Kverulant.org podal stížnost na ČT kvůli pořadu Auto Moto Revue

Praha, 2. července 2015 – Česká televize začala nedávno vysílat motoristický pořad Auto Moto Revue. Zdarma ho pro ni vyrábí externí dodavatel, kterého platí producenti a prodejci aut, garážových vrat, poskytovatelé leasingů a podobně. Kverulant.org dnes podal stížnost na objektivitu tohoto pořadu k Radě pro rozhlasové a televizní vysílání.

Podle Kverulanta ČT již od roku 2011 soustavně porušuje zákon, který reguluje reklamu, jejíž vysílání je na ČT1 zcela zakázané. Přesto se na tomto programu stále objevuje v hlavním vysílacím čase. Na kritiku médium reaguje tvrzením, že nejde o reklamu, ale o sponzorství pořadu. Výsledkem je, že řádné plátce koncesionářského poplatku obtěžují reklamy, ale především mohou miliony diváků každý den sledovat, jak tato velká veřejnoprávní instituce explicitně porušuje zákon. Česká televize však ani po letech výtek reklamu vydávanou za sponzorství nestáhla. Naopak.

ČT v současné době přichází s novým způsobem, jak obejít zákon. V roce 2015 bylo vyrobeno 12 dílů pořadu Auto Moto Revue, které se začaly vysílat od května 2015. Zmíněný pořad je druhým nejstarším vysílaným titulem ČT a v současné době má podobu týdeníku. Běží na programu ČT2 a díky početné motoristické obci patří k deseti nejsledovanějším sobotním pořadům na ČT2. Je však značně neobjektivní a vzhledem k tomu, jak vzniká, ani jiný být nemůže. Televize totiž kromě jedno či dvou tisíc za výrobu skrytých titulků za pořad nic neplatí.

Pořad vyrábí externí dodavatel, kterého platí producenti a prodejci aut, garážových vrat, poskytovatelé leasingů a podobně. Je evidentní, že tito inzerenti to nedělají proto, aby ČT pomohli naplňovat její hlavní úkol, tedy poskytování veřejné služby v oblasti televizního vysílání, což obnáší zejména přinášení objektivních, ověřených a ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů, jak to ČT ukládá v § 2, odstavec (2) zákon o České televizi. Inzerenti tak činí proto, aby upozornili na svoje produkty a představili je v skvělém světle.

Něco takového je nepřípustné. Umístění produktu je možné pouze v kinematografických dílech, filmech a seriálech vytvořených pro televizní vysílání, ve sportovních a zábavných pořadech, a to za podmínky, že má podobu bezplatného poskytnutí určitého zboží nebo služby, např. rekvizity nebo ceny, které jsou zařazeny do pořadu (§ 53a odst. 1 písm. a) a b) novelizovaného zákona č. 231/2001 Sb.). Pořady, které umístění produktu obsahují, musejí splňovat následující požadavky:

  • Jejich obsah a doba zařazení do vysílání nesmějí být ovlivněny tak, aby tím byla dotčena redakční odpovědnost a nezávislost poskytovatele;
  • Nesmějí nabádat přímo k nákupu nebo pronájmu zboží nebo služeb, zejména zvláštním zmiňováním tohoto zboží nebo služeb za účelem jejich propagace;
  • Nesmějí umístěný produkt nepatřičně zdůrazňovat (§ 53a odst. 2 písm. a), b) a c) novelizovaného zákona č. 231/2001 Sb.).

Všechny výše uvedené zásady jsou v pořadu Auto Moto Revue soustavně porušovány. Tak například v dílu odvysílaném na ČT 2 6. 6. 2015 byl testován vůz Subaru Forester s dvoulitrovým naftovým motorem o výkonu 147 koní, kroutivým momentem 350 Nm a bezstupňovou převodovkou. Jde o vozidlo se stálým pohonem všech kol a váhou 1700 kg. Redaktor o tomto „autě pro fajnšmekry“ v čase 2:15 tvrdí, že jezdí s fantastickou průměrnou spotřebou 6,1 l/100 km. Záhy je však usvědčen ze lži, když se v reportáži v čase 4:30 objeví displej s průměrnou spotřebou 9,2 l/100 km.

Kverulant.org se nechce smířit se soustavným porušováním zákona ze strany významné veřejnoprávní instituce, a proto dnes podal RRTV další podmět k šetření. Ředitel obecně prospěšné organizace Kverulant.org Ing. Vojtěch Razima k tomu říká: „Chceme věřit, že 5 milionů českých motoristů si zaslouží objektivní pořad, a nikoliv orgie product placementu.“

0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
6 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
cnemo
2. 7. 2015 14:28

To je ten Forester je fakt takový křáp? :)

LF
LF
2. 7. 2015 15:22

Zrovna AMR je relativně dobrý pořad, tady Kverulant úplně ujel.

Jinak k té spotřebě – existuje web http://www.spiritmonitor.de, kam zaznamenávají uživatelé své statistiky o spotřebě a poskytuje docela objektivní data.
Subaru 2.0D 148koníků má podle uživatelů průměrnou spotřebu mezi 6,59-7,36 litrů / 100km.
Humanitní vzdělání nejde s technikou dohromady, kverulanti.

zedd
zedd
2. 7. 2015 16:23

Zaráží mne už jenom užití nijak specifikované jednotky „koňská síla“. Ještě tak v 50. letech bych to pochopil, ale v roce 2015 ???? @LF: Zjevně Vám uniká podstata problému. Dovolím si analogii: Je to podobné, jako kdyby pořady o bezpečnosti a ekonomické rentabilitě jaderných elektráren vyrábělo konsorcium výrobců reaktorů a těžařů uranu. Nebo pořad o medicíně konsorcium výrobců léčiv a zdravotních pojišťoven. Bylo by to sporné i u čistě soukromého média, ale v případě média veřejné služby jde jednoznačně o porušení kodexu. Koncesionářský poplatek si mimo jiné platíme právě proto, abychom nemuseli čumět na skrytou reklamu. Z Vámi odkázané stránky… Číst vice »

ducatista
ducatista
2. 7. 2015 17:32

Tak či tak, hodnocení redaktora nebude nikdy objektivní, vždy půjde pouze o jeho subjektivní názor. Do jaké míry ono subjektivní hodnocení motivuje soukromá firma v pozadí, je vždycky sporné, v tomhle kverulant nepochodí. Redaktor toto vše mohl říct v dobré víře, protože citoval tabulkovou spotřebu udávanou výrobcem. On, recenzent auta, nemá možnost během těch několika hodin ověřit, zda je toto tvrzení pravdivé. Na to by potřeboval najet tisíce km. (samozřejmě, by se na tuto spotřebu nikdy nedostal, ale tohle je nešvar všech automobilek.) A jestli udávaná spotřeba dle zkušeností zákazníků činí jen o necelý litr víc než tabulková, tak to… Číst vice »

PPK
PPK
3. 7. 2015 9:16

Do veřejnoprávního media, placeného občany a jejich státem, reklama nepatří. Producentům zboží musí stačit, když si náklady na reklamu kalkulují do cen. Hodnotit (např.) auto jen podle spotřeby je stejný rozumový primitivismus, jako kdyby se muži a ženy chtěli pro budoucí manželství vzájemně kvalitativně posuzovat jen podle výraznosti svých primárních a sekundárních pohlavních znaků. Dojmy redaktorů nejsou totéž, co výsledky zátěžových zkoušek a fyzikálních měření. Primárně zde nejde o technické parametry nějakých výrobků, ale jde o kvalitu a vynutitelnost dodržování právního řádu státu. Imho Kverulant nijak neujel a má pravdu.

Martin (už bez taky m)
3. 7. 2015 10:18

Kveulant je pravdě hodně blízko. Mj. proto, že poukazuje na „skrytou reklamu“, která při dlouhodobém působení na vědomí i podvědomí je in – FORMAČNÍM podnětem lidské mysli a myšlení vůbec. Jak jinak reagovat na neustálé vychvalování např. „sportovně-rekreačních“ areálů v našich horách (ať již v zimním či v letním období) na stránkách nejen regionálních deníků a periodik doslova každý den? Nikdo přitom nePOmyslí, KOLIK se skrývá pod “ kilometry upravených sjezdovek a lanovek“ ničení přírody a trápení lesa či zvířat… Nechci být útlocitný, ale „svůj k svému“… Těžko například se vyhnout hořkosti z toho, že ač např. přečerpávací elektrárna Dlouhé… Číst vice »