Kverulant.org: Nelegální billboardy mizí jen pomalu

Reklama


Praha 22. duben 2015 – Úřady proti nelegální reklamě obvykle nezasahují bez podnětu od občanské veřejnosti. Pak spustí zdlouhavou úřední proceduru.

Hlavní problém přitom není ani tak v zákoně samotném, jako spíš v laxním přístupu úřadů a zejména správců silnic. Na příkladu si popišme, jak to chodí v Praze. Jednou z firem, která už pár let výše popsaný postup úspěšně praktikuje, je jistá společnost Varia Board. Po Praze má několik nosičů, jeden z nich například u sjezdu z Barrandovského mostu na Strakonickou, další pak u křižovatky ulic K Barrandovu a K Holyni. V říjnu minulého roku jsme na tyto dvě reklamy podali podnět Odboru dopravních agend Magistrátu hl. m. Prahy (ODA MHMP). Ten pak v souladu ze zákonem vyzval 5. listopadu na úřední desce k odstranění nepovolených nosičů. Není asi velkým překvapením, že na tuto výzvu nikdo nezareagoval. Po uplynutí zákonné lhůty proto ODA poslal 24. listopadu Technické správě komunikací (TSK) žádost o zakrytí a následné odstranění inkriminovaných reklam. A dál? Nic. V půlce dubna oba nosiče stále stojí na svých místech. Podle zákona přitom měly zmizet do 15 pracovních dnů ode dne, kdy uplynula lhůta daná vlastníkovi, tj. zhruba do 15. prosince.

Ředitel TSK Ladislav Pivec k našemu dotazu, proč tyto billboardy stále nebyly odstraněny, uvedl: „Na základě žádosti ODA MHP o zajištění zakrytí a následné odstranění uvedených reklam jsme učinili poptávku na dodavatele realizace této zakázky. V současné době se upřesňují podmínky nabídky společnosti ELTODO.“ Zároveň vysvětluje, proč se TSK do odstraňování reklam moc nechce: „Soudní vymáhání vynaložených nákladů je zdlouhavé a může být i neúspěšné, třeba v případech zániku subjektu škůdce nebo nějakého pochybení ze strany správních úřadů.“

Od 1. září 2017 nabude účinnost novela, která zakazuje reklamy u dálnic a silnic I. třídy. Budou-li znovu schváleny Pražské stavební předpisy, přitvrdí i regulace reklamy v Praze. Aby ale billboardy začaly od silnic skutečně mizet, bude potřeba, aby se úřady a silničáři přestali vymlouvat a našli způsob, jak nelegální reklamu účinně odstraňovat. Z legálních reklam plynou městům i krajům nemalé peníze a kdyby aspoň část z nich věnovaly na boj s černou reklamou, mohla by být situace daleko lepší.

O tom, že když se chce, tak to jde, nás nedávno přesvědčili v Brně. Tamní magistrát vyčlenil jednoho ze svých úředníků právě na monitorování a odstraňování nepovolených billboardů. A výsledek na sebe nenechal dlouho čekat: první dva nelegální billboardy už byly odstraněny a další budou brzy následovat. Pomáhají jim v tom i Kverulantovi fanoušci prostřednictvím návodu v kauze Nechceme billboardy v Brně.

Přejít do diskuze k článku