TOPlist

Osm současných sociálně realistických filmů: Hora

Reklama


10. – 20. září se v Torontu konal Mezinárodní filmový festival. V seriálu vám postupně představíme osm filmů, které zobrazovaly dnešní realitu s důrazem na sociální vztahy. Třetím filmem v řadě je dánsko-izraelský film Hora.

Ha’har (Hora)

Režie: Yaelle Kayam

Upoutávku na film najdete zde a zde

Pomalý, dobře udělaný, spíše melancholický film od izraelské režisérky Yaelle Kayam pojednává o životě ortodoxní židovské ženy jménem Tzvia, jejíž rodina žije v blízkosti hřbitova na Olivetské hoře v Jeruzalémě. Její život je plný odříkání, sebezapření …a domácích prací. Její manžel je chladný a téměř úplně ponořený do vlastních problémů. Dokonce i její vlastní děti se jí, jak se zdá, odcizily.

Tzvia žije obklopena smrtí. Jeden z mála kontaktů s okolním životem jsou pro ni krátké rozhovory s palestinským hrobníkem, který sice má sedm dětí, ale jeho manželství je také bez lásky. Tzvia jednou v noci zpozoruje na hřbitově prostitutku obsluhující svého klienta. Je tím fascinována. Dokonce začíná pasákům a prostitutkám přinášet jídlo. A nakonec, ohromena nemohoucností a bezmocnou bídou sahá k drastickému opatření. Cítíme však, že tragický závěr nepůsobí nepřirozeně.

Yaelle Kayam odpověděla na otázku webu Nisimazin o jejím pojetí vztahu mezi ortodoxní židovskou ženou a palestinským hrobníkem tím, že označí Hithama Omariho, který hraje na Palestince, za „skvělého herce.“ A k tomu poznamenává, že Palestinci byli často zobrazováni v izraelských filmech jako darebáci, například v hanebném filmu Betlém od Yuvala Adlera.

Kayam k tomu dále řekla: „Proto jsem opravdu chtěla tohoto muže (Omariho), který ve filmu „Betlém“ podal obdivuhodný výkon v roli velmi krutého a děsivého člověka. A je úžasné, jak se dokázal proměnit. Jeho postava je jediná, která si opravdu všimne hlavní postavy (Tzvia) a má pochopení pro její city. Ta žena si sice pohrává s hranicemi, ale má stále mnoho omezení ve své hlavě. Po setmění je tu šance, ale ona se nemůže vymanit z těchto svých vlastních hranic, překročit je.“

Pokud jde o širší, politické důsledky svého filmu, Kayam v tomtéž rozhovoru řekla, že stejně jako jeden z jejích předchozích filmů, krátký film Diplom, „vychází Hora z velmi emocionálního a osobního okamžiku v životě. Chtěla jsem také vyzkoušet jiný způsob, jak zlomit stereotyp, že pokud existuje nějaký Palestinec, bude na konci bomba. Chtěla jsem jen ukázat, že ve skutečnosti je mezi nimi mnoho lidí, kteří jsou prostě jen lidé. A chtěla jsem naznačit ten rozpor a také tu bariéru mezi ženou, která je pobožná, což je dokonce ještě větší bariéra, a mužem, který je ve skutečnosti opravdu laskavý.“

Recenzi filmu v ANJ najdete také na Variety.com

Spolupráce na překladu: Vladimír Pazdera
Zdroj: wsws.org


Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 250 Kč
Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde , nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!

Přejít do diskuze k článku 2 komentáře