Několik poznámek k „reformě“ školství

Reklama






Problematiku humanitních věd ponechám expertům z oboru a zaměřím se na školy technické.

Můj názor je tento: Paní profesorka Dvořáková má z obecného pohledu v zásadě pravdu. Vzdělávání není a nikdy nesmí být byznys. Vzdělávání je získávání znalostí a dovedností, umění naučit se studovat, racionálně a logicky myslet a tvořivě pracovat. Vzdělávání je příprava nové generace pro další pokrok celé společnosti a nikoliv jen páka pro další a snadný zisk firem, vypodložená nějakou novou, absurdně dementní legislativou.

„Reforma“ školství, směřující k uchvácení akademické samosprávy škol do rukou různých zájmových skupin, ať podnikatelských nebo stranických, je snaha o dosažení tří základních vychytralých manažérských cílů:

Zaprvé jde o cíl politiků – ještě více zotročit učitele a vůbec celý systém školství směrem k linii stranického chomoutu právě vládnoucí kliky. Dříve to byla vedoucí úloha KSČ, nyní je tu místo ní ODS se svými ideologickými a neprokazatelnými pravicovými dogmaty a hlasovacími partajními satelity TOP09 a VV. Principiálně pojato – stejná totalita, jen její povaha je zdánlivě pouze ekonomická.

Za druhé se jedná o cíl majitelů firem: Zcela zdarma – si vytvořit pomocí nové zákonné normy na školách další paralelní výzkumná a vývojová pracoviště nových výrobků a nového IT softu, osazená novodobými, zkušenostně nezralými a o to více manipulovatelnými otroky – studenty.

A třetím cílem je přetvořit studenty na zdarma pracující roboty, kteří si ještě tu možnost vyvíjet nové aplikace pro firmy zaplatí ve formě školného.

Podtrženo a sečteno: Vypráskanější podraz do systému školství si snad už ani nelze představit.  Je to obdivuhodně podlý záměr! Legislativní cestou si firemně vyspravit bilanci financování zázemí vývoje výrobků a ještě znova a podruhé si ten vývoj nechat nepřímo zaplatit třemi cizími zdroji: státními dotacemi do škol, studenty jejich vlastní prací a školným studentů. To skutečně až dosud nemá obdoby!

Na školách je třeba ihned takovouto „reformu“ briskně ODMÍTNOUT a vůbec o čemkoliv podobném NEJEDNAT. Bude-li to nicméně nyní parlamentně prosazeno, pak opozice musí hned teď prohlásit, že jakmile se příště dostane k vládním otěžím, tak že tuto zlovolnou vymyšlenost ihned zruší. Argumenty pravicových agitátorů, že takovouto špinavost provozují i jinde ve světě, nemají váhu. Chce-li si někdo lehnout pod vlak, není naší povinností si na ty koleje lehnout také. To bychom museli být všichni úplně padlí na hlavu, kdybychom měli souhlasně přijímat a aplikovat každou legislativní pitomost.

Ostatně, už i tak má naše školství obrovský problém s pedocentrismem a povrchností výuky, až dosud pilně importovanými z USA. Už i tak má naše školství obrovské potíže se stále blbějšími žáky a SŠ a VŠ studenty – a co je nejhorší – s vyhořelými kantory a profesory. To všechno tu už stihla způsobit právě ta komercionalizace školství a nesmyslná neoliberální ideologie o neviditelné ruce trhu, která je prý schopna uřídit i vzdělávací procesy ve školství.

Údajně neudržitelný vývoj veřejných financí, zadlužení domácností, bolševiky a Paroubka sem laskavě netahejme. Je jen na vládě, aby tu takový fiskální vývoj nebyl. Od toho tu ta vláda je, aby to tak nebylo. Vláda by měla být vybavená odborníky a nikoliv jen stranicky dosazenými zloději, či bezradnými diletanty nebo ideologicko systémovými fachidioty.

 

Stanův komentář: Omlouvám se Janu Veselému i diskutujícím, že jsem byl nucen z technických důvodů (dvojí vložení stejného článku a nemožnost editace) původní článek "Studente, zaplať si své školení! Zaplatíš za něj demokracii!" smazat. Pokusím se ho ještě jednou znova vložit, ale úspěch nezaručuji.

Přejít do diskuze k článku