle našeho odhadu patří Porybného Borgisu (Novinky) 50 %, Andreji Babišovi (iDnes, Lidovky, Česká pozice?) 15 % a Zdeňku Bakalovi (Aktuálně, iHNed) 11 % podílu na trhu "seriózního" zpravodajství na internetu, zbytek připadá na zpravodajské servery českých televizí a více či méně nezávislé weby.


Podobná situace panuje i v oblasti tištěných médií, viz seznam nejvlivnějších lidí v českých médiích (zde(external link)), starší přehled vlastníků českého tisku (zde(external link)) a obrázek:


http://www.critical-mass.cz/2011/kdo-vlastne-vlastni-cesky-tisk

(Zdroj(external link))


Nebuďme naivní. Oligarchové nekupují média proto, že už se nemohou dívat na bezzubé štěkání "hlídacích psů demokracie". Kupují je proto, aby se o nich a jejich kšeftech psalo v pozitivním duchu, a pokud to nejde, tak alespoň nepsalo vůbec.


Novináře, kteří v uplynulých letech totálně selhali, teď zaslouženě čekají těžké časy, v lepším případě proměna z "celebrit" v bezprávné dělníky v mediálních fabrikách, v tom horším úřad práce. Jak by se vám, milí kolegové, kteří jste tak ohrnovali nos nad odboráři, teď hodily nějaké novinářské odbory!


Velkorysá nabídka místo epilogu

Ještě existuje na internetu několik "ostrůvků pozitivní deviace", kde se čtenáři mohou dozvědět opravdové informace nezkreslené PR agenturami a skrytou reklamou. Pojďte si, současní i bývalí profesionálové, zadarmo odpracovat své minulé hříchy. Pokud vaše články budou mít myšlenku a formu, alespoň za e-republiku a spřízněné weby slibujeme, že do jejich obsahu nebudeme zasahovat. Přímo ani nepřímo.


Napsáno pro e-republika.cz

Přejít do diskuze k článku